Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Black Friday: Overhold reglerne for prismarkedsføring

  • 20. nov 2017
  • 6 Spørgsmål & svar

Den store handelsdag Black Friday afholdes i år d. 24. november. Det er en dag, hvor mange butikker og webshops kører særligt gode tilbud på en lang række varer. Men lyder tilbuddet bedre, end det reelt er, kan det resultere i store bøder til virksomhederne fra forbrugerombudsmanden.

Det fortæller advokatfuldmægtig Indira Beckovic fra ADVODAN Tønder. Hun understreger, at det ikke er tomme trusler.

”I forbindelse med Black Friday i 2016 uddelte forbrugerombudsmanden bøder på op til 100.000 kr. til butikker, som ikke overholdte reglerne for prismarkedsføring. Efterfølgende blev reglerne på området også skærpet. Så driver man en butik eller en webshop gør man klogt i at sikre, at tilbud altid er retvisende, så forbrugeren ikke bliver vildledt”.

Indira Beckovic giver overblik over reglerne her:

  • Når du reklamerer med en rabat som en før/nu pris eller en procentvis besparelse, gælder det generelt, at varen eller varerne skal være solgt til en højere normalpris i mindst seks uger, inden prisen sættes ned.
  • En vare må dog godt have været del af en kortvarig tilbudskampagne på maks. tre dage i løbet af de seks uger.
  • Sættes prisen på en vare ned ad flere omgange, skal en besparelse sammenlignes med den seneste pris – og ikke den oprindelige pris.
  • Giver du rabat på sæsonvarer, som fx julepynt, skal produkterne have været solgt til normalpris i minimum fire uger inden fx Black Friday.
  • I september 2017blev reglerne for prismarkedsføring skærpet, så du ikke kan reklamere med en rabat som en før/nu pris eller en procentvis besparelse, hvis en vare er på tilbud så ofte, at der ikke er en egentlig normalpris at sammenligne med.
  • Du må ikke bruge salgsfremmende udtryk som fx ”kampagnepris”, ”choktilbud” og ”ekstremt billigt” med mindre, der er tale om et særligt godt tilbud. Hvis prisen ikke er betydeligt billigere end normalt, vildleder disse udtryk forbrugerne. 
Vil du vide mere?
Thomas Klæstrup Jørgensen

Thomas Klæstrup Jørgensen

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
kasper bjerkan
24-11-2017 10:42:27

hvis en virksomhed vælger at sætte en varer ned og reklamere for det, men når man går ind og køber varen, så er det bestemte tilbud ikke sat ned - det lovligt?

Besvar indlæg
Indira Beckovic
29-11-2017 20:01:32

Hej Kasper,

Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at butikken i deres reklame har oplyst en forkert pris ved en fejl. Hvis en butik reklamerer med et tilbud, så fanger bordet som udgangspunkt. Forbrugeren har derfor ret til at købe varen til den pris, som reklamen viser. MEN, der kan jo ske fejl fra butikkens side, og i så fald vil spørgsmålet være, om fejlen er så åbenlyst, at forbrugeren burde have vidst, at der var tale om en fejl. Hvis forbrugeren ved eller burde vide, at der er tale om en fejl, eksempelvis fordi det er usandsynligt, at den pågældende varer koster så lidt, så er butikken ikke forpligtet til at sælge varen for den fejlagtigt oplyste pris. Det kan dog være svært i visse tilfælde for butikken at bevise, at der er tale om en fejl.

Jeg håber, at det giver svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen,
Indira Beckovic

Med venlig hilsen
Indira Beckovic
Indira Beckovic Advokat | ADVODAN Tønder Se faglig profil
Besvar indlæg
Mathilde
12/20/2018 1:52:25 PM

Hej,
Jeg købte det Black friday en vare som var sat ned fra 1200kr til 400kr, genialt køb tænkte jeg. Da start prisen var så høj, nu var jeg så inde og skulle se noget på varen og ny var start prisen 500kr. Må man gerne bruge dette salgstrick ?

Besvar indlæg
Indira Beckovic
1/3/2019 8:35:07 AM

Hej Mathilde,

Tak for dit spørgsmål.

Det lyder umiddelbart som om, at den butik, som du har handlet i, har oplyst en forkert førpris på det tidspunkt, du købte varen. Dette er ulovligt ifølge markedsføringsloven.

Hvis det er tilfældet, kan du henvende dig til butikken og kræve et nedslag i prisen. Du skal kunne dokumentere, at førprisen var forkert.

Såfremt butikken ikke er villig til at tage dialogen med dig, har du mulighed for at klage til Center for Klageløsning.

Med venlig hilsen,
Indira Beckovic

Med venlig hilsen
Indira Beckovic
Indira Beckovic Advokat | ADVODAN Tønder Se faglig profil
Besvar indlæg
Anne Andersen
11/27/2019 8:33:33 AM

Hej Advodan,

Jeg sidder klar på tasterne til Black friday, som så mange andre.
Jeg har gjort mit forarbejde og skrevet før priserne ned på alt det jeg vil have på fredag.

Men nu kan jeg se, at fx trademax kører Black week, og ganske rigtigt har sat varerne “ned”. Eller det vil sige, at de faktisk har sat før prisen op i deres tilbud, så det ligner at det er billigere. Men prisen er faktisk den samme, som den var tidligere (har holdt øje i ca. 14 dage, og prisen har været det samme i de 14 dage)

Må de “snyde” sig til en fiktiv rabat på den måde?

Håber det giver mening?

Mvh Anne

Besvar indlæg
Thomas
12/2/2019 1:50:15 PM

Kære Anne

Tak for dit spørgsmål.

Den første del af svaret ligger i, om det overhoved er tale om en besparelse.

Hertil kræver det naturligvis, at prisen nu er billigere end tidligere.

Der er dertil ikke noget i vejen for at sætte prisen op. Det må man selvsagt gerne, og man må også gerne sætte prisen ned igen efterfølgende.

Men førend, at man må reklamere med en ”rabat”, et ”udsalg”, et ”tilbud” eller tilsvarende med en ”før og nu pris”, så må der ikke være tale om vildledende markedsføring.

Heri ligger bl.a., at før-prisen skal have været den angivne før-pris i en længere periode.

Hvad, der anses som værende tilstrækkelig lang tid, kan være forskellig afhængig af produktets type, men en periode på 14 dage vil næppe være tilstrækkelig lang tid til, at man må markedsføre tilbuddet med en ”før og nu pris”.

Dertil kommer, at man – som du selv påpeger – ej heller må sætte prisen på en vare op, alene med det formål at sætte den ned igen, så man kan reklamere med ”før og nu priser”. Dette vil i givet fald være vildledende markedsføring.

Jeg håber, det var svar nok.

Med venlig hilsen

Thomas Klæstrup Jørgensen

Med venlig hilsen
Thomas Klæstrup Jørgensen
Thomas Klæstrup Jørgensen Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.706 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.706 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.