Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Må man tage på ferie under en stress-sygemelding?

  • Af Pia Eskildsen
  • 18. jun 2018
  • 22 Spørgsmål & svar

Der gælder to grundlæggende regler, når du er sygemeldt, forklarer advokat med speciale i ansættelsesret Trine Binderup Larsen fra ADVODAN Aalborg.

1: Du må ikke foretage dig noget, der kan forhale din sygdom
2: Du skal sørge for, at din arbejdsgiver kan få sygedagpengerefusion.

Reglerne betyder, at du har ret til at opretholde din normale hverdag med din familie, socialt samvær og fritidsaktiviteter, hvis de ikke er med til at forværre din tilstand.

Du må også gerne tage på ferie, hvilket jo typisk vil have en positiv virkning, hvis du er langtidssygemeldt med stress. I forbindelse med ferien er det dog vigtigt, at du husker at tage højde for din arbejdsgivers mulighed for refusion af sygedagpengene. Den mulighed bortfalder nemlig, hvis du rejser uden for EU, Norge, Island eller Lichtenstein.

Spørg om lov
For at undgå enhver tvivl er det en rigtig god idé, at du spørger din kommune og/eller din arbejdsgiver om lov, inden du tager på ferie. Hvis du ikke har fået grønt lys, kan du nemlig risikere, at du ikke længere kan modtage sygedagpenge, eller at din arbejdsgiver ikke længere kan få refusion for din løn. I yderste konsekvens kan det få ansættelsesretlige sanktioner for dig. Så åbenhed og dialog er godt.  

Fremvis lægeerklæringen
Din arbejdsgiver har ret til at se en lægeerklæring. Du bør derfor se lægeerklæringen, som en positiv ting, der kan være med til at afmystificere dit sygdomsforløb og gøre din arbejdsgiver klogere på din tilstand. Den kan samtidig være med til at sikre, at du kan holde ferie med god samvittighed.

Undgå provokationer
Du bør tænke dig grundigt om, inden du lægger noget ud på sociale medier under dit sygdomsforløb. For mange feriebilleder og for mange festlige arrangementer kan hurtigt komme til at se forkert ud hos din chef eller dine kollegaer, hvis de skal løbe stærkere, mens du er fraværende. Del derfor med omtanke. 

Vil du vide mere?
Trine  Binderup

Trine Binderup

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Helle Christensen
6/19/2018 10:40:30 AM

Disse regler gælder vel uanset årsagen til sygdom/fravær?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
6/27/2018 2:31:53 PM

Hej Helle

Psykisk sygdom og fysisk sygdom er retligt set ligestillet, så ja - artiklen gælder også for andre sygdomme.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Erik Robert Lundgreen
6/19/2018 4:52:26 PM

Hej Trine.

Jeg har hørt noget om, at efterson sygdom er en feriehindring i forhold til Ferieloven, kan man ikke umiddelbart holde ferie som man ønsker det, fordi Sygedagpengeloven rent juridisk vil sammenkæde ens evne til at holde ferie som værende lig med, at man tekmisk set så ikke længere er uarbejdsdygtig.

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
6/27/2018 2:32:25 PM

Hej Erik

Det er korrekt, at ferie betragtes som en raskmelding - og dermed som en ny sygeperiode efterfølgende, men det gælder kun, hvis ferien ikke er aftalt med arbejdsgiveren og kommunen. Det er derfor vigtigt, at man inden afrejse sikrer sig, at man har "spurgt om lov".

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Dorte
9/24/2018 7:19:39 PM

Jeg har i januar tilmeldt mig til et AMU-kursus, der kun finder sted en gang om året. Jeg er i job og har fået fri til kurset uden løn, er tilmeldt som privatist. Og nu skal jeg opereres i en skulder og regne med at være sygemeldt omkring 8 uger, kurset ligger i den 6.syge-uge. Lægen siger at skulderen skal bruges bare ikke til belastende arbejde, hvilket mit job som postbud er med mange tunge løft. Må jeg tage på kurset som sygemeldt eller skal jeg raskmeldes for derefter at sygemelde mig igen når kurset er slut?

Trine Binderup Larsen
10/5/2018 1:07:54 PM

Hej Dorte

Dit spørgsmål kræver desværre lidt mere konkret viden om din sag, samt nogle undersøgelser. Kontakt mig gerne, hvis du ønsker konkret rådgivning i din sag.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Michael j.
11/6/2018 6:34:09 AM

Hvordan hvis man læser på aftenskole ved siden af sit job?
Kan arbejdsgiver kræve man afbryder dette så længe man er sygemeldt med stress, eller er det en lægelig vurdering?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
11/7/2018 10:15:51 AM

Hej Michael

Er du sygemeldt med stress er udgangspunktet, at du gerne må opretholde din normale hverdag med socialt samvær og frihedsaktiviteter, herunder deltagelse i aftenskole. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke må foretage dig noget, der kan forhale din sygdom. Det er derfor en konkret vurdering hvorvidt du må deltage på aftenskole.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Mette
12/6/2018 9:01:35 PM

Sygemeldt med stress, offentligt ansat og skal på skiferie til Norge. Er det så udelukket af “få lov til”? Skiferien var planlagt inden sygemeldingen trådte i kraft.

Trine Binderup
1/3/2019 3:37:59 PM

Hej Mette

Umiddelbart ja, medmindre du får en aftale i stand med arbejdsgiver og kommune forudgående.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Cecilia Petersen
12/7/2018 12:15:50 PM

Hej Trine
Jeg er sygemeldt pga. belastningsreaktion, pustuløs psoriasis og en skulderskade efter en arbejdsulykke. Jeg har lige skiftet kommune. Min tidligere kommune sagde ok til min planlagte ferie til Januar 2019 uden sygedagpenge naturligvis.

Min nye kommune siger jeg ikke kan tage på ferie til januar, fordi jeg ingen feriepenge har tilgode.

Jeg har købt ferien i april måned 2018 og forstår ikke den nye kommunes argument. Jeg skal tale med min læge, så hun kan skrive det ind i min journal. FOA siger jeg gerne må holde ferie så længe jeg ikke blokerer/ forsinker mit sygeproces. Hvad siger du?
Jeg glæder mig til at læse dit svar.

Besvar indlæg
Trine Binderup
1/3/2019 4:09:30 PM

Hej Cecilia

Udgangspunktet er at man ikke kan afholde ferie når man er syg. Det er således kommunens vurdering og afgørelse hvorvidt de vil acceptere at du bliver raskmeldt mens du afvikler ferie, og sygemeldt igen lige efter, uden at det påvirker arbejdsgivers ret til sygedagpengerefusion. Det seneste jeg har hørt er at kommunerne er ved at gå væk fra den praksis imidlertid.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
TB
1/4/2019 6:12:51 PM

Hej Trine,

Jeg har læst dine gode svar om ferie under sygemelding (med stress), og det står rimeligt klart, men jeg har alligevel brug for en præcisering:

Må man under sygemelding (med stress) opholde sig (i længere tid) i sit eget sommerhus? Dette forventes at skabe mere ro end ophold hjemme og dermed begrænse perioden for sygemeldingen. Dvs. ikke en købt ferie, men ophold i sin egen fritidsbolig.

Betyder det i den forbindelse noget, at sommerhuset ligger udenfor DK (men i EU)?

Pft.

Trine Binderup
1/16/2019 9:17:34 AM

Hej TB

Du har som sygemeldt ret til at tage midlertidigt ophold andetsteds end din bopæl i Danmark eller i et andet EU/EØS land. I forbindelse med opholdet, vil du vil som udgangspunkt bevare retten til sygedagpenge, hvis du ikke forhaler din helbredelse. Jeg vil dog altid anbefale at du aftaler nærmere med din arbejdsgiver og kommunen. Du er også altid forpligtet til at være opmærksom på det post der kommer fra din kommune og så videre, hvorfor du også skal tænke det ind. I dag kommer det meste dog nok elektronisk.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Line
1/7/2019 11:12:13 AM

Hej Trine
Jeg er pt sygemeldt med stress. Jeg har planlagt en skiferie til Sverige om 3 uger, hvor jeg forventer at være tilbage på job - dog kun på nedsat tid.
Kan det give nogle udfordringer?
På forhånd tak

Trine Binderup
1/16/2019 9:18:26 AM

Hej Line

Er du stadig sygemeldt til den tid, har du som udgangspunkt ikke ret til at holde ferie, medmindre det er efter aftale med arbejdsgiveren eller kommunen. Er du derimod ikke sygemeldt til denne tid, er du berettiget til at holde ferie, såfremt du har optjent ret hertil efter ferielovens regler.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
HLV
1/28/2019 7:16:17 PM

Hej Trine,
Blev opsagt i fredags, ikke fritstillet, 3 mdrs opsigelse, har en planlagt skiferie uge 7, overvejer en stress-sygemelding, da det tager hårdere på mig end forventet... kan jeg tage afsted alligevel hvis jeg melder mig syg fra i morgen? Finder ja og nej svar ved søgning... er noget forvirret 🥴

Trine Binderup
2/6/2019 11:20:06 AM

Hej HLV
Ved en opsigelse bortfalder alle tidligere aftaler mellem dig og din arbejdsgiver, om tidspunktet for afholdelse af din ferie. Hvis du gerne vil fastholde din ferie, som du inden opsigelsen har indgået aftale om med arbejdsgiver, så er det noget du og arbejdsgiver kan beslutte i fællesskab, hvis I er enige om det.
Sygemelder du dig i din opsigelsesperiode, har du som udgangspunkt ikke lov til at holde ferie, medmindre det er efter aftale med din arbejdsgiver eller kommunen.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Martin Brøndserud
2/5/2019 12:20:57 PM

Hej Trine

Tak for din gode artikel.
Jeg har pt. en Kone som er sygemeldt med bl.a. stress fra sit arbejde.
Der var inden sygemelding planlagt ferie i uge 8, og de 3 dage op til påske her i 2019. (der var faktisk også planlagt en tur i uge 11, men den er pt sat på hold)
Dette er bragt videre til arbejdsgiver og til kommune som begge, som det er lige nu, accepterer denne præmis, da det jo som du beskriver i din artikel ikke forværrer min kones situation/tilstand.
Altså er der give "go" på ferie. Der hvor jeg lige mangler lidt præcisering er, om der skal bruges af de opstjente feriedage på at afholde den planlagte ferie, (dette hævder kommune), eller om det du skriver i artiklen er, at man i princippet, kan holde ferien med løn/sygedagpenge, og så evt. senere i indeværende ferieår hvis raskmelding indfinder så bruge den optjente ferie der?

hvis ja, hvor finder du lovhjemmel til dette, da jeg har behov for at kunne dokumentere dette for kommune og formodentlig også arbejdsgiver.

På forhånd tak

Besvar indlæg
Trine Binderup
2/6/2019 11:21:29 AM

Hej Martin
Det er ikke muligt for din kone at holde ferie med sygedagpenge, hvilket fremgår af Ankestyrelsens principafgørelse 58-16, da en arbejdstager under ferie ikke opfylder betingelsen om at være uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand. Udbetalingen af sygedagpenge forudsætter at den sygemeldte er uarbejdsdygtig efter § 5 i sygedagpengeloven og det er derfor uforenelig med afholdelse af ferie. Er en arbejdstager sygemeldt kan der således være tale om feriehindring med den konsekvens, at arbejdstageren kan få feriepengene udbetalt. Jeres planlagte ferie skal derfor bruges med de optjente feriepenge.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Ægtemanden
2/6/2019 10:42:55 PM

Min kone er sygemeldt med stress og opsagt fra sit arbejde pga. sygemeldingen.

Arbejdsgiver skriver i opsigelsen at man forventer at hun afvikler resterende ferie i opsigelsesperioden. Hun har fuld løn under ferie (funktionær), hvordan vil det påvirke hende økonomisk at holde ferie, hvis hun ikke bliver raskmeldt inden udløbet af opsigelsesperioden? Vil det betyde at hun stadig får sin fulde løn fra arbejdsgiver, men at arbejdsgiver så ikke modtager refusion, eller mister hun lønnen i den tid hun holder ferie?
Det synes jeg ikke er helt klart formuleret.

Besvar indlæg
Trine Binderup
2/13/2019 10:21:32 AM

Arbejdsgiver kan ikke kræve at ferien afholdes i en fritstillingsperiode eller blot i en opsigelsesperiode, når medarbejderen er sygemeldt hele perioden. Er der en periode hvor medarbejderen ikke er syg skal der afvikles ferie, hvis ellers det er varslet korrekt. Kontakt mig, hvis du konkret ønsker bistand i din kones sag.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.