Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Den gode fratrædelsesaftale

  • Af Simone Lehmann Plett, ADVODAN
  • 02. sep 2019

Der kan være flere grunde til at opsige en medarbejder, men det er værd at overveje muligheden for at indgå en fratrædelsesaftale i stedet. ”Hvor en opsigelse er en ensidig beslutning fra virksomhedens side, er du og din medarbejder sammen om at beslutte vilkårene i en fratrædelsesaftale”, fortæller advokat Mads Cramer-Kam fra ADVODAN Helsingør.  

En individuel og fleksibel aftale

Fratrædelsesaftalen giver en aftalefrihed, hvor du og din medarbejder i fællesskab kan byde ind til aftalens indhold. ”For mange giver det god mening, at der udarbejdes en individuel aftale, da forskellige mennesker har forskellige behov og ønsker. Det er en løsningsorienteret måde at afskedige en medarbejder, som samtidig virker mindre indgribende end en opsigelse”, fortæller advokaten.

Selvom der i fratrædelsesaftalen ligger stor fleksibilitet, skal de almindelige krav til indgåelse af aftaler være overholdt. Du kan fx ikke tvinge medarbejderen til at indgå en fratrædelsesaftale.

Aftalen skal desuden være til fuld og endelig afgørelse, så den ikke kan ændres, når den først er underskrevet. Derfor skal aftalen indeholde alle relevante vilkår.

Hvad indeholder den gode fratrædelsesaftale?

Indholdet i aftalen er som sådan op til arbejdsgiver og medarbejderen at bestemme. 

Det kan gå hurtigt, når aftalen skal på plads og det er derfor en god idé, at holde en tjekliste over, hvad der skal med i aftalen. Sådan fortæller Mads Cramer-Kam, som anbefaler, at I i virksomheden har fokus på nedenstående punkter:

  • Hvad er baggrunden for opsigelsen – og hvad skal der ske i opsigelsesperioden?
  • Skal der indsættes klausuler om hemmeligholdelse eller konkurrenceklausul?
  • Er der ferie til gode, som skal udbetales, afholdes eller andet?
  • Er der overarbejde, der skal afvikles eller udbetales?
  • Udbetales der en fratrædelsesgodtgørelse?
  • Hvornår skal der ske en tilbagelevering af personalegoder, telefon, computer, firmabil mv.?
  • Hvordan skal afskedigelsen kommunikeres ud til intern eller ekstern orientering?
  • Betaler virksomheden et outplacementforløb for medarbejderen?
Vil du vide mere?
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.622 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.622 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.