Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

8 gode råd om erhvervsleje: Få de bedste vilkår for virksomheden

  • Af Mette Rasmussen
  • 12. sep 2016
  • 1 Spørgsmål & svar

Når du skal indgå en lejeaftale med en udlejer af en erhvervsejendom, er der stor aftalefrihed, og den skal du benytte dig af, så du får de mest optimale vilkår for din virksomhed. Det fortæller advokat Camilla Kisling fra ADVODAN i Helsingør. Hun giver her 8 gode råd til virksomhedsejere, der skal indgå en erhvervslejekontrakt.

1. Gå i dialog om vilkårene i lejekontrakten, inden du skriver under

Du bør ikke uden videre bare acceptere udlejers vilkår uden forhandling. Det kan være katastrofalt for din virksomhed, hvis du skriver under på vilkår, som du senere opdager, du ikke kan komme ud af. Og det er altid bedre at tage en vilkårsforhandling up front i stedet for at vente, til det går galt. Det er nemlig meget dyrt at føre en lejeretssag.

2. Få hjælp til at forhandle vilkår

For de fleste virksomhedsejere vil det være godt givet ud at have en rådgiver med på sidelinjen, som kan hjælpe med at forhandle de rigtige vilkår i lejekontrakten. Under alle omstændigheder bør du have en fagperson til at se lejekontrakten igennem, så du ved, hvad du skriver under på.

3. Undgå, at formuleringerne i lejekontrakten begrænser din virksomhed unødigt

Tænk lidt ind i fremtiden. Sørg for at formuleringerne omkring, hvad din virksomhed må anvende lejemålet til, er så brede som muligt. Det giver dig mulighed for eksempelvis at udvide med nye produkter eller ydelser senere. Samtidig giver det dig større mulighed for at overdrage lejemålet til en ny lejer fx i forbindelse med et generationsskifte. Og det kræver i øvrigt, at du også sørger for at aftale en såkaldt afståelsesret i lejekontrakten

4. Afklar, hvem der betaler eventuelle omkostninger til ændringer af lokalet

Har du behov for, at lejemålet bliver tilpasset til din virksomhed, inden du tager det i brug, kan det også godt betale sig at forhandle med udlejer om, hvem der skal bære udgiften til ændringerne. Er det rimeligt, at det er dig som lejer, der skal betale, hvis ændringerne fx er med til at forbedre ejendommen, eller bør udlejer betale en del af udgifterne?

5. Pas på bindingsperioden

Er din virksomhed nyopstartet, bør du som udgangspunkt ikke binde dig til en lejekontrakt længere end et år ad gangen. Binder du dig til en lejekontrakt, som er uopsigelig i flere år, er du også bundet til at betale lejen, og det kan godt gøre ondt på en virksomhed, som er ved at etablere sig.

6. Vær opmærksom på, hvad der står i lejekontrakten om regulering af leje

Er der tale om en pristalsregulering med en minimum regulering på fx 1,5 procent, så er det en god idé også at få indsat et maksimum på fx 3 procent. Samtidig skal du som lejer sikre dig, at det ikke kun er udlejer, som har mulighed for at regulere lejen op i forhold til markedslejen efter fire år. Det bør fremgå af lejekontrakten, at også du som lejer har mulighed for at få reguleret lejen ned, når der er gået fire år, hvis den er højere end markedslejen

7. Tjek hvad der står i lejekontrakten om vedligeholdelse og ekstraudgifter

Det er normalt lejer, der står for vedligeholdelse inden for lejemålets fire vægge. Men sørg alligevel for, at vilkårene for vedligeholdelsen er nøje beskrevet i lejekontrakten. Hold også øje med, om du som lejer skal betale ekstraudgifter til drift ud over lejen fx til udvendig renholdelse, reparationer af varmeanlæg, skatter og afgifter.

8. Sørg for klare aftaler om, hvordan lejemålet skal afleveres ved fraflytning

Det er vigtigt, at det er klart beskrevet i lejekontrakten, hvordan lejemålet skal afleveres ved fraflytning. I den sammenhæng bør du eksempelvis også sørge for, at der ikke skal ske reetablering, hvis du i løbet af lejemålet har foretaget ændringer, der er med til at forbedre lejemålet. Allerede ved indflytning bør du derfor tage billeder af lejemålet, der kan dokumentere standen. 

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Emma Laursen
26-09-2016 13:04:37

butik Facade rettigheder

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Selskabskonstruktion og virksomhedsformer Selskabskonstruktion og virksomhedsformer

Se og læs guides, e-bog, tidslinje og infografikker om sikker virksomhedsdrift og konstruktion.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.693 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.693 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.