Advokat Kristian Weber fra Advodan Glostrup gennemgår reglerne om persondata i inkassosager her.
1: Indsaml kun relevante personoplysninger
Du må ikke indsamle og benytte personoplysninger, som ikke er nødvendige. På den anden side skal du sørge for, at du har tilstrækkelige oplysninger til at opretholde og gennemføre dine aftaler med kunderne.
Derudover er det vigtigt, at du først indsamler oplysninger fra dine kunder, når du har brug for dem. Som oftest er det ikke relevant at bede en kunde om at oplyse sit CPR-nummer i forbindelse med et salg. Det kan dog senere blive relevant i forhold til inddrivelse af gæld – fx ved tilmelding af afbetalingsordninger til PBS.
2: Overhold formålet med indsamlingen
Du må kun indsamle personoplysninger på kunder til brug for et bestemt formål – fx til opfyldelse af en aftale eller ved inddrivelse af gæld. Hvis en kunde har afgivet sin e-mailadresse i forbindelse med et salg, må du fx ikke videregive denne e-mailadresse til andre virksomheder med en advarsel mod at handle med kunder – altså medmindre at kunden har afgivet et samtykke specifikt til det.
3: Opfyld din oplysningspligt
Som virksomhedsejer har du pligt til at gøre dine kunder opmærksomme på, at du indsamler og benytter deres personoplysninger og til hvilke formål – altså længe inden, at de potentielt ender med at skylde dig penge.
I praksis betyder oplysningspligten, at du skal have synlige oplysningstekster de steder, hvor dine kunder afgiver deres personoplysninger til dig – fx i en online formular på din hjemmeside eller i en ordrebekræftelse.
Derudover skal du sørge for at have en persondatapolitik på din hjemmeside, hvor du supplerer med de resterende lovpligtige oplysninger om dine kunders rettigheder ift. de personoplysninger, du har indsamlet om dem.
Hvis du ender med at have en inkassosag, der skal i fogedretten, må du eksempelvis gerne bruge sociale medier til på forhånd at undersøge, om kunden har nogle aktiver, der kan tages udlæg i. I dette tilfælde skal du dog være opmærksom på, at også her skal du overholde oplysningspligten i persondatalovgivningen. Det vil sige, at senest når fogedretsmødet finder sted, så skal du informere skyldneren om, at du har indhentet oplysninger om ham eller hende, og hvorfor du har gjort det.
4: Send kun nødvendige oplysninger videre til inkassator
Hvis du vælger at få hjælp til dine inkassosager hos Advodan eller en anden professionel inkassator, er det vigtigt, at du kun fremsender de oplysninger, der er nødvendige for, at vi eller andre kan foretage inddrivelsen. Hos Advodan benytter vi kun oplysningerne til at foretage inddrivelsen og ikke til andre formål.
5: Slet personoplysninger, når de ikke længere er relevante
Din virksomhed har pligt til at slette indsamlede personoplysninger, når de ikke længere er relevante. Det følger af de lovbestemte generelle principper omkring behandling af persondata, som I altid skal følge.
Skal vi hjælpe dig med inkasso?
7 kommentar
Thomas
Jannie
Kristian Weber
Jannie
Christina Jørgensen
Kristian Weber
Poul
Kristian Weber
Per wenneke
Troels Justesen
David Stray Jørgensen
Simon Mortensen
David Stray jørgensen
Simon Mortensen
Rene Olsen
Lars Emde Poulsen