Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Overholder din virksomhed arbejdsmiljøloven?

  • Af Amanda Ellekilde Jørgensen, ADVODAN
  • 08. aug 2019
  • 1 Spørgsmål & svar

Som arbejdsgiver er der mange forhold, du skal holde styr på: ét af dem er arbejdsmiljøloven. Advokatfuldmægtig Andreas Peter Olesen fra ADVODAN Holbæk giver her et indblik i, hvordan du skal forholde dig til arbejdsmiljøet, hvis din virksomhed skal gå bødefri gennem et tilsyn.

Fysisk og psykisk arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøloven stiller arbejdsgiveren til ansvar for, at arbejdsmiljøet er i orden på arbejdspladsen. ”Hvad det mere specifikt indebærer, at arbejdsmiljøet er i orden, afhænger af de konkrete arbejdsopgaver på arbejdspladsen. Eksempelvis skal alle arbejdspladser tage højde for nødvendige sikkerhedsforhold, men mens det på en byggeplads især vil være brugen af maskiner og sikkerhedsudstyr, man bør være opmærksom på, er det på et kontor nærmere flugtveje og nødbelysning,” fortæller Andreas Peter Olesen og tilføjer:

”Selvom det psykiske arbejdsmiljø er sværere at tage og føle på end det fysiske, så er det mindst ligeså vigtigt. Som arbejdsgiver skal du i ligeså høj grad overveje pausekultur, mobbepolitik og trivselsundersøgelser som indeklima, rengøring og akustik. Faktisk har arbejdsgivere pligt til at sikre, at arbejdet ikke udgør en psykisk belastning for medarbejderne.”

Den seneste tid har der været stigende fokus på det psykiske arbejdsmiljø, og arbejdsgiverens forpligtelser på dette område bliver taget meget seriøst af Arbejdstilsynet. Så sent som i marts udgav styrelsen en vejledning til arbejdsgivere om forebyggelse og håndtering af krænkende handlinger på arbejdspladsen. Du kan læse mere om vejledningen her.

Overtrædelse af loven

Ifølge arbejdsmiljøloven skal det fysiske og psykiske arbejdsmiljø være sundt og sikkert på alle arbejdspladser – og som arbejdsgiver kan du få en bøde, hvis arbejdspladsen ikke lever op til disse krav.

”Selvom det er arbejdsgiverens ansvar at instruere medarbejderne i overensstemmelse med loven, kan en bøde dog godt blive udstedt til en medarbejder, som ignorerer disse instrukser mod bedre vidende. Et eksempel kunne være en byggemedarbejder, som vælger at ignorere kravet om sikkerhedshjelm,” bemærker Andreas Peter Olesen.

For at sikre et ordentligt arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser, fører Arbejdstilsynet jævnligt tilsyn med virksomheders overholdelse af arbejdsmiljøloven. Bliver din virksomhed kontrolleret og straffet af Arbejdstilsynet, har du mulighed for at klage over straffen til Arbejdsmiljøklagenævnet. I så fald anbefaler ADVODAN, at du søger hjælp hos en advokat.

Klar til tilsyn

Hvis din virksomhed skal være på sikker grund ved et uanmeldt tilsyn fra Arbejdstilsynet, skal den overholde alle arbejdsmiljølovens regler.

”Især to ting er vigtige at være opmærksom på. For det første at alle virksomheder med ti eller flere medarbejdere skal nedsætte en arbejdsmiljøorganisation, som løbende skal arbejde med eksisterende eller forebygge kommende arbejdsmiljøproblemer. For det andet at alle virksomheder skal udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV). Det er et værktøj til intern kontrol af arbejdsmiljøet, og den skal revideres, hver gang der sker ændringer med betydning for arbejdsmiljøet – eller minimum hvert tredje år,” fortæller Andreas Peter Olesen.

En arbejdsmiljøorganisation og arbejdspladsvurdering er dog kun få af mange forhold, der skal tages højde for, hvis arbejdsmiljøloven skal overholdes. Som arbejdsgiver er du i princippet nødt til at sætte dig grundigt ind i lovgivningen og udføre de nødvendige ændringer. Det kan være svært i praksis, og derfor kan du med fordel søge juridisk rådgivning tilpasset netop din virksomhed og dens udfordringer. Desuden er der hjælp at hente på hjemmesiden ”Arbejdsmiljø i Danmark”, hvor du kan finde en lang række vejledninger om, hvordan arbejdsmiljølovens regler skal fortolkes.

Vil du vide mere?
Andreas Peter Olesen

Andreas Peter Olesen

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Spørgsmål
Claus
8/16/2019 9:52:48 AM

Vi har ApS
Vi er to 50/50 ejere, og eneste ansatte.
Vi har en kontoradresse.
Vi ejer produktionsværktøjer.
Vi producerer ikke selv
Vi indgår aftaler med leverandører om at producere for os på deres adresser
Hvordan står vi i forhold til Arbejdsmiljølov og tilsyn?
mvh Claus

Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.531 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.531 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.