Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Regler for brug af influencere i virksomhedens markedsføring

  • Af Johanne Hauch Jensen
  • 07. okt 2019
  • 1 Spørgsmål & svar

“Helt overordnet gælder reglerne i markedsføringsloven også, når det gælder brug af influencere. Derfor skal alt indhold, der er kommercielt være markeret tydeligt, så det ikke fremstår som skjult reklame,” siger Jens Fridolf Møller, advokat hos ADVODAN Glostrup København.

Ansvaret ligger både hos virksomheden og influenceren

Som virksomhed er det vigtigt, at du vælger dine influencere med omtanke, og sikrer dig, at de også har styr på reglerne. For det kan ramme både dig selv og influenceren, hvis ikke indholdet på de forskellige platforme overholder reglerne. Hvis ikke det er markeret tydeligt nok, vil det blive anset som skjult reklame, hvilket kan straffes med bøde.

“Som virksomhed skal man sikre sig, at de influencere man vælger at arbejde med, forstår vigtigheden af, at indholdet skal markeres ordentligt. Det skal være synligt og forståeligt for målgruppen, og derfor er det ikke nok at skrive det med små bogstaver eller nederst i teksten. Samtidig skal det markeres i hele fødekæden af sociale medier. Selvom influenceren eksempelvis har markeret et blogindlæg som reklame, så skal den medfølgende tekst på Facebook også markere, at der er tale om reklame, når det deles der,” siger Jens Fridolf Møller.

Derfor er det vigtigt, at du selv kender reglerne, og at din kontrakt med influenceren også omfatter hvor og hvor mange reklamemarkeringer, de forskellige omtaler skal have.

Jo yngre målgruppe, jo strengere regler

Helt generelt er der strengere regler for markedsføring over for børn og yngre, og dette gælder også, når det kommer til influencere. “Jo yngre publikum er, jo tydeligere skal det markeres, at det er reklame. Det skal altid være tydeligt, at der er tale om reklame, men ved et ungt publikum skal det være endnu mere tydeligt,” siger Jens Fridolf Møller og fortsætter:

“Hvis du er i tvivl, kan det være en god idé at benytte et bureau til at stå for kontrakten mellem dig og influenceren. Du kan også kontakte en advokat for at være helt sikker på, at du følger reglerne på området.”

Da influencer marketing i en stor grad er domineret af yngre influencere, er målgruppeproblematikken meget ofte relevant, selvom din virksomhed måske ikke normalt henvender sig til et yngre publikum. Derfor skal du være opmærksom på målgrupper i forhold til markering af reklame. “Der er mange faldgruber i denne form for markedsføring, men det bør ikke afholde dig fra at bruge det. I stedet bør du tage en konkret vurdering fra gang til gang, for på den måde at være sikker på, at du lever op til gældende regler,” siger Jens Fridolf Møller.

Forskellige regler på de forskellige medier

Det er forskelligt fra medie til medie, hvordan reklamemarkeringerne skal være. Samtidig er det ikke ligegyldigt, hvad ordlyden er. Men fælles er, at det skal være tydeligt for modtageren at afkode. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at du bruger “Reklame” eller “Annonce”, da disse ord er nemme at afkode.

Facebook: Ligegyldigt hvilken type influencer marketing du bruger (tekst, billede, video), skal det hele markeres med “Reklame”, og det er en god idé at gøre det i starten af teksten. Ligesom det også anbefales at gøre det i starten af en video - enten med tydelig tekst eller grafik.

Instagram: På Instagram skal markeringen også være i starten af teksten. Selvom Instagram har en funktion til at markere betalt indhold, anbefales det at markere det yderligere, da Forbrugerombudsmanden endnu ikke har taget stilling til om funktionen er tilstrækkelig.

YouTube: På YouTube skal sponsoreret indhold markeres flere steder. Det skal både nævnes i starten af selve videoen, men også i den beskrivende tekst samt i titlen på videoen. Det er ikke nok at skrive “Sponsoreret indhold”, da ordlyden tydelig skal beskrive, at det er betalt indhold.

Snapchat: Snapchat er lidt anderledes. Som det er lige nu, er det kun på første billede eller video i Snapchat storien, der skal markeres som reklame. Men det anbefales at markere reklameindholdet hver gang for at være på den sikre side.

Blogs: I blogindlæg skal teksten markeres øverst oppe som reklame. Dette skal så gøres, hver gang indlægget deles på sociale medier. Derudover skal links i indlægget også markeres som “Reklamelink” eller “Annoncelink”.

Vil du vide mere?
Jens Fridolf Møller

Jens Fridolf Møller

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Peter
10/18/2019 1:53:14 PM

Hej Advodan
Først vil give jer ros for jeres fantastiske hjemmeside, den giver mening og viden om det man ikke lige går at tænker på til daglig, tak for det.

Jeg havde anmeld min broder til Fyns politiet for svindel med arv og dokument falsk med min underskrift. Hvor han begår et strafbart forhold i forbindelse med overdragelsen af min moders selskab i 2008. Hvor han køber selskabet for 1.700000 med en ejendom i til 65000000, som han dog aldrig betaler de 1,700000 til min mor.
Min mor dør i 23.11.2015 og i 2016 for jeg at vide der ikke er noget at arve og hun bliver begravet med støtte fra det offentlig. De 65000000 er væk.
Jeg går til en advokat men de kan ikke få de dokumenter som de skal bruge og afviser sagen.

Så jeg anmelder sagen til Fyns politiet dog får jeg at vide at det vil tage en del tid, da de har mange sager om bander svindel, efter et år rykker jeg Fyns politiet for sagen. Kort efter den 19.juni 2017 afviser Fyns politiet sagen. Jeg klager til statsadvokaten og får med hold, og sagen går om da den var mangelfuld.

Den 02.06. 2019 Fyns politiet afviser sagen igen, og jeg klager igen til statsadvokaten.
Igen mangelfuld da Fyns politiet ikke har afhørt min broder i sagen og at statsadvokaten har på talt det over for Fyns politiet.

Men af at sagen nu er forældet, og at den 27.02 2018 var forældet i følge § 93, stk 1. Nr. 3, selv om Fyns politiet har kørt sagen frem til Den 02.06. 2019. ?

Mit spørsmål er:

Jeg troet at når sagen er i gang i det offentlige kan den ikke blive for gammel, hvordan skal det forståes.
Hvem afgøre om sager er forældet.
I denne sag er jeg forundret over at politiet kan trække en sag i langdrag, til sagerne bliver forældet inden de for nusset sig færdig.

Og hvordan er det med overdragelse af firma, skal de ikke værdi ansættes inden overdragelse.
Og hvis man ikke betaler for et firma. har man så ret til dets værdier.

Jeg har ikke agt indsigt i sådan en sag, jeg får ikke beviser at se, det krager min retsfølelse, jeg kan ikke få at vide hvem der har underskrevet viderlighed for min mores salg af firmaet. Da hun var syg.
Jeg har ikke mulighed for at se hvad Fyns politiet beviser ligger som grund for deres afgørelse.

Med venlig hilsen
Peter

Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.633 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.633 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.