PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Det skal du vide om persondata og inkasso

Inkassosager mod private forbrugere indeholder altid personoplysninger. Derfor har den nye persondataforordning også stor betydning for, hvordan du behandler inkassosager i din virksomhed. Her er fem vigtige persondataregler, du skal kende.

Advokat Kristian Weber fra Advodan Glostrup gennemgår reglerne om persondata i inkassosager her.

 

1: Indsaml kun relevante personoplysninger

Du må ikke indsamle og benytte personoplysninger, som ikke er nødvendige. På den anden side skal du sørge for, at du har tilstrækkelige oplysninger til at opretholde og gennemføre dine aftaler med kunderne.

Derudover er det vigtigt, at du først indsamler oplysninger fra dine kunder, når du har brug for dem. Som oftest er det ikke relevant at bede en kunde om at oplyse sit CPR-nummer i forbindelse med et salg. Det kan dog senere blive relevant i forhold til inddrivelse af gæld – fx ved tilmelding af afbetalingsordninger til PBS.

 

2: Overhold formålet med indsamlingen

Du må kun indsamle personoplysninger på kunder til brug for et bestemt formål – fx til opfyldelse af en aftale eller ved inddrivelse af gæld. Hvis en kunde har afgivet sin e-mailadresse i forbindelse med et salg, må du fx ikke videregive denne e-mailadresse til andre virksomheder med en advarsel mod at handle med kunder – altså medmindre at kunden har afgivet et samtykke specifikt til det.

 

3: Opfyld din oplysningspligt

Som virksomhedsejer har du pligt til at gøre dine kunder opmærksomme på, at du indsamler og benytter deres personoplysninger og til hvilke formål – altså længe inden, at de potentielt ender med at skylde dig penge.

I praksis betyder oplysningspligten, at du skal have synlige oplysningstekster de steder, hvor dine kunder afgiver deres personoplysninger til dig – fx i en online formular på din hjemmeside eller i en ordrebekræftelse.

Derudover skal du sørge for at have en persondatapolitik på din hjemmeside, hvor du supplerer med de resterende lovpligtige oplysninger om dine kunders rettigheder ift. de personoplysninger, du har indsamlet om dem.

Hvis du ender med at have en inkassosag, der skal i fogedretten, må du eksempelvis gerne bruge sociale medier til på forhånd at undersøge, om kunden har nogle aktiver, der kan tages udlæg i. I dette tilfælde skal du dog være opmærksom på, at også her skal du overholde oplysningspligten i persondatalovgivningen. Det vil sige, at senest når fogedretsmødet finder sted, så skal du informere skyldneren om, at du har indhentet oplysninger om ham eller hende, og hvorfor du har gjort det.

 

4: Send kun nødvendige oplysninger videre til inkassator

Hvis du vælger at få hjælp til dine inkassosager hos Advodan eller en anden professionel inkassator, er det vigtigt, at du kun fremsender de oplysninger, der er nødvendige for, at vi eller andre kan foretage inddrivelsen. Hos Advodan benytter vi kun oplysningerne til at foretage inddrivelsen og ikke til andre formål.

 

5: Slet personoplysninger, når de ikke længere er relevante

Din virksomhed har pligt til at slette indsamlede personoplysninger, når de ikke længere er relevante. Det følger af de lovbestemte generelle principper omkring behandling af persondata, som I altid skal følge.

Indsender formularen...

Skal vi hjælpe dig med inkasso?

6 kommentarer

Jannie

Må firmaer oplyse andre privatpersoner( mine børn) om min gæld og størrelse på den?

Christina Jørgensen

Spørgsmål vedr. databehandleraftale Hvis man sidder i en inkasso funktion, hvor CPR nr. sendes til inddrivelse ved en advokat, skal der så udarbejdes en databehandleraftale med advokatfirmaet eller skal der udarbejdes en databehandleraftale med det firma, som sætter funktionaliteten omkring fremsendelse af CPR nr. til rådighed eller ingen databehandleraftale.

Kristian Weber

Hej Christina. Advokater er som udgangspunkt selvstændige dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger for inkassokunder, da advokater er underlagt en række regler, som betyder, at vi ikke kan handle efter instruks fra kunderne. Der vil derfor ikke være behov for en databehandleraftale og advokaten skal selv sørge for at opfylde oplysningspligt m.v. overfor debitorer. Ift. firmaet, der leverer funktionalitet omkring fremsendelse af CPR-numre, så afhænger det af, om der er tale om en installation, hvor firmaet reelt behandler personoplysninger, f.eks. i form af adgang til de CPR-numre, der formidles, eller om det blot er leverance af et stykke software uden at firmaet får adgang til personoplysninger. Hvis firmaet har en vedvarende adgang til personoplysningerne / CPR-numre, vil der være tale om en databehandlerrelation, hvor der skal indgås en databehandleraftale. Mvh Kristian

Poul

Hej kan et firma som Collectia, man har indgået et frivilligt forlig med og betaler til sende en videre til deres egen såkaldte debitorliste.? Uden mit samtykke så deler de jo faktisk mine oplysninger med andre firmaer uden mit samtykke. For mig virker det som gangstermetoder, når de samtidig skriver i brevet at det kan have konsekvenser for min kreditværdighed. Samt at deres kunder kan benytte denne data. Kræver det ikke at Collectia spørger om et samtykke til dette? Og er det i bund og grund ikke RKI der står for den slags? Jeg synes det lugter langt væk af at de spiller med musklerne for at tvinge folk til at inddrive hele gælden på en gang, eller blive udstillet offentligt på en liste. Er det overhovedet lovligt det de gør?

Kristian Weber

Hej Poul Tak for spørgsmålet. Debitor Registret er sammen med RKI de almindeligt anvendte debitorregistre. Et frivilligt forlig er tilstrækkeligt grundlag for at registrere. Når gælden er betalt kan man blive slettet, men normalvis ikke før. Virksomheden bag registeret er såkaldt dataansvarlig i forhold til behandlingen af personligoplysninger, så du kan formentlig læse mere på deres hjemmeside omkring deres behandling af personoplysninger, eller rette henvendelse til dem og spørge. Med venlig hilsen Kristian Weber

Per wenneke

Hejsa Jeg har et spørmål Jeg har adressebeskyttelse Og har fået et brev fra et bolige kontor Både på mail og brev Hvor der stå vi skylde dem penge Og jeg har læst som om vi skulle have penge tilbage Det er fejle fra min side Men i brev stå både min ads og exe kone er lige med et er flytte ind på min ads Og det er hun ikke hun bor for sig selv og nu har hun fået oplyst min ads så nu har jeg hende rende og lave belade Og de ved jeg har adressebeskyttelse Og er gået fra exe kone Og det er oplyst til bolige kontor Er det ikke et brud på data lov at give oplysinge vider Håber i kan svare på det her Med venlig hilsen Per wenneke

Troels Justesen

Hej Per. Som udgangspunkt må boligforeningen ikke videregive dine adresseoplysninger til andre, medmindre du har givet samtykke hertil eller boligforeningen har et legitimt formål. Jeg vil anbefale, at du ikke giver yderligere detaljer i dette forum, da det er offentligt tilgængeligt. Du er velkommen til at rette telefonisk henvendelse for en kort drøftelse.

David Stray Jørgensen

Jeg røg i RKI, pga da jeg ikke svarede korrekt i "minretsag". Fik genoptaget sagen, svarede korrekt og vandt den derefter mod OnePark. Nu har jeg fundet ud af at jeg ikke bliver 100 % frikendt hos RKI, som jeg aldrig har været i nærheden af før. De skal jo cleare mig fuldstændigt? F.eks forhøjer forbrugsforeningen ikke umiddelbart min kredit igen. Den blev sat ned til 1000 kr. De vil vide, hvorfor jeg var i RKI. Det kunne jo have været kreditkort overforbrug? Kan jeg få at vide, hvem der har fået at vide at jeg har været i RKI? Skal Onepark eller RKI, sørge for at jeg får alle mine kreditrettigheder igen? mvh David

Rene Olsen

Det er vel lovligt at opbevare kundens oplsyninger så længe en garanti sag varer, f.eks året ud hvis det er det garantien går ud på ?

Lars Emde Poulsen

Ja, de oplysninger der er nødvendige at gemme for at kunne opfylde en garanti, kan man godt opbevare.