PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Må du sende julekort til dine kunder på e-mail?

Overvejer du at sende årets julekort til kunderne via e-mail, bør du få styr på reglerne først. Læs med her, hvor vi gennemgår reglerne for, hvornår det er lovligt at sende elektroniske julekort.

Elektroniske julekort følger samme regler som nyhedsbreve

Når du sender elektroniske julekort til kunderne, gælder de samme regler, som hvis du fx sender elektroniske nyhedsbreve. Det er fordi, et julekort på lige fod med et nyhedsbrev betragtes som reklame for den virksomhed, som er afsender. Og når der er tale om reklame, så skal markedsføringsloven overholdes.

Har du helt styr på reglerne for virksomhedens elektroniske nyhedsbreve, så kan du altså følge disse, når du vil sende digitale julekort til kunderne. Har dine kunder allerede tilmeldt sig virksomhedens nyhedsbrev, må du også sende dem julekort.

Hvornår er det lovligt at sende elektroniske julekort?

Som erhvervsdrivende skal du overholde reglerne for e-mailmarkedsføring, når du sender elektroniske julekort til dine kunder – hvad end de er forbrugere, virksomheder eller offentlige myndigheder.

Husk samtykket, før du sender julekort til kunderne

Den måske vigtigste regel for e-mailmarkedsføring er, at dine kunder skal sige ja tak til at modtage markedsføringsmateriale fra din virksomhed på mail. Du skal altså sørge for indhente samtykke til dette fra dine kunder, før du sender dem elektroniske julekort. Samtykket skal følge en række krav, som du kan læse mere om her.

Foruden reglen om samtykke skal dine elektroniske julekort overholde de øvrige regler for e-mailmarkedsføring. Fx skal du sikre, at det i dine mails er nemt og gebyrfrit at afmelde sig fremtidig markedsføring fra din virksomhed.

Husk, at det ikke kun er dine julekort, der skal overholde markedsføringsloven. Afholder du fx julekonkurrencer på sociale medier, skal du også sikre, at de lever op til reglerne.

Undtagelse til reglen om samtykke

Hvor der er regler, er der undtagelser – og det gælder også i forhold til elektroniske julekort.

Har du tidligere sendt fysiske julekort til en kunde, må du ifølge Forbrugerombudsmanden gerne sende elektroniske julekort til vedkommende uden at indhente samtykke dertil. Det skyldes, at det generelt er den vej, den teknologiske udvikling går.

Benytter du dig af dette ”samtykke-smuthul”, er det er krav, at julekortet ikke indeholder reklame af nogen art. Det vil sige, at der i julekortet ikke må være medsendt reklame eller blive linket til markedsføring, ligesom e-mailen ikke må opfordre modtageren til selv at opsøge markedsføringsmateriale fx på din virksomheds hjemmeside. Du må heller ikke fortælle om nye produkter, som du glæder dig til at lancere i det nye år. Det må du til gengæld gerne, hvis du har indhentet samtykke fra kunden til at sende markedsføring på e-mail.

Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning?

Vil du vide mere?

0 kommentar

0 / 700 tegn