Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny guide til selvstændige: Sådan ansætter du din første medarbejder

  • Af Pia Eskildsen
  • 06. mar 2017
  • 14 Spørgsmål & svar
Hent e-bogen Din første medarbejder

Få tilsendt vores e-bog og få overblik over alle de administrative og juridiske forpligtelser du skal være opmærksom på, når du ansætter din første medarbejder.

  • Juridisk og praktisk guide når du skal ansætte din første medarbejder
  • 18 sider med vigtige informationer og konkrete vejledninger
  • Tjeklister der kan hjælpe dig med at holde overblikket
  • Print - eller læs på din mobil/tablet
Få din e-bog her

Når du udfylder formularen og trykker ”send til e-mail”, bliver du samtidig tilmeldt vores Nyhedsbrev Erhverv.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger til at fremsende e-bogen og som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysningerne her

Hvis du driver en succesfuld enkeltmandvirksomhed, har du sikkert overvejet at ansætte en ekstra medarbejder.
Men hvad kræver det egentlig at være arbejdsgiver rent juridisk, og hvordan kommer man rigtigt i gang?

Det kan du blive klogere på i ADVODANs nye e-bog, hvor du bliver guidet igennem hele processen fra A-Z. 

Før du ansætter
”At ansætte den allerførste medarbejder er et stort skridt i de fleste enkeltmandsvirksomheder. Når beslutningen endeligt er taget, åbner der sig en helt ny verden, hvor en lang række administrative og juridiske pligter følger med det nye ansvar som arbejdsgiver, ” siger advokatfuldmægtig hos ADVODAN i Holbæk Cecilie de Claville Christiansen.

Omkring ansættelsesproceduren er der fx en række lovmæssige krav, man skal overholde.

”For det første skal du kende reglerne om, hvad du må og ikke må skrive i et stillingsopslag for ikke at overtræde lovene om ligebehandling og forskelsbehandling. Herefter skal du være opmærksom på, hvordan du håndterer og opbevarer ansøgninger og cv’er, hvis du vil undgå at komme på kant med persondataloven. Og til selve ansættelsessamtalen skal du være påpasselig med dine spørgsmål. Det kan nemlig også være i strid med både ligebehandlings- og forskelsbehandlingsloven at gå for tæt på en ansøgers privatliv eller stille spørgsmål, som ikke er relevante for det aktuelle job, hvis du bruger det som grundlag for et afslag,” påpeger Cecilie de Claville Christiansen.

Den første måned

Den nye guide giver også svar på, hvad kravene er til en ansættelseskontrakt, hvordan man bliver registreret som arbejdsgiver på virk.dk, og hvordan udbetaling af løn bør foregå.  

”En ansættelseskontrakt skal fx være underskrevet af begge parter senest en måned efter, at medarbejderen er startet, og der er en række minimumskrav til indholdet i kontrakten, ” siger Cecilie de Claville Christiansen og fortsætter:

”Inden du skal udbetale den første løn, skal du sørge for at blive registreret som arbejdsgiver på virk.dk. Du skal sætte dig ind i kravene omkring lønindberetning, og hvis du har aftalt nogle personalegoder med din medarbejder, skal du have styr på de skattemæssige forhold i det. Du skal også huske, at du har pligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring og lave en rygepolitik, ligesom der skal udarbejdes en APV hurtigst muligt”.

 

Overblik og tjeklister

Cecilie de Claville Christiansen kan godt forstå, at det kan virke skræmmende på nogle at springe ud som arbejdsgiver. Derfor vurderer hun, at den nye guide vil være et brugbart værktøj for mange enkeltmandsvirksomheder.

”Guiden kommer omkring alle de vigtigste emner, og til sidst er der to tjeklister, der opsummerer de praktiske opgaver og juridiske forhold, som er vigtige at tage hånd om. Følger man dem, er man godt på vej, ” fastslår Cecilie de Claville Christiansen.

 

 Før ansættelsen:

  • Kend lovkravene til stillingsannoncer
  • Opbevar og håndter ansøgninger og cv’er korrekt
  • Undgå at give afslag pga. viden, du ikke må lægge til grund

 Den første måned:

  • Udarbejd en skriftlig ansættelseskontrakt og få den underskrevet inden en måned
  • Husk registrering som arbejdsgiver på virk.dk
  • Få styr på udbetalingen af løn – herunder pension og beskatning af personalegoder
  • Opbevar og håndter persondata på din medarbejder korrekt
  • Husk at tegne den lovpligtige arbejdsskadeforsikring
  • Udarbejd en rygepolitik og hæng den op

Andre vigtige forhold:

  • Få udarbejdet en APV
  • Få styr på reglerne om varsling af ferie
  • Overvej sygedagpengeforsikring
  • Overvej behovet for personalepolitikker

Vil du vide mere?
Susanne  Rhodstrand

Susanne Rhodstrand

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Marie Madsen
6/14/2018 5:09:06 PM

Hej Cecilie.

Jeg har en enketlmandsvirksomhed og overvejer at ansætte en flexjobbet et par timer om ugen. Gælder samme regler/forpligtelser her?

Vh. Marie

Besvar indlæg
Cecilie de Claville Christiansen
6/15/2018 9:15:27 AM

Kære Marie

Såfremt du ansætter en fleksjobber gælder de samme regler/forpligtelser. Den eneste forskel er, at du alene betaler løn for det udførte arbejde, mens kommunen supplere fleksjobberens løn med flekslønstilskud.

Mvh. Cecilie de Claville Christiansen

Besvar indlæg
Kirstine
8/22/2019 11:00:58 AM

Vi er et nyligt opstartet rejseselskab, ejet af to direktører - mig og min partner. Indtil videre er det kun os, og vi har ikke udbetalt løn endnu, og der kommer nok til at gå et par år, før vi kan det.

Mit spørgsmål er, om vi må ansætte en praktikant, som ikke er hverken virksomhedspraktikant eller studerende. Altså blot en person, som indvilger i at arbejde frivilligt for os over en begrænset periode. Der vil være nogle personalegoder såsom sæsonliftkort, indkvartering og skitøj (uniform), men ingen diæter eller løn (han skal med os til skidestinationen hele sæsonen).
Må vi det, og hvordan takler vi det? Skal vi blot sørge for, at alt er udførligt nedfældet i en kontrakt, som bliver underskrevet af begge parter? Eller er der andre ting, vi skal være opmærksomme på?

På forhånd tak.

Besvar indlæg
Susanne Rhodstrand
8/27/2019 12:19:51 PM

Hej Kirstine,
Forudsat, at I ikke er omfattet af nogle overenskomster, kan I godt ansætte en praktikant, der arbejder uden at få en egentlig løn. Jeg vil dog anbefale, at I får lavet en ansættelseskontrakt, da de ydelser praktikanten trods alt modtager (sæsonliftkort, betalt indkvartering, skitøj (uniform)) har en værdi, og der er reelt tale om et ansættelsesforhold, hvor vilkårene (varighed, opsigelsesregler, ferie m.v.) skal være skriftligt formuleret.

Der kan i øvrigt være nogle skattemæssige forhold, der også skal afklares og muligvis fremgå af kontrakten, og dette opfordrer jeg jer også til at søge rådgivning om hos det lokale Advodan-kontor.

Med venlig hilsen
Susanne  Rhodstrand
Susanne Rhodstrand Advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Marianne
9/15/2019 8:37:53 PM

Et ægtepar ønsker hjælp til forskellige ting pga manden har begyndende parkinson og damen ønsker lidt hjælp et par måneder. Kan/vil ikke have hjælp fra kommunen da der så kommer mange forskellige i Deres hjem, men har råd til selv at ansætte en social og sundhedshjælper. Kan det lade sig gøre at ansætte en i 2 eller 3 måneder?

Besvar indlæg
Susanne Rhodstrand
9/19/2019 6:30:43 PM

Hej Marianne.

Ja, det kan det sagtens. Der skal bare indgås en tidsbegrænset ansættelseskontrakt. Du kan få hjælp til dette hos din lokale ADVODAN-advokat.

Mvh. Susanne Rhodstrand

Med venlig hilsen
Susanne  Rhodstrand
Susanne Rhodstrand Advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Johnny Lauridsen
10/1/2019 8:18:07 PM

Hej,
Kan jeg benytte en person til at hjælpe mig i et par specifikke sager
som jeg har i forbindelse med min enkeltmandsvirksomhed, uden af
ansætte ham? F.eks. ved at betale et aftalt honorar til vedkommende for hjælpen med
arbejdsopgaven?
I givet fald - skal jeg så indberette dette honorar til Skat, eller er det op til modtager
at angive det i forbindelse med sin selvangivelse?
Er der andre ting jeg skal vide omkring udbetaling af honorar i denne situation?

Besvar indlæg
Susanne Rhodstrand
10/8/2019 10:33:24 AM

Hej Johnny,

Du kan godt indgå aftale om løsning af enkeltstående opgaver med en person uden at ansætte vedkommende. Det vil være en konsulentydelse, hvor betalingen sker i henhold til regning udstedt af konsulenten, som er selvstændig erhvervsdrivende med eget CVR-nr.
Du skal blot være opmærksom på, at samarbejdet med konsulenten ikke bliver så fast, at det bliver anset som et ansættelsesforhold. Du kan få nærmere rådgivning om grænsefladen mellem ansættelsesforhold og konsulentydelser hos dit lokale Advodan-kontor.

Mvh
Susanne Rhodstrand

Med venlig hilsen
Susanne  Rhodstrand
Susanne Rhodstrand Advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Martin
10/14/2019 2:04:08 AM

Jeg ejer og leder en organisation som på nuværende tidspunkt ikke har nogen indtjening. Vi har ikke nogen service, intet produkt eller lignende - Så jeg "burde" ikke have nogen indtjening.

Jeg har derimod så hulens travlt da jeg har ufatteligt meget at lave, mht. min organisation
Hvordan fungerer det hvis jeg gerne vil have noget hjælp?

Det jeg gerne vil have hjælp til er administration af mit mail system. - Det vil sige det er et stykke arbejde der skal udføres ulønnet og udelukkende fra vedkommendes eget hjem da jeg i øjeblikket ikke har et erhvervslokale til rådighed. (Jeg har allerede en der venter på at få lov og gå igang.) - Men jeg ville gerne forhøre mig om hvordan reglerne er.

Det er et krav fra begges side at det bliver med officiel kontrakt. - som egentlig er udarbejdet, men mangler underskrift da jeg, som nævnt, gerne vil have styr på det juridiske.

Hvordan fungere det lige med forsikringer des lige, når arbejdet er ulønnet og via eget hjem?

Vh

En MEGET travl ung mand.

Susanne Rhodstrand
10/15/2019 2:01:29 PM

Hej Martin,

En ansættelse kan godt være ulønnet, og arbejdet kan godt udføres hjemmefra, men i henhold til ansættelsesbevisloven er der en række minimumskrav til indholdet af ansættelseskontrakten. Vedrørende forsikringer er der nogle lovpligtige forsikringer, når du starter egen virksomhed, dvs., at du skal tegne dem, hvis du opfylder nogle bestemte forhold. Det drejer sig om arbejdsskadeforsikring og erhvervssygdomsforsikring. Det gælder både lønnet og ulønnet arbejdskraft.
Jeg vil anbefale, at du søger rådgivning hos dit lokale Advodan-kontor, så du får udarbejdet en gyldig ansættelseskontrakt og iøvrigt får drøftet de ansættelsesretlige forhold, der rejser sig ved den påtænkte ansættelse, igennem.

Mvh
Susanne Rhodstrand




Med venlig hilsen
Susanne  Rhodstrand
Susanne Rhodstrand Advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
anita
11/21/2019 9:25:19 PM

hej vi er en lille rideskole som på nuværende tidspunkt er en frivillig forening men vi overvejer at blive en alm forening så vi kan udbetale løn til vores underviser. vores spørgsmål er hvilke udgifter er der i forbindelse med et lønnet personale?

Susanne Rhodstrand
12/3/2019 12:02:06 PM

Hej Anita,
Hvis vi forudsætter, at jeres underviser er timelønnet og ikke omfattet af funktionærloven eller nogen overenskomst, vil de helt basale udgifter være: Løn, feriepenge, ATP, bidrag til Barselsfonden og lovpligtige forsikringer (varierer fra branche til branche).
Der kan derudover - men det er ikke en pligt - være tale om udgifter til f.eks. mobiltelefon, frokostordning, bil/kørselsgodtgørelse ved kørsel i egen bil, udstyr/værktøj og efteruddannelse/kurser.
I kan få yderligere vejledning om, hvilke medarbejderudgifter, der er nødvendige, og hvilke der blot er sædvanlige hos jeres lokale Advodan-kontor, når I samtidig skal have udarbejdet en ansættelseskontrakt. Der er krav om, at medarbejdere, der arbejder mere end 8 timer i gennemsnit pr. uge, skal have en ansættelseskontrakt.

Mvh
Susanne Rhodstrand

Med venlig hilsen
Susanne  Rhodstrand
Susanne Rhodstrand Advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Hanne Gramberg
12/6/2019 9:40:55 PM

hej jeg har åbnet min første lille butik (grill)
må eg gøre brug af en ung arbejder time for time
og hvad skal jeg huske at indberette

Besvar indlæg
Susanne Rhodstrand
1/3/2020 11:35:08 AM

Hej Hanne,
Tillykke med din opstart som selvstændig! Umiddelbart er der ikke noget i vejen for, at du aflønner medhjælp i forretningen på timebasis. Jeg vil dog foreslå, at du kontakter dit lokale Advodan-kontor og får rådgivning om, hvad du konkret skal have på plads som arbejdsgiver, når du ansætter personale.Ud over diverse indberetningsforpligtelser skal der laves en ansættelseskontrakt, hvis den ansatte arbejder mere end 8 timer pr. uge, der skal tegnes forsikringer etc.

Mvh
Susanne Rhodstrand

Med venlig hilsen
Susanne  Rhodstrand
Susanne Rhodstrand Advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.707 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.707 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.