Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Landsretsdom: Dyrt at oplyse priser uden moms til forbrugere

  • Af Mette Rasmussen
  • 19. mar 2018
  • 8 Spørgsmål & svar

Landsretten har for nyligt stadfæstet byrettens dom i fire sager, hvor virksomheder var idømt bøder på 10.000 – 25.000 kroner, fordi de havde oplyst priser uden moms til forbrugere.

Ifølge advokat Jacob Poulsen Mark fra ADVODAN i Aalborg kan dommen fra landsretten blive en rettesnor for, hvordan bødeniveauet bliver i lignende sager fremadrettet.

”Når virksomheder markedsfører sig over for private forbrugere, er der nogle særlige regler, de skal overholde. Eksempelvis må virksomhederne ikke oplyse priser, som kan vildlede forbrugerne – og hvis den pris, de markedsfører, ikke er den reelle pris, som forbrugeren skal betale for ydelsen eller produktet, så er det vildledende”, forklarer Jacob Poulsen Mark.

”Virksomhederne i de aktuelle sager var mindre virksomheder med en lav omsætning til forbrugere. Større virksomheder med en stor omsætning til forbrugere kan sandsynligvis forvente et tilsvarende højere bødeniveau. Derfor er det noget, virksomhederne generelt skal tage alvorligt og sørge for at få styr på”, understreger advokaten.

Fakta: Prismarkedsføring

  • Priser som markedsføres over for private forbrugere skal altid have moms indregnet i prisen. Det er ikke nok at angive, at en aktuel pris er uden moms (fx ”ekskl. moms”), og at der vil blive lagt moms oven i den oplyste pris.
  • Det er en overtrædelse af markedsføringsloven at oplyse priser uden moms til forbrugere – og det kan udløse en bøde.
  • Priser, som kun markedsføres over for virksomheder, kan lovligt oplyses uden moms.
  • Markedsfører din virksomhed priser over for både private forbrugere og virksomheder, er det en god idé at oplyse priserne både med og uden moms.
  • Der gælder også særlige regler for, hvordan du markedsfører før/nu priser. Som hovedregel skal du kunne dokumentere, at en ydelse eller et produkt har haft en normalpris i mindst seks uger forud for et eventuelt tilbud. Herudover kan et tilbud kun markedsføres i en periode på to uger.
  • Hvis du over for forbrugere markedsfører en vare som "gratis", "uden betaling" eller tilsvarende skal varen reelt også være gratis, hvilket betyder, at du fx ikke må betinge modtagelsen af varen af, at forbrugeren tilmelder sig dit nyhedsbrev.

>> Læs mere om prismarkedsføring

Vil du vide mere?
Jacob Poulsen Mark

Jacob Poulsen Mark

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Erling Vedel
3/27/2018 11:09:10 AM

Hej Jacob,
Du skriver i overskriften" priserne skal være inklusive alle gebyrer og omkostninger ". Omfatter dette også fragt, gebyr, porto for fremsendelse af varen, eller må det tillægges senere i ordrebehandlingen ?
Mvh
Erling Vedel

Besvar indlæg
Jacob Poulsen Mark
4/9/2018 3:17:58 PM

Hej Erling,
Prisen er prisen på varen - hvis man som forbruger bestiller noget til levering, så er det helt fint at leveringsomkostninger / fragt bliver oplyst senere i købsprocessen, såfremt det bliver oplyst klart og tydeligt - det behøver ikke være en del af den pris, man skilter med ved varen.

Med venlig hilsen
Jacob Poulsen Mark

Med venlig hilsen
Jacob Poulsen Mark
Jacob Poulsen Mark Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Jimmi Matt Krank
11/20/2018 10:23:39 PM

Hej Jacob

Jeg er lidt i tvivl, når du skriver "markedsfører"
Er det når man henvender sig til en privat forbruger eller virksomhed med et tilbud, en reklame eller andet salgsfremmende, eller dækker betegnelsen også over en online-shop, som egentlig henvender sig til virksomheder, men private kan også, og køber også, men i markant lavere omfang?

De bedste hilsner (og virkelig dejlig hjemmeside!)

Jimmi Matt Krank

Besvar indlæg
Jacob Mark
11/26/2018 7:54:58 AM

Hej Jimmi,

Det gælder når man handler B2C - Det vil sige erhvervsdrivende der sælger til forbrugere. Så skal priser altid oplyses inklusive moms. Uanset om det sker som en proaktiv henvendelse fra virksomheden til en forbruger eller om det sker ved prissætning i en fysisk forretning eller på en online shop.

Hvis man har en online shop, der båder sælger til forbrugere og erhverv, er der flere der har en "start-funktion" hvor man bliver bedt om at oplyse om man handler som led i sit erhverv eller som privat kunde, og så fremstår priserne herefter inkl. / eksl. moms.

Med venlig hilsen
Jacob Poulsen Mark
Jacob Poulsen Mark Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Ulla chris
2/11/2019 8:02:23 PM

"Mit" autoværksted sender, 2 gange årligt, mail ud vedr. skift af sommer/vinterdæk og oplyser prisen 299.-kr. Når jeg så skal betale, lægger de momsen til... Som jeg har forstået det, laver de fejl, ved ikke at oplyse om moms. Det har de nu gjort siden jeg fik bilen i 2015. Hvordan forholder jeg mig i forhold til autoforhandler?

Besvar indlæg
Jacob Mark
2/12/2019 10:06:12 AM

Hej Ulla,

Tak for dit spørgsmål.

Såfremt mailen henvender sig til forbrugere (private) og deres skift af dæk, så skal prisen være inklusive moms. Ellers kan man som udgangspunkt kun kræve 299,- inklusive moms for ydelsen. Det kan endvidere være vildledende markedsføring.

Hvis mailen udsendes til erhvervskunder må man godt oplyse eksklusive moms.

Med venlig hilsen
Jacob Poulsen Mark
Jacob Poulsen Mark Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Casper
4/1/2019 3:08:14 PM

Hej Jacob.

Min far og jeg er meget uenige om hvorvidt, man må markedsføre sig med fx. '' I denne uge kan du spare momsen på alle vores malerpensler''.

Mvh. Casper

Jacob Mark
4/2/2019 11:17:21 AM

Hej Casper - godt spørgsmål.

Jeg er ikke bekendt med, at der er blevet taget stilling til spørgsmålet i praksis.

Der er flere, der gør det, og jeg er ikke bekendt med, om der er klagesager verserende på området.

Efter min egen opfattelse, synes jeg det er en smule misvisende. For man sparer jo ikke "momsen". Momsen skal betales ved køb og salg af varer og tjenesteydelser uanset hvad. Det er muligt, man sparer et beløb svarende til momsen på den angivne vare, men så vil jeg hellere anbefale, at man angiver besparelsen i procentandel af prisen.

Med venlig hilsen
Jacob Poulsen Mark
Jacob Poulsen Mark Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.533 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.533 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.