Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny pakkerejselov giver forbrugere flere rettigheder

  • Af Trille Oxbøll Aarestrup, ADVODAN
  • 14. maj 2018

Køber du din rejse efter den 1. juli – og er rejsen et såkaldt sammensat rejsearrangement, vil du som noget nyt også være dækket af pakkerejseloven.

”Sammensatte rejsearrangementer adskiller sig fra pakkerejser ved, at ydelserne ikke behøver at være købt ved det samme firma. Der skal bare være en forbindelse, som leder dig fra købet af en rejseydelse hos et firma over til købet af en anden ydelse hos et andet firma. De to køb skal være sket i løbet af 24 timer”, forklarer advokatfuldmægtig Nina Munk Andersen.

Et eksempel på et sammensat rejsearrangement kunne være, at du har købt en hotelovernatning og lejet en bil. Begge dele er bestilt over nettet men ikke på samme hjemmeside. Grunden til du lejede bilen, var fordi hjemmesiden med hoteller linkede til biludlejningshjemmesiden. Bilen er lejet under 24 timer, efter du bestilte overnatningen.

For både pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer gælder det, at der indgår mindst to rejseydelser. En rejseydelse kan være en af følgende – indkvartering, transport, udlejning af køretøj eller en anden turistmæssig ydelse. En turistmæssig ydelse kan fx være et liftkort på skiferien eller musicalbillet i London.

”Den nye lov er nu blevet mere tidssvarende, så den passer bedre til, hvordan de fleste køber ferie. Hvis man selv sammensætter ferien på nettet, er man bedre beskyttet” siger advokatfuldmægtig Nina Munk Andersen.

Fakta: Sådan er dine rettigheder

Det er altid en god ide at få en skriftlig aftale, som beskriver, hvad der indgår i rejsen (fx pris, hotellets standard eller inkluderede udflugter). Når rejsen er bestilt, står aftalen fast. Du er ikke forpligtet til at betale gebyrer, som ikke er beskrevet i aftalen.

Her er en guide over, hvad du har ret til og hvilke klagemuligheder du har, når du har købt en pakkerejse:

Afbestilling

  • Du har altid ret til at afbestille. Du kan dog blive pålagt at betale et afbestillingsgebyr. Prisen afhænger ofte af, hvor sent du afbestiller (det skal stå oplyst i aftalen).
  • Du kan overdrage rejsen til en anden person, hvis han/hun opfylder rejsearrangørens krav. Rejsearrangøren kan dog kræve, at du betaler omkostningerne forbundet med overdragelsen. Husk at informere rejsearrangøren senest syv dage før afrejse.

Prisændringer  

  • Rejsearrangøren må ikke ændre prisen, medmindre det står i aftalen. Du skal kende den præcise prisændringen senest 20 dage før afrejse.
  • Du kan blive løst fra aftalen og få pengene tilbage, hvis der bliver lavet væsentlige ændringer på rejsen, eller prisen stiger mere end otte procent.
  • Rejsearrangøren kan tilbyde dig en anden pakkerejse (hurtigst muligt). Hvis den nye rejse er af lavere kvalitet end den købte, har du krav på at få et afslag i prisen.

Klagemuligheder

  • Du kan klage, hvis rejsen er mangelfuld (fx en aflyst udflugt, et værelse uden lovet badekar). Husk straks at informere rejsearrangøren om manglen, ellers kan du miste din ret til kompensation. Fejlen skal udbedres hurtigst muligt. Får du ikke et lige så godt alternativ, har du ret til et prisafslag.
  • Du kan kun klage over noget, der står skriftligt i aftalen. Du har ikke krav på et mundtligt løfte.
  • Hvis du ønsker et nedslag i prisen, efter du er kommet hjem, skal du klage skriftligt til din rejsearrangør (det kan kun lade sig gøre, hvis du også har klaget under rejsen).
  • Hvis rejsearrangøren afviser din klage, kan du indbringe sagen for Pakkerejse-Ankenævnet. 
Vil du vide mere?
Nina Munk Andersen

Nina Munk Andersen

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.305 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.305 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.