PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Lukning af enkeltmandsvirksomhed: Trin for trin-guide

Gik din virksomhedsdrøm ikke som forventet, eller har du planer om en ny karrierevej? Uanset hvad er det vigtigt, at du foretager en officiel lukning af din virksomhed. Nedenfor gennemgår vi de ting du skal huske, inden du drejer nøglen om.

Forberedelse på lukning af enkeltmandsvirksomhed

Inden du går i gang med en officiel lukning af din virksomhed, bør du undersøge, om du med fordel kan sælge din virksomhed i stedet for at nedlægge den.

Hvis dette ikke er tilfældet, bør du forberede dig på de praktiske opgaver i forbindelse med nedlukningen. Det kan fx omhandle:

  • Opsigelse af medarbejdere.
  • Udtræden af leasingaftaler
  • Opsigelse af erhvervslejemål
  • Afvikling af gæld til bank og leverandører
  • Opsigelse af domæne og telefoni
  • Annullering af bestillinger
  • Opsigelse af leverandøraftaler og øvrige kontrakter.


En advokat kan hjælpe dig med de juridiske opgaver i forbindelse med lukningen af din virksomhed, så du kommer bedst muligt ud af dine aftaler og forpligtelser.

Trin for trin guide – sådan lukker du din enkeltmandsvirksomhed

1. Sørg for adgang til virksomhedens digitale postkasse

Når du lukker din virksomhed, lukker du samtidig ned for virksomhedens NemID. Det betyder, at du mister adgang til virksomhedens digitale postkasse. Da der fortsat kan blive sendt beskeder til din virksomheds digitale postkasse, efter at du har lukket din virksomhed, skal du huske at sikre adgang til postkassen via dit private NemID, inden du lukker virksomheden ned.


2. Udfyld blanket på Erhvervsstyrelsens hjemmeside

Når du har sikret adgang til din virksomheds digitale postkasse, skal du registrere lukningen af virksomheden. Det gør du ved at udfylde en blanket på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Selvom lukningen på Erhvervsstyrelsens hjemmeside er der, hvor virksomheden lukkes i praksis, er der fortsat andre ting du skal gøre, før virksomheden officielt er lukket.

 

3. Lav en avanceopgørelse og et skatteregnskab

Uanset hvornår på året du afvikler din virksomhed, skal du sørge for at lave en avanceopgørelse og et skatteregnskab. Skatteregnskabet indberettes via et oplysningsskema på Skattestyrelsens hjemmeside. For at kunne lave den rettet beregning, skal du have styr på virksomhedens indtægter og udgifter for det pågældende år.

De fleste virksomheder vælger at sælge nogle af deres aktiver videre, inden de afvikler virksomheden. Det er her, at en avanceopgørelse kommer ind i billedet. Du skal nemlig angive, hvor meget du har tjent eller tabt på salget af dine aktiver.

Det er vigtigt, at du sælger dine aktiver til markedsprisen. Du må fx ikke sælge en arbejdstelefon til dig selv eller et familiemedlem/ven for 25 kr., hvis det vil koste 4000 kr. at købe den et andet sted.

Avanceopgørelsen udfyldes også via et oplysningsskema på Skattestyrelsens hjemmeside.


4. Indberet moms

Hvis din virksomhed har været registreret for moms, skal du sørge for at lave et momsregnskab i forbindelse med lukning af din enkeltmandsvirksomhed. De aktiver som du sælger, skal du også opkræve moms på, selvom at du er ved at lukke virksomheden.

Hvis du sælger alle dine aktiver samlet, og der således er tale om en overdragelse af virksomheden, skal der ikke opkræves moms ved det samlede salg.


5. Betal gæld

Med en enkeltmandsvirksomhed hæfter du for virksomhedens gæld personligt – også når virksomheden er lukket. Derfor er det vitalt, at ophøret af din virksomhed sker korrekt, og at du får betalt din eventuelle gæld, inden virksomheden lukkes.

Du må ikke lukke din virksomhed, hvis du har gæld. Har du gæld i virksomheden, bliver lukningen i stedet kaldet for en konkurs, og her gælder andre regler.


6. Ret din forskudsopgørelse

Når du har lukket din virksomhed, skal du huske at rette virksomhedens resultat på din private forskudsopgørelse. På den måde sikrer du, at du hverken kommer til at betale for meget eller for lidt i skat.

I forskudsopgørelsen skal du krydse en tjekboks af, hvor du medgiver, at du er holdt op med at drive virksomhed.


7. Gem dit regnskabsmateriale

Selvom du lukker din virksomhed, skal du gemme dit regnskabsmateriale i minimum 5 år. Det drejer sig om alt, der har med din virksomheds økonomi at gøre – blandt andet regnskaber, bogføringsmateriale og bilag.

Få hjælp af en advokat til lukning af enkeltmandsvirksomhed

Har du brug for hjælp til at sikre, at din enkeltmandsvirksomhed lukkes korrekt? Så kontakt en af vores advokater med speciale i virksomhedsrådgivning. Vi hjælper dig med afviklingen af din virksomhed, så du kan bevæge dig trygt videre i dit arbejdsliv.   

Indsender formularen...

Har du brug for hjælp til lukning af enkeltmandsvirksomhed? Kontakt os i dag og få den rådgivning, du behøver.

Vil du vide mere?

0 kommentar

0 / 700 tegn