Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Skilsmissesæreje og arv

  • Af Simone Lehmann Plett, ADVODAN
  • 03. jan 2019
  • 17 Spørgsmål & svar

Advokat Carsten Lyngs fra ADVODAN Thisted uddyber herunder betydningen af og forskellene på skilsmissesæreje i et testamente og i en ægtepagt.

Du kan sikre din arving i et testamente

Mange har tit et ønske om, at arven skal forblive i familien, og derfor kan du anføre i dit testamente, at din arving skal beholde arven ved skilsmisse.

”Har du oprettet et testamente, hvor du tildeler en del af din arv til dit barn, kan du med skilsmissesærejet sikre, at dit barn har særeje over arven, hvis vedkommende skulle blive skilt. Helt praktisk betyder det, at dit svigerbarn ikke får del i arven, medmindre det skulle ske, at dit barn går bort, inden arven bliver brugt,” siger Carsten Lyngs.

Du kan sikre din formue ved skilsmisse i en ægtepagt

”Det er en anden sag, når det kommer til skilsmissesæreje i en ægtepagt. Her handler det nemlig om at sikre, at din formue forbliver din ved en eventuel skilsmisse,” forklarer advokaten og fortsætter: 

”Selvom det ikke er særlig romantisk at snakke skilsmissesæreje, når I skal giftes, kan det alligevel give mening, hvis du og din ægtefælle gerne vil sikre hver jeres formue. Det er særlig aktuelt i situationer, hvor den ene af ægtefællerne kommer med en betydelig større formue end den anden, eller har udsigt til at modtage fx en stor arv. I kan desuden vælge, at særejet kun skal omfatte dele af jeres formue, som fx en arv.”

Skal I have lavet en ægtepagt med skilsmissesæreje, bør det gøres, inden I bliver gift. Du eller din ægtefælle kan godt have et ønske om skilsmissesæreje, efter I er blevet gift, men det kan blive en udfordring at få indført og kan skabe unødvendige konflikter, hvis I ikke er enige.     

Carsten Lyngs opsummerer her, hvad du skal du være opmærksom på ved skilsmissesæreje i ægtepagten:

  • I kan vælge, at det kun skal være dele af formuen fx en arv, som omfattes af særejet.
  • Der skal være gensidig lyst til at lave ægtepagten, og den bør laves inden I bliver gift.  
  • Skilsmissesæreje giver mest mening i ægteskaber, hvor I ikke er på niveau med hinanden økonomisk – altså, hvor den ene ægtefælle har en betydelig større formue end den anden.

Du kan læse mere om de forskellige former for særeje her 

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Jens Rasmussen
1/23/2019 2:37:23 PM

Hej

Kan samboende a) og b) oprette en kreditorbeskyttet konto hvor man f.eks. kan indsætte det maksimale skattefrie gavebeløb (ca.65ts x år) .
Hvis a) er giver, og beløbet indsættes på b's) kto. og i øvrigt holdes separeret fra den daglige økonomi. Vil beløbet da være kreditorbeskyttet
Takker for svar

Besvar indlæg
Carsten Lyngs
1/25/2019 1:38:17 PM

Hej Jens

Samboende er ikke omfattet af den kreds af personer, der kan give hinanden større afgiftsfri gaver. I 2019 må beløbet som maksimum være kr. 65.700.

Samboende, der modtager sådanne gaver af hinanden, vil skulle betale alm. indkomstskat af en sådan gave.

Den foreslåede konstruktion kan derfor ikke anbefales.

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Jens Rasmussen
1/26/2019 11:14:10 AM

Hej og takker for svar.

Er der ikke en regel om at man skal være samlevende i mindst to år, hvorefter man kan give gavebløb uden at det udløser indkomstskat?
Takker for svar
mvh/Jens

Besvar indlæg
Carsten Lyngs
1/28/2019 11:50:29 AM

Hej igen Jens

Jeg har nok lidt for kategorisk i mit første svar, idet personer, der har boet sammen i mindst de sidste 2 år (samlevere, søskende) har mulighed for at give afgiftsfri gaver.

Vedr. evt. kreditorbeskyttelse fremgår det af Retsplejeloven § 514, stk. 1, at udlæg ikke kan foretages i gaver, hvis giveren, da gaven blev givet, har bestemt, at udlæg ikke kan foretages. Udlæg kan heller ikke foretages i uhævede renter eller udbytte af en sådan gave indtil 6 måneder efter forfaldsdagen.

Af Retsplejeloven § 514, stk. 3 fremgår dog, at udlæg kan foretages, hvis modtageren har haft fri rådighed over gaven, eller hvis der ikke er truffet rimelige foranstaltninger til at hindre modtagerens råden herover.

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Jens Rasmussen
1/28/2019 2:27:08 PM

Takker for svar. Må jeg forstå at såfremt der gives en gave på f.ex. det maximale skattefrie beløb, og at gavegiver i sit "brev" bestemmer at der ikke kan gøres udlæg i gaven, er dette endeligt. Skal der derudover være en klausul som indskrænker gavemodtagers ret til at råde over gaven?.
Mao. skal jeg som gavegiver spørges hver gang der hæves på kontoen? Eller i givet fald mine arvinger??
Takker for svar
mvh/JensR

Besvar indlæg
Carsten Lyngs
1/28/2019 2:46:46 PM

Hej igen Jens

Når gaven består i kontanter skal der efter min opfattelse ikke meget til, at der i medfør af Retsplejelovens § 514, stk. 3 alligevel kan gøres udlæg i gavebeløbet, men jeg tør på det foreliggende grundlag ikke komme med noget eksakt bud på, hvad der skal til for at være på "sikker grund".

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Jens Rasmussen
1/28/2019 5:41:48 PM

Takker for svar. Men lidt trist at der er retsusikkerhed på området.
Kan man sikre sig på anden vis.?
Takker for svar
mvh/JensR

Besvar indlæg
Carsten Lyngs
1/29/2019 8:32:29 AM

Hej Jens.

Jeg har desværre ikke noget bud på en sikker løsning. Det klogeste vil nok være, at der i stedet gives mindre gaver, der løbende udnyttes af modtageren.

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Jens Rasmussen
1/29/2019 8:49:02 AM

Hej og takker for svar. Det lyder som en god og brugelig ide.
mvh/Jens

Besvar indlæg
Mette Hansen
1/23/2019 2:37:25 PM

Hej.

Jeg er ugift uden børn, der bor alene.

Jeg sidder i en ejerlejlighed, der er gældfri om 3 år, der kan sælges netto på 1.300.000,00 efter ejendomsalæret. Jeg har også en opsparing på 450.000,00 kr.

Jeg vil gerne notartestamentere 80% af min samlede arv som særeje til min lille bror, der bor i udlandet, og 20% til en velgørende organisations rent arbejde.

Er der en bestem procentdel, hvor jeg skal donere til en velgørende organisation?

Mvh.
Mette hansen

Besvar indlæg
Carsten Lyngs
1/25/2019 2:54:42 PM

Hej Mette

Når man som du ikke har livsarvinger er det meget benyttet, at man som arving til typisk 30 % af formuen indsætter en velgørende organisation, og således at de resterende 70 % tilfalder en anden, som her din lillebroder.

Den velgørende organisation betaler ikke boafgift, hvorimod din lillebroder skal betale både alm. boafgift på 15 % samt tillægsboafgift på 25 %, og i den forbindelse bestemmes det normalt i testamentet, at den velgørende organisation skal betale den boafgift, som din lillebroder ellers selv skulle have betalt. Herved opnås, at din lillebroder arver netto 70 % af formuen, hvilket er bedre for din lillebroder, end hvis han havde arvet hele din formue.

Hvis du i stedet ønsker, at din lillebroder skal arve 80 % og den velgørende organisation kun 20 %, er jeg bange for, at regnestykket ikke kan hænge sammen for den velgørende organisation, hvorfor jeg vil foreslå, at du max. lader din lillebroder arve f.eks. 73 %, og den velgørende organisation de resterende 27 %.

Jeg vil naturligvis foreslå, at du lader en advokat om at udarbejde dit kommende testamente.

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Ole
2/18/2019 2:42:33 PM

Vi står som så mange i den situation at vi skal skilles.
Min kommende eks kone og jeg står begge på skødet som ejer 50/50 .Vi hæfter begge 50/50 på kreditlån og boliglån.
Min kone har skilsmissesæreje i huset med teksten" xxx har forlods ved køb af ejendommen indbetalt xxxx 000 mere end xxxx(Mig) og skal således ved salg af ejendommen have udlagt tilsvarende beløb uden rente og skal betragtes som skilsmissesæreje.
Spørgsmål: Ejendommens sælges til det beløb vi skylder inkl. boliglån.Skal kreidtor så have pengene inden hun skal have sit skilsmissesæreje?.Hæfter jeg for de xxx000 kr. hvis huset bliver solgt med underskud , eller er det kun ved evt. overskud hun kan få pengene?
Mvh.

Carsten Lyngs
2/19/2019 1:39:59 PM

Hej Ole

Inden din kommende eks kone skal have udbetalt noget som helst beløb i forbindelse med jeres salg af ejendommen, skal den pantsikrede gæld i ejendommen betales,

Hvis ejendommen ender med at blive solgt med underskud, får din kommende eks kone dermed ikke noget beløb forlods i forbindelse med selve handlen, og om du så efterfølgende kan afkræves noget beløb af din ekskone afhænger helt af, hvordan jeres aftale præcist er formuleret.

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Ole
2/19/2019 9:58:43 PM

Hej Carsten og tak for hurtig respons.
Ordlyden er præcis sådan her og er kopieret direkte fra "skødet;
xxx har forlods ved køb af ejendommen indbetalt xxxx 000 mere end xxxx(Mig) og skal således ved salg af ejendommen have udlagt tilsvarende beløb uden rente og skal tillige betragtes som skilsmissesæreje.
Så hæfter jeg forhåbenlig ikke for de penge personlig da jeg formoder de følger hushandlen.
Og tak for tidligere svar

Carsten Lyngs
2/21/2019 10:21:15 AM

Hej Ole

Ud fra dine supplerende oplysninger er det min vurdering, at du ikke hæfter for nogen del af det beløb, som din kommende eks kone har betalt forlods ved jeres køb af ejendommen, når det ikke kan dækkes i forbindelse med jeres salg af ejendommen.

Derfor kan det naturligvis godt være, at din kommende ekskone vil anlægge en retssag om spørgsmålet, men her vil du efter min vurdering have en god mulighed for at blive frifundet.

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Anita
4/17/2019 8:42:41 PM

I har tidligere her på siden hjulpet, og nu står jeg med et spørgsmål igen. Jeg ligger i strid med mine søskende ifm. en arvesag, der omfatter salget af et hus. Huset blev vurderet af to ejendomsmæglere og prissætningen var meget forskellig. Vi fik også et hurtigt tilbud på huset til en mio. under den udbudte pris, før huset kom til salg. Vi valgte at gå videre med den højeste vurdering, og ejendomsmægleren lovede at justere prisen, når husets tilstandsrapport forelå. Det skete bare aldrig, og nu står huset til salg til en alt for høj pris. Vi har indtil nu fået to ret enslydende tilbud, langt under prisen - begge med henvisning til en meget dårlig tilstandsrapport. Jeg har til begge tilbud sagt ja, da jeg mener, at det er den pris, huset kan bære, og også fordi jeg ikke har lyst til at være medejer af et stort, gammelt hus, når jeg ikke mere ses med de andre arvinger. Vi bor alle langt væk fra huset, og jeg frygter vedligeholdelsesomkostninger, hvis det står for længe. Jeg har selv fået huset vurderet af min bank samt en håndværker, der bakker mig op i, at prisen er for høj og nærmere ligger i det leje, som de to tilbud har ligget på. Mine søskende bliver ved med at afslå tilbud, de vil kun sælge til den høje pris. Jeg har forelagt min mening for bobestyrer, der blot har svaret, at det er ejendomsmægleren, der kender ejendomsmarkedet og ikke mig, og at mine søskende er i flertal og derfor bestemmer. Min spørgsmål er nu, hvad kan jeg gøre for at påvirke salget? Jeg tænker her på, om jeg kan skaffe en ny ejendomsmæglervurdering eller hyre min egen advokat? Jeg har hørt lidt om, at jeg kan trække min arv ud af boet, men hvad betyder det? Er det i øvrigt korrekt, at jeg ikke har krav på at vide, hvad mine søskende har svaret på advokatens brev om en mindstepris på huset? Advokaten sender mine svar videre til mine søskende, men jeg får ikke noget den anden vej.
På forhånd tak fra en meget træt arving

Carsten Lyngs
4/23/2019 3:18:38 PM

Hej Anita

Det var en forholdsvis lang mail fra dig.

Du oplyser, at bobestyreren videresender dine indlæg til dine søskende, medens du ikke får oplysning om, hvad dine søskende svarer, og dette er klart ikke tilfredsstillende eller rimeligt. Jeg foreslår, at du snarest skriftligt påtaler dette overfor bobestyreren, og hvis du ikke får noget acceptabelt svar herpå, bør du overveje at kontakte skifteretten herom.

Samtidig bør du bede bobestyreren om at indhente en redegørelse fra ejendomsmægleren om, hvad status er vedr. ejendommen, herunder om der efter mæglerens opfattelse på nuværende tidspunkt evt. bør ske en prisnedsættelse. Hvis du ikke får noget acceptabelt svar herpå, bør du overveje også herom at kontakte skifteretten.

Med venlig hilsen
Carsten Lyngs
Carsten Lyngs Advokat | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.