PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Du har mange forpligtelser som udlejer

Sørg for at have styr på dine forpligtelser, hvis du lejer din bolig ud. Som udlejer er du underlagt en række regler og krav, som du gør klogt i at kende – ellers risikerer du dyre overraskelser.

"Private boligejere, som lejer deres bolig ud, fordi de ikke kan sælge den, tænker nok ofte, at lejeindtægten er et godt bidrag til betalingen af ydelserne på boligen. Men det er min opfattelse, at mange glemmer, at der også følger mange forpligtelser med som udlejer." Det forklarer advokat Tina Høpfner fra Advodan Maribo.

Hun understreger, at lejelovens formål er at beskytte lejer, og derfor er det nødvendigt, at udlejer kender reglerne og overholder dem.

 

Uforudsete udgifter

Inden du vælger at blive udlejer, er der flere forhold, du skal overveje. Har du fx tid og lyst til at være vicevært? Eller vil du betale dig fra det, hvis der pludselig er vand i kælderen, eller fyret slår fra?

"Du skal forberede dig på, at der kan dukke uforudsete udgifter op, når du lejer din bolig ud. Lejer du fx boligen ud med hårde hvidevarer, så kan lejer som udgangspunkt kræve, at de bliver udskiftet, hvis de går i stykker. Lejere har også mulighed for at klage til Huslejenævnet, hvis de er utilfredse med lejemålet, og så risikerer du at blive pålagt at udbedre eventuelle fejl. Det er altså helt nødvendigt, at du vedligeholder din bolig, så den altid er i ordentlig stand", påpeger Tina Høpfner.

 

Depositum og forudbetalt leje

Inden du udleverer nøglen til lejer, skal du sørge for at have styr på lejekontrakten. Få eventuelt din advokat til at gennemgå den, så du er sikker på, at den er fyldestgørende. Herudover skal du sørge for at opkræve et depositum, svarende til tre gange den månedlige husleje og tre måneders forudbetalt leje.

"Depositummet skal i princippet dække udgifterne til en eventuel istandsættelse af skader, som lejer har forårsaget. Viser det sig, at depositummet ikke dækker skaderne på boligen, så har du en frist på 14 dage efter, lejer er flyttet til at fremsætte krav om, at skaderne skal udbedres. Overholder du ikke fristen, så står du selv med udgiften", oplyser Tina Høpfner.

Den forudbetalte leje skal dække lejetabet, hvis lejer ikke betalejer huslejen. Sker dette er der særlige regler for, hvordan du skal agere som udlejer.

 

Opkrævning af acontobeløb

Ifølge advokaten er det vigtigt, at der i lejekontrakten fremgår et acontobeløb, som skal dække forbrug af vand og varme. Fremgår det ikke af lejekontrakten, så kan det være vanskeligt at opkræve beløbet hos lejer.

"Dækker acontobeløbet ikke udgiften, så skal du være opmærksom på at overholde de frister, der gælder for opkrævning af ekstrabetaling hos lejer. Overholder du ikke fristerne, så risikerer du selv at stå med ekstrabetalingen. Ønsker du efterfølgende at hæve acontobeløbet, så gælder der også særlige regler for, hvordan det skal varsles", fortæller Tina Høpfner.

Indsender formularen...

Har du brug for hjælp eller rådgivning omkring lejeforhold?

64 kommentarer

Mette

Min mor er lejer i en boligforening, hvor der er sket en gennemgående renovering. Under renoveringen har hun været midlertidigt indkvarteret i samme boligforening i et andet lejemål. Da hun flytter retur i lejligheden er der installeret helt nye hårde hvidevarer, hun får naturligvis også installeret vaskemaskine, tørretumbler, PC, printer ny indkøbt, DAB radio, TV samt harddisk/box m optager som også var installeret inden fra- og tilbageflytningen. Der installeres nyindkøbt seng med motor samme dag som indflytningen skete. 14 dage efter indflytningen lyder der et puf fra ovnen og al elektricitet svandt, relæet sprang. herefter tændes relæet og efterflg. fungerer vaskemaskinen ikke. Herefter går der yderligere 14 dage hvor hun tænder for sin pc sker samme historie hvor al strømmen forsvinder. Relæet springer igen og efterflg fungerede så sengens motor, harddisk, DAB og printer ikke. Oveni er der ikke gulvvarme på badeværelset, trods mange forsøg på at skrue op, her viser det sig, at der er byttet rundt på disse installationer med varmt og koldt. 24 dage efter indflytningen igen udfald af strømmen og elektriker ser lejlighedens installation igennem og konstaterer der ikke er problemer her, elektrikeren går i opgangens kælder og finder en fejl på installationen som blev udbedret. Der findes dog efterflg. at transcient installationen i lejligheden ikke længere var med (3) lys, som skal indikere at denne fungerer, denne fejl har hun klaget over gennem 6 til 7 uger nu uden der er taget hånd om det trods lovninger om det modsatte. Ovenstående betyder at min mor skal ud og købe nyt inventar. hun melder det til egen forsikring hvor har selvrisiko på 3000 kr og der sker naturligvis afskrivning da flere af instalationerne er mere end 2 år gamle. for hende betød det en mer udskrivning på mange tusinde kroner udover det beløb hun fik fra sin forsikring. Nu kommer så spørgsmålet: - hvis ovenstående ikke var sket havde hun ikke haft den meget store ekstra udgift (pensionist). Hvem har det bærende ansvar for skaderne sket på hendes installationer? Det påhviler vel udlejer - boligforeningen - at instalationer er sikre/tjekket og fungerende? Kan hun på baggrund af ovenstående stille et rimeligt økonomisk krav mod boligforeningen? På forhånd tak for hjælpen Mette

Christina

Hej Jeg er endt i en forfærdelig lejelejlighed i et nybyggeri (byggeriet stod færdig december 2019) - og jeg har desværre skrevet under på at lejemålet er uopsigeligt i 12 mdr (har boet her i 5 måneder so far...) Har i skrivende stund kæmpet med udlejer og administrator i de 5 måneder uden det store held...  Mine problemer pt er følgende: 1. Mine vand- eller varmerør siger duk-duk-duk-duk hver gang overbo går i bad/tænder for vandet. Især irriterende om morgenen kl 5 og om aftenen kl 22 hvor de åbenbart tit går i bad. Dette påpegede jeg dagen efter min indflytning. Lyden kan høres fra soveværelset. Entreprenøren “kan ikke umiddelbart se noget er galt”, så det er ikke fikset, selvom det er snart 5 mdr siden jeg klagede over det første gang og løbende har sendt lydoptagelser og opfølgende klager til vicevært og administrator.  2. Min udlejer udbedrer ikke de fejl og mangler som jeg påpeger. Jeg har skrevet under på at jeg er indforstået med at der kan være behov for udbedringer, når det er en nybygget lejlighed. Men synes denne ventetid er langt ude.  3. Altandøren har ikke kunnet lukke tæt siden jeg flyttede ind. Den er åbenbart monteret skævt, så den ikke kan lukke 100%. Det blev lovet fikset i slut marts (dvs inden jeg flyttede ind 15/4) men er først ordnet start august - ved at håndværkerne skar lidt af gummilisterne... håndværkerne (som inden da havde været forbi 6 gange for at kigge på problemet.....) sagde sidste gang “så bliver det ikke bedre” og gav mig besked om at jeg må klage igen, hvis den fortsat ikke føles tæt. 4. Lejligheden er oprindelig tegnet som en 1-værelses og der er installeret ventilation efter dét, dvs med 1 udtræk i stue/køkken. Herefter er opsat en glas-skillevæg, så den nu i praksis er en 2-værelses - men med INGEN udluftningsmulighed i soveværelset. Ikke engang et vindue man kan åbne. De fugede først omkring skillevæggen (dvs tætnede den) EFTER jeg var flyttet ind; så jeg kunne ikke fornemme den dårlige luftcirkulation ved min besigtigelse af lejemålet. Så vidt jeg forstår er det ikke helt godt ift bygningsreglementet! De er nu “igang med at kigge på en løsning”. 5. Alle rør og installationer ligger bag en meget meget tynd væg mellem badeværelse og soveværelset, så om aftenen og tidlig morgen kan jeg seriøst (ja, man skulle ikke tro det var muligt) høre når overboens tis rammer kummen. Og når de skyller ud selvfølgelig. Havde besøg af nogle ingeniører/rådgivere fra NIRAS (nogen udlejer havde hyret til at kigge på problemerne med ventilationen) som også kiggede i teknikrummet og sagde “her bor man da godt nok tæt på sine installationer”.  De lovede btw også at undersøge det med duk-duk-lyd fra rørene og vende retur. Det var den 14/5, men jeg har ikke fået noget fra dem, trods flere påmindelser og spørgsmål..... jeg har prøvet at måle støjniveauet af lyden fra rørene, det er omkring 31-32 decibel i soveværelset, dvs liiige over grænseværdien for støj i beboelse (30 dB) jf bygningsreglementet. Udlejer vil ikke give mig kompensation eller lade mig flytte ud før de 12 mdr udløber. De er igang med at finde en løsning på tingene, skriver de bare. Selvom jeg har spurgt mange gange om kompensation. Vurderer I, at jeg har en sag? Ift enten at få kompensation eller få lov til at fraflytte lejemålet. På forhånd tak for svar. Vh Christina

John

Jeg vil gerne leje ,it hus ud og helst finde en der vil påtage sig viceværtopgaver - jeg har bla. funden nedennævnte eksempel - betyder det at lejer skal selvangive kr. 2.520,00 som skattepligtig indkomst eller hvordan skal det forstås? Der er tale om 20 timers vicevært arbejde om måneden. Lønnen fratrækkes lejen som før nedslag er kr 7.995,00 pr. md. ( funktionærbolig). Viceværtens løn udgør: Leje for tjenesteboligen, pr. måned pt: kr. 7.995,00. Løn (som udbetales efter gældende skatte regler som fradrag i huslejen pr. måned pt.): kr. 2.000,00 Løn ( 20 timer à 126 kr. - 2.000) kr. 520 Ekstra ordinær løn (genforhandles årligt - næste gang pr. 01.01.14) kr. 520 Tlf. godtgørelse kr. 100 Netto leje (efter løn) mdl. pt. kr. 4.855,00 For evt. ekstra timer afregnes pr time med kr. 126,00

Christian

Jeg har fremlejet min lejlighed ud og har kopieret min egen kontrakt med lejer til den person, der har fremlejet af mig. Altså der står, at lejligheden skal rengøres, ovn skal ordnes og emhætte osv. Men da jeg kom tilbage i lin lejligheden efter fremlejen sluttede, var der store mangler i rengøring. Jeg brugte 10 timer på at gøre rent, så derfor kan jeg vel godt trække den person, der fremlejede, i depositum? Men hvordan finder man ud af, hvor meget man må trække? Hvis jeg havde bestilt et rengøringshold, ville det nok have kostet 300-400,- på en hasteopgave en søndag.

Steven

Hej står i situation at skal fraflytte vores hus d 1/10 . Men sidste år i oktober var der begyndt at dryppe vand ind når vejret var virkeligt slemt kontaktede udlejer , men har ikke gjort noget for han har projekt ved siden af huset som først skal være færdig. Så i år begyndte det at dryppe vand på mit værelse og igen kontaktede ham og der er stadig ikke gjort noget. Det næste er at huset er meget utæt , der siver varme ud, nogle af vinduerne er pumpteret. Radiatorerne på første sal fungerede ikke og termostaterne er faldet af 2 af dem. Og udlejer er har fået besked om det, stadig ikke gjort noget. Vi har lavet en aftale om at vi maler huset ved fraflytning , men hvis taget er utæt og der måske er fugtskade, så kan vi ikke se at der skal males før taget er skiftet , og hvis det ikke bliver skiftet før vi er flytte , er det bare den næste lejers problem. Så mit spørgsmål er hvad skal vi gøre?

Lars

Hej Da jeg skulle skrive under på min lejekontrakt i min nuværende lejlighed ville udlejer også have en underskrift på af jeg som lejer skulle sørge for at køre skraldespande frem ugentligt og sørge for at holde græsset klippet på et fælles område. Dette er ikke ført ind under paragraf 11 i lejekontrakten men i stedet tilføjet på et separat A4. Jeg var lidt presset, så jeg valgte at skrive under på dette stykke papir. Men nu bagefter sidder jeg og tænker at det ikke kan være lovligt at jeg som den eneste skal lave vicevært opgaver for hele opgangen. I opgangen er der 6 lejligheder med lejere der er ejet af forskellige mennesker der ikke selv bor i opgangen. Jeg er åbenbar den eneste der har fået ugentlig opgaver, kan dette have sin rigtighed ? Med venlig hilsen Lars

Lita

Hejsa. Jeg har pludselig fået en vicevært, da huset blev overtaget af barnebarnet til tidligere udlejer. Som så har gjort sin far til vicevært. Jeg har boet det samme sted i 10 år uden vicevært så nu er mit spørgsmål: Hvad skal viceværten lave ? Mvh Lita

Finn Pedersen

Min private udlejer har skrevet til os, at der har været et væsentligt større varmeforbrug en normalt, hvorfor han får skiftet alle termostater, da han formoder, at der er en termostat der er helt åben. Det er jo godt :-) Men ekstraregningen vælter han for 50% vedkommende over på lejerne. Kan han det? Vi kan jo ikke kontrollere, og har ikke pligt til at kontrollere varmeanlægget. Og hvad nu hvis udskiftningen af termostater ikke løser problemet? vh. Finn

Inge-lise

Min datter bor i egen lejlighed på Frederiksberg. Lige under i stueetagen er der et indisk madsted. Madstedet er lejet. Gentagne gange har min datter været udsat for forskellige gener. Først væggelus, der kom fra underboen. Kort efter kunne hun ikke sove i sit soveværelse men måtte flytte til stuen for at sove da der var støj i væggen som hun oplevede det. En lang historie kort, det stod på i over tre måneder. Det viste sig at være rotter, som også kom fra restauranten. Min datter var ved at få mavesår og havde det psykisk dårlig. Rotterne blev udryddet. I dag opstod der brand i forretningen, med det til følge at tyk sort røg væltede ind i min datters lejlighed. Var det sket i nat havde vi ikke haft hende mere. Jeg synes at hun gentagne gange har været udsat for uhyrligheder det ikke hører nogensteder hjemme. Hvad er hendes rettigheder i relation til at hun får sin lejlighed ødelagt.der er selvfølgelig forsikring osv men kan hun på nogen måde gøre krav om at hun ikke skal udsættes for disse gener og kan hun evt få en erstatning for alt det hun har måtte gennemleve.

Børge Riege

Min datter bor til leje i et hus med to lejemål. Der er kun en almindelig skraldespand til deling mellem de to lejemål. Underboen har rigtigt meget affald, så skraldespanden er altid fuld efter en uge, og der tømmes kun hver anden uge af renovations selskabet. Hun har påpeget dette for udlejer, der så siger at de kan få to skraldespande, men at de selv skal betale for dette. Skal der være en skraldespand pr lejemål eller hvordan er det?

Susanne Lorentzen

Hejsa Jeg har et hus, hvor der er 3 lejemål, vi har problemer med kommunen ang. dette. kan man lave en lejeaftale om til et fælles kollektiv lejemål?? Lejerne er med på ideen. for ellers har de ikke et sted at bo. Mvh Susanne Lorentzen

Christina Kaysen

Jeg bor i en lejet bolig med stor have. Der står intet i lejekontrakten om brug eller vedligeholdelse af haven, andet end at jeg lejer den sammen med boligen. Udlejer forventer at jeg vedligeholder haven og generelt hele udendørsarealet hvilket jeg også gør. Nu vil jeg gerne grave en trampolin ned i haven, men udlejer mener at han har ret til at bestemme hvor den må graves ned. Mit spørgsmål er som følger: Må udlejer virkelig bestemme hvor jeg graver en trampolin ned?

Mille

Hej. Jeg skriver, da jeg lige er flyttet ind i en ny lejebolig i stuen. Det er såmænd dejligt nok, men nu kommer mine spørgsmål. Hoveddøren jeg har er ud til opgaven. Den er utæt, gaber nede i bunden så jeg nemt kan få et stort gulvtæppe ind under og der er stadig luft. Den klapre, når folk der bor ovenpå kommer ind i selve opgangen. Det er samtidig en dør som er en dør med sideparti. Der er glas på både hoveddør og sideparti (dog med folie på) - Kan jeg kræve den udskiftet? Jeg har intet vindue, hverken i mit soveværelse eller på mit badeværelse (der er en lille udlufter på badeværelset) - Kan jeg kræve bedre udsugning/udluftning begge steder? Mvh Mille

Lars

Kan udlejer opkræve ekstra regning for øget vandforbrug i fællesvaskeri, når der ikke er nogen individuel forbrugsafregning? Jeg har boet i en lejlighed i en større bygning i knap 4 år, hvor jeg delte vaskeri med ca. 7-8 andre mennesker. Der er i min lejekontrakt brugsret til fællesvaskeriet og jeg er ikke blevet opkrævet noget ift. dette i de første 3 år. (Der er heller ikke nogen del af huslejen, som er udspecificeret til forbrug af vaskeriet, hverken på husleje-opkrævningerne eller i lejekontrakten). Her i år har min udlejer så fremsendt et forbrugsregnskab (for hele bygningen), hvor de så mener at jeg som lejer skal betale lidt over 500 kr. i en separat "vaskeri-afregning" (altså ikke som en husleje-regulering) pga. øget vandforbrug. Dette mener jeg naturligvis ikke kan være rigtigt, når der dels ikke er nogen konkret forbrugsafregning ift. mit lejemåls brug, dels ikke gives nogen mulighed for at jeg så kan fravælge at bruge dette vaskeri og dels at brugsretten til fællesvaskeriet er indeholdt i lejekontrakten og (selvom det præcise beløb ikke er specificeret i lejekontrakten) udgifterne dertil dermed bør være dækket af den husleje der er betalt.

Jane Staxen

Hej Jeg bor i en leje lejelighed, hvor der max kan opvarmes til 20 grader, og er igang med at klage over dette, men findes der nogen "lov" eller noget omkring hvor meget varme, man kan få i sin lejelighed ? Mvh Jane

Tina Høpfner

Hej Jane Det følger af lejelovens § 9, udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse og i hele lejeperioden. Kan lejemålet alene varmes op til 20 grader, tyder det på at der er noget galt med boligens ellers boligens varmeinstallationer. Du skal reklamere herom overfor udlejer og hjælper det ikke kan du indbringe sagen for Huslejenævnet i den kommune du bor i og bede dem give udlejer pålæg om at påse at forholdet bliver bragt i orden. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Knud Ellegaard Andersen

Skal jeg som udlejer betale et nyt lysstofrør, som ikke mere virker i en almindelig udlejningslejlighed til beboelse. M.v.h. Knud

Tobias

Hej Jeg står med et problem om utætte vinduer og terrassedør, og jeg har læst mig frem til at det høre ind under udvendig vedligeholdelse, og jeg har pligt til indendørs vedligeholdelse. Men der står i min lejekontrakt at jeg også har pligt til at vedligeholde de udendørs arealer, og jeg er i tvivl om det også gælder døre og vinduer, eller det kun er den terrasse og det skur vi har? Mvh Tobias

Tina Høpfner

Hej Tobias Vedligeholdelse af udendørs arealer omfatter ikke vedligeholdelse af døre og vinduer, hvorfor det bør være en udlejer udgift. Hvis udlejer ikke vil tætne, kan du indbringe spørgsmålet for Huslejenævnet i den kommune hvor du bor, så tager de stilling hvem der har pligten og kan pålægge udlejer at udføre arbejdet. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Ole

Hej. Hvor meget kan min udlejer bestemme hvad jeg må i min have? Jeg bor i et rækkehus med tilhørende have. Udlejeren er privat. Jeg vil gerne sætte et hegn op i min have men min udlejer vil nu bestemme hvordan det skal laves og hvor højt det må være. Kan han det når der ikke står noget om hegn i lejekontrakt eller husorden? Hegnet bliver lavet så det kan fjernes og haven reetableres når jeg fraflytter. Desuden kommer hegnet til at stå lidt inde i haven fra skel for ikke at kunne være i strid med bestemmelserne i hegnsloven. Jeg har haft en skriftlig dialog med min udlejer om hegnet, men det virker som om han forsøger at optrappe "konflikten". Senest har han også bemærket at jeg har et legetårn med rutsjebane til min søn i haven, som han mener jeg skulle have spurgt om lov til at sætte op. Så vidt jeg har forstået lejeloven og dansk retspraksis så kan udlejer ikke bestemme over hvad jeg gør i haven udover det der står i lejekontrakt og husorden. Har jeg forstået det korrekt? Mvh Ole

Tina Høpfner

Hej Ole Med udgangspunkt i det af dig anførte, så er jeg enig i at din udlejer ikke kan bestemme hvorvidt du må sætte hegn op i lejemålets have, så længe det overholder regler mv. Som du selv nævner vil du selvfølgelig skulle retablere haven ved fraflytning. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Kasper

Jeg bor til leje i en ejerlejlighed ejet af et advokatfirma. I kontrakten står der at jeg skal sørge for indvendig vedligeholdelse. I sidste uge havde jeg en elektriker på hastebesøg da jeg indrapporterede noget der for elektrikeren lød som en 0-fejl. Elektrikeren kunne ikke finde en fejl da han tjekkede strømgrupperne, men nu har jeg fået en opkrævning på 900kr. for elektrikeren. Kan det passe at jeg selv skal vedligeholde el-installationer i min lejlighed? Mvh Kasper

Tina Høpfner

Hej Kasper Det er ikke unormalt, at det af lejekontrakten fremgår, at lejer har den indvendige vedligeholdelse. Spørgsmålet om vedligeholdelse er ikke det samme som hvorvidt man som lejer hæfter for fejl og mangler ved det lejede. I det af dig nævnte tilfælde, er det min umiddelbare vurdering, at du som bestiller hæfter for udgiften til elektriker, idet der ikke findes fejl og udgiften derfor ikke kræves refunderet af udlejer. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Martin

I forhold til tidsfrister for ekstra varmeregning, som nævnes i den oprindelige artikel/blog ovenfor - er det så korrekt forstået at: Hvis lejekontrakten siger, at regnskabsåret for varme/vand begynder den 01/01/2018 og på regnskabsoversigten står angivet en regnskabsperiode fra 01/04/2018 til 31/03/2019 (hvilket ikke helt matcher med hinanden?) - og lejer først beviseligt har modtaget denne regnskabsoversigt inkl. ekstraregning den 11/08/2019 - at så er fristen udløbet og dermed kan udlejer IKKE opkræve det ekstra beløb? På forhånd tak. Og tak for en VIRKELIG god hjemmeside! Godt arbejde.

Tina Høpfner

Hej Martin Fristen regnes i udgangspunktet fra det tidspunkt udlejer har modtaget årsafregning/årsopgørelse fra forsyningselskabet. Lejekontrakten bør naturligvis stemme overens med forsyningselskabets afregningsperiode. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Lykke Kristensen

Min udlejer har bedt mig fjerne mine små wallstickers jeg har sat på min hoveddør og mit kattenet samt lyskæde på altanen, selvom der intet står i min kontrakt om, at jeg ikke må have dette oppe - kan han virkelig bestemme hvad jeg må have på altan og hoveddør?

Tina Høpfner

Kære Lykke Medmindre der af husorden, lejekontrakt eller andre ordensregler fremgår forbud herimod, kan din udlejer ikke forbyde dig nævnte ting. Du må som lejer selvfølgelig ikke påføre lejemålet skade, men det lyder det umiddelbart heller ikke som om du gør. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Lone

Ændring i affaldsafhentning. Vores udlejer har i mange år opstillet en container til udsmidning af større skrald/småt brændbart, (altså ikke dagrenovation) herunder også græsklip, hækkeklip og jord. Denne container fjernes nu, og der kommer i stedet en kommunal storskralds-afhenning, der ikke omfatter græsklip, hækkeklip og jord. I den forbindelse skriver administrator, at eventuelt henstillet græsklip, hækkeklip og jord, vil blive fjernet for lejers regning, hvis vedkommende lejer kan identificeres, og hvis ikke vil regningen blive fordelt kollektivt på alle lejere. Det sidste falder mange lejere for brystet. Jeg har bedt om at få oplyst en hjemmel til at udlejer kan gøre sådan overfor mig, der iøvrigt ikke tænker at henstille græsklip, hækkeklip og jord. Indtil videre svarer administrator “udenom”. Findes der en sådan hjemmel i lejelovgivnigen?

Tina Høpfner

Hej Lone For et konkret svar på dine spørgsmål vil jeg have behov for yderligere oplysninger. Udgangspunktet er, at I betaler den leje der nu engang står i jeres kontrakt. Det betyder at udlejer som sådan ikke direkte kan henføre udgiften til jer. Er der dog tale om et lejemål hvor lejen er fastsat på baggrund af omkostningsbestemt leje, er det en udgift udlejer vil kunne medtage i den samlede lejeberegning. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Lene

Hej Jeg er ny udlejer og har fundet en lejer (der giver en god mavefornemmelse) MEN han mener at jeg som udlejer skal stå for vand og derfor skal jeg kræve a conto vand gennem huslejen. Jeg har i min "annonce" påført af vand og el skal betales direkte til de respektive forsyninger. Et sted i Jeres super "tråd" står der noget om at jeg som udlejer selv kan vælge om lejer betaler a conto eller direkte. Føler med mig selv at denne måde er mere reel så kan lejer selv se det løbende i stedet for at jeg skal lave regnskab. Hvad er mest korrekt? mvh Lene

Tina Høpfner

Hej Lene Der er ikke en løsning der er mere korrekt end den anden. Ofte afhænger spørgsmålet af om forsyningsselskabet vil acceptere lejer som direkte aftager/bruger. Vil de dette, vil det være til mindst besvær for dig, at bede lejer tilmelde sig direkte til forsyningsselskabet, netop for at du undgå bøvl med vandregnskaber osv. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Tina Høpfner

Hej Rasmus Udgangspunktet er at I som lejere hæfter for skade på maskinen, når der ikke er tale om almindeligt slid og ælde. Jeg ser problemet i, at I formentlig ikke bruger hårnåle, men såfremt maskinen virkede da I overtog lejemålet, er hårnålen højst sandsynligt kommet i maskinen, men s den har været i jeres besiddelse. Alternativt skal I få en anden VVS til at se på maskinen og se om han kommer frem til samme konklusion. Næste spørgsmål er hvorvidt udlejer kan kræve en helt ny maskine - det kan han ikke. Udlejer kan ikke få nyt for gammelt - han kan opkræve jer hvad den gamle maskine var værd, resten selv udlejer selv bekoste. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Rasmus

Hej Advodan, Vi er 3 gutter der bor i en lejelejlighed. Vi har i lejligheden en vaskemaskine der netop er gået i stykker. Den står i lejekontrakten, og er altså udlejers. Vi har ifølge lejekontrakten ansvar for indvendig vedligeholdelse, heriblandt fastnaglede instrumenter (hvad man må gå ud fra dækker over vaskemaskine.) Da udlejers VVS'er kommer forbi, finder han en hårnål i pumpen. Denne fjerner han, og tester derefter vaskemaskinen igennem - og den virker stadig ikke. Hans konklusion er at vi har ødelagt vaskemaskinen ved at denne hårnål har været i pumpen. Ud over at ingen af os 3 gutter nogensinde har været i nærheden af en hårnål, synes jeg dette er en forhastet konklusion - og en som gør at udlejer nu mener at vi skal købe en vaskemaskine for egen regning. VVS'eren kontakter os så og siger at vi kan købe en brugt vaskemaskine og sætte ind "Hvis vi ikke siger det til nogen. Så siger jeg til udlejer at jeg har repareret den gamle." Umiddelbart skal vi vel under ingen omstændigheder erstatte en brugt vaskemaskine med en spritny? Hvordan står vi i den her situation? Skal vi virkelig ud og købe en helt ny vaskemaskine, kan vi nøjes med en brugt eller skal vi slet ikke stå med ansvaret? Tak på forhånd.

Claus Andersen

Hej Advodan Jeg har brugt jeres side flere gange til at få opklaret ting, da jeg selv har udlejet min bolig flere gange, men heldigvis aldrig er løbet ind i de store problemer. Nu skriver jeg fordi min nabo skal på plejehjem, og jeg er den eneste hjælp hun har udover kommunen. Hun er blevet anvist en plejehjemsbolig, som vi har været ude og se. Men kort efter vi er kommet ind i boligen siger hun at den lugter dårligt at røg, og at hun får hovedpine. Jeg taler efterfølgende med viceværten, og spørger om det med lugten af røg. Han siger at der boede en i 5-6 år der var storryger. Men at boligen var blevet ordnet med oson gas og malet med sperrer. Så der skulle ikke være nogle problemer. Nu er jeg selv ryger, og syntes ikke at jeg kan lugte noget, men min datter syntes heller ikke der lugtede godt, og fik det lidt ubehageligt. Jeg forventer ikke en alergifir bolig, men kan vi klage over lugt og ubehag i boligen

Tina Høpfner

Hej Claus Mit svar afhænger lidt af din nabos ret til at afslå boligen, som følge af lugt gener. Hvis hun bliver dårlig af at opholde sig der, vil jeg mene at hun ikke skal takke ja til boligen. Hvis hun har accepteret boligen, vil det være hende der skal påvise at der er lugtgener udover det der kan accepteres og så må hun/I kontakte udlejer og forsøge om man kan løse problemet. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Claus Andersen

Hej Tina. Tak for dit svar. Desværre forholder det sig sådan at hvis man afviser en tildelt plejebolig, så ryger man bagerst i køen, da kommunen ikke regner det for et akut behov. Hun har derfor været nød til at sige ja til boligen, og er flyttet ind. Men hvad kan vi forlange af udlejer... Viceværten har været forstående, og tilbudt en ekstra ozon behandling, men det betyder så at hun ikke kan være i boligen de efterfølgende 24 timer, Da den skal udluftes. Skal kommunen tilbyde et midlertidigt ophold, eller skal hun selv betale for dette? Og er der andre stedet vi kan henvende os? PFT.

Tina Høpfner

Hej Claus Da der alene er tale om 1-2 døgn borte ville jeg i hendes sted forsøge med noget familie eller venner og ellers så tænker jeg at kommunen selv kan og vil være behjælpelige såfremt hun ikke har pårørende hun kan bo hos. Kan der ikke opnås en mindelig løsning, vil spørgsmålet skulle afgøres af retten og det kan jeg ikke anbefale under nogen omstændigheder henset til den tid det tager samt økonomien i at få dækket en udgift der formentlig vil være af forholdsmæssig lille værdi. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Helle

Vi bor i hus hos en privat udlejer, når der er noget i stykker tager det utroligt langt tid inden det bliver lavet, eks. Vores emhætte gik i stykker før jul 2018 og vi fik en ny sidst i marts 2019, hvor langt tid har udlejer til at få lavet det der er i stykker Mvh Helle

Tina Høpfner

Hej Helle Lejeloven indeholder ikke som sådan frister for udlejers udbedring af mangler i et lejemål. Det vil afhænge af vigtigheden af den bestanddel der er gået i stykker. Såfremt udlejer ikke udbedrer inden for rimelig tid kan spørgsmålet indbringes for Huslejenævnet. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Tina Høpfner

Hej Monique Udgangspunktet er at lejer har ansvaret for vedligeholdelse i form af rengøring. Efter det du skriver lyder det som om at der er tale om tidligere manglende rengøring - det bliver i sidste ende dog et spørgsmål om hvem der kan bevise hvad og skal spørgsmålet afgøres vil Huslejenævnet være rette instans. Jeg kan dog ikke anbefale, at der køres en sag vedrørende dette, hvorfor det letteste for dig i sidste ende formentlig vil være, at du selv undersøger hvordan rengøring kan foretages. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Monique

Hej Advodan. Jeg står i den situation, at boligforeningen eller varmemesteren/viceværten og jeg ikke kan blive enige. Jeg undskylder på forhånd, hvis dette ender med at blive en lidt rodet henvendelse. Jeg bor i en studiebolig, hvor der følger hvidevarer med; blandt andet et køleskab. For et par uger siden begyndte der at komme en mærkelig lugt ude i køkkenet. Til sidst, da vi trak køleskabet ud fra væggen, fandt vi ud af, at lugten kommer fra køleskabets afrimnings-skål, som sidder bag på køleskabet. Udover dette, var der et helt gulvtæppe af støv og nullermænd, samt morgenmads produkter vi aldrig har haft i den tid vi har boet her (snart 1 år). Det skal lige siges at vi har B-ordning, så de må jo have forsømt nogle af deres ind -og udflytninginspektioner i forhold til rengøring. Nok om det. Afrimningsbeholderen er på randen til at udvikle dets eget økosystem (overdrivelse fremmer forståelse). Jeg vil så gøre dette rent, men jeg kan ikke få plastbeholderen ud, da man så skal til at skrue bagbeklædningen af og alt muligt - men jeg kan heller ikke komme til at gøre den ordentligt rent ellers, da man heller ikke kan vende eller dreje beholder og knapt nok kan få en gaffel med nogen køkkenrulle viklet omkring, ned i bøtten. Bare lige for en god ordens skyld, så fungerer det sådan, at 'vandet' fra køleskabet løber ud i afrimningsskålen, for så derefter at fordampe på grund af varmen fra kompressoren - det vil sige, at der kun skal være vand i denne 'bøtte'. Noget der kan "forstyrre" denne proces, er først og fremmest madrester, der løber ud i bøtten sammen med vandet, og eller kan for meget støv også være et stort problem, da det lægger sig i vandet, og dermed også gør, at vandet ikke kan fordampe. Derfor bestemmer jeg mig for, at kontakte boligforeningen. Da jeg endelig fik svar, gad de ikke at gøre noget ved det, ja, faktisk gad de ikke engang at komme og se, hvad det egentligt drejede sig om. Hernæst bliver jeg ved med at kontakte dem, hvor jeg så ender med til sidst ENDELIG at få en tid med varmemesteren. Han gider dog knapt nok at kigge på det, og siger egentligt bare at det ikke er deres problem og de kan ikke gøre noget. Jeg får at vide, at hvis jeg har et problem, kan jeg selv gøre det rent (på trods af, at jeg har forklaret dem, at jeg jo ikke kan rengøre det. Dernæst får jeg at vide, at jeg skal være velkommen til at ringe til producenten og forhøre mig og evt. få en person ud at kigge på DERES, altså boligforeningens, eget køleskab - og selvfølgelig på egen regning. Jeg spørger dem, om de så bare har tænkt sig at lade det stå til, indtil køleskabene skal udskiftes, hvortil han bare griner, og svarer, ja og at de først skal udskiftes om 10 år. Mit spørgsmål er, har de virkelig ikke noget ansvar i forhold til 'vedligeholdelse', som er det jeg vil kalde dette, af deres køleskab - er det virkelig mig, der skal bruge penge på deres køleskab? Der står i deres regelment, at "boligorganisationen skal vedligeholde og foretage nødvendig udskiftning af ruder, vand- og gashaner, elafbrydere, wc-kummer, cisterner, vaskekummer, badekar, køleskabe, komfurer, vaskemaskiner og lignende, som er installeret af boligorganisationen, eller af en lejer, der har benyttet sig af råderetten." - men hvad dækker vedligeholdelse egentligt, hvis ikke det dækker dette, altså et køleskab med en afrimnings-skål, som indeholder noget, der mest af alt ligner bræk og har en mindst lige så generende lugt? På forhånd, tusind tak for hjælpen. Monique

David Luthje

Jeg bor i lejebolig og har haft en digital radonmåler hjemme for at lave målinger. I de 2 børneværelser kan jeg konstatere målinger mellem 300-400. Dette kontakter jeg udlejer med og får at vide at det er bekymrende tal som de bliver nødt til at handle på. Problemstillingen bliver at de vil pålægge mig udgiften i forbindelse med at de foretager en ny måling med deres opsatte udstyr. Medmindre den nye måling bekræfter de høje værdier jeg har målt. Er det i orden at pålægge mig denne udgift som lejer?

Tina Høpfner

Hej David Det følger af lejelovens § 9, at udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse og i hele lejeperioden. Udlejer har pligt til at handle på reklamationer fra lejer. Måtte det vise sig, at en reklamation har påført udlejer uberettigede omkostninger kan udlejer kræver disse udgifter dækket af lejer. Med venlig hilsen Tina Høpfner

anna Klejnstrup

i lejeloven er der regler for varsling i fht.udbedring og renovation. Mit spørgsmål drejer sig om min udlejers ønske i fht. her til; 1) at komme og klippe hæk med strøm fra min måler, 2)plante nye planter, vande fra min hane, 3) slibe og male terrasse, 4) lave diverse udbedringer/ renovering ect. sidste sommer kom han og vandede planter 3 gange om ugen i aften/ weekend timerne - hvor vi sad og hyggede på terrassen. Han varsler 6 uger i forvejen - dvs. han har allerede varslet 20 besøg hen over forår og sommer. Hvert besøg kan vare fra 1 til 5 timer. Jeg har foreslået, at han samler beplantning, maling af garage, lakering af terrasse mv. sammen til fx. 2 x 5 hverdags dage -hvilket han nægter og henviser til varslingsloven. Men det er yderst generende at ha ham og konen rendende i haven og på terrassen når vi har fri. Jeg har i forbindelse med, at han kommer og bruger af min el og vand forbindelser, bedt ham sætte separat måler op for el/vand, hvilket han nægter. Udlejer siger jeg har lejet hus og have og derfor står for udgifterne til vanding og el til hække klip og yderligere tiltag. Vi var fx. væk hen over sommeren sidste år - her fik vi en klage over at græsset var for højt, hvorfor han ville sætte gartner på. mit spørgsmål er 1; har en udlejer ret til at varsle 20 besøg hen over fx. 6 mdr. ? kan jeg nægte og kræve at arbejdet bliver udført på en gang. Det skal lige tilføjes at udlejer har tilkendegivet, at planlægger, at anlægge helt ny have - i sætte nye vinduer mv. i den tid jeg bor i lejemålet (tidsbegrænset til 3 år) 2) kan udlejer sætte gartner på fordi han mener græsset er for langt -10 cm. at der er muldvarpe skud, ukrudt. ( haven var fyldt med ukrudt da vi flyttede ind) Mv. anna

Tina Høpfner

Hej Anna Dine spørgsmål kræver en konkret stillingtagen, idet flere af dine spørgsmål afhænger af hvad der står aftalt i din lejekontrakt. Du skal være meget velkommen til at kontakte mig telefonisk for en gratis og uforpligtende drøftelse af dine spørgsmål. Jeg kan træffes på tlf. 46 14 59 15. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Henriette Pedersen

Opvarmning via pillefyr.. Siden 2016 har vi ikke betalt for varme, da vi aftalte mundtlig med udlejer, at dette var med i huslejen. Nu har vi så modtaget den besked, om at vores udlejer ikke længere vil bestille eller betale for at få træpiller til varmen. Må han gerne det? Ved siden af vores lejemål, er der et lokale hvor varme rørene går igennem. Så vi ved ikke om der bliver brugt varme derinde. Da vi ikke har adgang til dette. I vores lejekontrakt står der at vi selv skal stå for varme, men nu har vi boet her i over 2 år uden at vi har skulle sørge for det selv. I de 2 år, har vi hellere ikke fået nogen form for opgørelse eller regnskab for varme. Hvis vores udlejer gerne må dette, hvad har vi så af krav, i forhold til måler osv. ?

Tina Høpfner

Hej Henriette Varme må alene aftales indeholdt i lejen for lejeaftaler om udlejning af lejligheder, der er forbeholdt uddannelsessøgende eller andre unge i ejendomme tilhørende selvejende institutioner, fonde el.lign. eller enkelte værelser til beboelse. I skal derfor selv stå for opvarmning af lejemålet eller udlejer skal stå herfor mod at hans udgifter forbundet hermed skal refunderes udlejer. Udlejer skal alene aflægge regnskab herfor såfremt han står for opvarmningen af lejemålet. Ad. spørgsmål om varmerør der går gennem et andet rum, vil jeg anbefale at I tager kontakt til udlejer herom og beder ham vise jer rummet, så I kan se om rørene afgiver varme i omhandlede rum. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Richardt Jeppesen

Er det gyldigt hvis lejer og udlejer laver et stykke papir med begges underskrift på om evt ændringer og andet man er enige om ift lejekontrakten eller skal alt stå i selve lejekontrakten og indflytningsrapporten ? F.eks står der i paragraf 11 at lejemålet er tidsbegrænset men begge partner er enig om at ændre det til tidsubegrænset og derudover er der lagt parketgulv ovenpå et eksisterende gulvtæppe som nok vil resultere i et ødelagt gulv over tid.... Kort sagt, Kan vi (udlejer og lejer) lave en seddel med ændringer/noter som er gyldige ?

Peter Trinskjær

Hej Richardt I må gerne lave et tillæg til en lejeaftale, også uden at starte helt forfra. Udlejeren skal dog passe på, for hvis ændringerne er til skade for lejeren, kan der konkret være forhold, som ikke lader sig aftale på den måde. Lejer kan være helt tryg. De ting du nævner lyder til at være uproblematiske for udlejer også.

Hanne Sørensen

Må udlejer sætte et stort reklame banner foran alle mine vinduer i stuen i ca 6 måneder.

Peter Trinskjær

Hej Hanne Det korte svar er nej. Det lidt længere svar er, at det kommer an på omstændighederne, om det f.eks. er nødvendigt som led i en renovering af ejendommen...og at denne er varslet behørigt over for dig. Men som udgangspunkt er det ikke noget, du skal finde dig i.

Martin

Hej jeg har et hurtigt spørgmål inden jeg underskriver en lejekontrakt. Jer ser, at udlejer har inkluderet 3x a/c vand/varme i de 3 måneders indskud. Det er første gang jeg har set dette medtaget i et 3 måneders indskud. Er dette lovligt? Hvis ja, hvorfor skal jeg forudbetale 3 måneders a/c vand og varme til udlejer, når det ikke er dem, der leverer vand og varme? Månedlige udgifter Leje 4.143,00 a/c varme/vand 860,00 ------------------ Ialt: 5.003,00 Indskud......kr. 15.880,00 Ved lejeaftalens indgåelse betales 1. måneds (her ½ måneds) udgift..........kr. 2.501,50 ------------------ I alt.............kr. 18.381,50 Bør indskuddet ikke nærmere være 3x 4.143 = 12.429 + 1 måneds (her ½ måneds) udgifter: 2501,50 Ialt: 12.429 + 2501,50 = 14.930,50

Peter Trinskjær

Hej Martin - beklager det sene svar. Depositum må højst svare til tre måneders husleje, og det er uden a conto til forbrug. Ud over dette kan udlejer også kræve forudbetalt husleje, hvilket også højst må svare til tre måneders husleje. Begge dele kan man kalde indskud, og det KAN altså komme op på seks måneders leje, hvis man skriver det sådan. Men at beregne depositum incl. a conto er under alle omstændigheder forkert.

Joachim Kristiansen

Hej Advodan, jeg står i den situation at jeg har fået en uventet regning fra udlejer. Dette har jeg fået på grund af en ikke tilsat vaskemaskine. Jeg var ikke hjemme den dag udlejeren frakoblede vaskemaskinen og derfor fik jeg ikke nogen melding på at den var frakoblet, desuden stod den frakoblet i næsten 1 uge før jeg valgte og bruge den. Resultatet var jo så at en del af rummet var fyldt med vand da det blev opdaget. Udlejeren sagde så at han ville hente en varmekanon. Dette har jeg så fået en regning på. Selvom jeg han ikke sagde noget til mig den dag vi snakkede om det. Derfor vil jeg høre om han må sende en regning for sådan noget?

Christian Lund Agerbæk

Hej Joachim Det følger af lejelovens § 25, at lejeren skal behandle det lejede forsvarligt og lejeren er erstatningsansvarlig for skade, som forvoldes ved uforsvarlig adfærd af ham selv, hans husstand eller andre, som han har givet adgang til det lejede. Udgangspunktet er, at hvis udlejer har været inde i din lejlighed, skal han informere dig om det, da han ikke er berettiget til at lukke sig ind uden dit samtykke. Udlejeren kan dog have ret til at skaffe sig adgang til lejemålet, når forholdene kræver det efter lejelovens § 54. Denne regel finder dog kun anvendelse på akutte skader. Nu kender jeg ikke aftalegrundlaget, men har du ikke været bekendt med, at udlejer har frakoblet vaskemaskinen, har du været i god tro da du brugte den, hvorfor udlejer som udgangspunkt skal betale for udbedring af skaden. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Nikolaj

Hej Advodan. Jeg skriver på vegne af en ven, som har lejet ind i et annex, hos en privat. Ejerne af ejendommen bor ikke selv på adressen, men derimod deres datter, ergo at hun vel også er en form for lejer, da hun ikke ejer grunden? Hun er gjort til den ansvarlige af ejendommen og udlejningen af annexet. Her kommer så problemet. Udlejeren har valgt at lave sit hjem om til et kollektiv for folk fra andre lande, gratis. Dette var/er ikke oplyst i kontrakten at dette ville kunne forekomme, og blev uden videre spontant besluttet få uger efter indflytningen. Lejer ville ikke være flyttet ind hvis dette havde været oplyst på forhånd. Det gør at lejer ikke længere føler sig tryg og ikke kan ha noget som helst privatliv, med mindre lejer barrikere sig indenfor og trækker vinduerne for. Udlejer valgte sågar at tage 2 uger på ferie og efterlod lejer med 2 fremmede mennesker, der dårligt kan kommunikere på engelsk, som udlejer ikke selv kender og ikke kan stå inden for. De hverken registeret som lejere eller beboere. Det må vel betyde at det er udlejers gæster? Jeg kan ikke finde nogle regler omkring min vens problem. Kan man som udlejer bare uden videre tillade sig dette, når der bor en lejer på grunden? Specielt fordi udlejer jo faktisk selv er lejer og ikke ejer ejendommen. Er der noget lejer kan gøre? Eller skal lejer bare affinde sig med det, hvis udlejeren har ejernes accept? PS. Lejer har forsøgt at gå i dialog med udlejer, men blev fejet af med det samme. Altså der var ingen hensyntagen fra udlejers side.

Christian Lund Agerbæk

Hej Nikolaj Din vend kan klage til udlejer over forholdene. Med udlejer mener jeg ejeren. Ejerens datter bor til leje og foretager formentlig en form for fremleje. Overstiger antallet af beboere 2 pr. beboelsesrum, er udlejer forpligtet til at gribe ind, og kan straffes med bøde, hvis ikke der handles. Det er muligt, at forholdet vil kunne danne grundlag for en ophævelse, men for at kunne vurdere dette ordenligt, skal jeg have adgang til alle sagens bilag herunder lejekontrakten. Fremlejetagernes nationalitet er i øvrigt uden betydning. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Lisa Bang Jensen

Den 30/6-18 fraflyttede jeg min lejebolig Elmevænget 6, 4060, og har forudbetalt 2 måneders husleje og 2 måneders depositum kr. 36.000,00. Har tidligere haft en sag med udlejer grundet for sent opkrævet vand, som LLO kunne fortælle mig, at jeg ikke skulle betale. Udlejer trak sin stævning tilbage, og har betalt kr. 600,00 pr. md. aconto til vand, og ved fraflytning bedt Fors om slutafregning for perioden 1/1-18 til 30/6-18 afventer. Boet i huset i 6 år og sørget for have og hus i hele perioden uden bidrag fra udlejer på nær tætningslister, som jeg selv monterede. rep er selv afholdt af mig. ved indflytning fik jeg huset 14 dage før, så gl. lejer havde ikke færdiggjort indvendig istandsættelse, men det accepterede jeg for at kunne komme ind, men der var absolut ikke rengjort og kun 1 stue malet og 2 værelser. Garagen var fyldt om med gl. ting og sager som jeg selv kørte bort og haven har jeg holdt til ug med beskræringer mv, som der faktisk står i min lejekontrakt udlejer skal udføre. Naboer fortæller, at der har bare været så pænt siden vi kom til. den 30/6-18 havde jeg aflevering og alt er malet - haven er ordnet, fliser ved brændeovn som var løse da jeg kom til er omfuget, og ny fuge i badeværelse, som udlejer mener var pænt da jeg kom, men mine forældre var selv med til at hjælpe med istandsættelse da jeg kom til, og det var ikke pænt overtaget, så intet at komme efter. Gamle skrammer på panel og nogle døre er fra gl. lejers tid. Udlejer havde selv lavet besigtigelsesdokument, hvor vi har aflæst måler for vand, el og gas, og uden bemærkninger, hvor vi begge har underskrevet dette dokument. Nu skriver han en sms til mig i dag om nogle fejl han har fundet - en ridse på et skab, maling på panel, som var der i forvejen da jeg malede - har jo brugt tape - ja knoklede for at alt skulle være på plads, og badeværelse som han nu ikke er tilfreds med. Jeg er målløs og øv. Han har ikke overholdt aftale om haven og mundtlige aftale om at vaske et glas tag hvert forår, og jeg har udskiftet lysstofrør med holder i gang mv uden at opkræve ham og skiftet løbende flyder i wc mc. Jeg tænker at jeg forholder mig til det papir vi begge underskrev i lørdags, og han kan da ikke komme efterfølgende og gøre krav på nye istansættelser på et slidt hus som var slemt da jeg flyttede ind. Råd søges - mange hilsner Lisa

Christian Lund Agerbæk

Hej Lisa Det helt klare udgangspunkt er, at udlejer ikke efter fraflytningsynet kan komme med yderligere reklamationer over lejemålets stand. En undtagelse kan dog være, hvis det ikke var muligt ved fraflytningsynet at finde manglerne - hvis de eksempelvis har været skjulte. Ud fra det, du beskriver, mener jeg ikke, at udlejer efterfølgende kan komme med flere forhold, som du skal istandsætte. Hvis I ikke kan blive enige, og udlejer ikke vil tilbagebetale dit depositum, skal du indbringe sagen for huslejenævnet. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Sine

Kære Advodan Jeg har et spørgsmål til udlejers forpligtelser ang. affald. I min ejendom har vi kun adgang til en affaldsskakt og kan dermed ikke bortskaffe større genstande. Dette fører til gentagne blokeringer af affaldsskakten. Mit spørgsmål er derfor, hvorvidt udlejer er forpligtet til at stille andre faciliteter til rådighed, således at vi beboere kan afskaffe større effekter (affaldsspand, container, lejlighedsvis afhentning etc.). Med venlig hilsen Sine

Christian Lund Agerbæk

Hej Sine Jeg antager, at affaldsskakten er fuldt ud funktionel, når den ikke tilstoppes af affald, som ikke passer til den. Efter min opfattelse, kan der ikke stilles yderligere krav til udlejer ud over at affaldsskakten skal holdes funktionel. Hvis man som lejer skal skaffe sig af med større effekter må dette ske på de dertil egnede genbrugspladser. Dette er udlejer uvedkommende. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Kristina Hansen

Til Advodan Jeg er i gang med at lave en lejekontrakt, da jeg skal udsendes og derfor har fået tilladelse af Lejerbo til at genudleje min lejlighed i denne periode. Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg præcis skal formulere opsigelsen/ophævelsen af lejemålet? Jeg har tilføjet det til §11 hvor jeg har henvist til §2. Er der andre muligheder, og noget som jeg skal være særligt opmærksom på?

Christian Lund Agerbæk

Hej Kristina Der er tale om fremleje af lejemålet. Det bør i § 11 fremgå at fremlejemålet er tidsbegrænset til det tidspunkt du kommer hjem. Det anbefales at skrive årsagen til, at fremlejemålet er tidsbegrænset. Er du det mindste i tvivl kan du spørge Lejerbo om de kan godkende lejekontrakten. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Charlotte Eriksen

Jeg er lejer ved en privat udlejer. Han har igår lukket for vand,el og varme. (Betaler aconto 1600kr pr måned for dette forbrug) jeg har for ca 2 måneder siden opsagt mit lejemål og derefter ikke indbetalt husleje eller forbrug. Jeg har i de snart 5 år jeg har boet her IKKE set regnskab/opgørelse på dette forbrug. Det har jeg så bedt om for 4 uger siden. Derefter modtog jeg et brev jeg havde 14 dage til at flytte. (Jeg er ikke flyttet) Efter de 14 dage modtog jeg et brev hvor han ophævede min lejekontrakt og jeg skulle være ude i løbet af 3 dage. ( bor her stadigvæk) Nu har han så med vvs og elinstallatør slukket for vand,varme og el.... så mit spørgsmål er.. Må han det?

Christian Lund Agerbæk

Hej Charlotte Det korte svar er, at det må han ikke! Omvendt må du ikke undlade at betale husleje - også selvom du har opsagt lejemålet. Det er ikke tilladt at bo depositummet op uden aftale herom med udlejer. Udlejer har derfor været berettiget til at ophæve lejemålet. Den korrekte fremgangsmåde for udlejer vil dog være at gå igennem fogedretten for at få dig udsat af lejemålet frem for det skete. Udlejer har formentlig væsentligt misligholdt lejeaftalen. Du kan derfor overveje, om du vil ophæve lejemålet. Dette kan være relevant selv om du allerede har opsagt det, idet der kan være temaer omkring istandsættelse. Du bør søge professionel rådgivning herom. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Martin Nielsen

Hej Min udlejer har varslet en lejeforhøjelse pga. ejendommens varmeveksler kollapsede i vinters og skulle skiftes. Udlejer kalder det en forbedring, men er det ikke mere en udvendig vedligholdelse som skal dækkes af udlejer? Med venlig hilsen Martin

Christian Lund Agerbæk

Hej Martin Hvis ellers din udlejer har overholdt reglerne for huslejeforhøjelser, så fremgår det af brevet, hvori forhøjelsen varsel, at du har 6 uger til at gøre indsigelse. Efter udløbet af denne frist har udlejer også 6 uger til at indbringe sag ved huslejenævnet (hvis lejer gør indsigelser), såfremt lejeforhøjelsen fastholdes. Du er på denne måde sikret, at huslejenævnet træffer afgørelse om, hvorvidt der er tale om en forbedring, som retfærdigører en huslejeforhøjelse. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Anja

Hej, Først tak for en virkelig god hjemmeside. Jeg udlejer mit hus i en periode på 3 år uden adgang til garagen. Imidlertid har min lejer skaffet sig adgang og taget den i brug OG fjernet noget værktøj derfra - kan jeg ophæve lejeaftalen uden at give et påbud rst? Det er vel kriminelt at skaffe sig adgang til garagen og derfor også en grov misligholdelse, eller hvordan ser I på det? Herudover har jeg ladet ham låne nogle møbler og tilføjede i paragraf 11 at de ville blive tilføjet en liste, så vi vidste hvilke. Den fik vi aldrig lavet - kan han nægte at give mig dem? Håber på svar fra jer.

Christian Lund Agerbæk

Hej Anja Tak for rosen :-) Du bliver nødt til at sende lejer et påkrav først, hvori lejer får oplyst, at der er tale om en kontraktstridig brug og at den skal ophøre inden en given frist, og hvor lejemålet i modsat fald vil blive ophævet. Det er vanskeligt at få en lejer ud af et lejemål, som lejer ikke frivilligt vil fraflytte. Jeg anbefaler derfor, at du søger advokatbistand hos en advokat, som har speciale i lejeret. Med hensyn til møblerne, så bliver det et spørgsmål om, hvorvidt du kan bevise, at de tilhører dig. Er de ikke opført i lejekontrakten eller et tillæg, vil det bevismæssige udgangspunkt være, at de tilhører lejer. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

erling andersen

jeg vil høre om en privat udlejer kan bestemme vor stor en skraldespand skal være, vi har selv gået og betalt selv i mange år og det viser sig nu det ikke er rigtigt,så det er overgået til min udlejer nu. min skraldespand har været på 130 liter men nu siger min udlejer at vi alle skal få en på 190 liter og derved vil jeg stige 400 kroner mere om året kan det være sandt. Venlig Hilsen Erling Andersen

Christian Lund Agerbæk

Hej Erling Først og fremmest har du muligvis et tilbagebetalingskrav imod din udlejer for de år, du har betalt for renovation i det omfang kravet ikke er forældet. Forældelsesfristen er tre år. For så vidt angår dit spørgsmål om den påtænkte huslejestigning, kræver det, at jeg har flere oplysninger, som dette forum ikke egner sig til. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

flemming Sindalsen

min lejer der er fraflyttet adressen, gør opmærksom på at den opvaskemaskine der stod i huset var gået i stykker, og at han havde indsat en ny, jeg foreholdt at det ikke var hans problem, men at han skulle have kontaktet mig, hvorefter jeg havde indsat en ny, mit spørgsmål er om han har ret til at fjerne mine hvidevarer, da jeg mener det modsatte er det er min pligt at sørge for at der kommer nyt hvis de ikke fungerer

Flemming

Hej Advodan. Jeg udlejer en lejlighed jeg selv har boet i, og prøver at gøre mit til at have en tilfreds lejer. Lejligheden er opvarmet med elradiatorer, og er derfor en smule dyr for lejer. Dette er der dog taget højde for i husleje. Jeg overvejer dog alligevel at få installeret en varmepumpe i stedet. Dette ville give lejer en stor besparelse på varmen, og på sigt også gøre lejligheden mere attraktiv for evt. kommende lejere, og derfor naturligvis også komme mig til gode på sigt. Men så er mit spørgsmål. Kan jeg i forbindelse med denne forbedring hæve huslejen til min nuværende lejer. Naturligvis ikke mere end det stadigvæk kommer hende til gode? Eller er det kun ved større renoveringer Dette kan lade sig gøre? Venlig hilsen Flemming Christensen

Cathrina

Hej. Vi står i den situation at vi fraflyttede en lejlighed den 15. januar 2018, som vi havde boet i siden 18. maj 2017. Opsigelsesperioden udløber her den 1. april, og jeg har betalt de 3 måneders husleje, samt acconto forbrug på vand og varme i både januar, februar og marts. Nu har jeg så modtaget opgørelse på lejligheden og der fremgår heraf, at jeg i november og december, hvor varmen har været tændt, har brugt for 5030 kr. i varme. Det lyder i mine øre af meget. Derudover så tilbageholder hun 1500kr til eventuel efterregning på varme for de 2,5 måned i år, som vi ikke har boet der. Udover de 1500kr så tilbage holder hun også de 3x800 kr. der er betalt i varme i år, samt de 3x300kr der er betalt i vand i den periode vi ikke har boet der. Lejligheden er meget utæt, og mit spørgsmål er så, er jeg forpligtet til at betale så mange penge i varme når acconto beløbet er 800 kr. og har hun ret til at tilbageholde mine indbetalte acconto beløb på vand og varme for i år? mvh.

Christian Lund Agerbæk

Hej Cathrina En udlejer er berettiget til at tilbageholde et passende beløb til dækning af eventuelle ekstraregninger på forbruget. 1.500,00 kr. er ikke for meget i denne henseende - selv når vi medtager a contobetalingerne. Udlejer skal stadig fremsende forbrugsregnskaber, og du har her muligheden for at komme med indsigelser. Indsigelser skal afgives til udlejer skriftligt (gerne pr. mail) inden 6 uger. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Karsten Jonasen

Hej Advodan, Jeg har en udlejer som sender mig en regning på afhentning af alm Dagrenovation. Jeg har valgt at ignorere regningen da jeg mener at udgiften er udlejers. Jeg har ikke modtaget nogen rykker på manglende betaling men derimod en ny regning for ny periode (2017 2 Perioder) Er jeg korrekt i min opfattelse at det er udlejers udgift? MVH Karsten.

Finn Jensen

Hej. Vi flyttede ind i et nybygger rækkehus i juli 2016, hvor der er installeret en luft til vand varmepumpe, ifølge vores lejekontrakt, står der ikke noget om at vi skal stå for vedligeholdelse af varmepumpen, i februar 2017 får vi brev fra udlejer, at vi selv skal sørge for service og vedligeholdelse, kan udlejer gøre det.

Christian Lund Agerbæk

Hej Finn Det følger af lejelovens § 19, at udlejer skal holde det lejede forsvarligt ved lige. Herudner hører også ejendommens indretninger til varme. Det vil kræve særskilt aftale, hvis denne type opgaver skal væltes over på lejer. Såfremt det er aftalt, at lejer skal vedligeholde alt, så skal huslejen også afspejle dette i lejers favør. Er der ikke sådan en aftale, skal din udlejer vedligeholde varmeinstallationen. Vil udlejer ikke dette, og skønnes vedligeholdelse nødvendig, kan du bede huslejenævnet om at pålægge udlejer at udbedre. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Julie

Jeg flyttede ind i en taglejlighed på 2. sal i en nyrenoveret ejendom 1. august (en ældre erhvervsejendom der er lavet om til lejligheder) Ejendommen blev umiddelbart efter jeg og de andre lejere flyttede ind, solgt og en ny administrator blev sat ind til at administrere lejemålene på vegne af den nye ejer Jeg har siden efteråret haft meget svært ved opvarme min lejlighed, det trækker meget, her er ekstremt fodkoldt, dette på trods af at termostaterne står 4. Det blev så for lidt over en måned siden konstateret at loftet over min lejlighed slet ikke er isoleret, hvilket jo er stor del af forklaringen Situationen er dog den at administrator ikke svarer på mine adskillige skriftlige henvendelser vedr. problemet og da det lykkedes mig at komme i telefonisk kontakt med dem får jeg beskeden om at de kan ikke gøre noget, andet end at sende mine henvendelser videre til tidligere ejer, da det er dem er ansvarlig for at udbedre det, at det har noget med ejerskiftegarantien at gøre. Og her står jeg så, som gidsel med en lejlighed der ikke er isoleret midt om vinteren Så hvad gør jeg nu? Bør/kan man søge juridisk bistand til den slags? Mvh Julie

Christian Lund Agerbæk

Hej Julie Du skal anlægge sag ved dit lokale huslejenævn. Huslejenævnet vil kunne pålægge udlejer at udbedre og eventuelt at bestemme, at du skal have en del af din husleje tilbagebetalt. Samtidig med, at du går i huslejenævnet, er det en god ide at få kommunen ud og se på din lejlighed, da det lyder til, at bygningsreglementet ikke er overholdt. Kommunen vil kunne udstede et påbud til din udlejer. Det er i denne forbindelse underordnet om det er den tidligere ejer, som har stået for renoveringen af ejendommen. Dette kan du gøre selv, eller du kan få en advokat til at hjælpe dig. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Danny Olsen

Vi har gennem den senere tid oplevet at vinduer og hoveddør ikke holder tæt. Hvis vi sætter et stearinlys foran min hoveddør på gulvet har vi oplevet at det blæser ud. Stiller vi et stearinlys i min vindueskarm kan vi se at flammen kraftigt påvirkes og puster vi det ud bliver røgen også skubbet væk fra vinduet. Generelt er her koldt selvom alle vores radiatorer er skruet op på max. Ydermere vi kan mærke træk fra vinduerne når vi opholder os tæt på dem. Vi har ydermere forsøgt at sætte et stykke papir i det lukkede vindue og dør og kan utrolig let hive det løs af vinduet. Vi har kontaktet vores ejendomsinspektør som har været oppe hos os og kigge på problemerne, men mener ikke at det kan udbedres. Vi er dog af den overbevisning af gennemgangen ikke var grundig nok. Vi har gjort vores udlejer opmærksom på dette samt skrevet til dem at vi stadig ønsker manglen udbedret og henviser til almenlejelovens § 18, stk. 1. De mener dog at der kan være tale om kuldenedfald samt at hoveddøren nu den beskaffenhed den har når den er ca. 50 år gammel. Derfor fastholder de at tingene er i orden ud fra deres første inspektion. Hvad bør/ kan vi gøre? Vh. Danny

Christian Lund Agerbæk

Hej Danny I skal indsende en klage til jeres lokale beboerklagenævn med påstand om, at forholdene udbedres. Det vil være en fordel, hvis I på forhånd har indhentet en rapport fra en sagkyndig om problemernes omfang, og hvad der kan gøres ved dem. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Jan rådbjerg

Vi har en udlejer som nægter at flytte skønt vi har lejet huset. Vi jar også forsøgt at tvangsflytte hans adresse men på folkeregistret nægter de pga han påstår vi er fraflyttet samt at han ikke har andet sted at flytte den hen. Mit spørgsmål er så hvordan kommer vi videre både med udsættelse af udlejer og flytning af adresse??

Sille Bergstedt

Hej Christian. Jeg er nyligt indflyttet i en nyrenoveret lejlighed, dvs. det viser sig at vinduer i stuen er punkterede, og at der generelt er et kuldeproblem med træk og kuldeslag fra dårligt isolerede vægge. Dvs. at termostater står på 4 for at generere 18 grader. Nuværende udetemp. er ca 8 grader,hvad så når det bliver -10? Mit spørgsmål går på om ikke udlejer er forpligtet til at sørge for at vi, på den ene eller anden måde, kan opnå normale indetemperaturer. Hvis et sådan begreb findes inden for jura..:-) Vh Sille

Christian Lund Agerbæk

Hej Sille I første omgang skla du gøre udlejer opmærksom på problemet. Jeg anbefaler, at du gør dette skriftligt - gerne pr. mail. Såfremt udlejer ikke reagerer eller nægter at gøre noget ved problemet, vil næste skridt være at indbringe sagen for Huslejenævnet. Huslejenævnet vil kunne pålægge udlejer at foretage skridt til eksempelvis bedre isolering og udskiftning af vinduer. For at have dokumentationen i orden kan du få foretaget en termografisk undersøgelse af lejemålet. Denne vil vise temperaturer på de forskellige bygningsdele. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Hr.Kure

Hej jeg flyttede ind d.1/ 12 - 16 i en hus på 75 kvm , jeg har en huseleje på 5000 kr plus forbrug . Når jeg læser om kvm prisen så står den til at sku være imellem 5 - 700 kr. kvm , så jeg føler jeg betaler for meget , er det korrekt ? Udover det , så er badeværelset ikke istandsat , hvilket jeg fik nævn skriftligt på mangelliste som blev tilsendt inden 14 efter indflytning , gulvtæppe i stuen er slidt ned også og andre små ting som dårligt malet og utætte vinduer . Efterfølgende er der dukket flere ting op som når det regner kommer der vand ind af hoveddøren da den også er utæt . Har kontaktet udlejer via tlf og sms men han vælger ikke at dukke op og komme med undskyldninger , hver gang man kontakter ham . Kort sagt meget lidt villig til at investere tid og penge . Udover det så sender han indflytnings rapport i et brev i marts 2017 , som jeg kan læse mig til skal den rapport laves i fællesskab ved indflytning ? gøres det ikke så har jeg som lejer ret til det hele indskud når jeg flytter ? Jeg håber i kan svare på mine spørgsmål som jeg er usikker om , og guide mig til hvordan jeg skal forholde mig fornuftigt . Mvh

Christian Lund Agerbæk

Hej Hr. Kure Har udlejer mere end det ene lejemål, har udlejer pligt til at afholde indflytningsyn. Denne rapport skal lejer have i en fysisk udgave under dette indflytningsyn. Overholder udlejer ikke dette krav fortabes retten i udgangspunktet til at kræve istandsættelse ved fraflytning. Med hensyn til huslejens størrelse samt den manglende udbedring, så skal du indbringe sag for huslejenævnet. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Hr. Kure

Så som jeg forstår dig , så er måden han har gjort det på forkert , dvs synet lejligheden selv og derefter tilsendt synsrapport til mig 3-4 måneder efter indflytning ? Jeg skrev under men med dags dato . Da det må være et bevis på han ikke har overholdt kravet om fælles indflytter syn , dato mangler med mere . Vil du i øvrigt anbefale at gå til huslejenævnet ? Eller er der mere der jeg finder svar ang husleje og udlejers opførsel ? Er lidt i tvivl stadig på hvad jeg burde gøre . mvh

Christian Lund Agerbæk

Uden at kende sagens detaljer og bilag, kan jeg ikke komme med konkret rådgivning i din sag. Huslejenævnet vil være rette instans ved tvister omkring huslejens størrelse samt manglende vedligeholdelse. Det samme gælder ved tvister omkring istandsættelseskrav - herunder om formalia er overholdt fra udlejers side (noget tyder på, at dette ikke er tilfældet i din sag). Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Allan Larsen

Hej. Jeg bor til leje ved en privat person, vi er 3 stk i alt der har hver vores værelse. Udlejer bor i samme hus. Der er blevet sagt til mig af udlejer, at jeg skal sørge for at stille skraldespanden frem når skraldevognen henter skrald. Er det ikke udlejer der skal sørge for det? Og så er der huslejen. Huslejen lyder på 3300kr pr mdr. De vil gerne havde 2000kr overført, og de resterende 1300 i hånden, må man det? Mvh Allan

Christian Lund Agerbæk

Hej Allan Udlejer kan ikke pålægge dig at stille skraldespanden frem. Der er her tale om viceværtsarbejde. Med hensyn til huslejen, så må udlejer i udgangspunktet selv bestemme, hvordan den betales. Jeg vil dog kraftigt anbefale, at du sørger for at få en kvittering fra udlejer for hver betaling du foretager i kontanter. Nægter udlejer at lave en kvittering, sender du ham en mail, hvor du bekræfter, at du har betalt ham pengene kontant. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Anonym

Jeg er igang med at søge nyt lejemål, da jeg ikke magter den "krigs-zone" jeg bor i, så jeg kan ikke bruge en henvisning til huslejenævnet til noget :-) Udlejer har INTET lavet af det han skulle iflg aftalen før vi flyttede ind jan 2016! Vi har et lags vinduer - piv-utætte døre men oveni dette passer udlejer ikke sine forpligtigelser til varme levering og når vi gør opmærksom på at fyret, igen igen igen, er gået ud får vi tit ingen svar eller måske et beskidt et! Sidst har jeg fået at vide jeg er en forfærdelig lejer.....og at jeg klager over varmen konstant - tjah, når den går ud 8 gange på 14 dage og vi ikke selv må afhjælpe eller fylde træpiller i....så er det ikke nemt! Kan sige at i den 6-7 måneders fyringssæson har vi sammenlagt levet her i over 1 mdr UDEN VARME AF NOGEN ART! Han vil ikke give os kompensation eller noget hverken for dårlige vinduer eller mangel på levering af varmen! Kan jeg opnå noget ved at slæbe han i retten? Hvad er mine options? Tak for din hjælp :-)

Christian Lund Agerbæk

Hej Du slipper ikke helt for en henvisning til Huslejenævnet :-) Huslejenævnet er nemlig den myndighed, som i første omgang skal træffe afgørelse om en erstatning eller et afslag (med tilbagevirkende kraft) i huslejen. Først efter, at Huslejenævnet har truffet afgørelse i sagen, vil sagen kunne indbringes for retten. Jeg kan ikke på baggrund af de tilgængelige oplysninger give dig en vurdering af,om du har ret til erstatning eller afslag. Med venlig hilsen Christian Lund Agebæk chag@advodan.dk

Henrik

Jeg bor til leje i et hus, nu har komfuret de sidste par dage "klappet" sikringerne når vi havde mere end tre kogeplader og ovnen tændt. Udlejer skriver i §1 1 følgende: udlejer tager forbehold for at hvidevarer er funktionsdygtige. Såfremt de går i stykker i lejeperioden erstattes de ikke. De hvidevarer som lejer måtte erstatte de eksisterende hvidevarer med er lejers ejendom" Mit spørgsmål er nu: er det udlejer eller mig der skal afholde udgifterne for en eventuel elektriker for at få afklaret om det er komfuret eller generel strøm der er problemet? Går det ind under indvendig vedligeholdelse af lejemålet? Mvh Henrik

Christian Lund Agerbæk

Hej Henrik Er der tale om problemer med selve el-installationen, skal udlejer betale for udbedring heraf. Dette følger af lejelovens § 19, stk. 1 Udlejers formulering i § 11 synes at gå på en udskiftning - og ikke en reparation af de hårde hvidevarer. Jeg vil derfor mene, at såfremt en reparation er mulig (og nødvendig), da vil udlejer også skulle betale for dette. Svaret er derfor, baseret på dine oplysninger, at udgiften til elektrikeren påhviler udlejer i begge tilfælde. Hvis ikke I kan blive enige, skal sagen indbringes for Huslejenævnet. Huslejenævnet findes i din bopælskommune. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Fi

Min altandør er gået i stykker og kan ikke åbnes, ej heller lukkes ordentligt. Har henvendt mig til udlejer og forklaret problemet. Svaret var at jeg, som lejer, skulle betale udgifterne for at få lavet ovennævnte. Kan dette være rigtigt? Mvh. Fi

Christian Lund Agerbæk

Hej Fi Nej, dette er udlejers opgave. Du skal skrive en mail til udlejer, hvor du forklarer problemet med døren, og at du mener, at udlejer skal sørge for at reparere den. Hvis udlejer fortsat nægter, skal du indbringe sagen for huslejenævnet. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

V. Knudsen

Kan jeg som udlejer bestemme, at forbrugsudgifter som vand og varme afregnes direkte med udbyder? Og dermed undgå aconto regnskab mellem lejer og udlejer. Og er der forbrugsudgifter som ikke kan "sendes" videre til lejer fx bidrag til kloark, rottebekæmpelse og affald?

Christian Lund Agerbæk

Hej V. Knudsen Lovgivningsmæssigt er der intet til hinder for, at udlejer og lejer imellem aftaler afregning direkte med forsyningen, hvilket dog bør fremgå af lejekontrakten. Forsyningerne er ikke forpligtet til at afregne individuelt, da opkrævning normalvis sker hos ejeren af ejendommen for at sikre betaling, og forsyningerne vil formentlig kræve at udlejer hæfter subsidiært med lejer. Forøges ejendomsskatterne, der påhviler ejendommen, kan du som udlejer forlange udgiften udlignet gennem en lejeforhøjelse for de lejligheder, skatten vedrører. Dette gælder fx hvis der pålægges ejendommen nye vej-, kloak- eller lignende bidrag til det offentlige. Dog er der ikke mulighed for at "sende" de nævnte udgifter videre til lejer i form af særskilte opkrævninger. Der er tale om driftsomkostninger, som skal være indeholdt i huslejen. Du bør være opmærksom på diverse varsler i henhold til lejeloven, som skal overholdes. Såfremt du ønsker konkret rådgivning, er du velkommen til at kontakte mig.

Kristian

Hej. Vi står i den situation. At vi d 1/1-17 fraflyttede vores fremleje som aftalt. Fuld rengøring osv er gjort og der var ikke en finger at sætte. Nu her halvanden måned efter fremsender ham vi fremlejede af, så en regning på ekstra rengøring i forbindelse med indflytningen af ny lejer? Er det okay? Tænker halvanden måned er lang tid når vi intet har hørt. Og han desuden ville klare flytte synet med boligforeningen alene så Vi ikke havde indflydelse på noget? Vi føler os ret trælse over situationen da der også er kommet hensat varme som vi åbenbart skal betale? Og ekstra regninger på vaskeri som vi allerede har betalt?

Christian Lund Agerbæk

Hej Kristian Fremlejer kan ikke rejse krav om ekstra rengøring efter afholdelse af fraflytningssyn - og slet da ikke halvanden måned efter fraflytning. Hvis ikke i har fået jeres depositum tilbage skal I gøre krav herom, og hvis I stadig ikke får det tilbage skal I anlægge sag ved huslejenævnet. Hvis I derimod har fået jeres depositum tilbage, skal I blot meddele fremlejer, at I ikke ser jer forpligtede til at betale det opkrævede, og så må fremlejer starte en sag op, hvis han mener at have et krav. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk chag@advodan.dk

Mona Larsen

Hej vi bor til leje i et hus,hvor der er instaleret en varmepumpe,pumpen har ikke kørt som den skulle og vi betalte 30.000kr det første år.Udlejer fik håndværkere til at tjekke pumpen,og vi fik den besked at udgiften skulle ligge på 15.000kr om året.Nu har vi ventet i 3mdr.på at det skal blive færdigt.Jeg har rykket udlejer 2 gange,og sagt at så må vi følge lejeloven og få en smed på som han skulle betale.Hans svar var at han ikke ville ofre mere på huset,og at vi hermed var opsagt???Hvor står vi???MVH.Mona larsen.

Christian Lund Agerbæk

Hej Mona Udlejer kan ikke opsige jer! Det er vigtigt, at du har reklameret skriftligt i forhold til udlejer. På denne måde har du bevis for at der er sket reklamation. Du kan eventuelt henvise til jeres telefonsamtaler i reklamationen. Når (og hvis) han fortsat ikke vil foretage sig noget, kan sagen indbringes for huslejenævnet i din kommune. Huslejenævnet kan pålægge udlejer at udbedre varmepumpen. Hvis du har brug bistand til at udforme klagen, er du velkommen til at kontakte mig direkte på chag@advodan.dk Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk

Didde Nielsen

Hej. Jeg vil høre, hvorvidt udlejer har forpligtelser i forhold til vedligeholdelse - dette specifikt som ved tætning af vinduer. Vi har månedlig indbetalt et acontobeløb, hvilket på de sidste 8-12 måneder er løbet op på ca. 4000 kr.. Vi har herefter fået en efterregning på vand/varme på i alt 8000 kr.. Dette beløb figurerer - for mig - meget højt, da det er gældende for 3 personer, hvorover perioden strækker sig over nogle varmere måneder. I lejligheden har vi oplevet en del træk og utætte vinduer, hvilket udlejer er blevet gjort opmærksom på, samt vi har bedt om at få dette istandsat - dog uden held. Jeg vil derfor rådføre mig om, hvorledes vi kan kræve, at udlejer betaler eller tager del i efterregningen, da vi har påpeget denne mangel i lejligheden, som vi mener, kan være skyld i det høje beløb, uden der er blevet gjort noget ved det? Med venlig hilsen Didde

Christian Lund Agerbæk

Hej Didde Hvis lejemålet lider af mangler og udlejer - efter at have fået et skriftligt påkrav om at bringe det i orden - intet foretager sig, kan du indbringe sagen for Huslejenævnet. Huslejenævnet vil kunne pålægge udlejer at bringe forholdene i orden. Såfremt det er udlejer, som leverer vand og varme, kan det også være relevant at se på den ekstra opkrævning, som du har fået. Lever den op til de formelle bestemmelser, som er i lejeloven? Gør den ikke dette, kan udlejers krav om ekstra betaling være helt bortfaldet. Husk i øvrigt på, at du har mulighed for at komme med indsigelse til varme/vandregnskaber, såfremt dette gøres inden 6 uger efter modtagelsen af regnskabet. Hvis udlejer vil fastholde regnskabet, skal udlejer selv indbringe sagen for Huslejenævnet. Dit lokale Huslejenævn finder du oplysninger om på din kommunes hjemmeside. Med venlig hilsen Christian Lund Agerbæk

karin Hansen

Hej. Jeg og en masse naboer har et spørgsmål: Vores udlejer har IKKE klippet hæk i år som der står i vores lejekontrakt § 11 at han sørger for så vores hæk er MEGET generende idet hækken genere os når vi går hen til vores bolig, så vores spørgsmål er : hva gør vi ?? !! Der er nemlig flere gange rettet kontakt til udlejer men hver gang får vi samme svar "vi ser på det" og ikke en dyt er sket nu i over en måned efter flere henvendelser !! Vi får ødelagt vores tøj og bliver meget våde når det har regner og det er bare så irriterende da vores gæster også er meget generet af det !! Vi er nogle naboer som er blevet enige om at vi IKKE betaler husleje før hækken er klippet, og i den ombæring vil vi så høre om ikke vi er i vores gode ret til det?? Jeg mener jo at såvel som lejer som udlejer skal overholde regler og love som står i lejeloven og lejekontrakt, men udlejer ignorere og der sker ikke en dyt. mvh Karin Hansen

Peter Trinskjær

Hej Karin Det er altid "farligt" at lade være med at betale husleje. Hvis det viser sig, at man var uberettiget, kan man risikere at blive smidt ud af sin bolig. Dommere er som bekendt også mennesker, så man kan aldrig være 100% sikker på at have ret - derfor er der temmelig meget på spil. Jeg ville få en anlægsgartner til at klippe hækken - efter at have varslet udlejer om det skriftligt. Så ville jeg sende regningen til udlejer. OG først, når/hvis denne ikke bliver betalt ville jeg overveje at modregne med huslejebetaling.

Tina Høpfner

Hej Karin Jeg vil være yderst forsigtig med at tilbageholde husleje, idet betingelserne herfor er meget restriktive og at I i værste fald risikerer at blive udsat af jeres lejemål. Jeg vil anbefale at I indbringer spørgsmålet for Huslejenævnet i den kommune jeres lejeboliger er beliggende i med krav om påbud til udlejer om vedligeholdelse af hækken. Alternativt, kan I selv efter skriftligt påbud til udlejer og med rimeligt varsel, selv foranledige hækken klippet og herefter rette kravet mod udlejer. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Brittany

Very true! Makes a change to see sonmoee spell it out like that. :)

Allan

Mit afløb på badeværelset er tilstoppede og der løber vand og lort op er det ikke udlejes opgaven at betale vis der skal en slamsuger på mhv allan

Tina Høpfner

Hej Allan Du skal naturligvis reklamere overfor udlejer når du bliver bekendt med at der er problemer med lejemålets afløb. Det påhviler herefter udlejer, at finde årsagen til problemet samt afholde udgiften forbundet hermed. Måtte årsagen til problemet med afløbet vise sig at skyldes lejers adfærd/forkerte brug af lejemålet, så kan udlejer fordre udgiften dækket af lejer. Med venlig hilsen Tina Høpfner

Allan

Mit afløb som jeg fortalte om har vært stoppet 3 gange på 2 måneder jeg kommer ikke særlig meget wc papir i kun en smule papir i ikke nok til det skulle bliv stoppet af det der har været slamsuger ud All tre gange og her 3 gang hade de et kamera nede og kigge men de kunne ikke li finde ud af hvad der er galt siden det bliver stoppet hele tiden og det er li som min udlejer vil ha jeg skal betale når jeg ved det ikke er min skyld når jeg kun kommer en smule wc papir i der ikke er nok til at det skulle bliv så slemt stoppet til som det er for det løber op ved bruseren med afføring og sådan noget Men hvad skal en udlejer betale i en bolig omkring afløb og sådan noget mhv allan