Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Hvordan må du som virksomhed bruge billeder på nettet?

  • Af Johanne Hauch Jensen
  • 20. jan 2020
  • 6 Spørgsmål & svar

“Med Datatilsynets ændrede praksis tvinges virksomheder nu til at tænke sig om en ekstra gang inden de bare offentliggør billeder. Det betyder ikke, at du som virksomhed ikke længere må offentliggøre billeder, men den lille ændring gør, at du nu skal tænke dig om og have en saglig grund til at offentliggøre billederne,” siger Karsten Holt, advokat hos ADVODAN Holbæk.

Helhedsvurdering af billederne

Siden 2002 har Datatilsynets praksis været, at der altid skal være samtykke for portrætbilleder, men ikke for situationsbilleder. Det er denne sondring, der nu forsvinder, og i stedet skal du nu helhedsvurdere det enkelte billede - og have en saglig grund til at bringe det.

“Grunden til at den lidt kunstige sondring mellem portrætbilleder og situationsbilleder nu forsvinder er, fordi det i dag er lettere at identificere folk på situationsbilleder på grund af sociale medier. På sociale medier er der nu ansigtsgenkendelse, ligesom folk nemt kan tagge hinanden, og dermed kan personer nemmere identificeres,” forklarer Karsten Holt.

Derfor skal du nu som virksomhed tænke mere over, hvis du tager billeder, du gerne vil offentliggøre. Når du skal helhedsvurdere et billede, skal du i højere grad tage stilling til karakteren af billedet. Herunder hvor og hvorfor billedet er taget, og i hvilken sammenhæng det indgår. Derudover skal du tage stilling til, hvad formålet med offentliggørelse af billedet er; om der er saglig grund til at offentliggøre det.

“For at offentliggøre et billede uden folks samtykke skal personerne på billedet ikke kunne føle sig udstillet eller krænket, og samtidig skal du have rimelig grund til at offentliggøre det i kommerciel sammenhæng,” siger Karsten Holt.

Derfor afhænger samtykket nu af, om personerne kan identificeres på billedet, og ikke længere om det er et portræt- eller situationsbillede.

Fotos af medarbejderne kræver samtykke

Som arbejdsplads må du ikke offentliggøre billeder af dine medarbejdere – fx på hjemmesiden – uden deres samtykke – uanset om det er portrætfotos eller situationsbilleder.

“I store virksomheder, der har intranet, gælder de samme regler, selvom det er et lukket forum. Derfor må du ikke lægge billeder, hverken portræt- eller situationsbilleder, ud af dine medarbejdere på hverken intranettet eller virksomhedens hjemmeside, hvis ikke du har deres samtykke,” fortæller Karsten Holt. 

Du kan stadig godt tage billeder til din virksomhed

Den nye praksis gør ikke, at du ikke længere kan tage billeder til din virksomhed til eksempelvis arrangementer. Det nye er blot, at du skal helhedsvurdere billederne - og sørge for at oplyse folk om, at der tages billeder, så de kan sørge for undgå kameralinsen, hvis de ikke ønsker at være med.

“Det er en misforståelse at man ikke må tage billeder uden samtykke i det offentlige rum. Det må man gerne. Den ændrede praksis hjælper bare dig som virksomhed til at tænke dig mere om, så du ikke uforvarende kommer til at udstille eller krænke folk,” siger Karsten Holt.

Derfor kan man også sige, at den nye praksis lægger op til mere sund fornuft og omtanke, og at du som virksomhed skal stoppe op og tænke inden du offentliggør billeder - og i højere grad informere om, at du tager billeder, for at vise hensyn til folk på forhånd. Og så være klar på at fjerne billeder igen, hvis du får henvendelser om det.

“Folk er forskellige, og nogle er mere følsomme end andre. Derfor er det god skik at sige, hvis man tager billeder. Men det er ikke det samme som at få samtykke,” siger Karsten Holt.

Datatilsynet giver selv eksempler på, hvordan forskellige situationsbilleder kan vurderes:


Eksempler på billeder, der som udgangspunkt kan offentliggøres uden samtykke:

-          Billeder af publikum til en koncert

-          Billeder af besøgende i en zoologisk have eller lignende

-          Billeder optaget under en fritidsklub eller forenings udfoldelse af aktiviteter

Eksempler på billeder, der normalt ikke vil kunne offentliggøres uden samtykke:

-          Billeder af besøgende hos lægen, kunder i banken og i fitnesscentret eller lignende

-          Billeder af besøgende på en bar, natklub, diskotek eller lignende

-          Billeder af ansatte på arbejde i en privat virksomhed eller en offentlig myndighed

Vil du vide mere?
Karsten Holt

Karsten Holt

Advokat og partner | Vis faglig profil
Spørgsmål
Susanne Bech Simonsen
2/21/2020 8:06:37 PM

Kan billeder fra uddannelser hvor elever står med certifikater og billeder fra undervisning og besøg på institutioner anvendes på skolens webside og SoMe

Besvar indlæg
Karsten
3/19/2020 11:45:02 AM

Hej Susanne

Det kan man ikke entydigt svare ja eller nej på. De fleste skoler og institutioner er offentlige enheder, og kan ikke bruge den almindelige regel om interesseafvejning, men må gøre det, der er nødvendigt, for at løse den offentlige opgave, institutionen er sat i verden for.

Ud fra en lidt pragmatisk fortolkning af reglerne må man godt markedsføre sin institution, også gennem situationsbilleder af undervisningssituationer etc., men man skal huske at opfylde sin oplysningspligt, f.eks. lige inden optagelserne gennemføres.

Er der tale om nærbilleder af konkrete studerende, der står med certifikater, som jo kan identificere dem, må udgangspunktet være, at man får samtykke fra dem.

Du kan læse mere her:

https://www.datatilsynet.dk/emner/internet-og-apps/billeder-paa-internettet/

Med venlig hilsen
Karsten Holt
Karsten Holt Advokat og partner | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Dennis
3/3/2020 10:05:01 AM

Du skriver, at det kræver samtykke at lægge billeder af medarbejdere online. Mener du samtykke, eller mener du dokumenteret grundlag generelt? Grundlag kunne jo også være Databeskyttelsesforordningen Art. 6, stk. 1, litra f. Samtykke kan desuden trækkes tilbage, hvilket ikke er godt for den virksomhed, som har offentliggjort billeder, da der så altid er fare for at man som virksomhed mister sine optagelser/billeder med den medarbejder på, som har trukket sit samtykke tilbage.
Så: Kræver det virkelig samtykke, eller kræver det blot at man har et hjemmel som er gyldig?

Karsten
3/19/2020 11:37:07 AM

Hej Dennis

Ja, når vi taler om medarbejdere, kræver det samtykke at lægge deres fotos på hjemmesiden. Der kan være undtagelser, f.eks. hvis man er ansat som fotomodel, og det derfor er et nøgleelement i ansættelsen, at arbejdsgiveren må offentliggøre fotos af en,

Se side 30 i Datatilsynets vejledning om databeskyttelses i forbindelse med ansættelsesforhold:

https://www.datatilsynet.dk/media/6931/databeskyttelse-i-forbindelse-med-ansaettelsesforhold.pdf

Med venlig hilsen
Karsten Holt
Karsten Holt Advokat og partner | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Max
3/20/2020 6:15:32 AM

Hej Karsten

Hvad med billeder af et udført arbejde, som fx en vinduespudser eller havemand, hvor der er billeder af et hus eller have.
Skal de have tilladelse af kunden?

Vh. Max

Karsten
3/23/2020 12:33:01 PM

Hej Max

Billeder af hus eller have - uden personer på billedet - er kun personhenførbare oplysninger, hvis der oplyses en adresse, eller man ud fra billedet kan se, hvilken adresse, det drejer sig om.

Sørger du for, at det ikke er muligt at identificere adressen, kræver det ikke samtykke. Vil du derimod bruge konkrete kunder som reference, bør man indhente tilladelse hertil fra kunden.

Med venlig hilsen
Karsten Holt
Karsten Holt Advokat og partner | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Persondata Persondata

Brug for hjælp? ADVODAN kan hjælpe dig med at få overblik over håndtering af persondata i din virksomhed.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.714 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.714 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.