Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny vejledning skal beskytte medarbejdere bedre

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 12. apr 2019

”Vi har alle forskellige grænser og kan komme til at krænke hinanden på en arbejdsplads, også uden at ville det. Sådan en oplevelse kunne måske tidligere blive slået hen som værende for sjov. Med den nye vejledning er der dog fokus på at tage alle oplevelser alvorligt – både i forhold til at forebygge og til at gribe ind på et tidligere tidspunkt, inden det går hen og bliver til en konflikt. Det er rigtigt positivt, fordi det gerne skulle give en bedre beskyttelse af de ansatte,” siger Trine Irmang Østengaard, som er advokat hos ADVODAN Lyngby.

Hvad er krænkende handlinger?

Overordnet har arbejdsgivere ved lov pligt til at sikre, at arbejdets udførelse ikke medfører risiko for fysisk eller psykisk helbredsforringelse som følge af krænkende handlinger.

I den nye vejledning, som er gældende fra 15. marts, uddyber Arbejdstilsynet, hvad krænkende handlinger kan være. Kort fortalt defineres psykisk belastning på jobbet som andet og mere end systematisk mobning og sexchikane – krænkende handlinger kan i bred forstand være udtalelser, handlinger og undladelse af handling, der udgør en helbredsmæssig risiko.

”Det kan være, at man som ansat ikke føler, at man får den nødvendige information for at kunne udføre sit arbejde – om fx ny teknologi, konsekvenser af en fusion eller noget helt tredje. Det kan også være nedsættende bemærkninger om ens privatliv, usaglig fratagelse af arbejdsområder eller udelukkelse fra fællesskabet,” forklarer Trine Irmang Østengaard.

Hvordan skal arbejdsgivere og ansatte forholde sig?

For at give bedre værktøjer til at forebygge og håndtere krænkende handlinger og dermed give de ansatte en bedre beskyttelse giver vejledningen ikke kun information om, hvad krænkende handlinger kan være, men også om hvilke fysiske og psykiske konsekvenser de kan have for medarbejderen.

Samtidig indeholder vejledningen en række konkrete råd til, hvordan arbejdsgivere kan forebygge og håndtere krænkende handlinger, herunder at arbejdsgiveren i visse tilfælde er forpligtet til at anmelde krænkende handlinger som en arbejdsulykke.

”Det handler om at udvikle en kultur, der forhindrer krænkende adfærd – fx ved at udarbejde klare retningslinjer for, hvilken type adfærd virksomheden vil tolerere – måske i en personalehåndbog – og ikke mindst, hvilke muligheder man har som ansat i forhold til at sige fra, hvem man skal gå til, hvor man kan få rådgivning osv.,” siger Trine Irmang Østengaard og slutter:

”Hvis der så opstår situationer med krænkende handlinger, handler det om at tage det seriøst og tage dialogen omkring det – og eventuelt udføre sanktioner som omplacering eller fyringer, hvis det er helt grelt. Det er vigtigt, at arbejdsgiveren har fokus på området og har gjort sig klart, hvordan krænkende handlinger på arbejdspladsen undgås.”

Fakta – Ny vejledning fra Arbejdstilsynet:

  • Vejledningen ”Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane” er udkommet fra Arbejdstilsynet den 15. marts 2019.
  • Samtidig med vejledningen er Arbejdstilsynets afgørelsesområde blevet udvidet til at omfatte alle typer af krænkende handlinger, der udgør en helbredsmæssig risiko for de ansatte.
  • Læs hele den nye vejledning her: https://amid.dk/da/regler/at-vejledninger/kraenkende-handlinger-4-3-1/
Vil du vide mere?
Trine Irmang Østengaard

Trine Irmang Østengaard

Advokat | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.509 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.509 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.