Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Hvordan skal du som arbejdsgiver håndtere coronavirus?

  • Af Kristine Liljeberg Nielsen, ADVODAN
  • 06. mar 2020
  • 2 Spørgsmål & svar

NB! Artiklen er udgivet den 6. marts 2020 og er udtryk for ADVODANs anbefalinger på det givne tidspunkt.

Det er en ny situation for det danske arbejdsliv at skulle forholde sig til den smittefare, som coronavirussen kan udgøre. Derfor er det vigtigt at have styr på sine rettigheder og muligheder som arbejdsgiver, hvis en medarbejder kan have været i berøring med virussen eller er blevet syg. 

Sundhedsstyrelsen og regeringen har opfordret erhvervslivet til at bede medarbejdere, der har været i risikoområder for smitte med coronavirus, om at holde sig hjemme i 14 dage, efter de er kommet retur til Danmark.

”Men selvom der er tale om en opfordring fra Sundhedsstyrelsen og regeringen, har arbejdsgivere fortsat ret til at bestemme, hvorvidt en medarbejder skal møde ind på arbejdspladsen. Derfor kan du som arbejdsgiver vælge, hvorvidt medarbejdere, som har rejst i risikoområder, skal holde sig hjemme de første 14 dage. Dog skal du som arbejdsgiver betale medarbejderes sædvanlige løn under karantænen, når karantænen er pålagt af arbejdsgiver”, fortæller Anne Fredholm, advokatfuldmægtig hos ADVODAN Holbæk.

Hvad hvis en medarbejder kommer i karantæne?

Overordnet gælder det, at hvis en medarbejder udebliver fra arbejdet, fordi han eller hun er blevet pålagt karantæne af læge eller myndighed, vil der i funktionærlovens forstand ikke være tale om fravær pga. sygdom. Medarbejderen kan heller ikke forlange at skulle kunne arbejde hjemmefra, hvis det ikke er aftalt med arbejdsgiveren.

”Der må i den konkrete situation tages stilling til, om medarbejderen er syg under en karantæne. Der er en grund til, at medarbejderen er i karantæne, da der er mulighed for, at medarbejderen kan være syg, men omvendt er dette ikke nødvendigvis tilfældet”, fortæller Anne Fredholm og fortsætter: ”Er medarbejderen rent faktisk smittet med coronavirus og dermed syg, gælder de almindelige regler for løn under sygdom”.

Må arbejdsgiver spørge om en medarbejder har coronavirus?

Som udgangspunkt må du som arbejdsgiver ikke spørge om årsagen til din medarbejders sygdom. Dog har medarbejdere pligt til at oplyse virksomheden, om de er syge med coronavirus eller har mistanke om dette, da det er en meget smitsom sygdom, der kan få alvorlige konsekvenser.

Kan arbejdsgiver forhindre medarbejdere i at rejse til ”farlige områder”?

En arbejdsgiver kan som udgangspunkt ikke bestemme, hvor medarbejdere må rejse hen på ferie. Hvis medarbejderen trodser Udenrigsministeriets rejseanbefalinger, kan det dog betragtes som selvforskyldt sygdom, hvis han eller hun bliver syg med coronavirus under eller efter rejsen. Dette kan få betydning for medarbejderens ret til løn under sygdom. Det kan desuden opfattes som misligholdelse af ansættelsesforhold, hvis medarbejderen vælger at rejse på ferie i et af de områder, som Udenrigsministeriet fraråder, og på den baggrund ikke kan møde på arbejde efter endt ferie.

Har medarbejderen opholdt sig på ferie under et smitteudbrud, kan arbejdsgiveren forlange, at medarbejderen oplyser, om han eller hun har opholdt sig i lande eller områder hvor Udenrigsministeriet fraråder at rejse til. Har medarbejderen opholdt sig i lande med stor risiko for smittefare, kan det kræves, at medarbejderen kontakter arbejdsgiver i forbindelse med sin hjemrejse, med henblik på om medarbejderen skal sættes i en forebyggende hjemmekarantæne.

Hvordan skal virksomheder forholde sig til forretningsrejser?

Når en medarbejder skal på forretningsrejse, bliver han eller hun udsendt af virksomheden, og virksomheden er derfor ansvarlig for medarbejderen. Er der tale om, at medarbejderen skal rejse til en destination, hvor der er konstateret risiko for smitte med coronavirus – og fraråder Udenrigsministeriet rejser til destinationen – kan medarbejderen nægte at tage af sted, uden at det vil få ansættelsesretlige konsekvenser for medarbejderen. Virksomheden kan ligeledes aflyse planlagte forretningsrejser til udsatte områder og bede medarbejderen om at blive hjemme.

Vi anbefaler at følge Udenrigsministeriets rejsevejledning, når du planlægger medarbejderens forretningsrejser.

Vil du vide mere?
Anne Fredholm

Anne Fredholm

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Spørgsmål
Johanne
3/12/2020 1:03:17 AM

Hej,
Jeg er ansat og timelønnet i et firma (X), men har min arbejdsplads, hvortil vi sælger en ydelse, I et andet (Y.)
Y har sat alle eksterne i tvungen karantæne pga. Covid19, så vi ikke længere må besøge firmaet. Det er ikke muligt at arbejde hjemmefra.
Indtil videre er dette gældende indtil ultimo marts og trådte i kraft, inden regeringens tiltag den 11. Marts.
Min chef hos X vil ikke betale løn i den periode, hvor jeg ikke kan arbejde. Dvs. Pt. Betyder det 3 uger uden løn.
Jeg er ikke medlem af en fagforening. Hvad skal jeg gøre ?
På forhånd tak for hjælpen.

Besvar indlæg
Anne Fredholm
3/18/2020 5:32:40 PM

Hej Johanne

Det afhænger af, hvilke vilkår du er ansat på, herunder hvad din kontrakt angiver mht. timeantal. Hvis din kontrakt angiver, at du har ret til en minimum ugentlige eller månedlige arbejdstimer, har du som udgangspunkt fortsat ret til dette, selvom du midlertidigt ikke kan udføre dit arbejde.

Du er velkommen til at kontakte mig pr. mail, hvis du ønsker rådgivning.

Med venlig hilsen
Anne Fredholm

Med venlig hilsen
Anne Fredholm
Anne Fredholm Advokatfuldmægtig | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.774 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.774 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.