Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Det skal du vide om persondata og inkasso

  • Af Pia Eskildsen
  • 15. maj 2018
  • 6 Spørgsmål & svar

Advokat og persondataspecialist Lars Emde Poulsen fra ADVODAN Slagelse gennemgår reglerne om persondata i inkassosager her.  

1: Indsaml kun relevante personoplysninger

Du må ikke indsamle og benytte personoplysninger, som ikke er nødvendige. På den anden side skal du sørge for, at du har tilstrækkelige oplysninger til at opretholde og gennemføre dine aftaler med kunderne.

Derudover er det vigtigt, at du først indsamler oplysninger fra dine kunder, når du har brug for dem. Som oftest er det ikke relevant at bede en kunde om at oplyse sit CPR-nummer i forbindelse med et salg. Det kan dog senere blive relevant i forhold til inddrivelse af gæld – fx ved tilmelding af afbetalingsordninger til PBS.

2: Overhold formålet med indsamlingen

Du må kun indsamle personoplysninger på kunder til brug for et bestemt formål – fx til opfyldelse af en aftale eller ved inddrivelse af gæld. Hvis en kunde har afgivet sin e-mailadresse i forbindelse med et salg, må du fx ikke videregive denne e-mailadresse til andre virksomheder med en advarsel mod at handle med kunder – altså medmindre at kunden har afgivet et samtykke specifikt til det.

3: Opfyld din oplysningspligt

Som virksomhedsejer har du pligt til at gøre dine kunder opmærksomme på, at du indsamler og benytter deres personoplysninger og til hvilke formål – altså længe inden, at de potentielt ender med at skylde dig penge.
I praksis betyder oplysningspligten, at du skal have synlige oplysningstekster de steder, hvor dine kunder afgiver deres personoplysninger til dig – fx i en online formular på din hjemmeside eller i en ordrebekræftelse.

Derudover skal du sørge for at have en persondatapolitik på din hjemmeside, hvor du supplerer med de resterende lovpligtige oplysninger om dine kunders rettigheder ift. de personoplysninger, du har indsamlet om dem.

Hvis du ender med at have en inkassosag, der skal i fogedretten, må du eksempelvis gerne bruge sociale medier til på forhånd at undersøge, om kunden har nogle aktiver, der kan tages udlæg i. I dette tilfælde skal du dog være opmærksom på, at også her skal du overholde oplysningspligten i persondatalovgivningen. Det vil sige, at senest når fogedretsmødet finder sted, så skal du informere skyldneren om, at du har indhentet oplysninger om ham eller hende, og hvorfor du har gjort det.

4: Send kun nødvendige oplysninger videre til inkassator

Hvis du vælger at få hjælp til dine inkassosager hos ADVODAN eller en anden professionel inkassator, er det vigtigt, at du kun fremsender de oplysninger, der er nødvendige for, at vi eller andre kan foretage inddrivelsen. Hos ADVODAN benytter vi kun oplysningerne til at foretage inddrivelsen og ikke til andre formål.

5: Slet personoplysninger, når de ikke længere er relevante 

Din virksomhed har pligt til at slette indsamlede personoplysninger, når de ikke længere er relevante. Det følger af de lovbestemte generelle principper omkring behandling af persondata, som I altid skal følge.

Spørgsmål
Rene Olsen
5/23/2018 1:35:41 PM

Det er vel lovligt at opbevare kundens oplsyninger så længe en garanti sag varer, f.eks året ud hvis det er det garantien går ud på ?

Besvar indlæg
Lars Emde Poulsen
5/23/2018 2:16:43 PM

Ja, de oplysninger der er nødvendige at gemme for at kunne opfylde en garanti, kan man godt opbevare.

Besvar indlæg
David Stray Jørgensen
9/24/2018 4:06:00 PM

Jeg røg i RKI, pga da jeg ikke svarede korrekt i "minretsag".
Fik genoptaget sagen, svarede korrekt og vandt den derefter mod OnePark.
Nu har jeg fundet ud af at jeg ikke bliver 100 % frikendt hos RKI, som jeg aldrig har været i nærheden af før. De skal jo cleare mig fuldstændigt?
F.eks forhøjer forbrugsforeningen ikke umiddelbart min kredit igen.
Den blev sat ned til 1000 kr. De vil vide, hvorfor jeg var i RKI. Det kunne jo have været kreditkort overforbrug?
Kan jeg få at vide, hvem der har fået at vide at jeg har været i RKI?
Skal Onepark eller RKI, sørge for at jeg får alle mine kreditrettigheder igen?

mvh

David

Besvar indlæg
Simon Mortensen
9/30/2018 7:55:42 PM

Hej David.

Du skal slettes fra RKI når kravet enten er afvist, som ved dom, eller hvis der er betalt.

Du skal derfor ikke længere fremstå i deres system.

Hvordan 3. mand vælger at reagere på den "tidligere" registrering, er jo op til 3. mand, men du kan jo fremsende dommen og tilbagevise at du skulle have været dårlig betaler.

Besvar indlæg
David Stray jørgensen
10/1/2018 11:58:15 PM

Kære Simon

Jeg mener ikke det er op til 3 mand, hvordan de vil håndtere oplysninger om min person.
Hvis der ikke er en relevant kobling til mig, dem og mine oplysninger, så skal de slettes

Besvar indlæg
Simon Mortensen
10/11/2018 6:13:22 PM

Hej David.

Jeg mener i virkeligheden også det er det jeg angiver i mit svar.

Hvordan de så i øvrigt vælger at håndtere situationen er vanskeligt at gøre noget ved.

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Persondata Persondata

Brug for hjælp? ADVODAN kan hjælpe dig med at få overblik over håndtering af persondata i din virksomhed.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.199 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.199 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.