Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Guide til arbejdsgivere: Spar lønudgifterne uden fyringer

  • Af Amanda Ellekilde Jørgensen, ADVODAN
  • 16. mar 2020

Der kan ikke være tvivl om, at COVID-19 fylder meget i danskernes bevidsthed disse dage – og desværre med god grund. Som det ser ud nu, vil rigtig mange virksomheder blive ramt af virusudbruddet og stå overfor en uundgåelig nedgang i omsætningen den kommende tid.

”Det er en ekstraordinær situation. Derfor har arbejdsgivere større frihed i forhold til varsling af medarbejderes ferie end normalt, så virksomhedernes økonomi bliver påvirket så lidt som muligt,” fortæller advokat Steen Marslew fra ADVODAN i Holbæk.

Corona presser virksomheders økonomi

Efter statsministerens pressemeddelelse onsdag aften er større dele af det danske erhvervsliv sat på standby.

”Det er klart, at virksomheder oplever omsætningsnedgang. Danskerne vil hellere spise hjemme end ude for at undgå kontakt med andre mennesker. Og det er ikke lige nu, man tager på ferie eller ud at se på nyt køkken,” fortæller advokaten og fortsætter:

”Det betyder, at mange virksomheder snart bliver pressede på økonomien, hvis de ikke allerede er det. På et eller andet tidspunkt vil mange arbejdsgivere opleve, at deres medarbejdere løber tør for opgaver – men at lønudgiften stadig er der. Det skaber økonomisk ubalance, der kan ramme virksomheden hårdt. Heldigvis er loven indrettet, så man kan forsøge at værge sig mod det.”

Brug restferien og spar lønudgifterne

Normalt er der krav om, at arbejdsgivere skal varsle restferie mindst en måned før, den skal afholdes. Den regel kan dog fraviges ved ekstraordinære, upåregnelige omstændigheder, som påvirker virksomhedens drift. Og for mange virksomheder kan denne undtagelse være relevant den kommende tid.

”Under omstændighederne kan mange arbejdsgivere pålægge deres medarbejdere at afholde restferie, selvom det ikke varsles rettidigt efter de normale regler i ferielovgivningen. Når en virksomhed løber tør for arbejde, kan medarbejderne altså afholde deres restferie, så virksomheden ikke både skal udbetale løn og tage højde for uafholdt restferie. Det kan købe virksomheden noget tid,” forklarer Steen Marslew og tilføjer:

”Det vil desuden være naturligt at pålægge medarbejderne, at afspadsering, feriefridage og omsorgsdage afvikles i videst muligt omfang, da den type fravær normalt ikke kræver et særligt varsel.”

Tænk fremad – men tænk også på dine ansatte

Det er ikke til at vide, hvor længe corona-situationen kommer til at påvirke danske virksomheder. Fortsætter situationen i længere tid, kan du varsle dine medarbejdere, at hovedferien på tre uger skal afholdes fra 1. maj og fremefter.

Hovedferien skal normalt varsles tre måneder i forvejen, men i denne særlige situation vil varslet kunne fraviges, ligesom det gælder for varsling af restferie.

”Husk, at det kan være et uventet og ubehageligt indgreb for dine medarbejdere, at du pludselig tvinger dem til at afholde ferie – særligt når det kommer til hovedferien. Du bør derfor vise hensyn og informere dem om situationens alvor. De skal vide, at du ikke gør det med din gode vilje, men at det desværre er et nødvendigt onde,” understreger advokaten.

 

Er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere den usædvanlige situation, kan du få rådgivning hos dit lokale ADVODAN-kontor.

Læs: ADVODAN følger myndighedernes anbefalinger og passer på vores kunder.

Se også ADVODANs COVID-19 oversigt her, hvor du kan få et samlet overblik over de juridiske problemstilliger som følger COVID-19 og regeringens tiltag.

Vil du vide mere?
Steen Marslew

Steen Marslew

Advokat og partner | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.774 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.774 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.