PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Kender du de skrappe regler for markedsføring?

Der er på ingen måde frit valg på alle hylder, når du laver markedsføring for din virksomhed. Markedsføringsloven er striks, og hvis du dummer dig, kan det blive rigtig dyrt.

Markedsføringsloven er den lov, der sætter rammerne for, hvordan du må markedsføre dit produkt eller din serviceydelse, og loven gælder uanset, hvilket medie du bruger som kanal for din markedsføring. Det fortæller advokat Jens Fridolf Møller fra Advodan Glostrup.

Det er også i markedsføringsloven, at det allerede i første paragraf bliver slået fast, at du har en forpligtigelse til at handle i overensstemmelse med god markedsføringsskik. Det betyder blandt andet, at du i din markedsføring skal agere loyalt over for både konkurrenter og forbrugere og samtidig sikre, at dine markedsføringsaktiviteter ikke er vildledende.

 

Pas på med snylteri

Ifølge Jens Fridolf Møller skal man som erhvervsdrivende især passe på med at ”snylte” på andre i sin markedsføring.

”Generelt skal man som virksomhed være meget opmærksom på ikke at lægge sig for tæt op ad en konkurrent. Det gælder både i ordvalg og det visuelle udtryk i fx annoncer. Hvis det samlede udtryk i markedsføringen kan misforstås eller forveksles med en konkurrents, så bevæger man sig ud, hvor det kan være problematisk og kostbart i sidste ende,” siger han.

 

Varemærkekrænkelse på Google

I de senere år er der opstået en problematik omkring krænkelse af varemærke via søgeord i Google AdWords-annoncer. Det er de betalte reklamer, der ligger i en farvet boks øverst på søgeresultatsiden eller i højre side.

”Det er eksempelvis ulovligt, hvis en af dine konkurrenter benytter sig af Google AdWords, hvori der indgår et søgeord, som er dit varemærke eller på anden måde et forretningskendetegn for din virksomhed. Hvis denne brug medfører, at brugeren klikker på annoncen i den tro, at det er din virksomhed, der står bag og ikke konkurrentens, så er det en klar krænkelse af varemærket,” forklarer Jens Fridolf Møller.

”Konkrete domme på området viser, at en krænket virksomhed i sådanne tilfælde kan forvente en godtgørelse på omkring 5.000 - 10.000 kr., hvis sagen bliver vundet i retten. Afhængig af krænkelsens omfang, kan godtgørelsen dog godt være højere”, tilføjer han.

 

Erkend dine fejl

Hvis en virksomhed først har dummet sig i sin markedsføring, så gælder det om at få rettet fejlen hurtigst muligt.

”Hvis du har lavet en fejl, skal du erkende det og forsøge at rette op på den med det samme – eventuelt med hjælp fra en advokat. Derudover vil jeg råde alle virksomheder til at rådføre sig med en professionel rådgiver, hvis man bevæger sig ind på nye markeder eller står over for at skulle lancere et helt nyt markedsføringstiltag, ” siger Jens Fridolf Møller.

 

Sådan overholder du markedsføringsloven

Elektroniske nyhedsbreve:

Som erhvervsdrivende må du ikke rette henvendelse til nogen via e-mail, sms, mms, fax mv. med henblik på at sælge en vare eller ydelse, medmindre der foreligger et gyldigt samtykke. Reglerne gælder også, hvis din virksomhed udsender elektroniske nyhedsbreve.

Kunden skal selv have oplyst sin e-mailadresse til din virksomhed. Når en kunde afgiver sin e-mailadresse, skal du samtidigt klart og utvetydigt oplyse kunden om, at adressen kan blive benyttet til fremsendelse af markedsføringsmateriale, og at kunden har adgang til at melde sig fra igen. Muligheden for nemt og gebyrfrit at kunne afmelde sig skal desuden fremgå klart af alle efterfølgende henvendelser.

 

Markedsføring på sociale medier:

Når du markedsfører dig via sociale medier, skal det fremgå meget tydeligt, hvem der er afsender. Generelt må elektronisk reklameikke give indtryk af at være en personlig meddelelse fra fx en ven eller et familiemedlem.

 

Breve:

Modsat elektronisk markedsføring er det ikke et krav, at der foreligger et samtykke, når du sender adresserede reklamer med posten. Det er dog et krav, at du sikrer dig, at personer på den såkaldte Robinson-liste ikke modtager breve eller reklamer fra din virksomhed. Robinson-listen er en fortegnelse med navne og adresser på borgere, der har frabedt sig at få adresserede reklamer. Listen offentliggøres hvert kvartal.

 

Før-og nupriser:

Hvis du markedsfører dig med før- og nupriser, skal du som hovedregel kunne dokumentere, at normalprisen har været gældende i mindst seks uger forud for tilbuddet. Hvis du markedsfører et slagtilbud, har du pligt til at oplyse, hvis der er et begrænset antal tilbudsvarer til rådighed. Hvis du i din markedsføring benytter dig af prissammenligning, skal der være tale om identiske produkter eller ydelser. Hvis ikke det er tilfældet, skal forskellen klart fremgå, og din sammenligning skal være loyal.

 

Rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer:

Fra 1. juli 2011 blev det tilladt at lade en rabat være betinget af, om forbrugeren har en kupon, der udløser rabatten. Det er også tilladt at afholde konkurrencer, som forbrugeren kun kan deltage i, hvis vedkommende køber en bestemt vare. Generelt anbefales det ved markedsføring, der omfatter rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, at man efterlever Forbrugerombudsmandens retningslinjer, herunder at tilbudsbetingelserne er klare, tydelige og let tilgængelige for forbrugeren.

 

Væsentlige vilkår tilknyttet et produkt:

Når du markedsfører et produkt eller en ydelse, som er betinget af særlige vilkår, skal det fremgå tydeligt af annonceringen. Benytter du dig af fx af elektroniske bannerannoncer eller tv-reklamer, skal det på det første skærmbillede, hvor der oplyses en pris, være en pris, som inkluderer alle omkostninger og gebyrer, som direkte kan henføres til varen eller ydelsen.

Indsender formularen...

Skal vi hjælpe dig med at sikre, at din virksomhed overholder markedsføringsloven?

Vil du vide mere?

4 kommentar

0 / 700 tegn

Helle Knudsen

Hej Jeg har et spørgsmål angående direkte telefonsalg. Så vidt jeg har forstået må en virksomhed gerne kontakte en anden virksomhed direkte over telefon med henblik på at markedsføre produkter/ydelser eller øge kendskab til virksomheden. Hvad er reglerne når der er tale om en forening eller organisation? I forlængelse af det spørgsmål er jeg i tvivl om hvad er et menighedsråd er - en virksomhed, en forening? Mvh Helle

Mikkel Lindgreen Carlsen

hej hvis man nu har haft et møde med en face to face og har aftalt at man vil sende dem et tilbud på noget er det så lovligt eller skal man kunne dokumentere at man har lavet en aftale face to face med personen eller virksomheden?? venlig hilsen Mikkel Lindgreen

Karina Lind Bertelsen

Kære Mikkel Jeg skal beklage det sene svar. Jeg går ud fra, at den situation, du spørger til, vedrører fremsendelse af tilbud via mail. Hvis du har aftalt med modtageren at sende dit tilbud via mail, er der ikke tale om en uanmodet henvendelse i strid med markedsføringsloven. Du skal blot sikre dig, at du sender mailen til den person, som du har aftalt at sende den til. Du er velkommen til at kontakte mig direkte, hvis du har yderligere spørgsmål. Mvh. Karina Lind Bertelsen

Dorte

Hej.. Der gælder jo særlige regler for markedsføring af sundhedsydelser. Jeg vil høre om reglerne for video-klip på f.eks. facebook. Hvordan lyder de? Det er svært at finde noget om det på nettet, sådan helt entydigt. Må jeg f.eks. gerne fortælle om et emne inden for mit felt (terapi) i et klip? Må jeg fortælle om en ny behandlingsform, jeg vil tilbyde osv? Og hvad må jeg ikke? Jeg håber inderligt på hurtigt svar, da jeg også skal hjælpe andre her i den kommende weekend med markedsføring.. På forhånd tusind tak

Karina Lind Bertelsen

Kære Dorte Først og fremmest skal jeg beklage det sene svar. Hvis dine spørgsmål fortsat er aktuelle, vil jeg foreslå, at du kontakter mig direkte, så jeg kan forsøge at hjælpe dig videre. Du berører flere områder i din henvendelse, og jeg har derfor behov for lidt mere viden for at kunne hjælpe dig. Konkret i forbindelse med markedsføring på Facebook, skal du være opmærksom på, at Facebook har egne regler for markedsføring, som altså finder særskilt anvendelse på dette medie. Mvh. Karina

Susanne Hansen

Hej Dorte. Video, der markedsfører din klinik, er kun tilladt på din klinikhjemmeside - ikke din klinikside på Facebook m.v. Jeg har fået det bekræftet af Styrelsen for Patientsikkerhed, der fører tilsyn med lov om markedsføring af sundhedsydelser. Venlig hilsen Susanne Hansen.

Louise Lamberth

Hej Jeg har skrevet en bog om kommunikation. Der er en række eksempler på, hvordan kendte navne er kommet galt af sted og er blevet misforstået, når de har kommunikeret online. Men nu ville jeg gerne bruge en af historierne i min markedsføring for bogen. Er det juridisk OK? Der indgår jo personnavne, selvom der egentlig er tale om en debatartikel, tænker jeg. På den anden side synes jeg, man mange steder ser, at netop kommunikationsvirksomheder debatterer andre virksomheders kommunikation, og hvordan den virker? Hvad mener du? Er det en gråzone, eller er det bare pivulovligt at bringe sådan en artikel på sin virksomheds blog? Mange tak. :)