Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Undgå eks’ens gæld ved skilsmisse

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 24. jan 2017
  • 146 Spørgsmål & svar

”Det er en udbredt misforståelse, at ægteskabets såkaldte formuefællesskab betyder, at man hæfter for hinandens gæld, hvis kreditorerne banker på. Det er kun, hvis man sammen har stiftet gæld og begge skrevet under, at både manden og kvinden hæfter”, siger advokat Karen Gøtzsche fra Advodan Lolland-Falster og fortsætter:

”Ægtefællens gæld får til gengæld en stor betydning, hvis kærligheden ender i skilsmisse. Så skal der nemlig ske et såkaldt ægtefælleskifte, hvor alle aktiver og passiver gøres op og deles, og fx kvinden kan ende med at skulle aflevere mere til sin eksmand, end han skal aflevere til hende”.

Læs her, hvilke forholdsregler du kan tage, så du ikke ender i en lignende situation.

Opgørelsen er skæv

For at illustrere problematikken giver advokat Karen Gøtzsche følgende eksempel:

”Ane og Jacob skal skilles, og i deres ægteskab har de haft formuefællesskab og sammen købt hus, bil og sommerhus. Jacob har dog også en gammel studiegæld fra tidligere. Princippet om ligedeling betyder, at Ane og Jacob skal lave hver sin opgørelse, hvor hver persons passiver trækkes fra aktiverne, og herefter skal halvdelen af overskuddet afleveres til den anden”.

Hun fortsætter:

”Lad os konkret sige, at hver person har 500.000 kr. i aktiver, når alle værdier er gjort op. Ane har ingen gæld og skal derfor aflevere 250.000 kr. til Jacob. Hans studiegæld på 200.000 kr. skal derimod trækkes fra hans aktiver, inden han giver halvdelen til Ane – dvs. han skal give 150.000 kr. til Ane. Dermed kan Jacob gå ud af ægteskabet med 600.000 kr., når boet er gjort op, mens Ane kun får 400.000 kr., selvom hun ikke har været med til at stifte studiegælden. Jacob hæfter dog stadig alene for sin studiegæld”.

Opret en ægtepagt

Selvom det først er i en skilsmisse, at problemet opstår, kan du ifølge advokaten faktisk tage dine forholdsregler langt tidligere for at undgå en lignende situation.

”Selvom det kan virke meget uromantisk, er det allerede inden brylluppet, at man skal tage emnet skilsmisse og økonomi op. Konkret kan man i fællesskab oprette en ægtepagt, hvor man fx gør kvindens eksisterende formue eller en bestemt andel af friværdien i huset til særeje for hende, hvis manden går ind i ægteskabet med en tidligere gæld. Ved en skilsmisse bliver kvindens særeje som angivet i ægtepagten nemlig holdt ude af regnestykket, og så vil mandens eventuelle gæld ikke give en økonomisk skævhed for kvinden”, siger Karen Gøtzsche.

Fakta – skilsmisse og økonomi:

  • Når man bliver gift, indgår man i et såkaldt formuefællesskab med hinanden.
  • Man råder ikke over eller hæfter for hinandens værdier eller gæld under ægteskabet, men i en eventuel skilsmisse indgår begge parters aktiver og passiver i bodelingsregnestykket.
  • Hvis man kan blive enige, må man dele boet, som man vil. Er der uenighed, skal man følge reglerne om ligedeling.
  • Ligedeling betyder ikke, at man lægger alt i én pulje og deler midt over.
  • Tværtimod skal hver part først opgøre det overskud eller underskud, der er tilbage, når ens passiver (fx gæld) er trukket fra ens aktiver (fx ens andel af husets værdi). Herefter skal man så at sige aflevere halvdelen af sit overskud til den anden.

Læs mere om skilsmisse på vores skilsmisseportal

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Poul Ezra Andersen
25-01-2017 09:05:37

Et spørgsmål fra virkeligheden.

Min kæreste vil have skilmisse med sin ægtefælle. Han er ejer af huset, de bor i iflg. skødet. Friværdien er 2 mill. Hun har været hjemmegående og har mere gæld end formue dvs. en nettogæld på 200.000. Hvordan deles dette bo?

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
27-01-2017 15:33:31

Hej Poul.
Hvis der i fællesboet ikke er andre aktiver end mandens friværdi på 2.000.000,- kr.og ikke andre passiver end din kærestes gæld på 200.000,- kr., så skal din kæreste have 1 mill. fra manden og hun beholder selv sin egen gæld på 200.000,-
God weekend
Venlig hilsen
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Jimmy
04-02-2017 14:46:15

Hej
1.Jeg blev skilt for 10 år siden vi havde et hus købt i 2003 på pantebrevslån. Lånet blev optaget i begges navn men på skødet står der kun hendes navn. jeg får hvert år en opgørelse fra banken om hvor meget der skyldes i huset. Er det muligt at komme ud af det pantebrev da det jo er hendes ejendom, det er jo også hende der betaler afdrag og renter dog kun med 50% af fradraget.jeg er gift igen men vi er låst af dette pantebrev.
2. i forbindelse med købet af huset skulle jeg også kausionere for et andet pantebrev hvordan kan jeg komme ud af det. Jeg ønsker ikke at være bundet. teknisk set er det jo som om vi ikke er skilt. jeg har flere gange anmodet min x om at få mig slettet men der sker ikke noget Hvad gør jeg ?? Mhv

Karen Gøtzsche
06-02-2017 11:50:24

Hej Jimmy.
En løsning på både dit spørgsmål 1 og 2 forudsætter, at din x-kone medvirker til at søge gældsovertagelse, og at hun kan godkendes som enedebitor.
Det kan måske være tillokkende for hende, at hun derved alene får rentefradragsretten.
Du kan evt. selv kontakte kreditorerne, og spørge om de vil kunne berigtige gældsovertagelse til hende alene.
Uden x-konens og kreditors velvilje kan du intet gøre.
Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
46 14 59 41

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Søren
25-01-2017 10:10:43

Skal en ægtepagt være indgået/tinglyst FØR brylluppet? Eller kan man til en hver tid oprette en og/eller ændre den?

Karen Gøtzsche
27-01-2017 15:24:33

Hej Søren.
En ægtepagt kan både oprettes før og efter indgåelse af ægteskab. Det er en god ide at oprette den inden. En ægtepagt kan også ændres efterfølgende.
Både oprettelse og ændring kræver enighed imellem parterne.
God weekend.
Med venlig hilsen
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Lone
8/14/2019 10:12:32 PM

Jeg har et spørgsmål omkring min mands ny optaget lån på 250.000. Kommer jeg til at hæfte for det ved skilsmisse. Vi har været gift i 2 år. Og hvis ja, er det nok at lave en skriftlig aftale os imellem på at ved bodeling skal han selv betale gælden og beløbet ikke bliver trukket fra hans aktiver til mig? Hilsen Helle.

Finn Jensen
11-02-2017 16:10:16

Skilsmissesæreje dokument gælder det kun i tilfælde af skilsmisse elleskilsmisser gælder det også ved dødsfald efter

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
24-02-2017 15:45:38

Hej Finn Jensen
Jeg beklager, at jeg pga. ferie først besvarer dit spørgsmål nu.
Et rent skilsmissesæreje gælder kun ved separation og skilsmisse. Mange skilsmissesærejer er imidlertid lavet sådan, at de bliver fuldstændigt særeje for den ægtefælle, der bliver længstlevende. Det er et såkaldt kombinationssæreje.
Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
46 14 59 41

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Finn Nissen
21-02-2017 21:17:36

Efter en kaotisk tid, så er min eks. kone flyttet i lejlighed. Hun stoppede for 2 md. siden med at betale til vores fælles hus. Vi var gift i 8 md. Hun er meget uligevægtig og har desværre en advokat som bidrager til hendes luner, således har hun forsøgt at få svar på hvad jeg skal betalt til hende i husleje. Derfor har jeg to spørgsmål. Hvilke muligheder har jeg for at få hende til at betale igen. Hun svarer ikke på hvorfor hun ikke betaler. Det andet spørgsmål er kan hun med nogen form for juridiske midler få husleje og ikke betale kreditforeningslån, banklån, ejedomsskat og husforsikring?

Mvh
Finn Nissen

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
22-02-2017 16:44:35

Hej Finn.
Svar på dine spørgsmål kræver en lidt længere forklaring, som jeg naturligvis gerne vil give dig.
Jeg beder dig derfor venligst oplyse dit telefonnr. Jeg vil så ringe dig op snarest muligt.
Mvh Karen Gøtzsche 46 14 59 41

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Anni stehr
23-02-2017 10:34:27

Jeg sidder i uskiftet bo efter min mand døde i 2012. Hvis jeg vil skifte med min mands tre børn nu, hvordan foregår det. I vores testamente står der at jeg skal arve mest muligt og at børnene skal arve lige meget efter stirpalgrundsætningen. Min mand har 3 børn og jeg har 2 børn.

Venligst Anni stehr

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
24-02-2017 16:07:44

Kære Anni Stehr
Mit umiddelbare svar på dit spørgsmål er, at din mands 3 børn ved skifte nu skal have deres tvangsarv, hvilket er 1/16 af hele boet ( 1/8 af din afdøde mands halvdel ). Du beholder/arver resten.
Stirpalgrundsætningen betyder at børn ligeligt deler deres døde forælders arv. ( f.eks hvis en søn er død, arver hans børn til lige deling hans arv )
Det nok en god ide, at du får en advokat til at hjælpe dig med et skifte.
Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
46 14 59 41

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Steffen Goldek
23-02-2017 17:28:16

Hej har en ekssvigerdatter der skylder os 21.300,- bla for et bilkøb som hun lavede sammen med vores søn og noget indskud til en lejlighed.
Hvordan gør vi bedst krav på pengene?
Det er ca en måned siden de gik fra hinanden og i starten kunne vi nogenlunde tale om problemerne, dette har hun dog ødelagt totalt siden.
Vi aftalte dengang mundligt at hun havde til og med d. 20/7-17 "pga børnepengeudbetaling den dag" med at betale det sidste af gælden.
Kan vi så nu forlange skriftligt at få alle pengene nu, eller er vi nødt til at vente til d. 20/7 og så håbe påsat hun betaler?
Og hvad gør vi hvis hun ikke betaler?
Med venlig hilsen Steffen Goldek

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
24-02-2017 13:39:05

Hej Steffen Goldek
Jeg har lige sendt dig et svar, men kan ikke se, om det er gået igennem.
Hvis du ikke modtager svaret, er du velkommen til at ringe mig op på 46 14 59 41.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Steffen Goldek
24-02-2017 14:41:07

Hej Karen
Jeg har ikke fået noget fra dig, vil du prøve igen?
Mvh Steffen

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
24-02-2017 15:53:29

Hej igen
I er nødt til at overholde den indgåede aftale om betaling senest 20/7-17, medmindre jeres x-svigerdatter forinden misligholder en afdragsbetaling. I så fald vil i kunne opsige hele gælden til fuld indfrielse før den nævnte dato.
Hvis hun slet ikke betaler, vil jeg anbefale jer at kontakte en advokat, som så kan tage gælden til inkasso.
mvh
Karen Gøtzsche
46 14 59 41

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
B. Christensen
23-02-2017 20:30:33

Hvad er en ægtepagt omfattet af?

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
24-02-2017 13:12:40

Kære B. Christiansen
En ægtepagt er et dokument, hvori ægtefællerne aftaler, hvad der skal være særeje, og hvad der skal være formuefællesskab.
En ægtepagt skal tinglyses for at være gyldig.
Håber at det er svar nok. Ellers er du velkommen til at ringe mig op på 46 14 59 41.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Per Andersen
13-03-2017 23:16:31

Hej Karen Gøtzsche
Måske du kan hjælpe meg med
jeg blev gift i ca. 2000 med x og vi gik vær til sidt i 2008 jeg gik til min advokat for at få lavet sereje. Men da vi skulle skrive under hade han kun 3 huse med jeg svare at det var ikke som jeg hade bestilt han mente at var vi gift i mange år,og jeg skulle komme til skade og dø ville hun stå helt uden noget men så sa hu at hun aldrig ville gørre krav på noget af mit.i år 2000 købte en ejendom til nu står jeg med problem hun forlanger halvdelen af di to huse det hus er købti 1976 det er to udlejnings ejendomme. Da hun fløtte ind ved meg hade hun en gæld på ca 80.000-kr har aldrig betalt husleje i di år kan du give meg et got råd vordan jeg best kommer ud af dette hilsen Per.

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
17-03-2017 08:48:22

Hej Per
Jeg har lidt svært ved at besvare dit spørgsmål skriftligt.
Jeg vil dog gerne rådgive dig, og beder derfor venligst om dit telefonnummer, så ringer jeg dig op i næste uge.
God weekend
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Lisbeth
01-05-2017 14:42:33

Hej Karen
Min kæreste har en gæld til skat. Hvis vi bliver gift, vil jeg så kunne komme til at hæfte for hans gæld ? skattegælden er opstået før vi blev kærester, men hvad med de renter, som bliver pålagt gælden efter vi evt bliver gift ? og hvad i tilfældet af at han dør før mig, vil jeg så hæfte for hans gæld (incl renter) til skat ?
mvh
Lisbeth

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
01-05-2017 16:00:36

Hej Lisbeth
Du kommer ikke til at hæfte for din kommende ægtefælles skattegæld - heller ikke renterne. Heller ikke ved død kommer du til at hæfte, medmindre dødsboet skiftes privat. Det vil derfor være vigtigt, at dødsboet behandles som et Bobestyrerbo.
Ved ophør af formuefællesskab vil din mands skattegæld imidlertid formindske hans nettobodel med det resultat, at du måske skal aflevere mere til ham ( hans dødsbo ) end han skal til dig. I bør derfor overveje oprettelse af en særejeægtepagt inden i gifter jer.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
peter
13-05-2017 18:31:18

Min eks kone og jeg blev skilt her i april 2017.
vores hus er sat til salg, vi har fælles boliglån og hus, dette bliver nok solgt med et lille minus, så her skal gæld jo deles.
jeg har gennem ægteskabet, optaget noget gæld, jeg har ladet mig fortælle, at det hæfter min kone for da det blev optaget i ægteskabet??
er det korrekt.

Karen Gøtzsche
16-05-2017 10:49:05

Hej Peter
Selvom i har været gift, hæfter i ikke for hinandens gæld.
Uanset ægteskab hæfter man kun for den gæld, man selv har stiftet.
m.v.h.
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Nina
30-05-2017 06:30:29

Hej Karen
Jeg er en af dem der i 20 år har stolet blind og naivt på at min mand har styr på hans enkelmands håndværker firma og som jeg aldrig har været indvolveret i.
- men nu har jeg opdaget at det er langt fra tilfælles han har en gæld til Skat på over 600.000 kr. som kommer fra hans firma i gennem de år vi har været gift.

Jeg er folkepensionist og nu vil jeg høre dig
om jeg hæfter for hans skatte gæld hvis han går konkurs?
Undgår jeg skatte gælden hvis vi bliver skilt (hvad jeg overvejer kraftigt)?
Kan skat inddrive skatte gælden i det sommer hus jeg bor i og har folkeregisteradresse i og haft det i 20 år ( jeg er 100% ejer - jeg købte det før jeg blev gift)
vi har ingen ægtepagt. håber du kan svare mig MVH Nina

Mie Rahbek Thomsen
15-06-2017 10:16:58

Hej Nina
Jeg beklager det sene svar.
Når gælden til SKAT er oparbejdet mens I har været gift, hæfter du subsidiært for gælden. Dvs. at hvis ikke de kan få pengene fra din mand, så går de til dig. De vil kunne foretage udlæg i dit sommerhus og kræve det solgt, hvis de på den måde kan få gælden helt eller delvist indfriet.

Hvis I bliver skilt, sætter det en brat stopper for, hvad SKAT har af muligheder. Efter en skilsmisse hæfter du ikke længere subsidiært, og de kan ikke længere foretage udlæg i dit sommerhus.

Skulle I gifte jer igen senere hen, vil hæftelsen ikke "vågne op" igen.

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen
Mie Rahbek Thomsen Advokat | ADVODAN Slagelse Se faglig profil
Besvar indlæg
Allan Gert Kristensen
05-02-2018 14:53:19

Hej Mie

Gælder det også selv om vi boer sammen efter skilsmissen
Med venlig hilsen
Allan Kristensen

Besvar indlæg
Mie Rahbek Thomsen
06-02-2018 15:14:38

Hej Allan

Hvis I bliver ved med at bo sammen efter en skilsmisse, vil I kunne forvente, at SKAT anser jeres skilsmisse for proforma samt omgåelse af mulighederne for subsidiær hæftelse. Hvis de får ret i synspunktet, vil der stadig kunne foretages udlæg hos ægtefællen på trods af skilsmissen.

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen
Mie Rahbek Thomsen Advokat | ADVODAN Slagelse Se faglig profil
Besvar indlæg
Allan Gert Kristensen
06-02-2018 16:38:35

Hej Mie (igen)
Jeg har en mistanke om at jeg vil få en skattegæld for 2014 og har ingen skattegæld pr. d.d.
har fået skilsmisse i 2018 vi har samme adresse,
Hvis jeg får tilsendt en opkrævning om skattegæld efter skilsmissen, så er det vel kun mig der hæfter for skattegælden.
Med Venlig hilsen
Allan Kristensen

Besvar indlæg
Mie Rahbek Thomsen
07-02-2018 08:55:40

Hej Allan

Hvis gælden er fra en periode, hvor I var gift, skal den som udgangspunkt tages med i jeres bodeling. Dette gælder også selvom beløbet først opkræves efter skilsmissen.
Hvis I imidlertid har gjort jeres bodeling færdig, kan det være vanskeligt at få taget gælden med ind efterfølgende. En bodelingsaftale er bindende, og er der ikke taget forbehold for en skattegæld, så kan det blive svært at ændre på aftalen.

Med venlig hilsen

Mie Rahbek Thomsen

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen
Mie Rahbek Thomsen Advokat | ADVODAN Slagelse Se faglig profil
Besvar indlæg
Elena Jørgensen
12-06-2017 14:46:36

Min eks mand og jeg blev skilt i 2009. Vi var gift og havde ikke ægtepagt. Vi ejede i fællesskab et hus bestående af 2 separate lejligheder, hvoraf min mand alene stod på skødet for den ene lejlighed - jeg på den anden. Ved skilsmissen fik min mand sin lejlighed, jeg min, løsøre blev fordelt i al fordragelighed. Vi optog i 2001 et lån på 100.000 kr. med sikkerhed i min lejlighed, men dog med begges underskrift på lånet, til brug for renovering til det i fællesskab ejede sommerhus, som vi solgte i 2006. Jeg har siden skilsmissen i 2009 alene betalt af på dette lånt - men har kun haft 50% fradrag, min eks mand har ikke betalt, men har bibeholdt sit fradrag på 50% i hele perioden. Han er nu død og jeg er derfor i tvivl om, hvordan restlånet skal behandles. Skal hans del udredes af boet - eller hvordan forholder det sig? Jeg har ikke overtaget hans gæld/lån og har heller ingen intentioner om at gøre det.

Besvar indlæg
Mie Rahbek Thomsen
15-06-2017 10:28:32

Hej Elena

Når boet efter din eksmand skal behandles, vil gælden på lånet også indgå som gæld i hans dødsbo, idet han er debitor på lånet.

Er der midler i boet, vil begravelsen først blive betalt, og bagefter vil kreditorerne blive indfriet. Hvis der er midler nok til at indfri hele lånet, vil boet have et regreskrav hos dig for din halvdel af restgælden.

Er der ikke midler i boet til at betale lånet, vil boet blive lukket, og du vil så desværre være enedebitor for hele restgælden over for banken.

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen
Mie Rahbek Thomsen Advokat | ADVODAN Slagelse Se faglig profil
Besvar indlæg
Nina
15-06-2017 11:23:21

Hej igen
Jeg har skrevet til dig om min mands skattegæld og at jeg bor på 20 år i vort mit 100%eget sommerhus. Og du skriver de kan forlange at jeg sælger sommer huset MEN det er min folkeregisterbolig og jeg har kun 670.000 Kr gæld i det og betaler renter og afdrag på under 4.000 Kr PR. Mdr. Jeg vil ikke kunne finde en bolig til under den husleje udgift . - vil skattereglerne virkelig være så uretfærdig at jeg ender med at sidde dyre i husleje for at de kan få deres penge fra min mands firma skattegæld ?


Mie Rahbek Thomsen
19-06-2017 11:29:25

Hej igen Nina

Generelt set vil alle kreditorer, herunder SKAT, fokusere på at få deres tilgodehavender tilbagebetalt. De kan ikke skele til skyldnernes forhold i den henseende, for de driver en forretning, som ikke kan løbe rundt, hvis de skal tænke med følelserne.

SKAT vil derfor ikke undlade at foretage udlæg i din ejendom - heller ikke selvom det medfører, at du vil få en dyrere husleje.

Med venlig hilsen

Mie Rahbek Thomsen

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen
Mie Rahbek Thomsen Advokat | ADVODAN Slagelse Se faglig profil
Besvar indlæg
Lotte
24-06-2017 16:07:16

Min eksmand misbrugte sit kreditkort til vores fælleskonto over en periode på 2-3 måneder hvor han, trods et kreditmaksimum på 45000, formåede at spille for mere end 80000 før kontoen blev spærret. Jeg var ikke vidende om det før vores kort blev spærret. Desværre alt alt for sent...
To spørgsmål,
1. Har banken et erstatningsansvar for ikke at skride til spærring ved passage af aftalt kreditmaksimum?
2. I bodelingen hæfter jeg så for halvdelen af hele gælden, eller har han et eneansvar overfor den del der ligger over de 45000 kr?

Mie Rahbek Thomsen
26-06-2017 11:46:42

Hej Lotte

Det er da en rigtig ærgerlig situation.

I forhold til banken hæfter I begge solidarisk for hele gælden. Jeg tør ikke sige, om banken burde have spærret kontoen ved kr. 45.000,00, men I hæfter formentlig helt op til kr. 80.000,00.

I jeres indbyrdes bodeling vil du have et kompensationskrav hos din mand, idet han har misbrugt fællesmidler. Hvis I har andre aktiver, kan du derfor modregne kravet, og på den måde blive godtgjort.

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen

Med venlig hilsen
Mie Rahbek Thomsen
Mie Rahbek Thomsen Advokat | ADVODAN Slagelse Se faglig profil
Besvar indlæg
Sofie
29-08-2017 21:46:57

Hej. Håber at du kan besvare mit spørgsmål, da jeg er frustrerende magtesløs. Jeg er i sommeren 2016 blevet skilt. Sammen havde min eksmand og jeg et boliglån og et hus. Jeg fraflyttede huset umiddelbart før skilsmissen. Dette hus er langt om længe blevet solgt, med et lille underskud. Min eksmand er af den opfattelse, at vi ved skilsmissen, og da jeg fraflyttede, blev boligen og hermed indhold opdelt. Dvs at han han er af den opfattelse at vores fælles møbler, indkøbte hårde hvidevare og mine resterende personlige egendele som er i huset, nu er hans. Han truer ligeledes med, at jeg bliver politianmeldt for ulovlig indtrængen og tyveri hvis jeg viser mig på adressen og henter mine ting. Kan dette være rigtigt? Hvordan opdeles boet nu hvor huset er solgt?

Ligeledes har vi gennem skilsmissen delt de faste udgifter til huset såsom ejendomsskatte og terminer. Dette er foregået gennem en fælles budgetkonto. Fra denne budgetkonto har han betalt regninger for hans eget forbrug, som det fra starten har været aftalen at han selv skulle betale, da det ikke er mit forbrug. Dette nægter han at betale, og taler uden om når jeg forsøger at kontakte ham ang. Det. Jeg kan ikke få etableret en samtale med ham. Hvordan kan jeg juridisk argumentere for at han selv skal betale for egne udgifter? Kan skifteretten kontaktes og benyttes til hjælp selv et år efter skilsmissen?

Karen Gøtzsche
31-08-2017 16:23:06

Hej Sofie
Dine spørgsmål rummer flere elementer, som bedst besvares mundtligt.
Oplys derfor venligst dit telefonnr., så ringer jeg dig op.
Mvh
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Ds
25-09-2017 21:21:38

Hej
Jeg bor sammen med min mand i et hus, købt i vores ægteskab men kun med mit navn på skødet. Vi skal nu skilles, og jeg ønsker ved en bodelings overenskomst at tinglyse huset til ham. Jeg har diverse kreditorer som jeg samlet set skylder 200.000, kan de gøre udlæg i huset når det nu er tinglyst til min (eks) mand.
På forhånd tak for svar.
Mvh
Ds

Karen Gøtzsche
27-09-2017 10:15:19

Hej Ds
Dine kreditorer kan kun foretage udlæg i de aktiver du ejer, og dermed ikke i huset, hvis det er skødet over til din mand.
Hvis du med overdragelse af ejendommen til din mand, har givet ham en betydelig friværdi, vil dine kreditorer i nogle tilfælde kunne anfægte overdragelsen.
MVH
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Heidi
03-10-2017 22:04:37

Hej.
Vi står og skal til og skilles.
Mit spørgsmål er om, hvis vi bliver skilt inden huset er sat til salg ,og alt det der følger med.( Der skal lige siges begge vores navne er på skødet. ) Vil han så kunne gøre ,så jeg ikke skulle have noget og skulle have sagt, tænker sælge huset til den pris han syntes? Lukke vores kontoer i banken uden min underskrift? Osv. Håber i kan hjælpe mig.
Vh Heidi

Karen Gøtzsche
06-10-2017 12:06:42

Hej Heidi
Din mand kan ikke sælge huset uden din underskrift. Så du er altså med til at bestemme salgsprisen.
Fælleskonti i banken kan han godt disponere over. Hvis du vil forhindre dette, må du tale med banken om en evt. opsplitning mellem jer.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Mikael jensen
30-10-2017 22:25:16

Min kone og jeg har i længere tid været oppe at tottes. For tre dage siden smed hun så bomben og ville skilles. Hun tog efterfølgende hjem til anden familie og bo. Jeg har nu fundet ud af hun har optaget nyt lån via kommunen til indskud på lejlighed og samtidig også oprettet nye bankkonti, NemKonto og ændret folkeregister-adresse. Det tyder altså på hun ikke længere vil indbetale til vores fælles udgifter såsom realkredit, boliglån, billån og alle andre fælles udgifter der har været forbundet med at leve sammen og stadig gør. Vi ejer begge 50/50 af realkredit og boliglån. Jeg har efterfølgende været på forretningsrejse og da jeg kommer hjem har hun været og rydde børnenes værelser og et par enkelte fælles ting i huset. Alt dette er sket i løbet af 5 dage. Hun er førtidspensionist så jeg ved hun ikke kan betale for sin egen lejlighed samtidig med vores fælles udgifter og jeg kan ikke betale vores fællesudgifter alene. Hvad hæfter jeg for og kan jeg skifte lås i døren, for at være sikker på hun en dag ikke har tømt hele huset når jeg ikke er hjemme ?? Det skal siges jeg har endnu ikke modtaget nogen skilsmisse/seperationønske fra statsamtet. Med venlig hilsen Mikael

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
31-10-2017 15:46:30

Hej Mikael
Du og din ægtefælle hæfter solidarisk, hvilket betyder, at i begge hver især hæfter for hele gælden.
Hvis din ægtefælle ikke betaler, er du nødt til at gøre det, for at undgå at ejendommen begæres på tvangsauktion.
Med hensyn til at skifte ejendommens låse, så er der ingen regler, der forbyder det.
M.v.h.
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Mette
05-11-2017 09:35:30

Hej Karen
Min mand og jeg er aldrig blevet gift, men har 3 børn og hus sammen
Nu skal vi skilles, og vi har to biler, som begge står i mit navn.
Den ene er spritny, og med en gæld på ca 200.000. Den anden er udbetalt af os begge henover 7 år (180.000)
Kan han forvente, at jeg overdrager bilen, som er betalt ud, til ham, og at jeg beholder den nye? altså kvit og frit for ham, og 9 års gæld til mig! Hvordan gøres det ordentligt?
Venlig hilsen Mette

Karen Gøtzsche
06-11-2017 17:23:13

Hej Mette
Begge biler tilhører dig, og du bestemmer derfor som udgangspunkt hvad der skal ske. Måske I begge hæfter for billånet i den nye bil ? Så skal der findes en løsning med långiver.
Ring mig gerne op for rådgivning 46 14 59 41.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Malene
13-11-2017 12:40:29

Kære Karen

Efter at have læst din artikel om gæld ved skilsmisse er jeg pludselig blevet i tvivl ifht skattegæld og bodeling.
Min mand og jeg ejer i fællesskab et hus med en friværdi på ca. 5 mio.
Dvs. 2,5 mio til hver. Herfra skal trækkes anden gæld. jeg skylder ca. 80.000 kr væk, hvorimod han har en skattegæld på ca. 800.000 kr.

Jeg har hele tiden været sikker på at jeg ikke ville komme til at "betale" den, da sagen er fra før vores ægteskabs indgåelse. Men nu er jeg i tvivl.

Jeg underskrev i øvrigt en ægtepagt umiddelbart før vores ægteskab, hvor han sikrede sit firma og de penge han lagde i udbetaling for vores fælles hus. Denne er dog aldrig blevet tinglyst - gælder den alligevel??

På forhånd tak.
Mvh
Malene

Karen Gøtzsche
15-11-2017 18:07:33

Hej Malene
Allerførst: Ægtepagten er ikke gyldig, når den ikke er tinglyst.
Dernæst : Ved deling af jeres fællesbo i.f.m. evt. separation/skilsmisse får din mands gæld den betydning, at hans nettobodel bliver mindre end din nettobodel. Da i hver skal aflevere halvdelen af jeres nettobodele til den anden, kommer hans gæld til at "belaste" dig økonomisk. Dette kan i kun rette op på, ved at oprette en ægtepagt.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
K
05-12-2017 00:27:15

Vi har været gift i 20 år og går nu fra hinanden, ønsker at det skal ske i fred og på fair måde.
Vi købte hus i 1999 i kun mit navn men skrev begge under på lån i kreditforening.
Vi har huset til salg nu ( været til salg længe) og der er en friværdi på ca. 8 - 900.000 kr. - huslån er nu restgæld ca. 500.000.

Vi har en opsparing på ca. 600.000 kr.
Vi ønsker begge at min mand skal overtage hus som hans alene ( dermed får han fortjen. v/ hussalg) og jeg får opsparing og flytter.
Alt andet som fx. bil (får han) og andet kan vi sagtens dele og vi har ingen anden gæld.

Spørgsmål:
Når skødet skal skrives over i hans navn, hvad så med restlånet på hus? som jeg jo ikke længere vil hæfte for? Bliver det automatisk kun ham der hæfter efter skøde skrives i hans navn?

Hvordan gør vi helt nøjagtigt? Og er det ok at gøre det sådan.

Hvad er udgifter forbundet med det, ændring af skøde og ændring af lån i huset?

Andet vi skal tænke på.

Tak på forhånd for svar

Venlig hilsen

Karen Gøtzsche
05-12-2017 12:02:48

Hej K
Allerførst skal i henvende jer til den bank eller kreditforening, som har pant i jeres hus. I skal ansøge om, at din mand godkendes som enedebitor på lånet.
Når han er godkendt, skal der tinglyses et skøde til ham, så han bliver eneejer.
Det er en god ide, at hele jeres bodelingsaftale skrives ned, så der senere ikke opstår uenighed om, hvad der er aftalt.
Der er fuldstændig aftalefrihed, så bare i begge er tilfredse er det ok.
Hos mig vil en renskrivning af jeres aftale og tinglysning heraf koste kr. 5500,- plus moms, ialt 6875,- kr. hvortil kommer tinglysningsafgift med 1660,- kr.
Hvad gældsovertagelsen i kreditforeningen koster, kan jeg desværre ikke svare på.
Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
B
08-12-2017 15:43:44

Hej Kraen. Mit spørgsmål går på at jeg gift men ønsker at blive skilt. Jeg har desværre få oprettet en del gæld kun i mit navn. Jeg ønsker og håber da heller ikke at min kone skal hæft for dette. Denne gæld er forbrugs lån. Der er stadig gæld i huset men vil nok komme ud med et lille plus når huset skal sælges. Hæftet min kone for den glæd jeg selv har fået rodet mig ud i. Hvis ja kan jeg undgå dette. På forhånd tak hilsen B

Karen Gøtzsche
13-12-2017 11:49:21

Hej B
Din kone hæfter kun for sin egen gæld og altså ikke for den forbrugsgæld, du har stiftet.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Anette
12-12-2017 12:56:52

Hej. Vi påtænker at købe hus i mit navn. Jeg ejer i forvejen et sommerhus købt for erstatning. Jeg vil låne pengene til huset i sommerhuset. Min mand har en ejendom og en stor kassekredit som måske ikke kan blive betalt (han er syg og kommer måske til at gå ned i tid ) dvs. Vi er klar over at hans gæld måske ikke kan betales i fremtiden. Kan hans kreditorer hente gælden i mit hus/sommerhus. ?Han har lavet det meste af gælden mens vi har været gift.
I tilfælde af at han dør før mig ,skal jeg så indfri hans gæld eller kan jeg lade være med at vedgå mig arv og gæld?
Skal vi lave ægtepagt på det nye hus ?

Karen Gøtzsche
13-12-2017 11:55:54

Hej Anette
Så længe du og din mand begge er i live , kan hans kreditorer ikke komme efter dit hus/ sommerhus. Imidlertid skal hele jeres formuefælleskab opgøres ved død, og da kan din mands kreditorer få glæde af din formue.
I bør snarest kontakte en advokat, for at få oprettet en særejeægtepagt.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Marianne Nielsen
08-01-2018 20:09:13

Hej
Står i den situation at jeg skal skilles efter 5 års ægteskab jeg havde huset da vi blev gift og det er stadig kun mig der står for det og det er kun mig der har betalt til det i den tid vi har været sammen.. kan hun krave noget fra huset?? Mvh m

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
10-01-2018 11:51:20

Hej Marianne
Din ejendom tilhører jeres formuefællesskab. Friværdien skal derfor, alt andet lige, deles med din ægtefælle ved skilsmisse, medmindre i kan aftale jer frem til en anden løsning.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
CF
18-01-2018 18:57:14

Hejsa.
Jeg blev skilt i 2015. Hus og gæld i banken blev gjort op. I ægteskabstiden optog vi forskellige lån for at hjælpe hendes forældre, da de stod i RKI og ikke kunne. Efter skilsmissen forsatte forældrene med at betalt deres lån, men nu er de stoppet og lånene er sendt til opkrævnings virksomheder og med fare for at ende i RKI selv, er mit spørgsmål:
Da vi begge har skrevet under, hæfter jeg så for hele beløbet, hvis hun ikke betaler hendes del?
Kan disse lån evt. deles nu?

Karen Gøtzsche
22-01-2018 16:35:52

Hej CF
Sådan som du beskriver det, kan jeg ikke se andet end at i hæfter solidarisk. Dvs. at du hæfter for det hele. Gælden kan kun deles op, hvis kreditorerne accepterer det.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
CF
23-01-2018 19:33:34

Hvis jeg så betaler lånene, kan jeg så sagsøge hende efter følgende, for så skylder hun jo mig pengene????

Karen Gøtzsche
24-01-2018 15:28:17

Hej igen.
Hvis du indfrier lånene, vil du kunne kræve 1/2 af din ekskone.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
CF
24-01-2018 16:59:20

Hvis hun så ikke vil betale frivilligt?

Karen Gøtzsche
26-01-2018 12:02:37

Så må du søge hjælp hos en advokat.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
winni collin
25-01-2018 11:51:45

Hej min ekskærste igennem 11 år ,britisk statsborger valgte at forlade mig august sidste år men det skal siges ,han sender penge hjem vær uge til huslånet 920000 samt et andet lån .Vi begge står på skødet .Men nu ønsker han til jul iår 2018 at have 100000 og huset kan stå i mit navn .MMHH jeg for et stor gæld er på pension men får også fra pensam og jeg spørger så sålænge jeg betaler alt til banken ,vil de så komme efter mig når jeg melder ham ud af danmark .Ikke mindst kan jeg jo leje det halve hus ud og kan få en indtægt mvh winni

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
26-01-2018 12:09:06

Hej Winni
Så længe du betaler alt, er der ikke nogen der kommer efter dig.
Det er dog noget uholdbart, at din ekskæreste fortsat er medejer af huset. Du bør kontakte en advokat for mere uddybende rådgivning og hjælp, end jeg kan give dig her.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
winni collin
26-01-2018 14:03:22

tusinde tak men troer jeg vente lidt ,pga han forsat sender penge fra uk .De går jo ud af eu omlidt og hvis han og konen vil have jeg skal sælge siger jeg nej huset skal ikke sælges .Men han skal selv melde sig ud af danmark det kan jeg ikke gøre .Jeg prøver at kontakte en til omkring jul samt tager den derfra forstå mig ret mvh winni

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
26-01-2018 14:19:04

Helt ok. Du er velkommen til at vende tilbage.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Ann Nissen
26-01-2018 19:50:07

Hej.
Blev skilt i 2015.
Banken ville ikke frigøre os fra hinanden økonomisk, før jeg underskrev at jeg ville hæfte for min eks mand gæld hvis han evt ophørte med at at betale sin andel af gælden.
Jeg har i snart 2 år kommet langt ned med mit lån, er færdig til dec 18.
Kan det virkelig passe at jeg forsat skal hæfte for min eks mand gæld når jeg er færdig, det mener banken.

Er dybt frustreret
Mvh Ann Nissen

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
29-01-2018 12:03:16

Hej Ann
Det lyder som om banken har forlangt, at du kautionerede for din mands lån efter en opsplitning af jeres tidligere fælles gæld. I så fald er det korrekt, at banken kan komme efter dig, hvis din mand ikke betaler.- også selvom du har betalt dit eget lån.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Jan Ole Rasmussen Duch
16-02-2018 09:36:48

Spørgsmål.
Ang. min hustru og hendes eksmands ‘gamle’ gæld.

Min hustru og jeg blev gift d.17-1 2017

Jeg flyttede ind i hendes hus. pr.1-6 2016.

Vi har valgt at flytte derfra pr.1-4 2018.

Desværre er der et stort tab ved hussalget og derved en gæld, som min hustru (og
eksmand) nu skal afdrage på, i årene frem.
Mit spørgsmål går på, hvad der vil ske med denne gæld, i såfald min hustru/og hendes eksmand dør før gælden er afdraget/ -eller f.eks. at vi bliver skilt.

Jeg har ikke noget med huset og gælden at gøre, men vi er jo gift, så vil en eventuel
restgæld pålægges mig at færdigafdrage?
VH
Jan-Ole

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
20-02-2018 11:51:48

Hej Jan-Ole
I tilfælde af din hustrus eller hendes x-mands død eller ved skilsmisse vil du ikke blive pålagt at færdigafdrage gælden - MEN din hustrus gæld får indflydelse på boopgørelsen, og vil indirekte kunne få negativ betydning for dig.
Pr.1/12018 er Ægtefælleloven med nye regler om bl.a. særeje trådt i kraft, og det er nu muligt ved ægtepagt at aftale, at gæld skal være særeje.
I bør kontakte en advokat og få mere indgående rådgivning om, hvordan i bør indrette jer.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Helle
04-02-2018 17:57:15

Hej

Jeg er blevet skilt for 4 mdr siden og er flyttet. Vi har hus sammen som bliver sat til salg. Derud over har min eks et enkeltmandsfirma som skal gøres op. Det tager rigtig lang tid for ham at få det gjort op og han har rigtig mange undskyldninger bl.a at han ikke får pengene ind fra hans kunder. Er der tidsfrist på hvornår det senest skal afsluttes efter en skilsmisse? Hvad gør jeg for at få tingene afsluttet hurtigst mulig? Er bange for om han kan finde på at lade det gå konkurs. Hvis han lader det gå konkurs, kommer det så til at påvirke evt overskud af hus salget?

Karen Gøtzsche
05-02-2018 17:56:20

Hej Helle
Der er ikke nogen egentlig tidsfrist, men jeg vil råde dig til, at få taget hul på bodelingen snarest muligt. Du har brug for at få rådgivning hos en advokat. Evt. skal sagen indbringes for Skifteretten for at få din mand til at medvirke.
Al din mands gæld kan påvirke hvor meget du får ud af bodelingen.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
lotte pedersen
3/9/2018 7:47:31 AM

Min mand ejer vores hus ,som han har købt af sin far,jeg har kausioneret for 2 lån I huset til ombygning.Nu skal vi skilles ,kan jeg bare blive sat ud af huset og hæfter jeg for gælden.
Vi lavede særeje da vi skulle giftes hvad vi medbragte hver I sær på dette tidspunkt,på daværende tidspunkt boede vi et andet sted og faderen boede I huset og hvis min mand døede før mig skulle fadderen blive boende I huset.Nu er bor min mand og jeg I huset .Har jeg nogle rettigheder .
Mvh
Kjær

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
3/12/2018 11:58:39 AM

Hej Lotte Pedersen
Hvis det nuværende hus træder i stedet for det gamle, som var din mands særeje, så er det ham som har retten til at blive boende.
Og ja, din kautionsforpligtelse gælder stadig. Hvis din mand overholder betalingerne, kommer banken ikke efter dig.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
charlotte Nielsen
3/9/2018 8:47:30 AM

Jeg blev skilt den 23/7-15 efter 16 års samliv/ægteskab. Min eks og jeg havde hus sammen (jeg ejede huset 4 år inden alene). Han ville ikke sælge det da vi blev skilt og han kunne ikke få lov til at overtage alene(sep. 2015), så jeg har været tvunget til at eje. Nu er han holdt med at betale - både til BRF og på pantebrevet(gæld til min far). BRF skal nok få deres penge ved en tvangsauktion, men hvordan får min far sine penge?
Som BRF siger, så vil de gå efter den der har pengene og det er min eksmand. Han tjener ca. 500.000 pr.år og jeg 120.000. Brf vurdere at min eksmand vil komme til at betale størstedelen tilbage, da vi hæfter soldarisk. Det samme gælder for pantebrevet hos min far, men hvad kan min far gøre for at få sine penge uden at det vil koste ham dyrt?
Min eksmand fik selv huset vurderet til 1.200.000 som ville dække både BRF og pantebrevet, men så kunne han pludselig se at jeg ikke ville få gæld med derfra og så ville han købe det(nov. 2017)
Der blev iøvrigt aftalt advokater imellem at Min eksmand skulle afholde udgifter med huset ellers skulle han betale husleje til mig, men nu gør han INTET. Kan jeg gøre krav på husleje, når det nu er aftalt og skrevet ned hos advokaterne?

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
3/12/2018 11:49:37 AM

Hej Charlotte
Hvis din far ikke får dækket sin fordring ind på tvangsauktion, må han forsøge at inddrive gælden ( som efter auktion er en usikret fordring ) hos dig og din x-mand. Han vælger selv, om han alene vil holde sig til den ene af jer. Han får nok brug for advokathjælp til dette.

Hvis din x-mand ender med, at indfri den gæld i hæfter solidarisk for , kan han søge halvdelen betalt af dig.
Ja, du kan henholde dig til aftalen mht. betaling af udgifter/ huslejebetaling.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Kirsten Henriksen
4/3/2018 6:13:03 PM

Min søn har været gift i lige 1 år da han bliver skilt. hun har åbenbart en gammel studiegæld på 300.000 kr skal han betale halvdelen af den. Kan man hvis ja kommen uden om det.

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
4/4/2018 5:03:04 PM

Hej Kirsten Henriksen
Din søn hæfter ikke for ekskonens studiegæld.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Karina Sørensen
4/3/2018 11:51:23 PM

Min far er død.

Han står som eneejer af deres bolig ifølge tingbogen. Vi går ud fra de begge har skrevet under på lånene i banken og kreditforeningen. (Det mener min mor ihvertfald de har) vi forventer ikke ved salg at få penge nok til at kunne dække de skyldige lån. Vi forventer et tab på 150-300.000 kr.

Det ser umiddelbart ud som om der kommer en pæn sum fra livsforsikring og hans pensionsordning, så ved udskiftet bo kan hun så dække tabet med nogle af disse penge, og hun kan selv styre tempoet på husalget.

Det der bekymrer mig er, at hvis der ikke kommer de penge vi tror, og hun vælger uskiftet bo, så kan hun risikere at komme ud med gæld, men når hun nu er medunderskriver på lånene vil hun så ved et bobestyrer alligevel hæfte for 100% af tabet eller kun sin egen andel?

Hvis der er bobestyrer på, hvor stor indflydelse har hun så på salg, flytning og indbo når hun ikke er ejer af huset?

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
4/4/2018 5:11:26 PM

Hej Karina Sørensen
Hvis din mor har skrevet under på lånene, hæfter hun for den fulde restgæld, der måtte komme efter et underskudssalg. Dette uanset skifteformen.
Ved bobestyrerbehandling er det bobestyreren der træffer beslutningerne. Væsentlige beslutninger såsom salg af hus skal dog forelægges arvingerne.
De fleste bobestyrere tager herudover hensyn til efterlevende, og finder fornuftige løsninger vedr. salg, flytning og indbo.
Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Karina Sørensen
4/4/2018 5:44:24 PM

Et enkelt uddybende spørgsmål.

Det ser ud som om hun på det ene har skrevet under som meddebitor, men det andet "kun" som ægtefælle, hæfter hun så kun for det som hun er meddebitor på eller begge?

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
4/12/2018 11:08:50 AM

Hej igen
Man hæfter kun, hvis man har skrevet under som debitor.
Den anden underskrift er en accept til, at ægtefællen selv optager lån i ejendommen.
Mvh
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Sarah
6/23/2018 4:23:38 PM

Jeg bor i huset efter skilsmisse , han mødte ikke til ejendomsmægler og vil at jeg tog halvdelen af hans privat gæld for at overlevere huset.
Jeg betaler alt til huset og han har halv frAdrag , han har lod sine privat gæld tage pant i huset - nu har jeg anmodet skifteretten dele boet-huset.
Skal jeg betale hans gæld ud for at overtage huset , gæld i hus er huSets værdi , bank vil gerne lade mig overtage gæld men ikke hans privat gæld.

Karen Gøtzsche
6/25/2018 4:21:24 PM

Hej Sarah
Overdragelse af ejendommen kan kun ske mod indfrielse eller overtagelse af gælden.
m.v.h.
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Sarah
6/26/2018 7:16:27 AM

Men er der ikke lovgivning om at en mands privat gæld kan aldrig blive en andens.
Hus gæld er større end formue , pante breven er udelukkende hans privat gæld - oveni gælden.
Jeg forsøgt kontakt dem for at betAle dem af som ejer af huset og måtte ikke da de ikke er mine.

Karen Gøtzsche
6/26/2018 9:40:40 AM

Hej Sarah
Som jeg forstår dig, har din mands kreditorer pant / udlæg i hans halvpart af huset. Det betyder ikke, at gælden er din, men det betyder, at kreditorerne skal acceptere en overdragelse af halvparten, hvis ikke du overtager eller betaler gælden.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
sarah
6/26/2018 3:33:57 PM

Og lige for at sikre mig at jeg har forstået det korrekt... De skal acceptere overdragelsen - men ikke flytte med og blive mine ,vel.
Altså de skal fjernes hvis huset bliver min ved bodelingen.
Mange tak for jeres besvarelse ,det betyder så meget ;-)

Karen Gøtzsche
6/26/2018 3:55:00 PM

Hej Sarah
Det er korrekt forstået, at din mands udlæg/pant skal fjernes, hvis huset skal overdrages til dig.
Kreditorerne er ikke forpligtet til at gå med til dette.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
A
6/29/2018 11:24:58 AM

Hej,

Min kæreste og hans eks optog i sin tid et lån/pantebrev i huset pga. overforbrug, da hun ikke ville arbejde.
Siden november har hun så ikke ville betale hendes del->det måtte vi så gøre, da banken ikke vil dele gælden.
For at vi kan komme videre, trods det er surt, så skal det pantebrev indfries.....vi har måtte sluge nogle gevaldige kameler og det synes uretfærdigt, men der er vel ikke andet at gøre?
Hvis vi indfrier hele lånet, kan vi gøre regres, som jeg forstår det?
Hvis ja, er der en tidsfrist på, hvor længe vi kan det?
Desværre vil det nok forholde sig sådan, at hun vil prøve andre ting også, så ville vi have regres kravet i baghånden.....lidt tragisk at skulle benytte sig af det, men vi aner simpelthen ikke hvad vi ellers snart skal gøre:-(

På forhånd tak

Med venlig hilsen
A

Karen Gøtzsche
6/29/2018 12:53:41 PM

Hej A
Det er fuldstændig rigtigt forstået, at hvis din kæreste indfrier gælden, vil i kunne gøre regres overfor x`en for halvdelen.
I skal være opmærksomme på forældelsesfristen på 3 år.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Sarah
7/10/2018 8:22:40 AM

Kan man eller kan man ikke sætte et halvt hus på tvangsauktion ?

Min eks vil ik overdrage eller sælge huset jeg bor i og har lod sit privat gæld tage udlæg i .
Ved skifteretten vil han at jeg betaler hans privat gæld og rest hus gæld for at overtage.

Jeg lader den gå videre til bobehandling da jeg har betalt ALT i tre år alene.
Bl.a Et ti års lån så langt mere end en evt husleje.

Jeg tilbyd dog 20.000 til hans kreditorer som har pant på 68.000kr
Men hans advokat vil ik ringe til dem med det beløb.

Så mit spørgsmål er kan bobehandlwr vurdere at han skylder mig penge som jeg kan tage videre i civil retten og så tvinge hans del på tvang og selv købe den ?

Jeg hæfter for alt gæld i hus aligevel da vi var gift ved hus købet 50/50

Har huset en højere værdi end rest gælden og han ser guld mine og vil sælge nytter det ik da jeg selv må stop betalinger for at spare op til flytning... så jeg ser kun mulighed i at blive og han har tvunget mig til det i tre år nu og børnene er glad for stedet nu.

Jeg har seks børn og selv førtidspensionist så jeg kan kun overtage rest gæld og så vidt jeg ved bør jeg kunne få fri process - men kan man sætte et halvt hus på tvang ?

Eller er der en anden vej ?

Karen Gøtzsche
8/22/2018 9:25:33 AM

Hej Sarah
Det kan godt lade sig gøre at begære en halv ejendom solgt på tvangsauktion. Situationen er dog noget upraktisk, og kræver mere advokatrådgivning, end jeg kan give dig her. Kontakt derfor din nærmeste Advodan-advokat.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Den fortvivlede
7/30/2018 11:01:18 AM

jeg står i den situation at jeg skal giftes den 18.08.2018, altså om godt og vel 3 uger, jeg har oprettet en ægtepagt med fuldstændig særejer samt arveafkalds dokument, det er sådan at jeg har en formue både i kontanter i banken, hus med stor friværdi og aktiepapirer min kommende mand er indsat hvorpå sagsomkostningerne er fra i år, han har en del bøder fra trafikforseelser de seneste år, hvor vi har boet i et samlivsforhold, også har han en gæld med sagsomkostninger fra en tidligere dom, hvor der også skal erstattes til offergæld tror jeg det hedder, men nu står vi i den situation om det overhovedet er smart og gifte os, da vi har hørt at skat kan tage min formue når vi er gift og han skylder til disse ting, ellers kan de tage en del af mit hvis vi en dag bliver skilt selvom jeg har særeje, håber du kan hjælpe os da vi ellers hurtigst muligt skal have aflyst vores bryllup hvor alt er købt og planlagt.
hilsen den meget fortvivlede

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
8/7/2018 12:01:18 PM

Hej
Jeg gætter på, at det du har hørt om vedrører " subsidiær ægtefællehæftelse ".
De regler vedrører dog kun personskatter, og kun personskatterestancer, som er opstået i et indkomstår, hvor ægtefællerne har levet sammen.
Jeg mener derfor ikke, at jeres kommende ægteskab bør være i fare.
Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Linda Kristiansen
8/5/2018 11:31:31 AM

Hej
Min mand og jeg blev skilt for snart to år siden. Vi ejer begge huset 50/50 og da jeg er blevet boende har jeg betalt alle udgifter. Nu har jeg så læst at vi egentlig skal betale halvdelen hver (undtagen forbrug), og at jeg så skal betale 50% i leje af hvad vi forventer at kunne udleje huset til.
Hvis vi gør det er det så først fra i dag, eller vil det kunne gøres med tilbagevirkende kraft?
Og hvis vi ikke kan blive enige om hvad huset kan udlejes for, hvordan finde man så ud af det?

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
8/7/2018 11:47:51 AM

Hej Linda
Den løsning I har valgt er meget almindelig. Hvis i begge er tilfredse hermed, synes jeg at i fortsætter.
En ejendomsmægler vil kunne udtale sig om lejeværdien for jeres bolig.
Umiddelbart vil jeg mene, at hvis i ønsker ordningen ændret, så bør det være for fremtiden, men tilbagevirkende kraft er også mulig, hvis i er enige herom.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Nette
9/1/2018 10:12:46 PM

Mit spørgsmål lyder sådan?

Jeg blev skilt for 5 år siden, min mand den gang havde et privat ejet firma, som han desværre måtte lukke og slukke for og han fik en gæld på 750.000 han siger den dag i dag at jeg skulle have Haft det halve af gælden fordi vi var gift da har lavede firmaet... han tog hele gælden for at give mig luft ( sagde han )
Mit spørgsmål er så at, har han ret skulle jeg have haft det halve af gælden eller er det hans alene.. jeg har aldrig skrevet under på noget i firmaet og jeg har aldrig været med til nogle samtaler i banken.. så hvem har ret i denne sag

Karen Gøtzsche
9/3/2018 4:09:02 PM

Hej Nette
Gælden er din mands alene. Da du ikke har skrevet under på noget, hæfter du ikke, og du skulle derfor heller ikke have haft halvdelen, da i blev skilt. Du har ret.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
thea
9/3/2018 10:40:45 AM

Jeg er blevet skilt for snart et år siden. Skal min eksmand hjælpe med at betale den studiegæld jeg har fået mens vi var gift? Jeg har jo i princippet været med til at betale den han havde (Fra før vi blev gift).

Karen Gøtzsche
9/3/2018 4:03:59 PM

Din mand hæfter ikke for din studiegæld. Den hænger du selv på, også selvom du var med til at betale hans.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Anonym
9/6/2018 8:49:23 PM

Hej Karin
Jeg blev skillt for over 2 år siden og har stadig fælles ejendom med min x kone.
Hun boede i huset og er fraflyttet i sommer 2017 og har siden stoppet alt betaling for fælles (i begges navne med underskrift) udgifter til huslån og boliglån. Jeg er så flyttet ind i huset men vil gerne sælge og det er vi enige om. Hvilke muligheder har jeg for at kræve halvdelen af de to kreditter tilbagebetalt, da jeg siden sommer 2017 har betalt hele udgifter inkl renter? Hvad er vejen frem? Lan det modregnes med hussalg?
Med venlig hilsen

Karen Gøtzsche
9/11/2018 9:43:16 AM

Hej
Dine muligheder for at kræve halvdelen af de faste udgifter betalt af din ekskone er begrænsede. Der er nemlig praksis for, at hun kan forlange husleje af dig for at bo i hendes halvpart af ejendommen. For mere eksakt rådgivning må du spørge din nærmeste Advodan advokat.
Mvh
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Anonym
9/11/2018 4:57:40 PM

Hej Karen
Tak, men husleje går helt op mellem os, det var kun omkring kreditgæld.
Hvad kan man gøre her?
Med venlig hilsen

Karen Gøtzsche
9/12/2018 4:02:25 PM

Hej Igen
jeg tror, at jeg med ovennævnte har besvaret dit spørgsmål. Ellers forstår jeg det ikke.
Du er velkommen til, at ringe mig op på 46 16 59 41.
Mvh
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Annemette
11/7/2018 10:35:50 AM

Hej Karen

Jeg skriver på min søsters vegne, der er lidt presset for tiden. Hende og hendes eksmand blev skilt i foråret. De har sammen et hus, som er blevet solgt. De nye ejere overtager huset 15/11-2018. Han flytter til en lejlighed 1/8-18. Han betaler stadig til huset, men hun betaler de faste udgifter, da hun stadig bor der. Hun flytter adresse medio september. Fra den 1/10-18 er det kun hende, der betaler for huset, hendes eksmand vil ikke betale mere (ikke fordi han ikke har råd, men fordi han ikke har lyst). De står begge som ejere af huset, så hun hæfter solidarisk. Jeg troede selv, at det han ikke havde betalt ville blive "trukket fra" når de får pengene fra huset, men det mener deres bank ikke at de må. Er vi helt galt på den, at det er banken der skal gøre det - eller skal det eventuelt en tur i retten med regretskrav og det hele? Det handler om mere end 20.000 kr. vil det kunne betale sig at tage sagen til en advokat hvis ikke banken vil give sig?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venligst

Annemette

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
11/9/2018 3:04:55 PM

Hej Annemette
Banken må ikke bare regulere, men skal udbetale salgsprovenuet med halvdelen til hver. Der er ikke oplysninger nok til, at jeg kan svare på, hvad i skal gøre.
I bør nok hurtigt kontakte en advokat for en vurdering af, om det kan betale sig at forfølge kravet mod x-en.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Annemette
11/14/2018 1:55:52 PM

Hej Karen.

Tak for svar!


Venligst

Annemette

Besvar indlæg
Vesterbyvej
11/12/2018 4:11:30 PM

Hej Karen
Jeg forsøger at hjælpe min far der er under skilsmisse, hans kommende ekskone har oprettet kviklån i min fars cpr nummer samt godkendt med hans nemid for at dække hendes 12 egne kviklån ind fra tidligere som min far ikke var oplyst om eksisterede,hun har ydermere oprettet minimum 2 lån mere, som vi er ved at undersøge nærmere, jeg ved hun ikke har mulighed for at låne nogen steder overhovedet, hvordan kommer man bedst ud af sådan en situation? jeg vil jo mene det er dokument falsk at sidde og bruge andres nemid, men lånene står jo kun i hans navn, og godkender han skilsmissen hænger han vel på det hele selvom intet af det reelt er hans gæld?

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
11/13/2018 1:10:31 PM

Ja, det lyder som om der er begået dokumentfalsk. Hvis I vil gå videre med dette må det meldes til politiet.
Selve skilsmissen har ikke betydning for spørgsmålet om, hvorvidt din far hæfter for gælden,
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Katrine
11/15/2018 8:52:37 AM

Hej Karen
Jeg er ved at blive skilt fra min mand og han overtager huset og bilen. Der er en friværdi i huset på 350.000 kr og bilen har en værdi af 50.000 kr. Derudover har vi en fælles opsparing på ca. 100.000 kr. Vi har begge studiegæld på henholdsvis 120.000 kr og 130.000 kr. Jeg er i tvivl om hvordan regnestykket skal sættes op. Jeg synes det virker uretfærdigt, hvis studiegæld tages med som passiver og dermed giver mig mindre. Jeg har jo stadig min gæld. Vil det ikke være mere retfærdigt at sige 350.000 + 50.000 + 100.000 = 500.000 og så dele med to, så jeg får 250.000 kr.? Eller skal det sættes op på en helt anden måde?
Med venlig hilsen
Katrine

Besvar indlæg
karen gøtzsche
11/19/2018 2:44:32 PM

Hej Katrine
Der skal "efter bogen " laves en opgørelse for jer hver især, og så skal i hver aflevere halvdelen af nettobodelen til den anden.
Så ja, studiegælden skal medtages.
Mvh Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Else
11/26/2018 10:04:31 AM

Min mand og jeg oprettede fælles testamente, da vi flyttede sammen i 2003.
Vi oprettede fælles tinglys ægtepagt, da vi senere indgik ægteskab.
Betingelserne: hver især tager ved skilsmisse det ud, som vi hver især tog med ind.
Huset tilhørte min mand. Jeg har siden betalt det halve af fælles udgifter på bolig( fratrukket skattefordel) el, vand, varme forsikringer.
Vi indkøbte fælles møbler og betalte en halvdel hver. Dokumentation for det.
Ved skilsmisse må vi fordele møblerne mellem os. Skal der ske fradrag for slitage ved værdisættelse.
Vi har lavet en fælles opsparing til dækning af udgifter til nye hvidevarer m.m. Skal vi dele denne ved skilsmisse?
Dyre gaver, som jeg har fået, smykker m.m. Skal jeg give disse tilbage ved skilsmisse.
Udgifter til mad har vi delt ligeligt med et fast beløb hver md.

Hvordan fordeler vi tingene ved skilsmisse?

Mvh.
EH

Karen Gøtzsche
12/11/2018 5:54:03 PM

Hej Else
Sådan som jeg forstår dig, er huset din mands særeje, så det tager han som udgangspunkt ud uden deling.
Møblerne må i dele i mindelighed, eller få vurderet og udtage til vurderingssummen.
Fælles opsparing indgår i ligedelingen.
Gaver skal ikke gives tilbage, men kan , hvis de har større værdi indgå i ligedelingen med deres vurderingssum.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Anonym
11/28/2018 11:13:22 AM

Hej
Jeg er blevet skilt. Og inden vi blev gift, havde jeg en gæld, som jo så er min egen.
Men for ca 2 år siden(mens vi var gift), to vi et lån i friværdien, og købte det lån ud - så nu et det et realkreditlån i begges navn.
Hæfter vi ligeligt for det? Kan min eksmand kræve at jeg selv betaler det?

Karen Gøtzsche
12/11/2018 5:59:17 PM

Hej Anonym
I hæfter solidarisk for kreditforeningslånet, og din mand kan ikke kræve, at du betaler det selv.
M.v.h.
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
VVI
1/16/2019 9:27:14 AM

Hej, mit navn er VVI, jeg har været gift med min mand i 24.
Vi arbejdet sammen i hans enkeltmandsfirma indtil sidste år, da jeg fandt det ud af jeg var ikke en del af det.
Hvis vi bliver skilt, og vi deler vores ejendoms værdi, hvad sker der så med firmaets værdi?
Får jeg også hans gæld og underskud?
Er det klogt at lave en ægtepagt mht firmaet inden vi bliver skilt?
På forhånd tak,
Viviana

Karen Gøtzsche
1/22/2019 9:59:19 AM

Hej Viviana
Alt hvad du og din mand ejer, indgår i delingen hvis i skal skilles, medmindre det er gjort til særeje. - Altså også hans virksomhed.
Du kommer ikke til at hæfte for din mands gæld, medmindre du selv har skrevet under på den. Din mands gæld er dog med til at formindske hans samlede nettoformue, som du har krav på halvdelen af.
Hvis i ønsker en anderledes deling end ovenfor nævnt, bør i oprette en ægtepagt.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Den tvivlende
1/16/2019 7:48:24 PM

Hej

Jeg står lige nu i en situation, som i værste fald, kan resultere i skilsmisse. Min tvivl går på om, der er noget, jeg kan gøre for, at sikre at han ikke bruger/fjerner den opsparing som står på hans lønkonto.
Desuden vil jeg gerne høre, hvordan min økonomiske situation er, hvis jeg bor et andet sted i en periode, op til en beslutning om, hvad der skal ske. Min indtægt er en del mindre en hans, og kan ikke dække mine leveomkostninger i en sådan periode.
Mvh. Den tvivlende

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
1/22/2019 11:42:42 AM

Hej
Din mand må ikke forringe jeres delingsformue til skade for dig i.f.m. skilsmisse, f.eks. ved at bruge opsparingen. Hvis han gør det, har du krav på at blive godtgjort herfor. Man vil jo altid kunne gå tilbage, og se hvad der stod på kontoen.
Mht. leveomkostninger i en periode hvor du bor et andet sted, kan jeg oplyse, at der er gensidig forsørgelsespligt i ægteskabet, men i øvrigt kan jeg ikke svare præcist uden at kende økonomien nærmere..
M.v.h.
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Theodor Christiansen
1/20/2019 6:17:01 PM

Hej
Min forældre gav min kone og mig nogle penge som gave til huskøb. Min kones forældre gav samme beløb, men som lån. Et lån, som kun har min kone som underskriver. Hvordan stiller det os ved en eventuel skilsmisse ? Bør mine forældres gave laves om til et lån til mig, så vores økonomi har samme passiver og aktiver?
Venlig hilsen Theodor

Besvar indlæg
Karen gøtzsche
1/22/2019 12:00:53 PM

Hej Theodor
Dine forældres gave til jer kan ikke ændres til et lån.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
Flemming
4/2/2019 7:57:36 PM

Hej
Jeg er i den uheldige situation, at jeg er blevet arbejdsløs efter over 30 års arbejde. Så pengene er ikke så store for tiden.
Min kone (vi har været gift et par år) er nu desværre også blevet opsagt, så det gør ikke tingene bedre.
Hun har, mens vi har været gift, fået ny bil af forældrene, som kun står i hendes navn. Og hun har også lidt på kistebunden ved siden af, som også kun figurerer i hendes navn.
Hvorimod jeg er næsten blanket af på grund af det mistede job.
Vi betaler dog selvfølgelig begge til fælles udgifter til punkt og prikke.
Jeg havde noget forbrugsgæld samt skattegæld med ind i ægteskabet, som kun står i mit navn. Og også optaget et forbrugslån mens vi har boet sammen - kun i mit navn.
Nu lyder mit spørgsmål så: Hvis vi vælger at blive skilt i fred og fordragelighed, kommer hun forhåbentlig ikke til at hænge på noget af min gæld?
Og ligeledes kan jeg vel ikke "tvinges" til at skulle involveres i hendes bil og "kistebundspenge"?
Der er ikke børn eller andet i ægteskabet.
Og: Hvis vi bliver skilt, er der så noget i vejen for stadig at bo sammen eller evt. finde sammen igen senere?

Mvh Flemming

Besvar indlæg
Karen Gøtzsche
4/8/2019 10:31:07 AM

Hej Flemming.
Din kone kommer ikke til at hænge på gæld, som hun ikke selv hæfter for. Gælden er din alene.
I forbindelse med bodeling er der aftalefrihed, og du og din kone kan sagtens aftale skævdeling, altså at du ikke får andel i hendes aktiver.
Hvis i bliver skilt direkte kan i godt bo sammen alligevel. Vær opmærksom på at arveret og ret til udbetaling fra pensioner mv. ændres, når man ikke er gift.
Mvh
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Besvar indlæg
M. Madsen
4/9/2019 9:36:42 AM

Hej.

Min eksmand og jeg blev skilt 1.1.2018. Vi havde dengang 2 biler; 1 der var betalt og 1 med et billån på.

Jeg fik min bil som var betalt og vi aftalte han beholdte den anden bil sammen med at han fik huset uden at jeg fik nogle penge for det.

Nu, 1½ år senere opdager jeg via min skatteopgørelse at jeg fortsat hæfter for 50% af billånet, på trods af at jeg er slettet på registreringsattesten og vi ikke har talt sammen i 1½ år næsten.

Min eksmand nægter at lægge lånet om til ham selv.

Hvad kan jeg gøre?

Besvar indlæg
Karen
4/10/2019 3:14:27 PM

Hej M. Madsen
Hvis ikke det er aftalt som en betingelse i forbindelse med jeres bodeling, at din x-mand skulle sørge for at frigøre dig som debitor på billånet, så mener jeg, at det kan være svært at gøre noget ved nu.
I øvrigt vil jeg tro, at i hæfter solidarisk. Det betyder, at du hæfter for hele restgælden.
Du må nok sætte din lid til, at din x-mand betaler lånet ned som aftalt.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
finn mørcke
4/26/2019 12:14:10 PM

hej
min kone og jeg er ved at blive skilt
vi kommer nok fra huset med et rundt nul tidliger har vi haft en butik i mit navn her er der af forskellige grunde en skatte gæld på ca 400000 min kone har en skattegæld også fra en butik på ca 40000 som stod i hendes navn
min skatte gæld er startet med vi dengang( 6 år ) overførte 200000 til hendes butik som jeg så blev beskattet af vi havde en ret dårlig reviser

hvordan står vi nu overfor hinanden

med venlig hilsen

finn

Besvar indlæg
Karen
4/30/2019 2:28:29 PM

Hej Finn
Sådan som jeg forstår dit spørgsmål, mener jeg, at i hver især alene hæfter for jeres egen skattegæld. Hussalget går i nul, og der er intet at dele.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Martin
4/29/2019 5:21:46 AM

Hej.
Jeg står i den situation at jeg skal skilles og vi skal til at dele boet.

Vi har et hus der går i nul da det er vurderet til det vi
Skylder.

Men der skyldes i sommerhuset.
Der er et minus på ca 400.000.

Sommerhuset var min kones inden vi fandt sammen og det står kun i hendes navn, både skødet, pante brevene og kredit lånet.

Hvordan deler man det?

Karen
4/30/2019 2:33:02 PM

Hej Martin
Mht. huset så er der intet at dele, da det går i nul ved sal.
Sommerhuet er din kones, og det kan hun beholde, ligesom hun alene hæfter for gælden. Gælden skal altså ikke deles imellem jer.
Mvh
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Carl Åge Jakobsen
6/17/2019 1:20:41 PM

Hej, min kone havde købt hus da vi mødtes,og står derfor alene på skødet. vi har været sammen i mange år hvorfor kreditforeningslånet er omlagt flere gange, hvor jeg har underskrevet sammen med min kone. hæfter jeg for noget hvis vi bliver skilt, min kone vil gerne blive boende, men jeg er usikker hvor jeg står. mvh. Carl Åge

Besvar indlæg
Karen
6/24/2019 7:48:36 AM

Hej Carl Åge
Hvis du har skrevet under som meddebitor ( og ikke blot som ægtefælle ), så hæfter du også for lånet i din ægtefælles ejendom.
Mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Regitze H.
7/22/2019 10:15:22 PM

Hej Karen,
Jeg er blevet skilt fra min mand, grundet hans utroskab (og mangeårige alkoholisme). Undervejs i skilsmissen gjorde vores fælles revisor mig opmærksom på, at min exmand i 2018 har lånt penge i Norwegian, som han har investeret og angiveligt tabt. Han har vist tabt omkring 500.000 kr. Jeg har været uvidende om beløbet, men var vidende om at han investerede for 70.000 kr. Da han tabte dem, bad jeg ham mange gange om ikke at investere mere, og han sagde, at det vill han undlade at gøre.
Desuden har han gæld i sin virksomhed på omkring 600.000 kr - på trods af, at han i 2018 havde et overskud på 1,3 millioner. Heraf er jeg vidende om at han har taget løn til sig selv på ca. 7-800.000 kr - men ved ikke, hvad der er blevet af de øvrige penge.
Mit spørgsmål er: Kan jeg på nogen måder komme udenom at skulle dele den gæld, som min exmand har stiftet? Jeg er klar over, at hvis man bare følger loven om deling af aktiver og passiver, skal det jo deles ligeligt...
MVH Regitze

Besvar indlæg
Karen
8/5/2019 3:09:44 PM

Hej Regitze
Mit helt korte svar er, at du ikke hæfter for den gæld din mand har stiftet. Hans gæld formindsker dog hans bodel, og kan dermed medføre, at han bliver insolvent og derfor ikke skal aflevere noget til dig. Derimod kan du komme til at aflevere halvdelen af din nettoformue til ham.
Umiddelbart kunne det se ud som om, at du har brug for yderligere rådgivning. Kontakt din nærmeste Advodan advokat for et møde.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Viktoria
8/5/2019 1:49:44 PM

Hej,
Jeg skal skilles efter 7 års ægteskab. Vi regner med at komme ud med plus når alt er solgt..
Jeg har dog en studiegæld på rundt 300 000. Er det rigtigt forstået at han skal stå for 50% af den. Altså at jeg er “ansvarlig” for gælden men at 150 000 skal trækkes fra, fra hans del?

Tak!

Besvar indlæg
Karen
8/9/2019 3:28:12 PM

Hej Viktoria
Din mand hæfter ikke for din studiegæld, men gælden formindsker din egen bodel med 300.000,- kr.
Ligedelingsprincippet betyder, at I hver især skal aflevere halvdelen af jeres nettobodel til den anden.
Undskyld det sene svar.
mvh
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Håbet
8/3/2019 7:25:06 PM

Hej.
Jeg har mødt en kæreste, der blev skilt for ca. fire år siden. De er dog ikke økonomisk skilt. De ejer et hus sammen, som de skylder ret mange penge i. Min kæreste har de sidste fire år alene betalt afdrag på lånene, ejendomsværdiskat m.m. Hans ekskone har desuden gjort krav på børnepenge til deres tre børn, hvilket statsamtet har opgjort til normalbidrag x 200%. Min kæreste har sit eget firma, hvor egenkapitalen er negativ, men hvor der hvert år har været et overskud. Han har derfor ikke fået noget udbetalt. Han har ikke haft mulighed for at betale både børnepengene og afdragene på fælles gæld, så nu er hans gæld til det offentlige på ca. 600.000 samtidig med. Han har nu smidt håndklædet i ringen og er stoppet med at betale af på gælden til kreditforeningen og den gæld, de i øvrigt også har i banken. Sagen er nu gået til fogedretten. Mit spørgsmål lyder så: Kan han gøre sig nogen forhåbning om, at hans gæld til det offentlige, altså børnepengene, kan blive eftergivet eller gældssaneret idet, han kan fremlægge beviser for, at han i de år, han har skullet betale børnepengene alene har afdraget på deres fælles gæld? Hans ekskone har ikke villet være med til at sælge huset, som min kæreste har boet i hidtil.
Vh. Håbet

Karen
8/5/2019 3:16:28 PM

Hej Håbet
Min vurdering er, at din kæreste ikke han få sin bidragsgæld gældssaneret. Det vil givet blive lagt til grund, at der er tale om " systematisk oparbejdet gæld til det offentlige", hvilket udelukker gældssanering.
mvh
Karen Gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Ejnar
8/25/2019 10:36:21 PM

Hej. Min kone og jeg skal skilles. Konen har brugt mange penge så jeg har nogle lån for at få betalt alt det der skal betales
Små lån til 162.000,- ca og en bil og campingvogn.
Var inde og kigge at jeg har overført 24.000,- på 1,5 år via mobilpay.

Har ikke noget hus. det er lejet.

Det skal deles lige 81.000,- til hver .
Hvad med bil og campingvogn? skal de sølges?

Mvh Enig

Karen
9/2/2019 8:19:14 AM

Hej Ejnar
For at kunne besvare dit spørgsmål, har jeg brug for lidt yderligere oplysninger.
Du er velkommen til at maile mig dit telefonnr., så ringer jeg dig op.
MVH
Karen

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
jan wagner
9/6/2019 8:46:59 AM

min eks og jeg gik fra hinanden for ca 3 år siden vi har fælles gæld men jeg har betalt langt over halvdelen nu og hun bliver ved med at opkræve penge jeg har siden sidste år bedt om opgørelse fra de steder der skyldes penge men har ikke fået dem endnu.
vi var ikke gift boede kun sammen

Besvar indlæg
Karen
9/17/2019 5:21:12 PM

Hej Jan
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men jeg kan oplyse, at når i hæfter solidarisk, så kan kreditorerne holde sig til dig for hele gælden ( og altså ikke kun for det halve ). Du må nok snarest tage kontakt direkte til dine kreditorer, og undersøge hvor meget der er indbetalt på gælden.
Mvh
Karen gøtzsche

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Steen
9/12/2019 11:33:15 AM

Billån til ny bil (200.000) sidste år står i kvindens navn, men bilen er registreret i exmandens navn. Exmand har taget nøgler og bilen samt benyttet den fra tidligt i separation, som nu går over i skilsmisse. Kvinden har ikke måtte låne den til at køre børn til læge mv. Eller på arbejde.
Han betaler direkte til banken til billån, og pt afgifter mv, da banken ikke vil overflytte lånet til kun ham. Han vil heller ikke sælge bilen. Ham mener at bare han betaler til lånet, så skal han ikke gøre noget og har fuld rettighed og rådighed over bilen.
Hvordan kan kvinden slippe af med bil, lån, exmand I denne situation, da hun ingen ønske har om at overtage bilen.

karen
9/17/2019 5:34:00 PM

Hej Steen
Situationen du beskriver er temmelig uløselig, når x-manden ikke vil deltage. Banken kan ikke tvinges til et debitorskifte, og at han er ejer af bilen, og dermed råder over den, ligger helt fast. Måske kvinden kan kontakte banken, og appellere til at der findes en løsning.

Med venlig hilsen
Karen Gøtzsche
Karen Gøtzsche Advokat | ADVODAN Nykøbing Falster Se faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.