Køber du din rejse efter den 1. juli – og er rejsen et såkaldt sammensat rejsearrangement, vil du som noget nyt også være dækket af pakkerejseloven.
”Sammensatte rejsearrangementer adskiller sig fra pakkerejser ved, at ydelserne ikke behøver at være købt ved det samme firma. Der skal bare være en forbindelse, som leder dig fra købet af en rejseydelse hos et firma over til købet af en anden ydelse hos et andet firma. De to køb skal være sket i løbet af 24 timer”, forklarer advokatfuldmægtig Nina Munk Andersen.
Et eksempel på et sammensat rejsearrangement kunne være, at du har købt en hotelovernatning og lejet en bil. Begge dele er bestilt over nettet men ikke på samme hjemmeside. Grunden til du lejede bilen, var fordi hjemmesiden med hoteller linkede til biludlejningshjemmesiden. Bilen er lejet under 24 timer, efter du bestilte overnatningen.
For både pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer gælder det, at der indgår mindst to rejseydelser. En rejseydelse kan være en af følgende – indkvartering, transport, udlejning af køretøj eller en anden turistmæssig ydelse. En turistmæssig ydelse kan fx være et liftkort på skiferien eller musicalbillet i London.
”Den nye lov er nu blevet mere tidssvarende, så den passer bedre til, hvordan de fleste køber ferie. Hvis man selv sammensætter ferien på nettet, er man bedre beskyttet” siger advokat Nina Munk Andersen.
Er dit fly forsinket eller aflyst? Læs mere om flykompensation her
Fakta: Sådan er dine rettigheder
Det er altid en god ide at få en skriftlig aftale, som beskriver, hvad der indgår i rejsen (fx pris, hotellets standard eller inkluderede udflugter). Når rejsen er bestilt, står aftalen fast. Du er ikke forpligtet til at betale gebyrer, som ikke er beskrevet i aftalen.
Her er en guide over, hvad du har ret til og hvilke klagemuligheder du har, når du har købt en pakkerejse:
Afbestilling
- Du har altid ret til at afbestille. Du kan dog blive pålagt at betale et afbestillingsgebyr. Prisen afhænger ofte af, hvor sent du afbestiller (det skal stå oplyst i aftalen).
- Du kan overdrage rejsen til en anden person, hvis han/hun opfylder rejsearrangørens krav. Rejsearrangøren kan dog kræve, at du betaler omkostningerne forbundet med overdragelsen. Husk at informere rejsearrangøren senest syv dage før afrejse.
Prisændringer
- Rejsearrangøren må ikke ændre prisen, medmindre det står i aftalen. Du skal kende den præcise prisændringen senest 20 dage før afrejse.
- Du kan blive løst fra aftalen og få pengene tilbage, hvis der bliver lavet væsentlige ændringer på rejsen, eller prisen stiger mere end otte procent.
- Rejsearrangøren kan tilbyde dig en anden pakkerejse (hurtigst muligt). Hvis den nye rejse er af lavere kvalitet end den købte, har du krav på at få et afslag i prisen.
Klagemuligheder
- Du kan klage, hvis rejsen er mangelfuld (fx en aflyst udflugt, et værelse uden lovet badekar). Husk straks at informere rejsearrangøren om manglen, ellers kan du miste din ret til kompensation. Fejlen skal udbedres hurtigst muligt. Får du ikke et lige så godt alternativ, har du ret til et prisafslag.
- Du kan kun klage over noget, der står skriftligt i aftalen. Du har ikke krav på et mundtligt løfte.
- Hvis du ønsker et nedslag i prisen, efter du er kommet hjem, skal du klage skriftligt til din rejsearrangør (det kan kun lade sig gøre, hvis du også har klaget under rejsen).
- Hvis rejsearrangøren afviser din klage, kan du indbringe sagen for Pakkerejse-Ankenævnet.
Har du brug for rådgivning omkring dine rettigheder, når du skal på ferie?
4 kommentar
Jørgen sand Pedersen
jens jørn møller
Lotte
Søren