Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny guide til selvstændige: Sådan ansætter du din første medarbejder

  • Af Pia Eskildsen, ADVODAN
  • 06. mar 2017
  • 2 Spørgsmål & svar
Hent e-bogen Din første medarbejder

Få tilsendt vores e-bog og få overblik over alle de administrative og juridiske forpligtelser du skal være opmærksom på, når du ansætter din første medarbejder.

  • Juridisk og praktisk guide når du skal ansætte din første medarbejder
  • 18 sider med vigtige informationer og konkrete vejledninger
  • Tjeklister der kan hjælpe dig med at holde overblikket
  • Print - eller læs på din mobil/tablet
Få din e-bog her

Når du udfylder formularen og trykker ”send til e-mail”, bliver du samtidig tilmeldt vores Nyhedsbrev Erhverv.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger til at fremsende e-bogen og som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysningerne her

Hvis du driver en succesfuld enkeltmandvirksomhed, har du sikkert overvejet at ansætte en ekstra medarbejder.
Men hvad kræver det egentlig at være arbejdsgiver rent juridisk, og hvordan kommer man rigtigt i gang?

Det kan du blive klogere på i ADVODANs nye e-bog, hvor du bliver guidet igennem hele processen fra A-Z. 

Før du ansætter
”At ansætte den allerførste medarbejder er et stort skridt i de fleste enkeltmandsvirksomheder. Når beslutningen endeligt er taget, åbner der sig en helt ny verden, hvor en lang række administrative og juridiske pligter følger med det nye ansvar som arbejdsgiver, ” siger advokatfuldmægtig hos ADVODAN i Holbæk Cecilie de Claville Christiansen.

Omkring ansættelsesproceduren er der fx en række lovmæssige krav, man skal overholde.

”For det første skal du kende reglerne om, hvad du må og ikke må skrive i et stillingsopslag for ikke at overtræde lovene om ligebehandling og forskelsbehandling. Herefter skal du være opmærksom på, hvordan du håndterer og opbevarer ansøgninger og cv’er, hvis du vil undgå at komme på kant med persondataloven. Og til selve ansættelsessamtalen skal du være påpasselig med dine spørgsmål. Det kan nemlig også være i strid med både ligebehandlings- og forskelsbehandlingsloven at gå for tæt på en ansøgers privatliv eller stille spørgsmål, som ikke er relevante for det aktuelle job, hvis du bruger det som grundlag for et afslag,” påpeger Cecilie de Claville Christiansen.

Den første måned

Den nye guide giver også svar på, hvad kravene er til en ansættelseskontrakt, hvordan man bliver registreret som arbejdsgiver på virk.dk, og hvordan udbetaling af løn bør foregå.  

”En ansættelseskontrakt skal fx være underskrevet af begge parter senest en måned efter, at medarbejderen er startet, og der er en række minimumskrav til indholdet i kontrakten, ” siger Cecilie de Claville Christiansen og fortsætter:

”Inden du skal udbetale den første løn, skal du sørge for at blive registreret som arbejdsgiver på virk.dk. Du skal sætte dig ind i kravene omkring lønindberetning, og hvis du har aftalt nogle personalegoder med din medarbejder, skal du have styr på de skattemæssige forhold i det. Du skal også huske, at du har pligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring og lave en rygepolitik, ligesom der skal udarbejdes en APV hurtigst muligt”.

 

Overblik og tjeklister

Cecilie de Claville Christiansen kan godt forstå, at det kan virke skræmmende på nogle at springe ud som arbejdsgiver. Derfor vurderer hun, at den nye guide vil være et brugbart værktøj for mange enkeltmandsvirksomheder.

”Guiden kommer omkring alle de vigtigste emner, og til sidst er der to tjeklister, der opsummerer de praktiske opgaver og juridiske forhold, som er vigtige at tage hånd om. Følger man dem, er man godt på vej, ” fastslår Cecilie de Claville Christiansen.

 

 Før ansættelsen:

  • Kend lovkravene til stillingsannoncer
  • Opbevar og håndter ansøgninger og cv’er korrekt
  • Undgå at give afslag pga. viden, du ikke må lægge til grund

 Den første måned:

  • Udarbejd en skriftlig ansættelseskontrakt og få den underskrevet inden en måned
  • Husk registrering som arbejdsgiver på virk.dk
  • Få styr på udbetalingen af løn – herunder pension og beskatning af personalegoder
  • Opbevar og håndter persondata på din medarbejder korrekt
  • Husk at tegne den lovpligtige arbejdsskadeforsikring
  • Udarbejd en rygepolitik og hæng den op

Andre vigtige forhold:

  • Få udarbejdet en APV
  • Få styr på reglerne om varsling af ferie
  • Overvej sygedagpengeforsikring
  • Overvej behovet for personalepolitikker

Vil du vide mere?
Cecilie de Claville Christiansen

Cecilie de Claville Christiansen

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Spørgsmål
Marie Madsen
6/14/2018 5:09:06 PM

Hej Cecilie.

Jeg har en enketlmandsvirksomhed og overvejer at ansætte en flexjobbet et par timer om ugen. Gælder samme regler/forpligtelser her?

Vh. Marie

Besvar indlæg
Cecilie de Claville Christiansen
6/15/2018 9:15:27 AM

Kære Marie

Såfremt du ansætter en fleksjobber gælder de samme regler/forpligtelser. Den eneste forskel er, at du alene betaler løn for det udførte arbejde, mens kommunen supplere fleksjobberens løn med flekslønstilskud.

Mvh. Cecilie de Claville Christiansen

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.109 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.109 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.