Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Skilsmisse: Hvor skal barnets pas være, og hvad med udlandsture?

  • 26. jun 2015
  • 82 Spørgsmål & svar

Bemærk: Pr. 1. april 2019 er Statsforvaltningen erstattet af Familieretshuset.

Når det drejer sig om, hvorvidt en forælder må tage barnet med ud af landet, er omdrejningspunktet om forældrene har fælles forældremyndighed eller ej.

Hvis I har fælles forældremyndighed, kan I hver især tage barnet med til udlandet, uden at det kræver den anden forælders samtykke.

"Samværsforælderen, som er den forælder, barnet ikke deler folkeregisteradresse med, har ret til ferie i det omfang, at det er aftalt mellem parterne eller afgjort af Statsforvaltningen. For at der er ret til samvær ud over det sædvanlige hverdags- og weekendsamvær, kræver det altså, at det specifikt er aftalt mellem parterne," siger Signe Brodtkorb fra ADVODAN og uddyber:

"Det vil sige, at hvis I fx har en 10-4-ordning og ikke har lavet en aftale, der omfatter ferie, vil der kun kunne blive tale om kortere udlandsture for samværsforælderens vedkommende.

Ikke fælles forældremyndighed
Hvis bopælsforælderen, som er den forælder, barnet deler folkeregisteradresse med, har den fulde forældremyndighed over barnet, har samværsforælderen som udgangspunkt kun ret til samvær i Danmark og de nordiske lande, medmindre I forældre bliver enige om andet.

"Hvis I ikke kan blive enige, har samværsforælderen dog mulighed for at bede Statsforvaltningen om at tage stilling til, hvorvidt barnet må tages med til udlandet under samværet," forklarer Signe Brodtkorb.

Hvor skal passet være?
Det hænder, at barnets pas også giver anledning til konflikter.

"Hvis I har fælles forældremyndighed, og barnet skal have udstedt et pas, gælder det, at I som udgangspunkt begge skal skrive under på ansøgningen om pas. Hvis den ene forælder nægter at skrive under, kan politiet i helt særlige tilfælde give tilladelse til udstedelse af pas til barnet alligevel, men det er en klar undtagelse."

"Hvis I ikke har fælles forældremyndighed, kan bopælsforælderen alene ansøge om at få udstedt et pas til barnet, uden samværsforælderen skal underskrive eller give samtykke til dette."

Har barnet et pas, følger passet som udgangspunkt barnet. Hvis den ene forælder nægter at udlevere barnets pas, kan fogedretten være behjælpelig med at få passet udleveret. Er det samværsforælderen, der ønsker passet udleveret, forudsætter det naturligvis, at han eller hun har ret til at tage barnet med ud af landet.

Du kan her læse mere om forældremyndighed

Vil du vide mere?
Ann-Louise Fjeldborg

Ann-Louise Fjeldborg

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Maria Møller - Kristensen
12-06-2016 13:38:37

Hej Signe

Hvad siger loven om, hvor passe skal være placeret, når der er fælles forældremyndighed?.

Skal passet følge barnet?.
Eller
Skal passet være hos bopælsforældren?.
Eller
Skal passet være hos samværsforældren?.

Jeg stiller spørgsmålet fordi, jeg er bopælsforælder til mit barn på 6 år. Samværsforældren vil på gentagende opfordringer ikke udlevere passet til mig.

Samværsforældren har lige været på ferie i 1 uge, hvilket betød jeg dengang udlånte passet til ham med forventning om, at jeg fik det tilbage ved hjemkomsten. Hvilket ikke skete.

Jeg skal til møde i Statsforvaltningen på torsdag d. 16/6, om ændringer i samværsaftalen da min datter skal begynde i skole efter sommerferien.

I denne sammenhæng vil jeg gerne være på sikker grund, hvad angår passet placering iflg. loven. Håber du kan hjælpe med dette?:

Med Venlig Hilsen
Maria Møller - Kristensen
Mobil nr.: 2333 6660

Besvar indlæg
Signe Brodtkorb
16-06-2016 21:22:57

Hej Maria,
Passet skal som udgangspunkt følge barnet. Det betyder at passet i princippet skal følge barnet frem og tilbage mellem bopæls- og samværsforælderen, og samværsforælderen skal derfor i dit tilfælde sørge for at sende passet med retur.
Det vil i praksis ofte ikke være sådan at passet sendes frem og tilbage hver gang, men sendes med fra bopælsforælderen, når der er behov for det og med retur efter brug.
Du har mulighed for at gå i fogedretten for at få passet udleveret, hvis ikke det lykkes frivilligt.

Mvh
Signe Brodtkorb

Besvar indlæg
Therese Nørgreen
13-10-2016 10:44:01

Hej :)

Jeg har en datter på 6 år, som var på ferie hos sin far en uge i sommer. Han sender mig en sms i løbet af ugen, hvori han spørger efter Isabellas pas, da de gerne vil en tur over grænsen. Jeg siger, at det selvfølgelig er okay. Han kommer og henter passet på mit arbejdet, og jeg ønsker dem en god tur, hvortil han svarer tak, og at han er sikker på, at det bliver hyggeligt.

Jeg finder så ud af, da min datter kommer hjem igen, at hun har været alene i Tyskland med faderens kæreste og hendes børn.

Mit spørgsmål lyder: må min eks., sende min datter til Tyskland (eller ud af landet generelt) uden min accept, med sin kæreste som jo ikke er værge eller ansvarlig for vores datter.

Jeg ser frem til svar. På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh

Therese Nørgreen

Besvar indlæg
Signe Brodtkorb
14-10-2016 10:44:02

Hej Therese,
Samvær er som udgangspunkt en personlig ret, og derfor er det som udgangspunkt samværsforælder, der i det store hele skal være sammen med barnet, men der kan være praktiske ting, som skal tages hensyn til og det derfor vil være okay, at barnet passes/er sammen med andre i kortere eller længere tid.
Men der er selvfølgelig en stor forskel på om der som her er tale om en egentlig ferie eller de tilfælde, hvor det alene drejer sig om en enkelt eftermiddag/aften eller lignende.
Det er en konkret vurdering af sagen, der er afgørende og jeg vil opfordre til at du kontakter Statsforvaltningen for konkret rådgivning i din sag.
Mvh Signe Brodtkorb

Besvar indlæg
Rokan Ibrahim
21-12-2016 16:16:38

Hej :)
Jeg har en søn på 2 og vil gerne rejse ud med ham . Mig og faren har fælles forældremyndighed og da mit barn skal har nye pas skal jeg bruge hans samtykke . Jeg har søgt om fuldforældremyndighed fordi jeg var udsatte for vold fra ham foran hvors søn .
Spørgsmålt er kan jeg får lavet et pas alligevel hvis han nægter at skrive under ? I hvilken situationer bliver der lavet passe ved fællesforældremyndighed når den ene vil ikke skrive under? Og hvor lange tid kan det tage politiet før det har taget en beslutning ?
Tak på forhånd . Vh

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
07-02-2017 15:44:30

Hej
Det kræver som udgangspunkt samtykke fra begge forældre at få udstedt et pas. Politiet kan under særlige omstændigheder give tilladelse til, at det udstedes uden den anden forælders samtykke, men det vil kræve en hel del at få den tilladelse.
Får du ikke faderens samtykke, eller politiets tilladelse, kan du anlægge sag om at få tilkendt forældremyndigheden alene, og vil derefter kunne få lavet et nyt pas uden samtykke fra faderen. Om du får tilkendt forældremyndigheden alene vil være en konkret vurdering fra rettens side.
med venlig hilsen Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Kjeld Ammentorp
02-01-2017 20:35:03

Hej Signe .
Har en lille tvist iforhold til at rejse med min søn .. vi har fælles forældremyndighed til vores 2 børn på 8 og 6 ..
jeg vil gerne på skiferie med den store, da jeg mener han vil få mest ud af det når jeg er alene med ham . Vigtigt at nævne at vi skal sammen med den nye sambragte familie men da den mindste ikke er så modig endnu, mener jeg at det er bedst hun venter til næste år og så er hun mere klar. Kan godt forstå at det vil virke at hun vil blive fravalgt fællesskabet i den nye familie.
Men hun vil så nægte at udlevere den store til denne skiferie.. kan moren dette ?
Mvh
Kjeld Ammentorp

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
07-02-2017 15:36:43

Hej Kjeld
Nej hun kan ikke nægte at udlevere det ene barn fordi det andet barn ikke skal på samvær. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at børnene vil reagere på, at det yngste barn ikke skal med, og at det på sigt vil kunne få indflydelse på samværet.
Med venlig hilsen Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Kjeld
07-02-2017 17:06:42

Heller ikke hvis det ude for normal skoleferie?

Ferruh Can
07-01-2017 23:53:11

Hej

Hvis bopælsforældre nægter og udlevere pas og man kontakter fogedretten hvor lang tid går der så?

Tænker mere på at man jo for det meste har bestilt rejsen og man måske ikke kan få den til tiden.

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
11-01-2017 11:51:15

Hej Ferruh
Det kan jeg desværre ikke svare konkret på, da de forskellige fogedretter har forskellige sagsbehandlingstider. Hvis man skriver til fogedretten at det haster, fordi man skal af sted på en bestemt dato, vil fogedretten selvfølgelig bestræbe sig på, at sagen berammes til et møde i fogedretten inden man skal af sted.
Hilsen Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Jannie langeland
14-02-2017 16:02:26

Skal begge forældre skrive under når min 15 årige søn skal have fornyet passet. Vi er skilt med fælles forældremyndighed

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
28-02-2017 15:22:19

Hej Jannie
Det kræver som udgangspunkt samtykke fra begge forældre at få udstedt et pas. Politiet kan under særlige omstændigheder give tilladelse til, at det udstedes uden den anden forælders samtykke, men det vil kræve en hel del at få den tilladelse.
Med venlig hilsen Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Pernille
16-02-2017 13:38:28

Hej
Min mand har 2 piger som vi gerne vil have med til Ungarn i 2 uger . Dette er også aftalt med moderen. Mit spørgsmål er nu - hvem skal betale for passet? Der er fælles forældremyndighed, og moderen har bopælsadressen

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
28-02-2017 15:33:28

Hej Pernille
Sædvanligvis opbevares passet der hvor barnet er mest, dvs. hos bopælsforælderen. Hvis moderen ikke har brug for pas, eller vil betale for det på nuværende tidspunkt, så må I selv betale for det, hvis I vil have dem med.
Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Thomas M.
01-03-2017 19:49:56

Hej Karina,
Jeg er skilt,med fælles forældremyndighed.Jeg er bopælsforælder. Min ex ikke ønsker at underskrive ansøgningen om pas. Også nægtede at konfliktmægling/mediation i statsforvaltningen.
Jeg ønskede børnesagkyndig rådgivning i statsforvaltningen.
Men hvad skal jeg gøre? Søge hjælp til at løse problemet i statsforvaltningen eller politiet eller
fogedretten?
Mvh Thomas

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
03-03-2017 13:13:31

Hej Thomas
Det kræver som udgangspunkt samtykke fra begge forældre at få udstedt et pas. Politiet kan under særlige omstændigheder give tilladelse til, at det udstedes uden den anden forælders samtykke, men det vil kræve en hel del at få den tilladelse.
Får du ikke moderens samtykke, eller politiets tilladelse, kan du anlægge sag om at få tilkendt forældremyndigheden alene, og vil derefter kunne få lavet et nyt pas uden samtykke fra moderen. Om du får tilkendt forældremyndigheden alene vil være en konkret vurdering fra rettens side. Sag om forældremyndighed skal indsendes til Statsforvaltningen, som ved uenighed sender sagen videre til retten.
Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl


Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Mette
05-03-2017 22:42:53

Jeg er skilt. Vi har fælles forældremyndighed. Jeg er bopælsforældre. De Er hos deres far hver 2. Weekend.
Mine børns far vil rejse med dem.
Vi har lavet mundligt aftale om at han godt kan have dem en uge i foråret og de får fri fra skole til at kunne komme på ferie med ham.
Tidspunkt mm ikke fastlagt endnu. Lige hørt han overvejer Ægypten. Dette rejsemål er jeg ikke vild med. Er der forskel på om man rejser inden for EU eller udenfor i forhold til om jeg kan sige nej?
Hilsen Mette.

Karina Sejersbøl
14-03-2017 16:04:32

Hej Mette

Da I har fælles forældremyndighed kan I begge rejse til udlandet med jeres børn uden den andens samtykke. Hvis han vil have dem med på et tidspunkt, der rækker ud over hans samvær, er det op til dig om du vil give samtykke til det, og dermed lave en aftale med ham.

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Julie
11-03-2017 03:03:14

Hej.

Jeg vil høre om du kan pege på hel konkret lovgivning der viser bopælsforældrens pligt til at udlevere barnets pas til samværsforældren på anmodning?

På forhånd tak

Karina Sejersbøl
14-03-2017 16:08:13

Hej Julie
Jeg kan ikke pege på nogen konkret lovgivning, hvor det står. Det følger dog af at forældre, der begge har del i forældremyndigheden, har ret til at rejse til udlandet med barnet uden at spørge den anden. Da barnet kun har et pas skal det følge barnet på rejsen. Hvis den ene forælder ikke vil udlevere passet kan man via fogedretten anmode om, at få det tvangsudleveret til den anden forælder.
Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Anita
01-04-2017 11:17:51

Har man ret til ikke at udlevere pas til samværsforælder hvis denne vil rejse til et land der fra statens side af frarådes at rejse hen til?

Karina Sejersbøl
03-04-2017 09:54:28

Hej Anita
Hvis du har forældremyndigheden alene, kan du godt kunne nægte at udlevere passet med den begrundelse. Hvis I har fælles forældremyndighed, har den anden som udgangspunkt ret til at rejse hvor hen han vil med barnet. Hvis du mener det udgør en risiko, kan du enten anlægge en sag om ophævelse af den fælles forældremyndighed, eller at nægte at udlevere passet. I så fald kan det blive op til fogedretten, at afgøre om passet skal udleveres. Det vil nok under alle omstændigheder blive en konkret vurdering i forhold til omstændighederne ved rejsen.
Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
A
12-04-2017 22:37:55

Hej
Jeg kan se på flere spørgsmål og svar vedrørende pas at politiet godkender en pasansøgning når "Politiet kan under særlige omstændigheder give tilladelse til, at det udstedes uden den anden forælders samtykke, men det vil kræve en hel del at få den tilladelse". Men hvad er særlige omstændigheder og hvad er en hel del?

Pernille Bøgh
14-07-2017 20:18:06

Der er desværre ingen faste regler for, hvornår der foreligger særlige omstændigheder. Jeg har i praksis haft klienter, som har fået udstedt pas uden samtykke fra den anden forældre, hvis en eller flere betingelser var opfyldte:

- min klient kunne bevise, at den anden ikke reagerede på flere forsøg på at få vedkommende til at skrive under på erklæringen.

- politiet mente ikke at den anden forældre var fysisk eller psykisk i stand til at forholde sig til underskrift af erklæringen

- min klient har med rette være så bange for kontakte den anden part, at dette i sig selv blev anset for en særlig omstændighed.

- politiet vurderede, at den anden parts afvisning alene var et udtryk for chikane.

- det ikke er muligt at finde frem til den anden forældre.

Det er med andre ord ikke umuligt at få udstedt et pas uden den anden forældres samtykke, men det kræver, at du kan dokumentere/sandsynliggøre, at du har forsøgt at få samtykket eller at der er andre konkrete omstændigheder som taler for at der udstedes et pas uden samtykke.

Med venlig hilsen

Pernille Bøgh
advokat
Advodan Horsens

Besvar indlæg
Camilla
13-06-2017 11:00:27

Goddag,
Jeg er en italiensk mor som har permanent opholdstilladelse. jeg har en problem med min datters far som bor i Italien og har forældremyndighed. Smilla er født og opvokset i Danmark sammen med mig og sin søster. Nu han siger at jeg ikke får sin tilladelse for at tager min datter på ferie til udlandet. Skal jeg har hans tilladelse for at tager Smilla med mig?
På forhånd tak

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
23-06-2017 12:19:47

Hej Camilla
Jeg formoder at I har fælles forældremyndighed, da du har barnet boende. Når man har fælles forældremyndighed, så kan begge forældre - efter de danske regler - tage barnet med på ferie i udlandet uden den andens samtykke. Har kun den ene forælder forældremyndighed kræver det samtykke fra denne forælder at tage barnet med til udlandet.
Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Karina
21-06-2017 16:02:55

Hej jeg vil gerne vide hvorledes man som samværsforældre skal forholde sig hvis der er ikke er noget gyldigt pas?
Hvad hvis bopælsforældre bruger det som afpresning - ifht. betaling af fornyelse?

Pernille Bøgh
14-07-2017 20:06:52

Hej Karina
Du skal indleverer en ansøgning om pas til din kommune og vedlægge dokumentation for, at du flere gange har forsøgt at få din eks-mand til at underskrive erklæringen.

Kommunen vil herefter kontakte politiet. Mener politiet, at din eks-mands holdning alene er et udtryk for chikane, vil politiet som udgangspunkt give tilladelse til at der kan udstedes pas uden hans accept.

Med venlig hilsen
Pernille Bøgh
Advokat
Advodan Horsens

Besvar indlæg
anna
25-07-2017 09:13:54

har man krav på at vide hvor i udlandet ens barn befinder sin på ferie med far, flælles forældre myndighed

tænker bare at man som forælder altid burde at krav på at vide hvor i verden ens barn befinder sig, der kan ske ulykker ect, jordslæv ect

Pernille Bøgh
01-08-2017 11:55:50

Hej Anna

Jeg er enig med dig i, at det ville være rart for både dig og barnet, hvis du som min. vidste hvor ferien blev holdt. Desværre har du ikke krav om at blive holdt orienteret om hvor samvær foregår eller hvem barnet er sammen med i forbindelse med samværet. Dette gælder også når barnet holder ferie med sin far.

Med venlig hilsen

Pernille Bøgh

Besvar indlæg
Lis Duncan
25-07-2017 11:16:03

Hvis der er fælles forældremyndighed og moren (som har samværret) i statsamtet har sagt ja til at barnet må få pas.
Hvad gør man så når hun alligevel ikke vil skrive under?

Besvar indlæg
Pernille Bøgh
01-08-2017 12:02:38

Hej Lis

Når den ene forældremyndighedsindehaver ikke vil underskrive den samtykkeerklæring som er nødvendig for at der kan udstedes pas til et barn, vil politiet kunne udstede et pas uden at der foreligger samtykke.

Politiet udsteder kun pas uden samtykke, hvis politiet vurderer, at der ikke er nogen fornuftig begrundelse for at den ene forældremyndighedsindehaver ikke vil underskrive erklæringen.

Når moderen har accepteret, at der udstedes pas, vil der være en god mulighed for at politiet vil udstede pas uden samtykke. Jeg vil anbefale, at I sender kopi af referat af møde i Statsforvaltningen sammen med jeres anmodning om udstedelse af pas uden samtykke. På den måde bliver politiet opmærksom på, at der formentlig ikke er nogen reel grund til det manglende samtykke.

Med venlig hilsen

Pernille Bøgh

Besvar indlæg
Zarp
25-07-2017 14:28:49

Hej.

Jeg vil gerne høre om bopælforældre kan nægte mig at få pas til mine børn, blot fordi han ikke mener de skal på ferie i udlandet endnu og at DK er ganske fint at holde ferie i. De er 3 og 4, bliver 4 og 5 til Okt.

Har han virkelig så meget magt over mig at jeg ikke må tage på ferie med mine børn? Til tider føles det lidt som hævn og at han gør sådan fordi han kan agtigt.

/Vi har 7-7 ordning.
Hilsen Zarp.

Pernille Bøgh
31-07-2017 09:35:27

Hej Zarp

Når I har fælles forældremyndighed, vælger I begge selv om I vil holde ferie med børnene i udlandet. Du skal derfor ikke have din eksmands godkendelse til at rejse med børnene.

Hvis han fortsat nægter at meddele samtykke til at de får pas, vil du via politiet kunne få udstedt et pas uden hans accept. Udstedelse af pas uden samtykke forudsætter, at du kan bevise, at du har forsøgt at få hans accept. Du kan f.eks. vedlægge kopi af mails eller sms fra din eks-mand, hvori han afviser at underskrive samtykkeerklæring.

Med venlig hilsen
Pernille Bøgh

Besvar indlæg
Vicki
31-07-2017 20:51:01

Hej,

Er man som bopælsforælder forpligtet til at sørge for gyldigt pas?

En time før min søn blev hentet af sin far til sommerferie, bad han om pas og sygesikring. Passet var udløbet, og han mente, jeg burde have sørget for fornyelse, til trods for han ikke har nævnt noget om udlandsrejse.

På forhånd tak

Pernille Bøgh
01-08-2017 11:38:20

Tak for din henvendelse.

Når I har fælles forældremyndighed har ingen af jer en særlig pligt til at forny passet. Når en af jer vil rejse med jeres søn, må vedkommende derfor sikre sig, at passet ikke er udløbet.

Med venlig hilsen

Pernille Bøgh

Besvar indlæg
Kenneth
26-08-2017 20:23:36

Hej,
Skal min x ikke betale for børnenes pas?
Det er vel også dette børnepengene, skal gå til?

Jeg har bedt om børnenes pas, tre måneder før afrejse, så tænker der er tid nok.

Besvar indlæg
Karina Sejersbøl
29-08-2017 10:16:17

Hej Kenneth
Hvis I har fælles forældremyndighed skal I begge give tilladelse til at passet kan udstedes. Hvis det er dig der har brug for et pas, kan du imidlertid ikke pålægge din ekskone at betale for det, men må selv stå for denne udgift, medmindre I kan finde ud af at dele den. Det er vigtigt at du finder ud af, om hun vil give samtykke, idet du ellers skal søge politiet om at udstede et pas uden hendes samtykke, og det vil tage noget tid.
Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl

Med venlig hilsen
Karina Sejersbøl Christiansen
Karina Sejersbøl Christiansen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Lars
14-09-2017 22:47:14

Hej.
Jeg står den situation at min datters mor lige har fortalt mig at de (hendes mand, deres barn og min datter og min datters mor) vil flytte til udlandet ( moderens hjemland) for at prøve lykken med at åbne deres store drømme restaurant osv osv. Mit spørgsmål er,: kan hun sådan uden videre og uden mit samtykke tage min datter med.?? Vi har fælles forældremyndighed, men hun er bopælsforældre og jeg er sammenværsforældre

Ann-Louise Fjeldborg
19-09-2017 10:28:22

Hej Lars,

Når en forælder vil flytte, skal forælderen give besked om flytningen til den anden forælder senest 6 uger inden flytningen. Dette gælder også når bopælsforælderen vil flytte til udlandet.

Flyttevarslet skal give forældrene mulighed for at arrangere, hvordan kontakten til barnet skal opretholdes efter flytningen. Hvis du ikke er enig i flytningen af barnet, eller kan I ikke blive enige om, hvordan samværet skal ske fremadrettet, har du inden flytningen mulighed for at starte en sag i Statsforvaltningen om forældremyndighed, bopælen eller samvær. Ved Statsforvaltningen, og en eventuel ankeinstans, vil de træffe en konkret beslutning om, hvad der vil være bedst for barnet.

Jeg vil anbefale, at du kontakter en advokat som vil kunne rådgive og hjælpe dig både inden og under sagen.

Med venlig hilsen,
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Kenneth Nielsen
08-02-2018 09:05:49

Jeg har lige fået halv forældremyndighed over min 15 årige søn som det sidste halve år har boet hos mig.Nu vil barnets mor ikke udlevere hans pas. Hvordan får jeg passet udleveret?

mvh.
Kenneth Nielsen

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
08-02-2018 15:13:09

Hej Kenneth,

Når du er bopælsforælder, hvilket jeg forstår, at du er, og samværsforælderen ikke vil udlevere barnets pas, kan du bede fogedretten om hjælp med at få udleveret passet.

Med venlig hilsen,
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Lasse
4/14/2018 8:43:30 AM

Hej

Vi har fælles forældremyndighed. Ifm med at vores datter skulle have nyt pas skrev vi begge under, jeg gik til kommunen ( Vejle ), fik lavet passet og betalte. Fik kort efter fik jeg en besked om, at nu kunne jeg afhente passet. Jeg tog på kommunen, men personen (kvinden) ville ikke aflevere det da det kun var bopælsforædren ( folkeregisteradresse) som kunne hente det. Jeg fik dog lov til at tage et billede af passet, da jeg bad om det, da jeg nævnte skulle bestille sommerferie. Andre kommuner tillader fint, at begge med forældremyndighed kan hente passet. Her 4 måneder efter, er passet endnu afhenter af moderen da det ikke er vigtigt for hende. Er der forskel på kommuner omkring afhentning af pas ved fælles forældremyndighed ?

Pft :-)

Ann-Louise Fjeldborg
4/16/2018 11:49:26 AM

Hej Lasse,

Der burde ikke være forskellige regler fra kommune til kommune.

Helt lavpraktisk kan du spørge bopælsforælderen, om hun ikke kan give dig fuldmagt til at hente passet på hendes vegne. Det vil nok være den hurtigste løsning, og den involverer jo ikke, at bopælsforælderen skal gøre ret meget aktivt.

Hvis hun ikke vil give dig fuldmagt kan du bede kommunen om at oplyse hjemlen til kun at ville udlevere passet til bopælsforælderen, og jeg har meget svært ved at se hvor deres hjemmel er til det.

I yderste konsekvens kan man indlede en sag om midlertidig bopæl hos Statsforvaltningen for at få udleveret passet fra kommunen, hvis bopælsforælderen ikke vil medvirke til/bistå med at få udleveret passet. Men det giver selvsagt anledning til konflikter, og skader ofte samarbejdet mellem forældrene.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Michele
5/6/2018 1:38:35 PM

Hvis den gensidige ærklæring vedrørende pas bliver underskrevet af begge forældre, kan samværsforældre så godt gå op og få lavet pas hvis barnet ikke har bopæl i samme kommune? Eller skal det i så fald være bopælsforældre der får passet lavet?

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
5/7/2018 10:09:31 AM

Hej Michele,

Hver af forældrene kan få udstedt pas, når begge har skrevet under på erklæringen (hvis der er fælles forældremyndighed), og der er der er ikke nogen krav til hvilken kommune du ansøger om pas i.

Du skal dog være opmærksom på, at passet som regel vil blive sendt hjem til barnets bopæl, dvs. bopælsforælderen.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Kirsten
6/19/2018 11:04:04 PM

Vores eks svigerdatter er ukrainsk statsborger og har fået udstedt et ukrainsk pas til deres fælles barn uden faderen har underskrevet papirerne. Begge forældre er bosidende i Danmark. Er det lovligt at kun mor skriver under ?

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
6/22/2018 2:36:35 PM

Hej Kirsten,

Jeg går ud fra at dit barnebarn har dobbelt statsborgerskab, siden det har været muligt at få udstedt et ukrainsk pas til barnet.

Jeg kender ikke de ukrainske regler for udstedelse af pas, men det er muligt, at det ifølge ukrainsk lovgivning er muligt at få udstedt et pas, når blot den ene forældremyndighedsindehaver underskriver pasansøgningen.

Dog skal forældre, som har fælles forældremyndighed, ifølge de danske regler, være enige om væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold, og begge forældre og barnet bor jo i Danmark.

Jeg vil derfor mene, at det ville have krævet din søns samtykke at få udstedt et pas til dit barnebarn - også et ukrainsk pas. Der er dog ingen sanktion

Hvis der er en frygt for, at mor skulle finde på at tage barnet med sig til Ukraine, vil jeg anbefale, I kontakter jeres lokale ADVODAN-kontor, for en drøftelse af, om passet kan blive annulleret af de ukrainske myndigheder samt om muligheden for at få passet inddraget/udleveret fra mor.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Michaela
5/13/2018 1:01:53 PM

Min søn på 2 år, skal have fornyet pas her d. 25 maj 2018. Og mit spørgsmål er så, hvem skal betale for passet?

Vi har fælles forældremyndighed.
Vores søn er ved sin far hver anden weekend og i ferier.

Vi er nok lige meget i Tyskland.

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
5/14/2018 11:00:16 AM

Hej Michaela,

Der er ingen regler for hvem der skal betale for passet. I praksis bliver de fleste forældre enige om at dele udgiften, da de ofte begge har glæde af passet. Ellers vil det normalt være den forælder der har behov for passet, der betaler for det.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Alba Levis
6/26/2018 9:03:05 PM

Min datters far ville ikke aflever pas til at jeg tager ud og rejse til sommerferie sammen med hende. Han har skrev sms og sagt personlig og tydeligt at "Jeg må ikke låne hendes pas mere". Jeg har dog købt billet til at rejse. Jeg er jo ikke dansker og han er hellere ikke det og vores datter har hans nationalitet . Jeg har jo permanent permanent opholdstilladelse men har passport fra mit eget land og ikke dansker, men vi bor her og hun har adresser hos mig+ vi dele forældremyndighed . Han mener at jeg må selv laver et pas til hende. Hvad skal jeg gøre i denne situation?

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
6/27/2018 11:42:37 AM

Hej Alba,

Når I har fælles forældremyndighed og I bor her i landet, kan du få fogedrettens hjælp til at få udleveret jeres datters pas. Det har ingen betydning hvilket land der har udstedt passet.

Husk dog at være i god tid når du beder om fogedrettens hjælp, da fogedretten i nogle retskredse desværre har en lang sagsbehandlingstid, selvom de prioriterer børnesager som denne højt. Du kan finde blanketten på www.domstol.dk.

Hvis jeres datter er dansk statsborger kan du få udstedt et pas til hende i Danmark, men det kræver også faderens samtykke, da I har fælles forældremyndighed.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Rasmus
6/28/2018 8:46:12 PM

Hvis samværsforældren i en periode hvor bopælsforældren bør have barnet, beholder ham og samtidig anmoder om at få barnets pas udleveret, med henblik på at ville "over grænsen", kan bopælsforældren så, med rette nægte at udlevere det?

Ann-Louise Fjeldborg
6/29/2018 10:36:21 AM

Hej Rasmus,

Ja. Hvis samværsforælderen har barnet uden for det normale samvær - og uden bopælsforælderens samtykke - kan bopælsforælderen med rette afvise at udlevere barnets pas.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
J.S
7/10/2018 5:30:11 AM

Hej,

Bare en lille spørgsmål, min x og jeg har fælles forældremyndighed over vores 12årige datter. Jeg har en ny familie hvor jeg har 2 børn med og sammen min x også har. Hver gang min x rejser med sin familie tager hun aldrig vores datter med og problemmet er min x nævner ikke hun rejser.

Hvad gøre man?

Kan man nævne det til statsamtet hvis man søger om fuldt samværet over for vores datter.

Tak for jeres tid
Mvh J.S

Ann-Louise Fjeldborg
7/10/2018 11:10:06 AM

Hej J.S

Statsforvaltningen vil ikke lade samværet bortfalde på den baggrund. Der skal væsentligt mere til.

Det er selvfølgelig ikke rart, hvis jeres barn føler, at det bliver "valgt fra", men så længe din datters mor ikke rejser på tidspunkter hvor hun har samvær med jeres datter, så er der ikke noget at gøre rent juridisk.

Først og fremmest vil jeg anbefale dig at drøfte problemet med din eks. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, eller I ikke kan blive enige, kan du/I overveje at gøre brug af Statsforvaltningens tilbud om konfliktmægling, hvor I kan få drøftet denne problemstilling. Det er gratis. Du skal dog være opmærksom på, at der alene er tale om rådgivning, og at man ikke ved konfliktmægling kan få en afgørelse.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
J.S
7/10/2018 11:24:26 AM

Hej igen,

Tak for den hurtigt svar, problemmet er vi kan dårlig nok kommunikerer med hende alt foregår gennem vores datter. Og grunden til jeg spørger om det er Ok at nævne det ting når vi nå til den hvor vi skal ha statsamtet i sagen, for jeg vil søge om fuldt forældremyndighed over vores fælles datter da min x ikke kan tager omsorg og ikke kan sørge for at vores datter kommer til tandlæge undersøgelse og læge besøge. Den har stået længe nok, og det er jeg træt af.

Ann-Louise Fjeldborg
7/10/2018 11:45:15 AM

Hej J.S,

Først og fremmest bør kommunikationen imellem jer ikke foregå igennem jeres datter. Det er jer, der er forældrene, og det er jeres ansvar at kommunikere uden at jeres datter bliver involveret. Overvej om kommunikationen i stedet kan ske via fx mail, hvis I ikke kan tale sammen.

Derudover vil jeg absolut mene, at det vil være relevant at bringe ferieproblematikken på banen hvis der indledes en sag om forældremyndighed, da det - i hvert fald efter min mening - giver et indtryk af, at hun ikke interesserer sig særligt meget for jeres datter. Særligt sammenlagt med de andre oplysninger du fortæller om.

Med venlig hilsen, Ann-Louise Fjeldborg

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
René Jørgensen
9/23/2018 10:57:46 AM

Hvis bopælsforælder vælger at flytte bopæl men nægter at udgive adressen

Skal man som samværds forælder ikke have oplyst hvor barnet bor alligevel.

Tænker at dette jo omgås alligevel hvis man har barnet på ferie og får udleveret pas og sygesikring

Selv ved adresse beskyttelse..


Mvh Rene

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
9/24/2018 1:52:32 PM

Hej René,

Hvis bopælsforælderen flytter, skal du have oplyst den nye adresse, så du kan tage stilling til, hvorvidt du evt. ønsker at indlede en sag om ændring af barnets bopæl. En adresse vil ofte også være nødvendig for at kunne gennemføre samværet.

I nogle situationer kan bopælsforælderen have beskyttet adresse, hvilket kan betyde, at man som samværsforælder i meget få tilfælde ikke kan få oplyst, bopælsforælderens adresse. Samværsforælderen skal dog som minimum modtage kontaktoplysninger til bopælsforælderen.

Jeg anbefaler, at du kontakter dit lokale ADVODAN-kontor, for at modtage nærmere rådgivning herom.

Med venlig hilsen,
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
kirsten
11/19/2018 10:08:31 AM


6/19/2018 11:04:04 PM


Vores eks svigerdatter er ukrainsk statsborger og har fået udstedt et ukrainsk pas til deres fælles barn uden faderen har underskrevet papirerne. Begge forældre er bosidende i Danmark. Er det lovligt at kun mor skriver under ?



Besvar indlæg


Ann-Louise Fjeldborg
6/22/2018 2:36:35 PM


Hej Kirsten,

Jeg går ud fra at dit barnebarn har dobbelt statsborgerskab, siden det har været muligt at få udstedt et ukrainsk pas til barnet.

Jeg kender ikke de ukrainske regler for udstedelse af pas, men det er muligt, at det ifølge ukrainsk lovgivning er muligt at få udstedt et pas, når blot den ene forældremyndighedsindehaver underskriver pasansøgningen.

Dog skal forældre, som har fælles forældremyndighed, ifølge de danske regler, være enige om væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold, og begge forældre og barnet bor jo i Danmark.

Jeg vil derfor mene, at det ville have krævet din søns samtykke at få udstedt et pas til dit barnebarn - også et ukrainsk pas. Der er dog ingen sanktion

Hvis der er en frygt for, at mor skulle finde på at tage barnet med sig til Ukraine, vil jeg anbefale, I kontakter jeres lokale ADVODAN-kontor, for en drøftelse af, om passet kan blive annulleret af de ukrainske myndigheder samt om muligheden for at få passet inddraget/udleveret fra mor.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør


Hej igen.
Har nu fundet ud af, at det ikke er lovligt med dobbelt statsborgerskab som ukrainsk statsborger. Har læst i KIEV posten at en minister overvejer at give dobbelt statsborgerskab til den ukrainske befolkning. Har kontaktet den ukrainske konsul Morten Munk i Århus,men han har ingen forklaring på spørgsmålet. Hvad kan vi gøre ved det? Har på fornemmelsen at alt kan lade sig gøre mod betaling,som jo er almindeligt på de kanter. Her er et link som giver anledning til spørgsmålet.

Nu har vi læst i tidsskrift From: Kyiv Post Digest Ukraines udenrigsminister Pavlo Klimkin sagde, at Ukraine skal overveje dobbelt statsborgerskab. I øjeblikket er det ulovligt for ukrainere at have dobbelt statsborgerskab.
Ukrainian Foreign Minister Pavlo Klimkin said Ukraine needs to consider dual citizenship. Currently it is illegal for Ukrainians to have a dual citizenship.




at

Besvar indlæg
Alba G.
12/23/2018 2:28:18 AM

Hej,
Min situation er at far til min datter (på12 år) skal flytte til udlandet pga. han har fået job et anden land og det er allerede den 3 januar 2019. Han gav besked om det nu lige før juleferie 2018, via sms, hvor der stå også at han ville tager datter med og skrev at det har hun lyst til.
Jeg viste ikke noget om det...han har allerede snakkede med hende, uden at fortaler mig om det før?. Jeg er bopæls forældre og vi har fælles forældremyndighed. Han har nægte til at udlever datters pass et par gange før. Jeg er bekymrer for at han tager enten hende med uden min tilladelse ellers tager hendes pass med hvor han skal bo, så jeg kan ikke få fat i det hvis vi har lyst til at rejse. Han har en kæreste og hun bliver hjemme da de har fået et nyt barn sammen, så har han planlagt allerede at datter skal studerer der hvor han flytte osv... Sidste gang de var ud og rejse han har ikke aflever pass tilbage til mig, nu flytte ham til udlandet og jeg forestille mig at han ligger pass her hjemme og ikke tager den med. Har jeg forlov som mor til min datter kommer forbi hos dem og vil få pass udleveret efter han har tager stedet?,jeg tanker mere på at kæreste er ikke hendes mor, så det skal være en af os forældre som skal beholder pass, har jeg ret i?.
Far ville gerne at datter flytte allerede i marts måned derovre, der er hun ikke færdig med skole her i Dk. og så kommer de tilbage til sommer, væk til det andet land og tilbage til Dk.igen til december ,lyder for mig meget ustabil plan.
Jeg ville ikke send min datter til et land hvor der er stor risiko af kidnapping hver dag 24 timer og 7 gange om uge, hvor hun skal følges frem og tilbage hele tiden pga. at det meget usikkert land.
Hvad skal jeg gøre? fordi jeg giver ikke tilladelse til det, menner at hun flytte med ham ud af landet, selvom at han skrev at datter har lyst?.
Vh. Alba G.

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
1/2/2019 11:25:13 AM

Hej Alba,

Hvis du er bopælsforælder, kan samværsforælderen ikke ensidigt beslutte, at jeres datter skal flytte med ham til udlandet.

Din datters flytning til udlandet vil bl.a. kræve, at han bliver bopældsforælder, og er I ikke enige om det, skal I til møde i Statsforvaltningen (fra 1. april 2019 Familieretshuset) og evt. også i retten for at afgøre, hvor jeres datter skal have bopæl.

Som udgangspunkt følger passet barnet, og når din datter er hos dig, skal passet derfor være hos dig. Du vil derfor godt kunne forlange, at få passet udleveret i den situation du omtaler. Sker dette ikke må du dog kontakte fogedretten.

Ud fra din beskrivelse af situationen, vil jeg anbefale dig at kontakte dit lokale ADVODAN-kontor, for at modtage nærmere rådgivning herom.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Martin
2/4/2019 6:58:39 PM

Hej.

Er der regler for hvem der skal betale for mine børns pas?
Børnene har bopælsadresse hos deres mor. Vi har en 10-4 ordning. 10 dage hos mor, og 4 dage hos mig. Mor modtager børnebidrag og børnepenge.

Mvh Martin

Ann-Louise Fjeldborg
2/6/2019 10:19:31 AM

Hej Martin,

Nej, der er ikke regler for hvem der skal betale for passet. Som udgangspunkt vil det være den forælder der har brug for at barnet har et pas, der må betale for udstedelsen af passet.

Det udelukker dog ikke, at den anden forælder også kan bruge passet, og at der ikke kræves penge for det.

Langt de fleste forældre bliver heldigvis enige om hvem der skal betale for passet, eller at de eventuelt deler udgiften.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg, advokat
ADVODAN Helsingør

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Christian
2/17/2019 12:16:29 PM

Kære Advodan.
Flere steder skriver I at "passet skal følge barnet", når forældrene ikke bor sammen.
Min datters mor og jeg bor ikke sammen, men har fælles forældremyndighed og 7/7-ordning. Vi har netop været i fogedretten, hvor dommeren sagde, at passet, ifølge loven, skal være hos boplæsforælderen. Dette undrede mig, da I netop skriver at passet følger barnet. Jeg har endvidere kontaktet ”Foreningen Far”, og deres jurist sagde, at der slet ikke er nogen lovgivning lige på det område.
Så nu er jeg meget i tvivl om hvilket af disse tre udsagn, der er rigtigt. Er der et officielt sted, hvor jeg kan se hvad loven egentlig siger om dette?

Med venlig hilsen
Christian

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
2/19/2019 1:33:34 PM

Hej Christian,

Mig bekendt er der ikke konkret lovgivet om, hvor passet skal befinde sig, og jeg forstår derfor ikke fogeddommerens udtalelse.

At "passet skal følge barnet" fortolkes af de almindelige regler for opdelingen af rettigheder/forpligtelser der følger af at være hhv. bopælsforælder og samværsforælder.

Da begge forældre som udgangspunkt har ret til at tage barnet med til udlandet, vil det være nødvendigt at passet "følger barnet". I praksis vil passet ofte befinde sig hos den ene af forældrene - typisk bopælsforælderen - og den anden forælder får så passet udleveret når der er behov for passet.

I situationer, hvor der er frygt for børnebortførelse eller lignende, kan der dog være andre løsninger, som er mere hensigtsmæssige.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Juliane
3/27/2019 2:27:50 PM

Hej.

Mit spørgsmål er simpelt , fælles forældremyndighed, bopæl hos far, barnet har ingen kontakt til bio mor, afgørelse fra retten, barnet er 15 år, men mor nægter pas, ansøgning om pas flere gange, statsforvaltningen nægter at tage sagen op. Hvad nu ? hele fremtiden fra dette unge menneske er hermed stillet på hold. Kan det være rigtigt at mor skal styre det indtil barnet er 18 uden nogen form for begrundelse. Og der er ingen form for samarbejde muligt.

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
3/28/2019 2:04:48 PM

Hej Juliane,

Barnets far har flere muligheder. Dels er der en undtagelse i pasbekendtgørelsen, hvor politiet i ganske særlige tilfælde kan tillade udstedelse af pas, selvom den ene forældremyndighedsindehaver ikke vil give samtykke til udstedelse af passet.

Endvidere kan barnets far bede om at den fælles forældremyndighed midlertidig ophæves til brug for udstedelse af passet. Ofte vil den forælder, som modsætter sig udstedelsen af passet, underskrive pasansøgningen på mødet i Statsforvaltningen (Familieretshuset) inden forældremyndigheden formelt bliver ophævet midlertidigt.

Ud fra din beskrivelse af situationen, kan barnets far overveje at søge om den fulde forældremyndighed permanent. For en endelig vurdering af, om der vil være udsigt til en ophævelse heraf, vil dog kræve nærmere rådgivning, og i så fald bør han kontakte en advokat herom.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Audrius
4/12/2019 1:32:58 PM

hej,

mig og min kone vi er fra Litauen. Vi blev gift i Denmark og Litauen. Vi bo i Denmark lige som 5 ar. Nu vi skal skilles. Vi har barn som er 8 ar gammelt. Mor vil gerne bliv i Denmark og har barn med, og jeg vil gerne tilbage til Litauen. Hvem kan tag beslutningen om barnet - statsforvaltningen eller domstol i Litauen?

mvh, Audrius

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
4/12/2019 3:10:03 PM

Hej Audrius,

Hvis I ikke er enige, skal I indgive en anmodning til Familieretshuset (tidligere Statsforvaltningen), som herefter vil sørge for at sende sagen videre til Familieretten, hvis I ikke kan blive enige.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Louise
4/15/2019 9:26:34 AM

Hej

Kan bopælsforældreren få lavet pas uden samværsforældres underskrift? Og kan bopælsforældren tage på 3 ugers sommerferie i udlandet uden samværsforældren samtykke? Vi har en 7x7 ordning men bopæladressen er hos os, men der er fælles forældremyndighed.

Mvh Louise

Ann-Louise Fjeldborg
4/15/2019 9:54:21 AM

Hej Louise,

Nej, du kan ikke få lavet pas uden samværsforælderens underskrift når I har fælles forældremyndighed.

Du skal derimod ikke spørge samværsforælderen når du tager barnet med på ferie i udlandet, forudsat at der ikke er uenighed om forældremyndigheden (dvs. at der ikke verserer en sag ved Familieretshuset eller domstolene om forældremyndighed).

Hver forældremyndighedsindehaver kan tage barnet med på ferie i udlandet, når barnet lovligt opholder sig hos forældremyndighedsindehaveren, fx i henhold til aftale eller afgørelse.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
John Doe
4/29/2019 4:18:24 PM

Hej, jeg har et situation hvor jeg ikke får lov til at få et midlertidligt pas af min far da min mor og min far er skilt. Min far gider ikke underskrive og jeg bor ikke med ham. Jeg skal dog i lejr tur med min skole næste uge hvor vi skal til Berlin. Hvad er mine muligheder??

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
4/30/2019 2:59:00 PM

Hej John Doe,

Hvis der havde været længere tid til du skulle bruge passet, ville din mor også kunne søge om at få forældremyndigheden, evt. midlertidigt, så der kunne blive udstedt pas til dig. Imidlertid kan Familieretshuset ikke nå at behandle en sag om, at din mor får forældremyndigheden midlertidigt, før du skal bruge passet.

Hvis du ikke har et pas i forvejen eller er det bortkommet, har politiet mulighed for at give tilladelse til at der udstedes pas, selvom din far ikke vil give samtykke. Din mor bør kontakte Borgerservice i jeres kommune herom. Det er efter min vurdering din bedste mulighed.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Indra
6/24/2019 6:22:46 PM

Hej. Hvordan er de nye regler, angående barnets pas? Jeg er samværs forælder til en pige på 11 år. Vi har aftalt at hun skal med til Norge her i sommerferien uge 29&30. Jeg har bedt faderen om at sende hendes pas med, når hun kommer over. Nu ringer hun og er tydeligvis presset på at sige at hun ikke vil med på ferie, før hun bliver 18. Vi skal i Familie retshuset I uge 28,angående samværs tider. Kan jeg gøre noget der?

Ann-Louise Fjeldborg
6/26/2019 11:52:20 AM

Hej Indra,

Reglerne vedrørende pas er de samme.

Du kan inden mødet give Familieretshuset besked om, at du også ønsker at I drøfter spørgsmålet om ferie/udlevering af pas. Men Familieretshuset kan ikke nå at gennemføre en samtale med jeres datter, for at få afklaret, om det hendes reelle ønske, at hun ikke vil med på ferie.

Hvis du utvivlsomt har ret til at holde ferie med din datter i uge 29 og 30, bestemmer du som udgangspunkt, hvor I skal holde ferien henne. Du bør naturligvis lytte til din datter, hvis du opfatter hendes tilkendegivelse om, at hun ikke ønsker at tage på ferie i udlandet, som udtryk for hendes eget ønske.

Hvis faderen nægter at udlevere passet, kan du på mødet i Familieretshuset overveje at bede om forældremyndigheden midlertidig overføres til dig, så du kan få udstedt et nyt pas til jeres datter.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Frank Jensen
7/30/2019 7:16:33 PM

Hej har en datter på 1år som har bopælsret hos sin mor
Mor er fra England og har ikke dansk statsborgerskab men engelsk min datter har dansk borgerskab og pas kan hendes mor bare tá min datter med til England uden min godkendelse
Jeg tænker i værste fald at hun så ikke komme hjem igen til Danmark
Mvh

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
8/16/2019 9:21:04 AM

Hej Frank,

Hvis I fælles forældremyndighed har moren som udgangspunkt lov til at tage jeres datter med på ferie i England. Hvis hun vil flytte hende til England skal I være enige om det. Ellers vil der være tale om en børnebortførelse.

I så fald kan du få advokatbistand til at føre en sag om børnebortførelse, og på Social- og Indenrigsministeriets hjemmeside kan du finde en række advokater som er udpeget af ministeriet til at varetage sådanne sager. Du er dog også altid velkommen til at benytte en advokat, som ikke er på listen.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Trine
8/23/2019 11:27:58 AM

Hej .

Jeg er bopælsforældre. Min eks bor tæt ved den tyske grænse og forventer åbentbart at ved hvert samvær, som pt er lørdag til søndag den ene weekend og kun søndag den anden weekend at passet er med vores datter . Han vil ikke give besked omkring samvær og dermed om passet skal med eller ej, men forventer det er med hver gang. Kan han det?

Ann-Louise Fjeldborg
8/27/2019 11:06:01 AM

Hej Trine,

I princippet følger passet barnet, og bør derfor følge med barnet til samvær. Heldigvis løser langt de fleste forældre det ved, at passet er hos bopælsforælderen, og at samværsforælderen blot giver besked, når denne skal bruge passet.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, og er der ingen gyldig grund til at undlade at lade passet følge med barnet, så kan samværsforælderen altså godt forlange at få passet med barnet, når der er samvær.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.