PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Guide til flykompensation: Sådan klager du

Uvejr, overbooking eller strejker – der kan være mange årsager til, at dit fly bliver forsinket eller endda helt aflyst. Nogle grunde er bedre end andre, og i mange tilfælde kan du søge kompensation, hvis flyet ikke afgår som planlagt. Læs her hvordan.

”Det er faktisk ret nemt at klage, hvis man mener, man er berettiget til kompensation for et forsinket eller aflyst fly. Enten har flyselskabets hjemmeside et skema, du kan udfylde, eller også skal du bare sende en mail til selskabets hoved-mailadresse,” fortæller advokatfuldmægtig Mikkel Hansen fra Advodan Næstved, som her giver dig en guide til, hvordan du søger flykompensation.

Er du i tvivl om, hvornår du er berettiget til kompensation, kan du læse mere om dine rettigheder her.

 

Hvilke dokumenter skal jeg fremvise, når jeg klager?

Det er en udbredt misforståelse, at man skal have et boardingkort for at indsende en klage over forsinket eller aflyst fly. I virkeligheden skal du kun have bookingnummer og bookingbekræftelse – og ofte kan du nøjes med at oplyse bookingnummer i den mail, du sender til flyselskabet.

”Hvis dit fly er aflyst eller meget forsinket, har du ret til kompensation for måltider og overnatning i lufthavnen. Ofte får du et tilgodebevis fra flyselskabet på 20-40 euros pr. måltid. Gør du ikke det, er det altså i det prisleje, du kan tillade dig at købe mad og drikkevarer for selv. Så skal du bare gemme kvitteringerne, så du kan fremvise dem, når du søger kompensation,” fortæller Mikkel Hansen.

 

Hvad hvis flyselskabet undlader at svare eller afviser klagen?

Hvis dit fly er blevet aflyst, får du normalt svar på klagen indenfor 2-4 uger, fordi selskabet ofte kender årsagen til aflysningen. Ved forsinkelse kan det tage lidt længere tid, fordi flyselskabet måske skal grave lidt efter grunden til forsinkelsen. Her kan svarfristen godt løbe op i 4-5 uger.

Modtager du imidlertid ikke svar indenfor 5 uger, betyder det ofte, at du har et gyldigt krav på kompensation, som flyselskabet måske forsøger at besværliggøre ved ikke at besvare din henvendelse. Mikkel Hansen forklarer, hvad du kan gøre i sådan et tilfælde:

”Hvis flyselskabet afviser din klage eller undlader at svare, kan du gå én af to veje. Du kan gå direkte til et civilt søgsmål, hvor du anlægger sag mod flyselskabet. Mange vil dog foretrække den anden vej, som består i en henvendelse til Trafikstyrelsen, der så tager kontakt til flyselskabet. Her er ventetiden imidlertid oppe på 4-6 måneder, og man kan risikere, at flyselskabet selv her undlader at svare. Så er der ingen vej uden om en retssag, hvis man er fast besluttet på at få kompensation.”

 

Kan jeg klage, hvis der er en gyldig grund til forsinkelsen?

Hvis flyafgangen må udskydes pga. situationer, som flyselskabet ikke har kontrol over, har du generelt ikke ret til kompensation.

”Hvad mange dog ikke ved er, at du i visse tilfælde stadig kan have ret til kompensation, selvom flyselskabet afviser med en gyldig grund,” fortæller Mikkel Hansen og uddyber:

”Man kan fx forestille sig et fly, som er fløjet ind i en fugl. En efterfølgende inspektion af motoren fører til 20 timers forsinkelse. Her er grunden til forsinkelsen sådan set gyldig, men hvis det kan påvises, at situationen kunne være afhjulpet tre timer hurtigere – i dette tilfælde på 17 timer – er man alligevel berettiget til kompensation fra flyselskabet. Hvis dit fly er forsinket med mange timer, kan det altså godt betale sig at klage trods en gyldig grund for forsinkelsen.”

Selvom det måske er længe siden, at du havde problemer med dit fly, så kan du klage helt indtil tre år efter forsinkelsen/aflysningen.

6 kommentar

0 / 700 tegn

Lis

Vi er 6 kvinder som september sidste år blev forsinket 24 timer i München, på en hjemrejse fra Rom. Jeg købte alle 6 billetter, så jeg har klaget til flyselskabet et utal af gange uden resultat. Så vidt jeg kan se på trafikstyrelsen hjemmeside kan jeg ikke klage gennem dem, når den pågældende afgang udgår fra andet EU land. Hvad gør jeg så?

Morten

Hej, hvis jeg ønsker at anlægge et civilt søgsmål, skal jeg så klage til flyselskabet først? Og kan jeg anlægge søgsmålet selv, eller er det bedst at få en advokat indover?

Mikkel Hansen

Hej Morten Ja, du skal først klage til flyselskabet, før du går videre. På Trafikstyrelsens hjemmeside finder du en klageformular, som du kan udfylde. Hvis det derefter bliver nødvendigt at udtage stævning mod flyselskabet, vil jeg råde dig til at søge sagkyndig bistand, fx ved en advokat.

Simon Roug Jensen

Hej Mikkel jeg har været hele møllen igennem med klage til flyselskab og trafikstyrelsen har kørt sagen. Flyselskabet har indgået et forlig og jeg venter nu på mine penge. TS har rykket dem en enkelt gang og den frist er overskrevet endnu en gang. Kan det hjælpe at man sender et brev fra en advokat for at skynde på dem, er bange for at de snart går konkurs. Mvh Simon

Mikkel Hansen

Hej Simon I dit indlæg har du ikke angivet, hvilken flyrejse du har købt. Jeg skal henvise dig til Rejsegarantifondens hjemmeside, da de har beskrevet nøje, i hvilke tilfælde de yder dækning, samt hvad du skal foretage dig. Jeg håber det giver dig svar på dit spørgsmål.

Jon Bach

Bravofly Hvad er mine rettigheder/muligheder hvis jeg vil aflyse rejse til spanien til sommer og have penge retur pga corona? Jeg kan ikke komme igennem til dem på tlf og ingen mail adresse. Facebook siden svarer ikke. Kan efterfølgende se på sociale medier det er en udbredt tendens med dem. Mvh Jon

Mikkel Hansen

Hej Jon Jeg vil foreslå dig at tjekke de rejsevilkår, som billetten er købt under, idet du selv ønsker at aflyse den bestilte rejse. En del flybilletter er købt uden mulighed for refusion eller ombooking, mens andre flybilletter kan refunderes eller ombookes mod gebyr. Som sagt vil dette fremgå af rejsevilkårene for den købte billet.

Louise

God artikel! Hvis det drejer sig om et udenlandsk (EU) flyselskab, er det også trafikstyrelsen i Danmark, man klager til, eller skal man finde den pågældende myndighed i det andet land? Venlig hilsen, Louise

Mikkel Hansen

Hej Louise Selvom det drejer sig om et udenlandsk flyselskab, er det også Trafikstyrelsen i Danmark, som du kan klage til. Inden du klager til Trafikstyrelsen skal du dog have rettet en klage direkte til flyselskabet, som du ønsker at klage over, idet Trafikstyrelsen ikke behandler din klage, førend du selv har klaget direkte. Med venlig hilsen Mikkel Hansen

James L. Ast

God artikel. Hvad gør man hvis flyselskabet er gået konkurs? Med venlig hilsen James

Mikkel Hansen

Hej James Hvis flyselskabet er gået konkurs afhænger din situation af, om det er en pakkerejse, et sammensat flyarrangement eller en flybillet, som du har købt hos det konkursramte flyselskab. Ved svar på dit spørgsmål går jeg ud fra, at det konkursramte selskab var registreret i Rejsegarantifonden. På Rejsegarantifondens hjemmeside kan du finde en udførlig beskrivelse af, hvordan du er stillet ved flyselskabers konkurs alt efter hvilket produkt, som du har købt. Det er ligeledes på Rejsegarantifondens hjemmeside, at du kan anmelde dit krav, såfremt du måtte have købt et produkt ved et flyselskab, som nu er gået konkurs. Med venlig hilsen Mikkel Hansen