Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

En samarbejdsaftale sikrer tryghed omkring samarbejdet

  • Af Johanne Hauch Jensen
  • 17. sep 2019

“En samarbejdsaftale er vigtig, fordi den skaber klarhed mellem to parter. Med en samarbejdsaftale mindsker du risikoen for misforståelser og tvister - ligesom den også kan hjælpe med at afværge en konflikt,” fortæller Christian Løvgren, advokatfuldmægtig hos ADVODAN Holbæk.

Det skal du have med i en samarbejdsaftale

Samarbejdsaftaler bør altid være skriftlige, for at undgå fortolkningsspørgsmål. “Mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige aftaler. Men de er svære at bevise. Selvom man måske har haft en e-mailkorrespondance om samarbejdet, er det ikke det samme som en samarbejdsaftale. For en e-mailkorrespondance kan være åben for fortolkning, fordi det ikke altid står klart, hvad der er aftalt,” siger Christian Løvgren.

Derfor anbefaler han, at man altid laver en aftale, der indeholder de essentielle ting for samarbejdet, så du undgår fortolkningsspørgsmål:

  • Formål med samarbejdsaftalen: Hvad der er omfattet og hvad den skal regulere.
  • Parternes navne, så der ikke er nogen tvivl om hvem, aftalen er indgået med. Herunder både selskabets navn, adresse og CVR-nummer. (Ved I/S anbefales det, at man har skrevet både I/S’ navn, CVR-nummer og fysiske personer på, så man i tilfælde af eventuelle tvister kan gå efter personerne).
  • Ydelser: Hvad skal udføres og hvem skal udføre det.
  • Rettigheder: Hvem har ophavsretten til produktet/ydelsen, når det er leveret.
  • Varemærke: Hvis der er varemærke involveret, skal det også specificeres, hvem der har retten til det.
  • Ikrafttræden: Hvornår træder samarbejdet i kraft og hvornår ophører det.
  • Fortrolighedsbestemmelser og/eller konkurrenceklausul.
  • Om man kan overdrage sine forpligtelser og rettigheder til andre.
  • Opsigelse af samarbejdsaftalen: På hvilke betingelser kan aftalen opsiges.
  • Misligholdelsesbestemmelser: Foruden de aftaleretlige bestemmelser, kan der være andre ting, der være mislighold af aftalen.
  • Hvilken ret er gældende: Dansk ret eller udenlandsk ret. Hvis samarbejdet foregår på tværs af landegrænser, kan det være afgørende, hvor eventuelle sager om tvister skal anlægges.

Christian Løvgren anbefaler altid, at samarbejdsaftaler er så specifikke, som muligt: “Det er altid rart at have fuldstændig klarhed over, hvad der sker. Det gør ikke noget, at aftalen er lang, så længe der er klarhed og man kan undgå fortolkningsspørgsmål. Ofte er det en god ting at have struktur og en rød tråd gennem aftalen, så der ikke er spørgsmål om, hvorvidt det ene kommer før det andet.”

En god samarbejdsaftale er ligesom en forsikring

Hvor det nok er mere almindeligt for større virksomheder altid at have formaliseret et samarbejde, kan det for mindre virksomheder og selvstændige virke voldsomt at komme anstigende med en aftale. “Selvfølgelig skal man ikke skyde gråspurve med kanoner, men det er altid en god idé at kridte banen op. For man gør det jo ikke for at genere nogen, tværtimod. Aftalen sikrer begge parter. Hvis man er en lille virksomhed, er det særligt vigtigt i de sager, hvor man selv kan risikere at blive mødt med et stort krav,” siger Christian Løvgren.

For manglen på en samarbejdsaftale kan i værste fald ende i retten, hvor bevisbyrden kan være svær at løfte, samtidig med at samarbejdet kan ophøre, hvilket kan give store økonomiske konsekvenser.

Derfor er det en god idé, at du som virksomhed bruger tid på at udarbejde en standard samarbejdsaftale for netop de produkter og ydelser, du sælger. Derefter kan du rette den til og konkretisere med fx hvad mislighold er i det konkrete samarbejde, så den passer til den specifikke situation.

“En samarbejdsaftale er ligesom en forsikring; man håber ikke man får brug for den. Men hvis uheldet er ude, så er den god at have,” slutter Christian Løvgren.

Vil du vide mere?
Christian Løvgren

Christian Løvgren

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Kunde- og leverandørsamarbejde Kunde- og leverandørsamarbejde

Ordentlige aftaler og kontrakter med dine kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere forebygger konflikter og sikrer stabilitet og forbedret likviditet samt øget værdi af din virksomhed.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.722 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.722 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.