Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Nu kan du søge lønkompensation til medarbejdere

  • Af Kristine Liljeberg Nielsen, ADVODAN
  • 27. mar 2020

Hvilke kriterier skal I opfylde for at modtage kompensation?

For at søge lønkompensationen skal din virksomhed stå overfor at varsle fyringer for:

  1. Minimum 30 % af medarbejderstaben ELLER
  2. Mere end 50 ansatte

Du kan ikke søge om kompensation hvis:

  • du benytter dig af at hjemsende medarbejdere uden løn, f.eks. ved en kollektiv aftale om arbejdsfordeling
  • du får dækket udgifterne til løn gennem andre støtteordninger som følge af COVID-19
  • dine medarbejdere ikke er hjemsendt. De må heller ikke arbejde hjemmefra
  • din virksomhed er en institution eller lignende, hvor offentlige tilskud til drift udgør over halvdelen og forventes vedvarende at dække halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter

Hvor meget skal dine medarbejdere have i løn?

Du skal betale dine medarbejdere fuld løn inklusiv evt. pension i hele kompensationsperioden – også selvom du er økonomisk hårdt ramt af effekterne af COVID-19. Hvis du opfylder alle krav til kompensationen, vil du efter ansøgningen modtage det lønkompensationen udgør for alle hjemsendte medarbejdere.

Du bliver kompenseret som følger:

  • Fastansatte: lønkompensationen udgør 75 pct. af de samlede lønudgifter til de berørte medarbejdere, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned pr. omfattet fuldtidsansat
  • Timelønnede: lønkompensationen omfatter 90 pct., dog maksimalt 26.000 kr. pr. måned pr. medarbejder

Dine medarbejdere behøver ikke være fuldtidsansatte for at du kan modtage lønkompensationen. Du skal dog kunne fremvise en ansættelseskontrakt. Det er derfor uden betydning om ansættelsesvilkårene er vikariater, deltidsansatte, elever, fuldtidsansatte, timelønnede, ansatte i tidsbegrænsede stillinger og lign. Når du opretter hver enkelt medarbejder du søger kompensation for, skal du blot oplyse hvor mange timer medarbejderen er ansat til at arbejde, og din kompensation vil blive udregnet derfra.

Må mine medarbejdere hjælpe til i hjemsendelsesperioden?

Hvis du skal modtage lønkompensation for hjemsendte medarbejdere, må de ikke arbejde i kompensationsperioden. Du må heller ikke fyre dine medarbejdere, hvis det er som følge af økonomiske årsager. Skal du afskedige medarbejdere i en periode, hvor du modtager lønkompensation for hjemsendte medarbejdere, er det en rigtig god idé at have en veldokumenteret årsag, der er er uafhængig af økonomi.

Din medarbejder skal afholde fri for egen regning i 5 dage

Din medarbejder skal afholde 5 dages ferie, afspadsering, tjenestefri uden løn eller feriedage fra det kommende ferieår, afhængig af hvad mulighederne er for den enkelte medarbejder.

Hvilken dokumentation skal du bruge for at søge?

Når du skal søge om lønkompensation skal du bruge følgende:

  • Antal af medarbejdere, der skal hjemsendes
  • CPR-nummer, løn og beskæftigelsestype pr. medarbejder
  • Perioden, der søges kompensation for, samt begrundelse – fx arbejdsmangel.
  • Tro- og love-erklæring fra ledelsen på at oplysningerne er korrekte

Herefter vil du få udbetalt kompensationen hurtigst muligt. Det er vigtigt, at du kan dokumentere årsagen og antallet, så sørg for at involvere din revisor, der kan fremlægge den rette dokumentation.

Beskæftigelsesministeriet varsler, at alle virksomheder, der modtager lønkompensation, efterfølgende vil kunne blive undersøgt nærmere. Det er derfor en god idé at få alt på skrift og gemme dokumentationen. Du skal selv søge om kompensationen med dit NemID.

Kan man skifte mellem hjemsendte medarbejdere?

Virksomhederne kan som udgangspunkt søge om lønkompensation én gang mellem 9. marts 2020 og 9. juni 2020, hvor de kan fastsætte én sammenhængende periode for hver af de konkrete medarbejdere, som de vil hjemsende.

Det er ikke et krav, at der indrapporteres samme periode for alle berørte medarbejdere og viser det sig, at den første indberetning på en medarbejder ikke var vidtrækkende nok, kan du godt søge igen.

Der vil i særlige tilfælde være mulighed for at kalde hjemsendte medarbejdere tilbage på arbejde, hvis der fx kommer uventede ordrer mv., men så vil refusionen for den pågældende medarbejder skulle tilbagebetales for resten af perioden. Det er ikke muligt at lave en decideret rotationsordning blandt medarbejdere, helt lavpraktisk fordi du kun kan have én hjemsendelsesperiode for hver medarbejder med hvert sit cpr. nr.

Det er en kompleks situation for virksomhedsejere, der er påvirket af coronakrisen. Og der er mange forhold, der skal være i orden for at kunne modtage kompensation.

Vi svarer på dine spørgsmål og hjælper dig på vej.  

Læs også: COVID-19: ADVODAN hotline

Se også: ADVODANs COVID-19 oversigt for virksomhedsejere og ansatte

Vil du vide mere?
Karsten Holt

Karsten Holt

Advokat og partner | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.774 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.774 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.