Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Myndighedernes rejseanbefalinger og rejselystne medarbejdere – hvordan skal arbejdsgivere forholde sig?

  • Af Kristine Liljeberg Nielsen, ADVODAN
  • 10. jun 2020

Der åbnes op for rejseaktivitet, men med restriktioner

Artiklens indhold afspejler myndighedernes anbefalinger ved udgivelsesdatoen d. 10. juni 2020, d. 12. juni 2020 ændrede myndighederne reglerne og det er nu tilladt at rejse til byer i godkendte lande med over 750.000 indbyggere. 

Den 15. juni 2020 bliver det igen muligt for danskere at rejse på ferie til Tyskland, Island og Norge. Rejser man til disse lande, behøver man derfor ikke gå i 14 dages karantæne efterfølgende. Så længe man ikke har besøgt byer med indbyggertal på over 750.000, og man har fulgt Udenrigsministeriets rejseråd, så kan man altså roligt tage af sted og møde på arbejde igen efter endt ferie.

Myndighederne fraråder dermed stadig rejser til alle andre lande. Det frarådes også at opholde sig i byer med over 750.000 indbyggere – også selvom landet er godkendt til indrejse. Trodser man dette og tager på ferie, er myndighedernes opfordring, at man skal blive hjemme i 14 dage efter hjemkomst – indtil videre gælder dette indtil 31. august 2020.

 

Må jeg blande mig i mine medarbejderes ferie?

Det nuværende svar er ja. Før coronakrisen måtte du som arbejdsgiver ikke blande dig i, hvor dine medarbejdere opholdt sig, når de afholdt deres ferier. Det er på nuværende tidspunkt ændret. Som arbejdsgiver er du nemlig forpligtet til at opretholde og sikre et sundt arbejdsmiljø for alle medarbejdere – og dine medarbejdere er ikke forpligtet til at arbejde sammen med en kollega, der udsætter dem for smitterisiko med COVID-19.

Når myndighederne kraftigt opfordrer til, at man holder sig hjemme i 14 dage efter private rejser til ikke-godkendte lande eller til byer med over 750.000 indbyggere, så skyldes det, at der er en væsentlig smitterisiko forbundet med disse destinationer. I forlængelse heraf må det forventes, at Arbejdstilsynet vil kræve, at arbejdsgivere træffer foranstaltninger til at sikre medarbejderne mod smitterisiko.

 

Hvad kan jeg gøre, hvis mine medarbejdere ikke overholder myndighedernes anbefalinger?

Møder en af dine medarbejdere op på arbejdspladsen efter endt ferie til et ikke-godkendt land, til en storby med over 750.000 indbyggere eller i en karantæneperiode, risikerer denne at udsætte sine kollegaer for smitte på arbejdspladsen. Som arbejdsgiver er du er derfor berettiget til at afvise medarbejderen. Da ferien strider mod myndighedernes anbefalinger, må medarbejdere også finde sig i at blive trukket i løn i karantæneperioden.

I strenge tilfælde vil der kunne være tale om grov misligholdelse fra medarbejderens side. Har du meldt klart ud overfor dine medarbejdere, vil du som arbejdsgiver kunne bortvise dem eller de medarbejdere, der ikke har overholdt retningslinjerne. Det kan lade sig gøre, da det kan betragtes som misligholdelse, hvis en medarbejder ikke kan møde ind på arbejde efter sin hjemkomst.

 

ADVODAN anbefaler

”Er du arbejdsgiver, anbefaler jeg, som erhvervsadvokat, at du melder ovenstående retningslinjer og konsekvenser ud tydeligt for dine medarbejdere før ferieperioden. På den måde kender medarbejderne præmissen for deres ferie og de eventuelle konsekvenser, deres rejser kan have for deres arbejdsdygtighed. På den måde undgår du også konflikter med dine medarbejdere og ubehagelige situationer med hjemsendelser.” fortæller advokat Steen Marslew fra ADVODAN i Holbæk.  

Vil du vide mere?
Steen Marslew

Steen Marslew

Advokat og partner | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.732 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.732 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.