Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Pas på ordet ”gratis” i din markedsføring

  • Af Pia Eskildsen
  • 13. mar 2017
  • 18 Spørgsmål & svar

Forbrugerombudsmanden har for nyligt strammet fortolkningen af, hvornår en erhvervsdrivende må kalde en vare eller en ydelse for ”gratis”. 

”Hvis du beder en forbruger om at tilmelde sig dit elektroniske nyhedsbrev mod, at du eksempelvis sender en e-bog til vedkommendes e-mailadresse, så må du ikke markedsføre din e-bog som ”gratis”, forklarer advokat Kristian Weber fra ADVODAN i Glostrup.

”Forbrugerombudsmanden har dermed slået helt fast, at det er vildledende markedsføring at bruge ordet ”gratis”, hvis ikke dit produkt eller din ydelse reelt er gratis, ” siger han.

Data udgør en værdi
I EU-kommissionens egen vejledning til direktivet om urimelig handelspraksis står der, at anvendelsen af ordet ”gratis” kan være vildledende, hvis et gratis produkt forudsætter forbrugerens accept af at modtage elektronisk markedsføring.

Det samme fremgår af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring. I pkt. 17 står der, at udtrykkene ”gratis”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende kun må anvendes, hvis den erhvervsdrivende ikke afkræver forbrugeren andre omkostninger end de uundgåelige udgifter, der er forbundet med at reagere på markedsføringen. Uundgåelige omkostninger kan for eksempel være porto for at sende et fysik produkt til forbrugeren.

Advokatens anbefaling
Generelt anbefaler Kristian Weber alle virksomheder at sætte sig godt ind i markedsføringsloven, da der både kan være store bøder og et dårligt omdømme på spil, hvis reglerne bliver overtrådt. I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på den nye markedsføringslov, som forventes at træde i kraft den 1. juli 2017.

Vil du vide mere?
Kristian Weber

Kristian Weber

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Birgitte Albrechtsen
29-03-2017 08:37:11

Tak for advarslen, hvordan virker det når man starter en ny virksomhed og ønsker at distancerer sig fra konkurrenterne med denne snorlige fortolkning af "høflig service"?

Besvar indlæg
Kristian Weber
29-03-2017 09:14:20

Hej Birgitte

Tak for spørgsmålet.

Man må gerne markedsføre sig med ordet "gratis" eller tilsvarende, og dermed "distancere" sig fra konkurrenterne, så længe produktet eller ydelsen reelt også er gratis. Reglerne skelner ikke mellem, om der er tale om en nystartet virksomhed, eller en virksomhed, der har eksisteret længe.

Med venlig hilsen

Kristian Weber

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
Merise Frederiksen
27-04-2017 18:02:53

Jeg er interesseret i at vide, hvad loven siger, hvis man gør folk opmærksom på, at noget er gratis, såfremt man får deres emailadresse. Dette er jo at kalde en spade for en spade, så er det lovligt?
På forhånd tak.

Venlig hilsen
Merise

Besvar indlæg
Kristian Weber
28-04-2017 15:48:32

Hej Merise

Forhåbentlig forstår jeg dit spørgsmål rigtig.

Da data, fx en e-mail adresse, også kan udgøre værdi, bør du udvise forsigtighed, hvis anvender udtrykket "gratis", men kræver betaling i form af kundens e-mailadresse.

Med venlig hilsen

Kristian Weber

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
Anne
17-10-2017 10:15:03

Hej
Er der mon en liste over alle de ord, vi IKKE må bruge?
I teksten fremhæves ordet 'gave' for eksempel ikke. De får jo en gave (en freebie) som tak for tilmeldingen til nyhedsbrevet. Er det heller ikke tilladt?
På forhånd tak for svar.
De bedste hilsner
Anne

Kristian Weber
18-10-2017 10:23:37

Hej Anne

Mig bekendt er der ikke lavet en udtømmende liste over ord, som er problematiske eller ikke må benyttes i markedsføringen, da det må afhænge af den konkrete sammenhæng, hvori ordet skal indgå.

Med venlig hilsen

Kristian Weber

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
Jannie
08-01-2018 08:10:31

Vil det mon være ok at kalde det en “velkomstgave til nye abonnenter” hvis der samtidigt står at man godt kan få den gratis uden tilmelding til nyhedsbrevet (ved at sende en mail)?

Kristian Weber
08-01-2018 11:54:23

Hej Jannie

Tak for dit spørgsmål. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med velkomstgave - hvad skal være en velkomstgave? Og er din interesse heri i givet fald at registrere e-mailadresser på gavemodtagerne (uden at tilmelde dem nyhedsbrevet)?


Med venlig hilsen


Kristian Weber

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
Jannie
08-01-2018 12:55:05

Jeg mener at kalde en freebee (ved tilmelding til nyhedsbrevet - f.eks. en fribillet til et foredrag) for en velkomstgave. Men samtidigt give dem der ikke ønsker nyhedsbrevet mulighed for at få en gratis billet.

Kristian Weber
08-01-2018 13:14:46

Hvis det er en forudsætning for modtagelsen af gaven (fribilletten), at nyhedsbrevet tilmeldes, er den reelt ikke gratis, hvilket kan være en overtrædelse af markedsføringsloven, hvis ordet "gratis" eller tilsvarende anvendes i markedsføringen - det fremgår af artiklen og af Forbrugerombudsmandens retningslinjer. Du kan godt give fribilletter og lign. væk, men vær' opmærksom på brugen af ordet gratis eller tilsvarende, hvis der knyttes vilkår til modtagelsen.

Med venlig hilsen

Kristian Weber

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
Erling Fisker
12-01-2018 11:20:08

Er patientforeninger, der i udgangspunktet ikke er omfattet af markedsføringsloven, undtaget af denne lovgivning?

Besvar indlæg
Kristian Weber
15-01-2018 10:44:10

Hej Erling

Tak for spørgsmålet.

I forbrugeraftaleloven hedder det således:

"§ 2. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv."

Derfor vil jeg mene, at de er omfattet, hvis de kan karakteriseres som erhvervsdrivende og hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.

Med venlig hilsen

Kristian Weber

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
William Flügge
5/18/2018 10:15:42 AM

Hej Kristian.
Må jeg sende et tilbud om en gratis ydelse uopfordret og uden at spørge de pågældende virksomheder først?
Det er udelukkende B til B og drejer sig ikke om privatpersoner. Ydelsen er et konsulentbesøg med tilbud om sparring på visse dele af virksomhedens drift.
Mailadresser ligger offentligt tilgængeligt.
Det fremgår klart af min henvendelse, at besøget er gratis og uden forpligtigelser
Der markedsføres ikke andre ”produkter” i mailen, end selve besøget.
Der er i mailen link til min virksomheds hjemmeside.
Venlig hilsen
William

Besvar indlæg
Kristian Weber
5/22/2018 3:07:50 PM

Hej William

Tak for spørgsmålet.

Det må du kun, såfremt modtageren har givet samtykke til modtagelsen.

Følgende fremgår af markedsføringsloven:

"§ 10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket."

Med venlig hilsen

Kristian Weber

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
William Flügge
5/23/2018 9:29:26 AM

Hej Kristian og mange tak for svar.

Bliver bare lidt i tvivl; gælder der virkelig også, når min henvendelse drejer sig om en ydelse/et tilbud, som ER gratis og HELT UDEN nogen former for forpligtigelser, bindinger eller lign.?
Venlig hilsen
William

Besvar indlæg
Kristian Weber
5/23/2018 1:59:55 PM

Hej William

Ja, det gælder uanset karakteren af henvendelsen, når den er uopfordret. Alternativt kan du sende et almindeligt brev, som ikke er omfattet af forbuddet.

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
jack ingildsen
8/28/2018 1:08:42 PM

Hej William

Jeg vil høre om man kan tilbyde en gratis vare med køb af en anden vare. uden at få problemer.
f.eks. køb et cover og få et gratis panserglas og fragt med i købet.

Besvar indlæg
Kristian Weber
8/29/2018 2:57:36 PM

Hej Jack

Det må blandt andet afhænge af, om det er en forudsætning for at få panserglasset, at kunden køber coveret. I givet fald er panserglasset reelt ikke gratis og du bør derfor være varsom med brugen af ordet "gratis" i din markedsføring.


Med venlig hilsen


Kristian

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.422 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.422 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.