Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Opdateret markedsføringslov i 2020: Sådan lyder ændringerne

  • Af Amanda Ellekilde Jørgensen, ADVODAN
  • 13. dec 2019
  • 2 Spørgsmål & svar

Den 26. november vedtog Folketinget et lovforslag om en række ændringer i den gældende markedsføringslov. Ændringerne vedrører tre forskellige emner:

  1. Kravene til indhentning af samtykke
  2. Bestemmelsen om aggressiv handelspraksis
  3. Markedsføringslovens forbrugerbegreb

Advokat Thomas Klæstrup Jørgensen fra ADVODAN Næstved giver her et overblik over ændringerne, og de forhold, du skal være opmærksom på, når den nye lov træder i kraft.

Skærpet krav om samtykke ved e-mails

Som erhvervsdrivende er det sandsynligt, at du nogle gange ønsker at sende markedsføring via e-mail. For at gøre dét skal du have forudgående samtykke fra forbrugeren – og ifølge markedsføringsloven skal det være både specifikt, frivilligt og informeret.

I den nye lovgivning sker der to skærpelser på samtykkeområdet, så det kommer i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen.

”For det første er det nu et krav, at du fra starten oplyser forbrugeren om muligheden for at tilbagekalde sit samtykke. For det andet tilføjes det i loven, at samtykket skal være utvetydigt. Samtykket skal altså indhentes gennem et letforståeligt sprog tilpasset den, som giver det. Hvis din målgruppe er revisorer, kan du godt bede om samtykke gennem juridiske formuleringer, men beder du om samtykke hos kunderne i din online tøjforretning, skal du holde dig til et sprog, kunderne selv er fortrolige med og ville bruge i hverdagen,” fortæller Thomas Klæstrup Jørgensen.

Straf for aggressiv handelspraksis

Ifølge markedsføringsloven må erhvervsdrivende ikke benytte aggressiv handelspraksis til skade for forbrugernes økonomiske interesser.

”Handelspraksis er markedsføringslovens ord for markedsføring eller reklame. Hvis du som erhvervsdrivende bruger en form for ulovlig tvang eller chikane i din markedsføring over for forbrugere, er der tale om aggressiv handelspraksis,” forklarer advokaten og uddyber:

”Det kunne eksempelvis være tilfældet, hvis du gentagne gange sender produkter til en forbruger, som ikke har bestilt dem, eller hvis du gør det uforholdsmæssigt vanskeligt for en forbruger at opsige et abonnement eller returnere en vare. I sådan en situation skal der dog foretages en konkret vurdering om blandt andet tidspunkt, vedholdenhed og truende adfærd for at bestemme, om der er tale om aggressiv handelspraksis.”

I den ændrede markedsføringslov er de forskellige elementer, der skal indgå i vurderingen (herunder tidspunkt og vedholdenhed), flyttet fra lovbemærkningerne op i lovteksten. Mere markant er dog ændringen om aggressiv eller utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende.

”Der er tale om aggressiv handelspraksis mellem erhvervsdrivende, hvis en erhvervsdrivende omtaler en anden erhvervsdrivende på en usaglig og skadelig måde – fx ved at nedgøre den anden erhvervsdrivendes person eller tale nedladende om hans eller hendes private forhold. Udover at risikere et erstatningskrav betyder ændringen af markedsføringsloven, at du kan få bødestraf for at udøve aggressiv og utilbørlig handelspraksis overfor andre erhvervsdrivende,” advarer Thomas Klæstrup Jørgensen.

Et opdelt forbrugerbegreb

Ændringen om markedsføringslovens forbrugerbegreb er kun en lovteknisk ændring. Den skal fjerne tvivl om, hvilket direktiv loven har til formål at implementere. Som erhvervsdrivende behøver du altså ikke være særligt opmærksom på selve ændringen, men indholdet i denne del af loven er relevant for mange virksomheder.

I den opdaterede markedsføringslov opdeles forbrugerbegrebet mellem fysiske og juridiske personer, så en forbruger fremover defineres som en fysisk person. Det vigtige er dog, at juridiske personer fortsat er sidestillet med en forbruger, når de primært handler udenfor deres erhverv. Hvis din virksomhed fx udbyder kabel-tv til en andelsboligforening (en forening af forbrugere der udgør en juridisk person), skal du altså være opmærksom på, at foreningen er beskyttet af forbrugerbegrebet, som en almindelig forbruger ville være det.

Vil du vide mere?
Thomas Klæstrup Jørgensen

Thomas Klæstrup Jørgensen

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Birgitte
1/21/2020 8:26:09 AM

Hej Advodan
Puha hvor er den jura dog besværlig ;-) . Gid det havde været så vel, at regler om markedsføring havde fulgt nogle mere tydelige rammer - som f.eks. den opdeling man finder på danske biblioteker (danmarks bibliotekscenter bestemmer hvordan). Erhvervsministeriet må kunne gøre det bedre, erhvervsstyrelsen kan da, via de numre virksomheden er registreret under, tydeliggøre hvordan der må gås til makronerne i en given sag som markedsføring. Markedsføring er jo et udstillingsvindue og kommer du til Danmark er der visse krav til hvordan et sådant må se ud - også på et "internet vindue".
Spørgsmålet er: Hvornår kommer de 4 danske forbehold til deres ret i dansk lovgivning? Hvor stor en omsætning kan vi have under den danske krone og det danske Brutto national produkt? Hvornår er der for lidt ressourcer til at kontrollere ens for alle? Hvor mange fængsler og fodlænker skal vi have stående parat? o.s.v. Hvor er balancen i lovgivningen i forhold til mine rettigheder som dansk statsborger?
Venlig hilsen
Birgitte

Besvar indlæg
Johannes
1/21/2020 9:07:32 AM

Må man sende en nytårs hilsen ud til ens kunder for at fortælle at vi stadig eksistere er der forskel på erhvervskunde med cvr nr eller private kunder
Mvh vestdøren ApS Johannes 21450225

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.692 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.692 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.