Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Hold styr på dine medarbejderes arbejdstid og hviletid

  • Af Johanne Hauch Jensen
  • 22. okt 2019
  • 1 Spørgsmål & svar

“Denne dom er den første danske afgørelse på det her område, og kan derfor få betydning for rigtig mange brancher, der har tilkaldefunktioner. For Vestre Landsret har nu gjort op med tidligere tiders praksis, og har afgjort, at det der før blev anset som hviletid, i stedet var arbejdstid. Det kan få betydning for rigtig mange arbejdsgivere, hvis de ikke holder justits med arbejdstiden for deres medarbejdere,” fortæller Trine Binderup, advokat hos ADVODAN Aalborg.

Hviletid og arbejdstid skal være mere fastlagt

Når du som arbejdsgiver har medarbejdere til at stå til rådighed, skal du sørge for at fastlægge rammerne for det. Dine medarbejdere skal kunne hellige sig personlige og sociale interesser, selvom de står til rådighed - ellers anses det som arbejdstid.

“I den konkrete sag forventedes det at chaufføren stod til rådighed fra 06.03 til 23.55, hvor han skulle stå klar. Og med en gennemsnitlig reaktionstid på 29 minutter, var det derfor umuligt for ham at foretage sig andet i hjemmet. Derfor afgjorde Vestre Landsret, at det talte som arbejdstid og ikke hviletid, som arbejdsgiveren mente,” siger Trine Binderup.

Derfor er det afgørende, at du som arbejdsgiver gør dig nogle konkrete overvejelser om fastlagte responstider, så dine medarbejdere kan hellige sig deres personlige interesser, selvom de er på tilkaldevagt.

Responstiden er afgørende

Når det kommer til at definere, om der er tale om arbejdstid eller hviletid, så er den afgørende faktor, hvad du forventer af responstid fra dine medarbejdere. Udgangspunktet er, at rådighedstjeneste uden for arbejdsstedet, fx i eget hjem, anses som hviletid, og derfor tæller det ikke med i de 48 timer, som er det ugentlige antal timer, der ikke må overstiges i en periode på fire måneder.

“Hvis der ikke er aftalt en fast responstid, og det dermed forventes, at medarbejderen står til rådighed hele tiden, så vil det blive anset for arbejdstid. Det er det, den nye dom har afgjort.” Sådan fortæller Trine Binderup og uddyber: “Bliver hviletid anset som arbejdstid, så tæller de timer også i de 48 timer.”

Det gør det altså ikke kun dyrt for dig, som arbejdsgiver, men giver dig også udfordringer i forhold til at dine medarbejdere skal overholde 48-timers reglen.

Sørg for at registrering af arbejdstid ikke løber løbsk

På grund af den nye dom, er det derfor vigtigt, at du som arbejdsgiver har klare linjer omkring, hvordan du forventer, at dine medarbejdere skal stå til rådighed.

“Man skal tænke sig godt om som arbejdsgiver, hvordan man etablerer sådanne ordninger om rådighedstjeneste og tilkaldefunktioner. For i sidste ende er arbejdsgiver ansvarlig for, at registrering omkring medarbejdernes tid ikke løber løbsk. Man er nødt til at holde løbende ajourføring og sikre sig, at medarbejderne ikke overstiger 48 timer. Det er ikke noget, man bare kan skrive sig ud af,” siger Trine Binderup.

Med den nye afgørelse fra Vestre Landsret er det nu statueret i dansk ret, at rådighedstjeneste, hvor responstiden gennemsnitligt er 29 minutter, også udgør arbejdstid i arbejdstidsdirektivgennemførelseslovens forstand. Overtrædelsen af arbejdstidsdirektivgennemførelsesloven udmøntede sig konkret til en godtgørelse på 25.000 kr.

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Henrik
11/15/2019 10:49:16 AM

Rådighedsforpligtelse

Hej Trine

Jeg har været i 3 år og 8 måneder i et job, hvor jeg har haft rådighedsforpligtelse 24/7/365 - altså døgnet rundt alle dage i både weekender og ferier m.m. og har måttet køre tidligt og sent til arbejdsstedet for at få styr på forskellige former for teknik med fejl eller som brandansvarlig. Dette har udgjort en stærk stressfaktor, som til sidst endte med en sygemelding grundet stress.

Firmaet har ikke overenskomst og har skrevet i min ansættelseskontrakt: "Funktionæren har rådighedsforpligtelse og har således pligt til at afhjælpe akutte situationer". Der er ydet løn (fra udkaldets start til hjemkomst) og kørselsgodtgørelse ved udkald.

Jeg har således ikke fået fridøgn i 191 uger i træk og hviletidsreglen (11-timers reglen) er overtrådt mange gange ved udkald gennem årene.

Jeg er nu opsagt og fritstillet og overvejer en erstatningssag for overtrædelserne af hviletid og fridøgn gennem 3 år og 8 måneder.

Kan du fortælle, om der er tidligere domme om dette emne og hvad disse er endt med og i det hele taget komme med lidt gode råd og vejledning?

Med venlig hilsen
Den fyrede funktionær.

Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.679 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.679 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.