Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Hvordan sidder du i uskiftet bo, når I har dine, mine og vores børn?

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 29. nov 2018
  • 13 Spørgsmål & svar

”Det kan være en god idé for den længstlevende i ægteskabet at sidde i såkaldt uskiftet bo, når ægtefællen dør. Det betyder, at den efterladte får udbetalt hele arven, mens børnene først får del i arven, når begge forældre er væk. Det kan fx være med til at sikre, at familien kan blive boende i huset, fordi den efterladte forælder ikke skal ud og realisere halvdelen af ægteparrets værdier og udbetale til børnene,” fortæller advokat hos ADVODAN Tønder/Toftlund Malene Warming Nissen.

Der er dog forskel på, om den efterladte kan komme til at sidde i uskiftet bo – alt efter, om mor og far har fællesbørn eller sammenbragte børn. Og her går mange familier galt i byen ifølge advokaten.

”I ’traditionelle’ familier med fællesbørn har den, der lever længst, automatisk ret til at sidde i uskiftet bo uden at skulle spørge børnene først. Men i en sammenbragt familie skal stedbørnene faktisk give samtykke til at udskyde deres arv efter den biologiske forælder, hvis denne dør først. Og er den efterladte ikke opmærksom på at få det samtykke, kan han eller hun altså risikere at skulle udbetale halvdelen af arven til den afdødes børn.”

Flere muligheder for samtykke

Ifølge advokaten har du som forælder i en sammenbragt familie flere muligheder for at få stedbørnenes samtykke til at sidde i uskiftet bo.

”Enten kan du få børnenes accept på forhånd, eller også kan du i testamentet opfordre dem til at give samtykke til, at deres stedmor eller -far kan sidde i uskiftet bo, hvis denne lever længst. Som en slags gulerod for stedbørnene kan de – hvis de vælger at udskyde deres arv fra den biologiske forælder – få del i hele arven fra både den biologiske forælder og stedforælderen, når denne sidste også dør. I stedet for bare at arve fra den biologiske forælder,” fortæller Malene Warming Nissen. 

Overvej yderliggående løsning

Hvis stedbørnene ikke ønsker at give deres samtykke til uskiftet bo, findes der en anden mulighed for at begrænse deres arv efter den biologiske forælder, så den længstlevende i ægteskabet fx kan blive boende i huset.

”I testamentet kan du som biologisk forælder skrive, at dine børn kun får ret til deres tvangsarv, hvis de ikke vil gå med til, at stedmoren eller stedfaren kan sidde i uskiftet bo. Dermed får børnene kun 12,5 procent i stedet for 50 procent af arven her og nu efter den biologiske forælder. Det er dog en yderliggående løsning, som man bør overveje nøje,” siger Malene Warming Nissen.

Misbrug ikke arven

Får du som stedforælder accept fra din ægtefælles børn til, at du kan sidde i uskiftet bo, hvis du lever længst, skal du dog stadig være opmærksom på et par ting.

”Du har et særligt ansvar for at forvalte arven på en ordentlig måde, så du ikke kan beskyldes for at misbruge den, inden stedbørnene får del i den. Du må fx ikke give meget store gaver eller sætte alle pengene i en pensionsopsparing, som fx kun udbetales til egne børn og ikke stedbørnene. Hvis du frygter, at dine stedbørn let vil mistænke dig for at bruge løs af arven, så overvej, om du hellere vil ’handle af’ med dem lige efter din ægtefælles død og give dem deres arv her og nu. Det er vigtigt at tage stilling til den situation i et testamente,” siger Malene Warming Nissen.

Du kan se et eksempel arvereglerne i en sammenbragt familie HER 

 

Vil du vide mere?
Malene Warming Nissen

Malene Warming Nissen

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Mette Hansen
11/30/2018 12:46:40 PM

Kære Malene.

Jeg er hverken gift, eller har børn. De er mine forældre, der arver alt iht. min testamente.

Jeg vil vide, at jeg ikke kan forhindre tvangsauktion af min ejerlejlighed i tilfælde af min dødsfald?

Det er mit eget ønske, at lejligheden lejes ud eller sælges af en ejendomsmægler i tilfælde af dødsfald.

Der er en samlede gæld på 300.000,00 kr.

Besvar indlæg
Malene Warming Nissen
12/3/2018 8:41:31 AM

Kære Mette.

Tak for din henvendelse.

Hvis du har en positiv formue, vil det være dine arvinger, som bestemmer, hvad der skal ske med din ejerlejlighed. De kan selv overtage den, eller de kan sælge den via en ejendomsmægler.

Nu ved jeg ikke, hvad din lejlighed kan sælges til, og hvad du ellers har af formue, men hvis boet er insolvent, vil det ikke længere være arvingerne der beslutter, hvad der skal ske med lejligheden. Det er i stedet pant/og udlægshavere. De kan i sidste ende beslutte, at den skal sælges på tvangsauktion.

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen,
advokat

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen
Malene Warming Nissen Advokat | ADVODAN Toftlund Se faglig profil
Besvar indlæg
Mette Hansen
12/3/2018 9:25:10 AM

Kære Malene.

Tak for dit svar.

Lejligheden kan sælges for mindst 1.250.000,00 kr.

Ejendomsmæglernes salæret er ca. 50.000,00 kr. Jeg har en opsparingskonto på 400.000,00 kr. Og der er restgæld på 300.000,00 kr. d.d.

Med venlig hilsen
Mette Hansen

Besvar indlæg
Malene Warming Nissen
12/3/2018 10:30:41 AM

Hej igen.

Ok, så er det klart solvent - og dermed er det dine arvinger, der beslutter, hvad der skal ske med lejligheden.

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen
Malene Warming Nissen Advokat | ADVODAN Toftlund Se faglig profil
Besvar indlæg
Helle
2/9/2019 1:38:27 PM

Hvis mor har 3 børn fra tidligere ægteskab og far har 1 barn fra tidligere ægteskab og mor dør og hendes 3 børn skriver under på at far skal sidde i uskiftet bo. Hvordan fordeles arven så procentmæssig når far dør ?

Malene Warming Nissen
2/18/2019 12:39:53 PM

Kære Helle.

Tak for din henvendelse - og jeg skal beklage det sene svar, men jeg har afholdt vinterferie.

Ved længstlevendes død vil man ved et uskiftet bo dele formuen op, således at halvdelen af formuen tilfalder førsteafdødes børn, i dit eksempel mors 3 børn, og den anden halvdel af formuen tilfalder længstlevendes børn, i dit eksempel fars ene barn.

Hvis man ønsker en anden fordeling, skal der oprettes testamente herom.

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig for en nærmere drøftelse.

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen
Malene Warming Nissen Advokat | ADVODAN Toftlund Se faglig profil
Besvar indlæg
Lotte
6/3/2019 5:53:06 PM

Hej Malene.

Vi er lige blevet gift, og vil gerne vide, hvordan vi er stillede i forhold til vores sammenbragte børn.
Jeg har to børn fra tidligere ægteskab og Jan har et barn. ( alder 25, 27 og 32 år)

For er der noget med vi skal have samtykke fra børnene, for vi kan sidde i uskiftet bo??
Den dag en af os dør. hvordan gør vi det????

Vi vil også gerne lave et dokument på at Jan skal have X antal kroner, i tilfælde af vi går fra hinanden, fordi han har sin pension i mursten. Skal der laves et dokument, ved en advokat for det gælder??

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Jan og Lotte

Malene Warming Nissen
6/4/2019 2:53:13 PM

Kære Jan og Lotte.

Tak for jeres henvendelse.

Det er korrekt, at jeres respektive særbørn skal give samtykke til et uskiftet bo. Det samtykke kan man indhente på forhånd, og alternativt skal man oprette et testamente, hvor man opfordrer til et samtykke - og samtidig "sætter en gulerod ind", således at hvis de giver samtykke arver de også længstlevende, og hvis de modsat ikke vil give samtykke, så arver de alene tvangsarven.

Men uanset hvordan, så vil jeg opfordre jer til at oprette et testamente.

Hvis Jans "pension" skal sikres ved en evt. skilsmisse, så skal der oprettes en ægtepagt herom. Den skal underskrives af jer begge og herefter tinglyses. Det vil en advokat også kunne være jer behjælpelig med.

Jeg vil anbefale jer at kontakte jeres nærmeste ADVODAN kontor, og hvis I har spørgsmål til mig, er I også altid velkomne til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen
Malene Warming Nissen Advokat | ADVODAN Toftlund Se faglig profil
Besvar indlæg
Lotte
6/5/2019 7:54:35 PM

Hej Malene.
Tak for info. Hvad koste det at få lavet et testamente.
Mvh Lotte

Malene Warming Nissen
6/17/2019 10:51:32 PM

Kære Lotte.

Det er forskelligt afhængigt af indholdet men jeg vil estimere det til ca 5000 inkl moms og hertil kommer en notarafgift på 300 kr til staten.

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen
Malene Warming Nissen Advokat | ADVODAN Toftlund Se faglig profil
Besvar indlæg
Lene
7/31/2019 1:44:52 PM

Min far dør i 2012 han efterlader sig en kone og hendes 2 børn fra tidligere ægteskab og hans 2 børn fra tidligere ægteskab, de fik ikke børn sammen. Min søster og jeg skriver under på at hun må sidde i uskiftet bo og vi får vores tvangsarv....hvem arver efter min fars kone når hun dør?

Malene Warming Nissen
8/8/2019 8:36:05 AM

Kære Lene.

Mange tak for din henvendelse - og jeg skal beklage det sene svar.

Svaret afhænger af, om din far og hans ægtefælle havde oprettet et testamente, men hvis de ikke har det vil formuen blive fordelt i henhold til arveloven.

Det betyder, at hvis din fars ægtefælle efterlader sig en nettoformue på f.eks. 600.000 kr., så opdeles formuen i 2 - halvdelen fordeles til din fars børn (derved arver din søster og dig hver 150.000 kr.), og den anden halvdel på 300.000 fordeles til ægtefællens børn, så de også hver arver 150.000 kr.

Jeg skal understrege, at der kan være bestemt en anden fordeling i et testamente.

Det forvirrer mig lidt, at du skriver, at I har skrevet under på at ægtefællen må sidde i uskiftet bo, og samtidig skriver du, at I fik jeres tvangsarv. Det kan jeg ikke gennemskue konsekvenserne af uden at have yderligere dokumenter.

Men hvis I blot har underskrevet accept og ikke modtaget et beløb, så fordeles det i hvertfald som ovenfor nævnt.

Hvis I har modtaget et beløb, så kan det måske være et arveafkald der er skrevet under på - hvor I så har modtaget et beløb for dette afkald?

Hvis du ønsker en yderligere drøftelse, så er du meget velkommen til at kontakte mig for en drøftelse.

Med venlig hilsen
Malene Warming Nissen
Malene Warming Nissen Advokat | ADVODAN Toftlund Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.