Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Vælg de rigtige personalegoder

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 24. feb 2016
  • 4 Spørgsmål & svar

Som arbejdsgiver har du mulighed for at gøre arbejdspladsen mere attraktiv ved at tilbyde en række fordele ud over bruttolønnen – det kan ikke kun give mere tilfredse medarbejdere, men også være et værktøj til at holde din virksomheds lønomkostninger længere nede og opnå skattemæssige fordele.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på skattereglerne, så de attraktive goder ikke ender med at være en belastning.

”Man kan som arbejdsgiver gå galt i byen, hvis man i den bedste mening tilbyder eksempelvis en gratis sundhedsforsikring, og så ender medarbejderen alligevel med at skulle betale af sin egen lomme, fordi godet var skattepligtigt. Derfor handler det om at finde personalegoder, der som udgangspunkt er helt eller delvist skattefrie for medarbejderen og fradragsberettigede for virksomheden. Og her giver skattelovgivningen flere værktøjer til at sammensætte fordelagtige lønpakker, som mange rent faktisk ikke kender til,” siger skatteretsadvokat Søren Aagaard fra ADVODAN i Glostrup.

Ekstra goder er mest almindeligt

Ifølge Søren Aagaard er de mest oplagte, skattefrie goder som uddannelse og fri befordring mellem hjem og arbejde. Der findes overordnet set to metoder til at sammensætte en attraktiv lønpakke.

”Hvis der er tale om mindre dyre goder som fx en Brobizz, vil det mest almindelige være at tilbyde det oven i den eksisterende bruttoløn. Det kan også være som en del af en lønforhandling, hvor medarbejderen udviser såkaldt løntilbageholdenhed og får godet i stedet for en lønfremgang. Fordelen er, at medarbejderen ikke skal betale skat af godets værdi. Og som virksomhed kan man trække udgiften fra i skat,” siger Søren Aagaard.

Bruttolønsordning har store fordele

Det kan dog være en endnu større fordel i stedet at udarbejde en bruttolønsordning med sine medarbejdere.

”Især hvis der er tale om meget dyre personalegoder som fx en hel uddannelse til flere hundredetusinde kroner, har man som virksomhed måske ikke ressourcer til at tilbyde det oven i bruttolønnen. I stedet for aftaler man en lønnedgang svarende til eksempelvis udgiften til godet, så medarbejderens lønpakke samlet set udgør den samme værdi som den tidligere bruttoløn. Den store skattemæssige fordel for virksomheden er, at godets værdi ikke som udgangspunkt vil indgå i det løngrundlag, som man betaler feriepenge eller pension ud fra – og dermed sparer virksomheden reelt penge,” siger Søren Aagaard.

Inden lønpakken omlægges, kan det være en god idé at konsultere en skatteretsadvokat. Både arbejdsretlige og overenskomstmæssige forhold kan nemlig spille ind på mulighederne for at sammensætte lønpakken.

Fakta – skattefrie goder:

  • Uddannelse – eksempelvis faglige kurser eller en hel efteruddannelse.
  • Befordring mellem hjem og arbejde – eksempelvis en Brobizz, et togkort e.l. Medarbejderen må dog ikke samtidig modtage befordringsfradrag.
  • Computer eller tablet til arbejdsmæssig brug, også selvom medarbejderen tager fx computeren med hjem.
  • Medarbejderpleje som firmafester, frugtordning o.l.
  • Gaver, fribilletter, årskort o.l. – så længe den samlede årlige værdi er under bagatelgrænsen på 1.100 kr.
Vil du vide mere?
Spørgsmål
René
4/4/2019 3:01:26 PM

Bruttolønsordninger er et fint værktøj, men jeg har svært ved at gennemskue retsstillingen når medarbejder selv siger op.
Hvis der er indgået en aftale omkring en løn nedgang/ bruttolønsordning for en medarbejder der skal deltage på efteruddannelse og medarbejderen så opsiger sin stilling inden uddannelsen er færddiggjort (eller måske endda opstartet) er det så korrekt at arbejdsgiveren "bære risikoen" ?
I det tilfælde af der er igangsat en bruttolønsordning og medarbejderen har oplevet en løn nedgang igennem flere måneder, men uddannelsen først opstartets og betales af arbejdsgiveren efter at medarbejderen har forladt virksomheden, kan arbejdsgiveren så opsige aftalen ved at tilbageføre bruttolønstrækket ?

Kristian Weber
4/15/2019 1:39:53 PM

Hej René

Tak for spørgsmålet.

Jeg går ud fra at du spørger til lønnen i opsigelsesperioden og værdien af uddannelsen (personalegodet). Svaret afhænger af flere ting, blandt andet ansættelsesformen og indholdet af aftalen indgået mellem arbejdsgiver og medarbejder.

Du er velkommen til at kontakte mig for en nærmere drøftelse.

Med venlig hilsen

Kristian

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup København Se faglig profil
Besvar indlæg
Akutera Health Care
5/30/2019 4:28:33 PM

Vi er en virksomhed, som hjælper stress - og smerteramte tilbage på arbejdsmarkedet. Vores metoder er samtaler, træning og behandling.

Akutera Health Care er ikke tilskudsberettiget, da vores faglige organisation ikke har fået vores profession autoriseret.

Derfor leder vi efter løsninger vedr. betaling. Bruttolønsordningen, kan den benyttes i dette tilfælde? Vil I hjælpe med et link, som jeg kan henvise til fra vores hjemmeside?

Mvh Susanne Strunge

Besvar indlæg
Kristian Weber
6/12/2019 11:20:38 AM

Hej Susanne

Tak for spørgsmålet.

En bruttolønsordning er en ordning, hvor medarbejderen efter aftale med arbejdsgiveren veksler en del af lønnen til et personalegode, eksempelvis arbejdsgiverbetalt uddannelse eller kursus. Der er en række betingelser, der skal være opfyldt, herunder i forhold til SKAT.

Du er velkommen til at kontakte mig for en drøftelse.

Med venlig hilsen

Kristian

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup København Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.732 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.732 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.