Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Sådan bliver du slettet fra RKI

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 30. okt 2018
  • 67 Spørgsmål & svar

Ribers Kredit Information (RKI) er en af Danmarks største registre over dårlige betalere, og her kan fx banker, teleselskaber og andre virksomheder slå dig op, hvis I er på vej til at indgå en forretnings- eller handelsaftale.

”Hvis du først står registreret i RKI, kan du derfor være rigtig dårligt stillet, hvis du ønsker at låne penge til et nyt hus, købe fx møbler på afbetaling, hyre håndværkere eller i det hele taget foretage dig noget, hvor din kreditværdighed skal vurderes,” fortæller advokat Simon Mortensen fra ADVODAN Maribo.

Ubetalte regninger kan betyde RKI

Du kan risikere at blive indberettet til RKI, hvis du ikke sørger for at betale dine regninger til tiden. Ifølge advokaten er der dog nogle klare krav, som skal overholdes fra kreditorens side, inden du kan ende i databasen over dårlige betalere.

”Kreditoren, som du skylder penge, skal have sendt dig mindst tre skriftlige rykkere på det skyldige beløb med minimum 10 dage mellem hver rykker. I den tredje rykker skal der varsles med RKI, før du kan blive indberettet. Hvis du skylder penge til det offentlige, er der en minimumsgrænse på 7.500 kroner, før du kan blive indberettet,” siger Simon Mortensen.

Hvis du bliver registreret i RKI, vil du altid blive informeret om det. Du kan også selv tjekke, om du er registreret i databasen med dit NemID.

Kun relevante personer må tjekke dig

Der findes både et lukket og åbent register i RKI. Hvis du skylder mellem 200-1.000 kroner, bliver du optaget i det lukkede register, og det er ikke muligt for andre udefra at se, at du står i RKI.

”Er beløbet over 1.000 kroner, bliver du derimod optaget i det åbne register, og her kan relevante virksomheder og myndigheder tjekke, om du står registreret som dårlig betaler. Alle og enhver kan dog ikke slå dig op – det skal være fx banker eller andre kreditgivere, som du gerne vil indgå en aftale med. Din kommende arbejdsgiver må fx ikke søge på dig, med mindre du skal bestride en særlig betroet stilling,” forklarer Simon Mortensen.

Sådan bliver du slettet

Hvis du vil sørge for at blive slettet fra RKI igen, er der ifølge advokaten kun en vej frem: Betal de penge, du skylder. Når gælden er ude af verden, kan du igen blive slettet.

”Husk at få en kvittering på, at du har betalt pengene og mind virksomheden eller myndigheden om, at de skal sørge for at få dig slettet fra RKI. Hvis du ikke betaler din gæld, vil din registrering automatisk blive slettet fra RKI efter fem år. Din gæld består dog, og du kan godt blive registreret i RKI igen for en anden skyldnersag,” forklarer Simon Mortensen og slutter:

”Vær dog opmærksom på, at der gælder lidt andre tidsfrister og regler for sletning, hvis du er optaget i RKI på baggrund af informationer fra Statstidende – fx ved konkurs, gældssanering, tvangsauktion eller rekonstruktion, det der tidligere hed betalingsstandsning.”

Fakta – RKI:

  • RKI står for Ribers Kredit Information og er ejet af Experian. Sammen med Debitorregistret er det en af Danmarks største registre over dårlige betalere.
  • Du kan blive registreret i RKI, hvis du ikke betaler dine regninger efter tre skriftlige rykkere.
  • Er du optaget i RKI, kan du have svært ved at låne penge i banken eller købe ting på afbetaling.
  • Hvis du vil slettes fra RKI, skal du betale din gæld. Ellers skal du vente fem år, inden du automatisk bliver slettet fra registret. Selvom du bliver slettet efter fem år, bliver din gæld ikke slettet.
  • Du kan tjekke, om du er registreret i RKI med dit NemID her: https://www.dininfo.dk
Vil du vide mere?
Spørgsmål
David Stray Jørgensen
10/31/2018 2:44:15 PM

Kære Simon

Jeg havnede i RKI ved en fejltagelse. Problemet er at RKI har ikke har nulstillet mig, så jeg stort set selæv skal kontaket alle de virksomheder, der f.eks. har lukket mit bensinkort etc.
skal de ikke sende dementi ud?

Besvar indlæg
Simon Mortensen
11/1/2018 1:09:49 PM

Hej David.

RKI skal slette dig fra systemet, hvis registeringen er sket ved en fejl.

Fremsend skriftlig indsigelse til din registrering og bed dem bekræfte, at du er slettet.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Jette Kristensen
3/21/2019 4:05:40 PM

Hvordan kan jeg blive slettet af RKI?
Jeg er ikke klar over i forbindelse jeg er registreret. Kan jeg selv/jeres advokat kontakte RKI?
Mvh Jette Kristensen

Besvar indlæg
Simon Mortensen
3/22/2019 11:00:46 AM

Hej Jette.

Der er klare regler for hvornår du kan registreres i RKI og i høj grad også hvornår du skal slettes fra RKI.

Ring til dem og bed dem redegøre for baggrunden for din registrering så du får klarhed.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Lisa Nielsen
7/30/2019 11:31:28 AM

Hvis en person er registreret i det lukkede RKI register, kan andre så søge det ud fx banker osv. eller er det ikke muligt at se at personen er registreret når det er i det lukkede register ?

Besvar indlæg
Simon Mortensen
8/14/2019 2:19:26 PM

Det er min opfattelse at det lukkede register ikke kan tilgås af offentligheden, hvorfor det kun er det åbne register der er tilgængeligt.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Simon Mortensen
8/14/2019 2:19:27 PM

Det er min opfattelse at det lukkede register ikke kan tilgås af offentligheden, hvorfor det kun er det åbne register der er tilgængeligt.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Tanja Rossau
9/12/2019 11:17:37 AM

Hej

Når man nu har betalt sin Rki ud og er slettet derfra, kan det så passe at man stadig kan se Rki registreringe i 2-5 år bagefter ???.
Det drejer sig om et arbejde med noget værdihåndtering som kørels ??? de info at der skal 2 år før den er slettet ???
Kan det ses nogle steder at man har være registrer i RKI

Besvar indlæg
Simon Mortensen
9/19/2019 11:47:34 AM

Hej Tanja.

Det klare udgangspunkt er at du når du har betalt din gæld, så skal du slettes fra RKI.

Hvis du kun er igang med en afdragsordning kan registreringen bibeholdes indtil den fulde fordring er betalt, men mindre der som led i afdragsordningen er indgået aftale om at du skal slettes.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Christina
9/30/2019 4:57:35 PM

Goddag,
Jeg har fået gældssanering , men lige inden var der et firma som registrerede mig i RKI. De får ikke del i udlodningen, men er det så ok at jeg skal være registreret i RKI i 5 år for de får jo ikke nogen penge og jeg kan ikke betale del ud?

Besvar indlæg
Simon Mortensen
10/7/2019 2:29:17 PM

Hej Christina.

Udgangspunktet er at forhold i RKI slettes ved afsigelse af gældsaneringskendelse, hvis dividenden er 0.

Hvis der foreligger dividende, er gælden først "slettet" når 5 års perioden fra indberetningen passeres.

Der kan ligeledes være forhold gæld der udspringer fra tvangsauktion, som forbliver uanset gældsaneringskendelse.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Erik
10/7/2019 2:12:58 PM

Hej Simon..

Jeg har 2 spørgsmål:

Jeg blev optaget i RKI ifm. en tvangsauktion for 5 år siden - den udløber 5. nov. d.å.
- men selvom jeg har fået en gældssanering, og betalt alt hvad jeg skylder - vil
RKI ikke slette anmærkningen, hvilket de iflg. RKI ikke må ifh. til gældende lovgivning.

Kan det være korrekt - at selvom man ikke skylder noget væk, at RKI
kan fastholde en anmærkning ??

I øvrigt vil eet af de pengeinstitutter ikke slette gælden, selvom jeg har overholdt alle
forpligtelser ifm gældssaneringsagen - hvad kan jeg gøre i sagen ?

På forhånd tak for din ulejlighed !

Venlig hilsen

Erik

Simon Mortensen
10/7/2019 2:31:27 PM

Hej Erik.

Gæld der fremkommer som følge af tvangsauktion vedbliver som registrering uanset gældsanering, indtil 5 års fristen for registrereringen udløber.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
sandra
10/18/2019 10:22:10 PM

hvordan kan jeg tjekke hvor meget der står i rki.og min kærestes gæld også

Simon Mortensen
10/22/2019 3:00:11 PM

Hej Sandra.

Du kan logge ind på RKI's hjemmeside (www.experian.dk) og logge ind med dit nem-id for at se hvilke registreringer der måtte ligge.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Anders
10/27/2019 10:19:48 AM

Hejsa.
Min kone er i den situation at hun gik konkurs med sit firma.
Hun havde en afbetalings ordning med den gamle ejer som hun købte firmaet af. Den gæld var så oversag til at hun kom i RKI.
Hun fik så en ny afbetalings aftale gennem fogedretten.

Imellem tiden har den gamle ejer så solgt gældsbrevet til et andet firma. Hvor de så ville have oprettet en ny aftale.

Men kan hun ikke blive slettet fra RKI i og med hun er i gang med at afbetale sin gæld, og personen som har indberettet hende til RKI har solgt gældsbrevet. Så er det i pricippet ikke hende der skyldes penge længere.

Simon Mortensen
11/7/2019 10:58:38 AM

Hej Anders.

Udgangspunktet er at en afdragsordning i sig selv ikke ændre på at man er registreret til man har betalt sin gæld, eller til registreringen overskrider 5 år.

Det faktum at gælden overdrages ændre efter min opfattelse ikke på ovenstående.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
anette pia madsen
10/28/2019 11:34:50 PM

hej vil høre om man skal stå 5 år i rki og yderlige 5 år i debitor registret for samme sag mvh anette madsen

Besvar indlæg
Simon Mortensen
11/7/2019 10:54:24 AM


Hvis man har været registreret i 5 år, og får slettet sin registrering består gælden stadigvæk.

Du vil stadig skylde pengene, og kreditor kan stadig forsøge at få penge ud af dig via fogedretten.

Når din registrering er blevet slettet efter 5 år, kan du ikke registreres igen for den samme gæld igen.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Annett
11/6/2019 3:40:05 PM

Hej. Vedr. Frivilligt forlig og rki.

I 2012 underskrev jeg et frivillig forlig. Nu har et nyt inkasso firma overtaget gælden og vil have mig til at underskrive endnu et forlig, trods de har kopi af det gamle. Jeg tænker at det er fordi de ikke vil risikere forældelse, hvilket er forståeligt.
Mit spørgsmål går på, hvis jeg underskriver nyt frivilligt forlig, kan de så bruge den nye dato og sende mig i rki. Det oprindelige forlig var jo fra 2012. Der er noget med at gælden eller fundament ikke må være mere end 5 år gammel hvis det skal i Rki. Hvis jeg skriver under på nyt forlig, ændre det så på de 5 års frist?
Jeg vil gerne afdrage og jeg vil gerne underskrive, men vil ikke skyde mig selv i foden.

Håber i kan svare

Simon Mortensen
11/7/2019 10:56:44 AM

Hej Annett.


Hvis man har været registreret i 5 år slettes registreringen og du kan ikke registreres for samme gæld igen. Din bekræftelse af samme gæld på en ny aftale, burde ikke ændre det faktum at det er samme gæld der er tale om, og derfor også betyde at ny registrering ikke kan foretages.

Jeg ville kontakte RKI direkte for deres tilkendegivelse omkring politikken på netop dette område, for at være sikker.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Annett
11/7/2019 11:01:36 AM

Jeg har ikke været registreret for gælden i rki.
Spørgsmålet går på om jeg kan registreres hvis jeg underskriver nyt frivilligt forlig på den gamle gæld.
Mvh Annett

Simon Mortensen
11/7/2019 11:10:17 AM

Hej Annett.

Det er ikke min opfattelse at du kan registreres på ny, da det er samme gæld der blot bekræftes på ny. Jeg ville dog kontakte RKI direkte for afklaring for en sikkerheds skyld.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
C
11/9/2019 11:30:23 AM

Hej, jeg står desværre i RKI og den anden for noget gamle gæld. Gælden er ved at blive afviklet så der er styr på det. Men sagen er den at min kæreste og jeg gerne ville giftes men kommer min registrering til at påvirke ham?
Vi har snakket om jeg evt kan kunne få særeje på min gæld og han kunne få særeje på hans værdier, men er det over hovedet en mulighed?
Mvh C.

Simon Mortensen
11/11/2019 1:10:25 PM

Hej C.

Dit spørgsmål går udover hvad min artikel behandler, men jeg kan kort sige, at i som ægtefæller ikke hæfter for hinandens gæld.

Det skal forstås således at din ægtefælle ikke kan "røres" af dine kreditorer.

Tilgengæld kan det få en konksekvens i tilfælde af skilsmisse mv., herunder idet der ved bodelingen kan ske en skævvridning af aktiver hvis du har en stor gæld, og han alene har begrænset gæld.

I er velkomne til at ringe for nærmere - tlf. 46 14 59 45.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
trine
11/14/2019 1:27:02 PM

Hej jeg har solgt et hus på tvangsauktion! .. og den annoncerede tvangsauktion fra statstidende er stadig reg i rki og rki nægter og slette den, statstidende, siger den er afsluttet og ikke skal stå der..

der er stadig regninger der skal betales som var med i tvangsauktionen, men de har været reg i rki seperat før (inden annoncen) og udløbet, andre er forældet.. hvordan forholder jeg mig ?

Simon Mortensen
12/2/2019 2:21:24 PM

Hej Trine
RKIs registering om tvangsauktion vil stå der i 2 år fra annonce har været indrykket i Statstidende, herefter vil den blive slettet automatisk. Du kan desværre intet gør for at få slettet anmærkningen tidligere.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Camilla
11/21/2019 9:09:57 PM

Kan firmaer lave anmærkninger i RKI uden at jeg bliver registreret? Jeg er kommet ud af RKI i år, og prøver at tage et samlelån for at kun få et afdrag. Jeg får nej til lån og to steder har de skrevet det er fordi jeg har anmærkninger i RKI.

Venligst Camilla

Besvar indlæg
Simon Mortensen
12/2/2019 2:21:48 PM

Hej Camilla
Hvis du har en anmærkning i RKI, så er du også registreret i det åbne system. Såfremt du ikke kan se nogle registreringer i RKI, kan det være, at du har en registrering i DebitorRegistret og kreditor (tillige) har søgt her.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Camilla Meyer
12/2/2019 3:45:11 PM

Der står jeg heller ikke. Så hvorfor jeg får det svar forstår jeg ikke🤔
Venligst Camilla

Besvar indlæg
Lars Thomsen
6/26/2020 1:05:53 PM

det er fordi der gemmes info om dig uden at du ved det, på den helt lyssky måde. Læg venligst mærke til Simon Mortenses formuleringer på de andre indslag hvor folk spørger ind til hvorfor de stadig får afslag, og har besværligheder trods at deres RKI registrering er fjernet, de er alt andet end helt stålfaste og udelukkende, men mere i den lidt usikre ende.: 'min opfattelse er at du bliver slettet' 'udgangspunktet er at du bliver fjernet' osv! Faktum er at du bliver ikke fjernet helt, kun fra den del du selv kan se og beder du om agtindsigt så fremgår der heller intet om at du fortsat er registreret. Det er det der kaldes et lukket register og er tilgængeligt for banker og andre finansering samt forsikringsselskaber. Yes, det er sådan en verden vi lever i :)

Besvar indlæg
Jim
11/22/2019 10:43:28 AM

Hej Simon
Lige et spørgsmål.
Jeg er blevet registreret i rki og har ingen breve modtaget. Det viser sig at dem som sender brevene har registreret en 5/6 år gammel adresse. Ved kommende der bor på dem adresse har gjort posten opmærksom på jeg ikke bor der. Men når jeg prøver og forklare dem det. Så virker det som om de bare trække på skuldrene.
Hvad gør jer her??

Simon Mortensen
12/2/2019 2:22:23 PM

Hej Jim

RKI plejer normalt at opdatere adressen til din folkeregisteradresse og du vil få brev fra RKI, når der sker registrering.

Jeg vil opfordre dig til at kontakte kreditor, oplyse din korrekte aftale og forsøge at indgå en betalingsaftale mod, at din registrering i RKI slettes.

Har du indsigelser mod registreringen, fordi der er strid og ikke foreligger en dom eller frivilligt forlig, skal du kontakte RKI herom.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Jim
12/2/2019 4:38:51 PM

Det er kreditoren som har sendt breve Til en 5 år gammel adresse. Ikke rki.

Siti Hatija isa
11/25/2019 1:04:35 PM

Hej Simon

Jeg har 2 spørgsmål:

Kan man blive registreret i RKI når man er under 18 år?

- Fordi jeg bliv registreret i RKI med et fejl, pga. mit kort bliv misbrugt og jeg står nu med at, jeg skal betale 1.056kr uden af jeg har købt noget i online.

Hvad skal jeg gøre??

Besvar indlæg
Simon Mortensen
12/2/2019 2:22:48 PM

Hej Siti.

Du kan som udgangspunkt ikke stifte gæld, når du er under 18 år og derfor ej heller blive registreret i RKI.

Har du indsigelser mod registreringen, fordi der er strid og ikke foreligger en dom eller frivilligt forlig, skal du kontakte RKI herom

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Jimmy
11/28/2019 12:59:34 PM

Hej
Jeg har været inde på dininfo.dk og se hvor jeg er RKI - registreret. Sagen er, at der på denne side står et 'registreringsdato' dog ved jeg at f eks den ene sag er over 10 år gammel. Efter hvad jeg kan læse er en sag forfalden/skal denne slettes i registret efter 5 år - skal jeg kontakte kreditor og henvise til loven for at få denne slettet?

Simon Mortensen
12/2/2019 2:23:40 PM

Hej Jimmy

Har du indsigelser mod registreringen, skal du kontakte RKI herom. De bør herefter bede kreditor dokumentere, at der kan registreres en anmærkning for kravet.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Henning
12/13/2019 6:22:41 PM

Efter min kone død af cancer gik vores hus på tvangsauktion. Jeg blev registreret i RKI med tvangsaution. Denne registrering udløber januar 2020.
Når denne udløber bliver jeg registreret for det beløb jeg skylder ?

Besvar indlæg
Simon Mortensen
1/16/2020 9:20:18 AM

Hej Henning.

Hvis registreringen ”alene” er RKI med tvangsauktion, så bliver den slettet på udløbsdatoen. Registreringen sker som følge af en annonce i Statstidende om tvangsauktionen. Vedrørende gælden efter tvangsauktion er det kreditor selv, der skal foretage en eventuel registrering herom.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Henning
1/16/2020 10:12:40 AM

Er der erfaring for om kreditforeninger har den praksis, at de når selve tvangsauktionregistreringen er væk, laver en registrering på den gæld der måtte være opstået?

Besvar indlæg
Simon Mortensen
1/16/2020 11:10:47 AM

Typisk vil de gøre det samtidigt, altså RKI gør det selvstændigt når der har været annonceret i Statstidende, og Kreditforeningen når de overgiver fordringen til inkassobureau efter tvangsauktionen.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
morten
1/20/2020 10:58:18 PM

Hej Simon
Jeg har leveret en bil tilbage hvor finansieringsselskabet have ejendomsforbehold til fuld indfrielselse. Dog er jeg stadig blevet registreret i RKI uden at jeg på nogen måde kan gøre noget. Kan det være rigtigt? for jeg skylder jo ingen penge og gælden står også til 0 på deres side.
Tak.

Simon Mortensen
3/11/2020 12:17:18 PM

Hvis der ikke er opgjort nogen restgæld som følge af særlig misligholdelse af bilen der har nedsat værdien væsentligt, så er bilen taget tilbage til fuld og endelig afgørelse, og du har således ikke noget gældsforhold der kan registreret i RKI i den henseende.

Du skal kontakte kreditor, og bede dem aflyse registreringen med det samme, alternativt RKI med udskrift af domsbogen hvor bilen blev tage tilbage til fuld og endelig afgørelse.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Jesper
3/5/2020 11:01:53 PM

Hej Simon

Mit hus blev desværre bortsolgt på tvangsauktion sidste år. Nu har jeg indgået afviklingsaftaler med alle panthavere, der ikke blevet af højeste bud på tvangsauktionen. Panthaverne har som led i afviklingsaftalerne bekræftet, at gælden ikke længere er misligholdt, og panthaverne har endda samtykket til, at jeg kan blive slettet af RKI.

Men RKI vil ikke slette mig af registret, fordi gælden ikke er fuldt indfriet. De vil have have en saldokvittering fra alle panthaverne.

Må RKI godt dette?

Venlig hilsen Jesper

Simon Mortensen
3/11/2020 12:18:30 PM

Hej Jesper.

Det lyder pudsigt, hvis samtlige kreditorer har accepteret at slette, at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Kreditorerne burde selv kunne foretage sletningen.

Kontakt mig gerne for lidt yderligere info, hvis det ikke løser sig.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Johanne
3/17/2020 10:05:04 PM

Hejsa angående kviklån 😲. Der står at jeg bliver slettet fra RKI i år 2021-2022.men de får aldrig deres penge fra mig (pga de tårn høje renter, de forlader.
Bliver jeg så slettet?
Bliver min gæld ved med at vokse de næste 30 år hvad er regler for sådanne onde lån (kviklån)
Vh johanne.

Besvar indlæg
Simon Mortensen
3/18/2020 12:49:01 PM

Hej Johanne.

Din registrering vil blive slettet 5 år efter tidspunktet for registreringens oprettelse.

Det betyder bestemt ikke at din gæld forsvinder. Gælden består så længe kreditor opretholder sit fundament herfor, altså ved at fremsende sagen til fogedretten med jævne mellemrum. Herved bliver renterne også tilskrevet og opretholdt.

Så gælden består, og vokser løbende med tilkomne renter så længe kreditor værger sig imod forældelse.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Johanne
3/18/2020 1:36:12 PM

Tusind tak for hurtigt svar.
God dag.
Vh johanne.

Besvar indlæg
Chris
3/28/2020 12:07:08 PM

Hej Simon jeg er kommet ud af registrering af RKI, men er stadig registret hos debitor registret, kan man på nogen måde ved at starte afbetaling få firmaet til at fjerne registreringen hos debitor registret, altså såfremt men vedligholder din afdragsordning.

Simon Mortensen
5/19/2020 11:33:03 AM

Kreditor er ikke forpligtet til at slette dig i Debitorregistreret, uagtet du indgår en afdragsordning, men du kan jo spørge. Samme fordring kan godt være registeret både hos RKI og DebitorRegistret, dog max 5 år.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Karima
5/1/2020 10:21:43 AM

Hej Simon.
Jeg står desværre i gæld hos 4 kreditorer.( ja det er min egen dumme fejl)
Jeg er registreret i rki for én af de kreditorer.
Men de andre vil nok også ende i rki.
Hvad sker der hvis jeg ikke kan betale til rki?
Der er så store renter på alle dem jeg skylder, at det vil være umuligt at blive gældfri.
Vil man blive slettet fra rki efter 5år, selvom man ikke betaler.
Jeg betaler flere renter end på selve lånet.

Simon Mortensen
5/19/2020 11:33:32 AM

Fordringen vil max kunne være registreret 5 år fra indberetningstidspunktet. Dette uanset om du afdrager på skylden eller ej.

Er der tale om ældre forbrugsgæld, kan du evt. undersøge mulighederne for gældssanering, hvis ikke du har mulighed for at betale den samlede gæld og ikke kan indgå en aftale med kreditorerne, evt. med rentestop, hvis du overholder afdragsordning.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Karina
5/1/2020 10:23:52 AM

Hej Simon.
Jeg står desværre i gæld hos 4 kreditorer.( ja det er min egen dumme fejl)
Jeg er registreret i rki for én af de kreditorer.
Men de andre vil nok også ende i rki.
Hvad sker der hvis jeg ikke kan betale til rki?
Der er så store renter på alle dem jeg skylder, at det vil være umuligt at blive gældfri.
Vil man blive slettet fra rki efter 5år, selvom man ikke betaler.
Jeg betaler flere renter end på selve lånet.

Simon Mortensen
5/19/2020 11:33:46 AM

Fordringen vil max kunne være registreret 5 år fra indberetningstidspunktet. Dette uanset om du afdrager på skylden eller ej.

Er der tale om ældre forbrugsgæld, kan du evt. undersøge mulighederne for gældssanering, hvis ikke du har mulighed for at betale den samlede gæld og ikke kan indgå en aftale med kreditorerne, evt. med rentestop, hvis du overholder afdragsordning.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Niclas w
5/11/2020 8:47:20 PM

Hej.

Vil der være mulighed for at låne penge efter de Fem år er gået, og man er slettet i rki?

Er der en hjemmeside, hvor man kan finde en samlet gæld på ens cpr nummer eller står det hele på rki?

Venlig hilsen Niclas

Besvar indlæg
Simon Mortensen
5/19/2020 11:34:09 AM

Når du ikke længere er registreret i RKI og/eller Debitorregistret, vil andre ikke kunne se, at du skylder penge, hvorfor det kan være muligt at låne penge på ny.

Der er ikke et sted, hvor du kan se din samlede gæld, da ikke alle kreditorer indberetter til RKI og/eller Debitorregistret. Banker og kreditforeninger m.fl. indberetter dog renter m.v. til Skat, hvorfor du på din skattemappe vil kunne se en del af dine gældsposter, alt efter hvem du skylder penge til.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
MIchael
5/13/2020 10:18:15 PM

Hej Simon. Har du til til et spørgsmål i disse corona tider.
Jeg har søgt gældssanering, men syntes at det forslag der Er kommet fra den beskikkede advokat er lige over grænsen af hvad jeg kan magte. Men mit Egentlige spørgsmål går på at jeg ikke før ansøgningen var registreret i rki. Men det bliver man når man ansøger. Hvis jeg siger nej til det forslag der er stillet. Bliver man så slettet igen. Til en evt. kreditor ønsker at registrerer mig.
Håber at du vil kunne besvare mvh michael.

Besvar indlæg
Simon Mortensen
5/19/2020 11:32:25 AM

Hvis du tilbagekalder ansøgning om gældssanering, vil din Registrering blive markeret som ”gældssanering tilbagekaldt” og slettes 1 år efter.

Accepterer du gældssaneringsforslaget og gældssanering bliver godkendt, vil registreringen vedrørende gældssanering bliver slettet.

Bliver gældssanering nægtet, vil registreringen markeres som ”gældssanering nægtet” og slettes 1 år efter.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Simon Mortensen
5/19/2020 11:32:26 AM

Hvis du tilbagekalder ansøgning om gældssanering, vil din Registrering blive markeret som ”gældssanering tilbagekaldt” og slettes 1 år efter.

Accepterer du gældssaneringsforslaget og gældssanering bliver godkendt, vil registreringen vedrørende gældssanering bliver slettet.

Bliver gældssanering nægtet, vil registreringen markeres som ”gældssanering nægtet” og slettes 1 år efter.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
michael rasmussen
5/25/2020 2:12:36 PM

har har betalt mig ud af rki og er også fjernet fra deres register var så inde for at søge om et lån men blev afvist hvad kan det skyldes

Besvar indlæg
Simon Mortensen
5/26/2020 9:37:12 AM

Hej Michael.

Jeg kan ikke vide hvad der ligger til grund for afvisningen, men kan opfordrer dig til at spørge långiver hvad der var baggrunden for afvisningen.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Peter
6/5/2020 12:30:43 PM

Hej,
Min gæld til et kreditkortselskab er overgået til inkasso.
Jeg har indgået en afdragsordning med inkassovirksomheden som overholdes til punkt og prikke.

14 dage efter indgåelse registreres jeg i RKI på anmodning inksssovirksomheden.

Kan de det? Er det lovligt? Afdragsordningen var en mulighed for IKKE at blibe betragtet som dårlig betaler i 5 år.
Troede jeg.

Simon Mortensen
6/11/2020 3:03:50 PM

Hej Peter.

Det afgørende er hvad der står i aftalegrundlaget, herunder i den afdragsordning i har lavet.

Med venlig hilsen
Simon Mortensen
Simon Mortensen Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Christen
6/9/2020 3:55:09 PM

Hej Simon

Jeg er står i rki. pag. konkurs. Jeg har nu fået gældssanering og har betalt. hos rki er det registret at jeg har betalt, men jeg er stadig registreret, kan jeg få mit navn fjernet før de 5 år er gået?

VH. Christen

Besvar indlæg
Betina Thomsen
6/9/2020 8:16:04 PM

Hvis man er røget i RKI og har underskrevet en afdragsordning, må de gerne tage dine evt overskydende skat. Det er ikke gæld til det offentlige.

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.