Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

5 steps til det gode konsortium

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 24. feb 2017
  • 1 Spørgsmål & svar

Mangler du og din virksomhed bestemte kompetencer, referencer eller omsætning for at leve op til kravene i et offentligt udbud, er det oplagt at finde en eller flere samarbejdspartnere. Dermed kan I sammen udgøre det stærkeste team og have størst chance for at vinde opgaven.

”Der findes flere muligheder for at samarbejde, når man er to eller flere selvstændige virksomheder. Den mest udbredte er konsortieformen, hvor man er ligeværdige samarbejdspartnere, og hvor man samtidig har den mindst administrativt tunge byrde,” siger erhvervsadvokat Lars Stuckert fra Advodan Lolland-Falster.

Han giver her en guide til, hvordan du kommer bedst i mål, hvis du vil danne et konsortium med andre virksomheder.

1. Vælg samarbejdsform

Først og fremmest er det vigtigt at overveje, om et konsortium overhovedet er den bedste samarbejdsstruktur. Ifølge Lars Stuckert bør man især basere det valg på opgavens størrelse, typen af samarbejdspartnere og ens risikovillighed.

”Et konsortium er en fordel, hvis der er tale om en enkeltstående, større opgave eller et længerevarende samarbejde, hvor man løser opgaver for flere kunder. Det kræver, at man har tillid til hinanden, da man hæfter solidarisk og er lige ansvarlige over for kunden. Er der tale om meget store, længerevarende projekter, kan man i stedet overveje at danne et nyt selskab sammen eller selv være hovedleverandør og hyre underleverandører ind,” siger Lars Stuckert.

2. Find de rigtige samarbejdspartnere

Når du skal finde de helt rigtige virksomheder at danne konsortium med, er der en række juridiske, tekniske og samarbejdsmæssige parametre at tage hensyn til.

”Du kan starte med at sortere dine direkte konkurrenter fra, da et samarbejde mellem jer vil være et ulovligt konsortium. Gå i stedet efter konsortiedeltagere, der kan levere på de områder, som din virksomhed mangler i forhold til opgaven. Endelig skal det være nogen, som har samme standarder for kvalitet, indtjening og arbejdsindsats, da du ellers kan stå med håret i postkassen, hvis de andre virksomheder ikke leverer som aftalt,” siger Lars Stuckert.

3. Afstem jeres forventninger

Inden du indgår en endelig konsortieaftale med samarbejdspartnerne, kan det være en god idé at udarbejde en såkaldt ikke-bindende hensigtserklæring. 

”Her beskriver man, hvordan samarbejdet skal foregå i praksis. Det er fx, hvad man vil samarbejde om, hvad ambitionsniveauet er, og hvad de største risici er. Det er en form for forventningsafstemning, inden man skriver under på selve konsortieaftalen, der er juridisk bindende, og som kan være svær at ændre på efterfølgende,” siger Lars Stuckert.

4. Fordel opgaverne i tilbudsfasen

Når I har indgået en konsortieaftale, skal I i arbejdstøjet i forhold til at afgive et eller flere konkrete tilbud. Ifølge Lars Stuckert er det her vigtigt, at I fordeler arbejdet ordentligt, så jeres endelige tilbud lever op til de stillede krav.

”Det handler fx om, at konsortiet lever op til alle formalia, at I har udpeget en projektansvarlig virksomhed, at alle har underskrevet en tro- og loveerklæring, og at I har udarbejdet en ordentlig prisfastsættelse af opgaven.”
 

5. Husk samarbejdet i driftsfasen

Endelig er det vigtigt, at I husker at gøre løbende status på opgaven og samarbejdet, så I ikke går skævt af hinanden undervejs i driftsfasen. 

”Hold løbende møder, hvor I tilrettelægger opgaveløsning, gør status på hvor langt I er, hvordan samarbejdet med kunden går, og hvordan økonomien ser ud for den enkelte konsortiedeltager,” siger Lars Stuckert.

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Jørgen Christoffersen
4/18/2019 6:25:13 PM

Jeg påtænker at etablere et MURER konsortium.
Med op til 30-40 måske flere selvstændige murere (enkeltpersoner).
Begrundelsen er at vi kun i "flok" kan få adgang til de større opgaver - typisk københavnske boligblokke mv.
En lille administration vil kunne klare alle administrative opgaver så håndværkerne kan hellige sig håndværket

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Entrepriseret Entrepriseret

Et byggeprojekt kræver præcise aftaler, der skaber klarhed over dine og de øvrige parters pligter og rettigheder.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.622 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.622 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.