Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Nye persondataregler har konsekvenser for virksomheders e-mailmarkedsføring

  • Af Pia Eskildsen
  • 04. jan 2018
  • 33 Spørgsmål & svar

Fra d. 25. maj 2018 får den nye persondataforordning virkning, og på samme tidspunkt træder en ny databeskyttelseslov i kraft i stedet for den nuværende persondatalov. Udover disse to regelsæt skal du kende reglerne i markedsføringsloven, når du markedsfører din virksomhed via e-mails.

Advokat og specialist i persondata Trine Binderup Larsen fra ADVODAN i Aalborg guider dig gennem reglerne her.

Krav til samtykke
Markedsføringsloven stiller krav om, at du som erhvervsdrivende skal indhente samtykke fra dine modtagere, inden du må sende dem markedsføringsmaterialer via e-mail. I forbindelse med selve indhentningen af samtykket, er der en lang række krav, din virksomhed skal overholde, forklarer Trine Binderup Larsen.

Samtykkereglerne bliver skærpet med den nye persondataforordning. Det præciseres blandt andet, at et samtykke skal gives frivilligt, specifikt, informeret og utvetydigt. I praksis betyder det, at det skal være helt tydeligt for modtageren, hvordan han/hun afgiver et samtykke. Samtykket skal være formuleret i et klart og enkelt sprog, og det skal altid være et aktivt tilvalg. Forud-afkrydsede samtykkefelter er derfor ikke tilladte, ” siger hun og fortsætter:

”Det er heller ikke tilladt at indhente samtykke i en situation, hvor en person undlader at reagere og derved bliver forpligtet til at modtage e-mailmarkedsføring. Det samme gælder hvis samtykket er en betingelse for at få leveret en vare – fx en e-bog eller en fribillet til et arrangement. ”

Oplysningspligt
Når persondataforordningen får virkning fra maj 2018, er der også nye krav til hvilke oplysninger, din virksomhed har pligt til at give jeres kunder/brugere, når I indhenter samtykke fra dem.

”I skal blandt andet oplyse om, hvordan I opbevarer og behandler de samtykkende personers personlige oplysninger som fx e-mailadresse, navn, adresse mv. i virksomheden. Samtidig bør I også sørge for, at adgangen til personoplysningerne ikke omfatter flere medarbejdere end højest nødvendigt, ” påpeger Trine Binderup Larsen.

Husk dokumentation
Det kan godt være vanskeligt for en virksomhed at bevise, at der er indhentet et samtykke fra en person, hvis man ikke har fuldstændigt styr på sine procedurer.

”Når din virksomhed udsender elektroniske nyhedsbreve, skal I sikre jer, at der ligger en logfil i jeres nyhedsbrevssystem, som registrerer dato, tidspunkt og IP-adresse, når en ny abonnent tilmelder sig via en online formular. Og tilsvarende skal I have en logfil, der registrerer de samme oplysninger ved afmeldinger fra et nyhedsbrev. Har I styr på dette, vil I have jeres dokumentation for samtykker i orden,” siger Trine Binderup Larsen.

”Indhenter I ikke samtykker fra jeres kunder elektronisk, men i stedet gør det på skrift i en fysisk butik, på en messe eller lignende, er det vigtigt, at I opbevare disse samtykker som dokumentation i virksomheden, så længe det er relevant,” lyder rådet fra advokaten.   

Hvad dækker samtykket?
Når din virksomhed først har indhentetsamtykke fra en person, der har købt en vare eller en tjenesteydelse hos jer, må I ifølge markedsføringsloven gerne sende e-mailmarkedsføring, der vedrører såkaldte ’egne tilsvarende produkter’.

”Hvis en virksomhed eksempelvis har solgt garn til en kunde, kan strikkepinde, hæklepinde og strikkeopskrifter, som virksomheden selv sælger, kategoriseres som egne tilsvarende produkter, ” forklarer Trine Binderup Larsen.

Tilbagekaldelse af samtykke
Det er også vigtigt, at det er nemt og gebyrfrit for en person at kunne tilbagekalde sit samtykke.

”Så snart din virksomhed har registreret, at et samtykke er blevet tilbagekaldt, skal I sørge for, at der ikke længere bliver fremsendt markedsføring via e-mail til den pågældende person. Her kan det være en stor hjælp at have et it-system, der understøtter dette, ” siger hun.

Husk databehandleraftale
Bruger din virksomhed en ekstern leverandører til e-mail-nyhedsbreve, skal du huske at udarbejde en skriftlig databehandleraftale med leverandøren.

”Aftalen skal indeholde oplysninger om, hvordan leverandøren opbevarer og håndterer personoplysningerne på dine nyhedsbrevsmodtagere. I sidste ende er det dig som dataansvarlig, der har ansvaret for, at oplysningerne opbevares i overensstemmelse med persondatalovgivningen, ” slutter Trine Binderup Larsen.

Læs mere om persondata her

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Claus Topp
30-01-2018 19:41:44

Kan et US ejet firma med salgskontor i Sverige, Norge, Finland og Danmark.
Forsætte med at sende nyhedsbrev fra opbygget database fra US til nordiske modtager eller skal de ind ordne sig de nye Europæiske regler.

Besvar indlæg
Oscar Eg Gensmann
02-02-2018 17:53:22

Man er underlagt reglerne i modtagerens land, ikke afsenders.

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
3/9/2018 1:18:17 PM

Hej Daniel

Jeg skal beklage det sene svar, men det er korrekt som der efterfølgende er skrevet i tråden. Den altovervejende hovedregel er, at markedsføringsloven finder anvendelse på erhvervsmæssig aktivitet rettet mod Danmark. Eksempelvis markedsføring rettet mod Danmark, der finder sted via internettet fra virksomheder udenfor EU er omfattet af markedsføringslovens regler.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Oscar Eg Gensmann
02-02-2018 17:51:16

”Når din virksomhed udsender elektroniske nyhedsbreve, skal I sikre jer, at der ligger en logfil i jeres nyhedsbrevssystem, som registrerer dato, tidspunkt og IP-adresse, når en ny abonnent tilmelder sig via en online formular. Og tilsvarende skal I have en logfil, der registrerer de samme oplysninger ved afmeldinger fra et nyhedsbrev. Har I styr på dette, vil I have jeres dokumentation for samtykker i orden,” siger Trine Binderup Larsen.

Det passer nu ikke. En IP-adresse er ikke nødvendigvis personhenførbar (husstande, skoler, virksomheder, offentlige wifi hotspots osv) og dokumenterer således ikke rigtig noget.

Hvis man vil have dokumentationen i orden sender man en bekræftelsesmail til adressen med et unikt link og logger klikket på dette link. Så ved man at det er en med adgang til mailboksen der har godkendt tilmeldingen. Dette hedder også bekræftet samtykke eller i gamle dage "dobbelt opt-in".

Det samme gælder butiks- og messetilmeldinger. Det er ikke nok at gemme sedlen hvor der står en email-adresse.

Email-giver er ikke nødvendigvis den samme person, som email-ejer. Derfor bør man altid bruge bekræftet samtykke, hvor man bekræfter hos email-ejer og ikke email-giver, som der her lægges op til.

Besvar indlæg
Karen Mohr Sokkelund
03-02-2018 16:56:22

Medlemsbaserede foreninger er på nuværende tidspunkt ikke i samme grad omfattet af reglerne i markedsføringsloven i forhold til samtykke og elektroniske nyhedsbreve.

Vil der være de samme krav til foreninger ift. elektroniske nyhedsbreve som til virksomheder, når persondataforordningen og ny persondatalov træder i kræft til maj?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
3/9/2018 1:21:13 PM

Hej Karen

Persondataforordningen omfatter også foreninger, så jeg mener i udgangspunktet at disse bliver omfattet af de samme regler som virksomheder. Om man vil se mere lempeligt på foreninger skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Besvar indlæg
Allan Kofod
28-02-2018 07:56:45

Jeg har igennem de sidste 10 år drevet et konsulentfirma, som yder arbejdsmiljøsupport til hundredevis af virksomhedskunder i DK.
Disse kunder sender jeg lejlighedsvis servicemail, når der er relevante nyheder, f.eks. ændringer i Arbejdsmiljøloven osv. Mine nyhedsmail er en del af min servicesupport og der udsendes ikke tilbud med køb af mine ydelser.

Jeg har også brancheforeninger som kunder, hvor jeg i aftalen med brancheforeningens ledelse, sender samme lejlighedsvise nyhedsmail ud til brancheforeningens medlemmer.

Det er ikke med tilbud om at købe mine ydelser, for det har de gjort, men det er oplysende informationer, som kan være nyttige for medlemmerne at kende til for at overholde f.eks. arbejdsmiljøloven - skal man i disse forhold igennem samme registrering af samtykke osv, når man er valgt som underleverandør, med opgaven løbende at informere medlemmerne?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
4/18/2018 10:39:32 AM

Hej Allan

Der skal ikke ret meget til før der stilles krav om en forudgående samtykke, henset til de strenge krav i markedsføringsloven. Det er dog svært for mig konkret at vurdere blot ud fra de oplysninger du her giver. Hvis du ønsker konkret bistand er du meget velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Daniel Østergaard Melby
3/5/2018 1:51:32 PM

Hej Trine, tak for en fin gennemgang.

I forhold til samtykkekravet har jeg et spørgsmål i forbindelse med B2B, som jeg håber at kunne få afklaring på: Foreligger der samtykke, såfremt eksempelvis en direktørs sekretær giver tilladelse til, at man må kontakte direktøren på dennes email?

Med venlig hilsen

Daniel elby

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
3/9/2018 1:26:48 PM

Hej Daniel

Det beror nok på de konkrete omstændigheder, altså en vurdering af om sekretæren i en sådan henseende kan repræsentere virksomheden. Hvis du vil være sikker, skal du få et udtrykkeligt samtykke fra direktøren.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Daniel Østergaard Melby
3/9/2018 2:00:32 PM

Tak for dit svar.

I tilfælde af tvivl kan det altså konkluderes, at vi er tilbage ved markedsføringslovens §10, hvorefter B2B sælgeren ikke må have en anden indledende kontakt med modparten (her direktøren) end den rent telefoniske?

Vh

Daniel

Besvar indlæg
Frank J
4/26/2018 3:36:50 PM

Hvordan forholder man sig til kunders e-mail som bruges til at sende fakturaer/tilbud på i et enkeltmands firma.Mvh

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
5/3/2018 9:03:30 AM

Hej Frank

Det vil blive betragtet som en personoplysning, hvorfor persondatalovgivningens regler skal iagttages.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Niels Petersen
5/11/2018 10:26:22 AM

Vi har over de seneste 10 år registreret et antal mailadresser på tidligere kunder og interesserede i vores produkt, som idag modtager vores nyhedsbrev. Det er kunden selv der har bedt om vores nyhedsbrev, men de er ikke blevet bedt om at bekræfte deres tilmelding (opt-in)

Skal de give samtykke om fortsat at modtage nyhedsbrev? Eller kan vi bare fortsat sende nyhedsbrev til dem?

Er det kun nye tilmeldinger (efter 25. maj) der skal give samtykke (opt-in)?

MVH

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
5/14/2018 10:09:22 AM

Hej Niels

Reglerne omkring samtykke er også gældende for de personoplysninger, der er indhentet før 25. maj, idet persondataloven har været gældende siden 2000.

Der er imidlertid ikke et skriftlighedskrav i forhold til samtykke, dog vil det jo i sidste ende være virksomheden, der skal kunne dokumentere, at man har fået et samtykke i sin tid.

Ønsker du konkret rådgivning i forhold til jeres situation, er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Laila
5/18/2018 10:12:44 PM

Vi har i mit firma netop udsendt en samtykkeerklæring til alle 4600 modtagere i vores mailsystem . Hvis vi har forstået dette korrekt skal vi i princippet slette de kunder der ikke har givet samtykke pr. 25. Maj. Har nu diskuteret det med min mand, der via sit firma mener der ikke gælder de samme regler for b2b som hvis det er b2c?? Og der ved at man godt må fortsætte med at sende nyhedsbreve til b2b?
Så tænker det er ret vigtigt at vide om listen skal slettes eller ikke🙂
Mvh Laila

Trine Binderup Larsen
5/25/2018 12:57:47 PM

Hej Laila

Det kommer noget an på omstændighederne, og hvad du har skrevet ud til kunderne, og hvad kunderne tidligere har givet samtykke til. Hvis de tidligere har givet et samtykke, der overholdte persondatalovens betingelser herom, mener jeg ikke der er behov for at bede om et nyt samtykke.

Der er også et aspekt omkring markedsføringsloven, og her gælder at uanset om der er tale om B2B eller B2C, så må man ikke rette uanmodet henvendelse elektronisk. Det vil sige at man skal sikre sig et samtykke forinden fremsendelse. Kontakt mig hvis du ønsker konkret rådgivning.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Morten Krebs Andersen
5/23/2018 3:26:24 PM

Hvis man som offentlig virksomhed har et arrangement, der bliver livestreamet, skal man så indhente samtykke på deltagere der bliver optaget undervejs, altså dem der holder oplæg?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
6/6/2018 4:12:55 PM

Hej Morten

Det beror på en konkret vurdering, umiddelbart ja. Hvis du skal have et mere klart svar, vil jeg bede dig kontakte mig, da det kræve nogle undersøgelser.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Stine
6/11/2018 1:29:40 PM

Hej med jer.
I skriver i artiklen, at man skal indhente samtykke fra sine modtagere, inden man må sende dem markedsføringsmaterialer via e-mail. Men i markedsføringsloven § 10, stk 2 står der, at man gerne må sende mails om tilsvarende produkter uden særskilt samtykke. Er det ikke rigtig forstået? Og er der nogen ændring her i forhold til gdpr?

Trine Binderup Larsen
6/14/2018 9:22:59 AM

Hej Stine

Jeg vil henvise til afsnittet i artiklen omkring "Hvad dækker et samtykke". Det gælder fortsat, at der skal foreligge et samtykke i forbindelse med første køb, og herefter er det korrekt, at man jf. markedsføringslovens § 10, stk. 2, må sende mails om tilsvarende produkter, medmindre kunden selvfølgelig vælger at trække sit samtykke tilbage.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Jesper Christensen
2/16/2019 8:58:27 AM

Hej

jeg er ved at overtage dele af et selskab. kan jeg på en eller anden måde bruge mine emailadresser lovligt i et moderselskab eller datterselskab..

vil jo helst ikke lave noget ulovligt, men det er jo med til at værdisætte en virksomhed om dens aktiver og i online virksomhed er adresser jo et aktiv

Besvar indlæg
Trine Binderup
2/26/2019 8:03:44 AM

Hej Jesper


Efter markedsføringsloven skal du som erhvervsdrivende indhente samtykke fra dine modtagere, inden du må sende dem markedsføringsmateriale via dine e-mailadresser.
Der er tale om et skærpet samtykkekrav, hvilket medfører at et samtykke skal gives frivilligt, specifikt, informeret og utvetydigt, således at det er helt tydeligt for modtageren, hvordan pågældende afgiver et samtykke.

Har du brug for uddybende konkret svar er du velkommen til at henvende dig til mig.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Else
3/21/2019 2:09:39 PM

Vi er en interessegruppe på 25, ikke en forening, som mødes ca en gang om måneden. Vi har hinandens navne, tlf numre, adresser og mailadresser på en intern liste. Vi sender mails til hinanden vedr. møderne.
Personoplysningerne bruges udelukkende i gruppen til at komme i kontakt med hinanden.
Skal vi sende Bcc?
Overholder vi databeskyttelsesloven?
mvh Else

Trine Binderup
4/9/2019 3:07:45 PM

Hej Else,

Databeskyttelsesloven finder ikke anvendelse ved rent private forhold. Spørgsmålet er så, om jeres interessegruppe udgør private forhold. Det har jeg ikke informationer nok til at vurdere, men umiddelbart er det nok opfattelsen.

Kryptering af jeres e-mail er uanset ikke nødvendigt, da der udelukkende er tale om oplysninger vedrørende, navn, adresse og lign. Vil I være på den sikre side, så benyt jer af BCC-felt, således at I internt ikke kan se hinandens e-mailadresser.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Gert
4/16/2019 1:02:53 PM

Hej
Jeg er medlem af en grundejerforening der sender diverse info på mail til alle der har sagt ok for dette, men på den fremsendt mailliste kan man se mail adr. på alle andre i foreningen, efter min opfattelse må jeg ikke kunne se mail adr. På alle andre, hvordan er reglerne omkring dette, er det mig eller foreninger der er helt gal på den.
Mvh Gert

Trine Binderup
4/24/2019 11:33:25 AM

Hej Gert,

Databeskyttelsesloven finder anvendelse på foreninger, hvorfor reglerne heri gælder for foreninger, herunder grundejerforeninger.

Ifølge Databeskyttelsesloven skal der ske beskyttelse i forbindelse med e-mailadresser.

Når der sendes en e-mail med informationer mv. til alle foreningens medlemmer, skal man være opmærksom på, hvor modtagerenes e-mailadresser angives. Modtagernes e-mailadresser skal placeres i BCC-feltet, således at modtagerne ikke kan se hinandens e-mailadresser, hvorfor det er korrekt, at du ikke må kunne se de andres e-mailadresser.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Lars
4/20/2019 12:09:49 AM

Hej.
Jeg modtager jævnligt nyhedsbreve fra erhvervsdrivende og nyhedsmedier. Mange har direkte frameldingslink.
En del forlanger henvendelse ved tilmelding til hjemmeside eller personlig email med anmodning om at blive slettet fra deres postliste.

Lever de procedurer op til EU's regler om nem framelding?

Venlig hilsen Lars

Trine Binderup
4/24/2019 11:36:27 AM


Hej Lars,

Det fremgår af Databeskyttelsesforordningen, som er vedtaget af EU, at et samtykke til nyhedsbreve, mails osv. skal kunne trækkes tilbage på en enkel og lettilgængelig måde.

Det skal være lige så let at trække sit samtykke tilbage, som det vil være at give det. Det er dog ikke et krav, at tilbagekaldelsen af samtykket kan ske på nøjagtig den samme måde, som samtykket oprindeligt er givet.

Hvorvidt det enkelte nyhedsbrev/medie overholder reglen om, hvorledes samtykke kan tilbagekaldes, afhænger dermed af den konkrete situation, og hvordan du oprindeligt har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Eksempel:

Der er givet samtykke til nyhedspost ved at sætte et flueben i en boks på erhvervsvirksomhedens hjemmeside. Af mailen med det fremsendte nyhedsbrev, fremgår det, at det er muligt at tilbagekalde sit samtykke ved at kontakte erhvervsvirksomheden i åbningstiden mellem kl. 10-16.

Her vil kravet om, at det skal være lige så let at trække sit samtykke tilbage som at give det, ikke være opfyldt.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Lars
4/24/2019 1:08:39 PM

Hej Trine.
Tak for svar.

Hvilke sanktioner er tilgængelige for private?

Især svenske og tyske firmaer er på digital stenalderniveau, med mest mulig omstændig kontakt..

Vh Lars

Trine Binderup
4/29/2019 8:58:55 AM

Hej Lars,

Det følger af Databeskyttelsesforordning, såvel som af den danske Databeskyttelseslov, at den der har lidt materiel eller immateriel skade som følge af en ulovlig behandlingsaktivitet eller lidt skade af enhver anden behandling, som er i strid med loven, har ret til erstatning.

Førend der kan kræves erstatning, skal der være lidt en formueskade. Der skal derfor være lidt et økonomisk tab, førend der kan kræves erstatning.

Såfremt du har lidt et økonomisk tab, kan du evt. kræve erstatning.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Anne
6/20/2019 12:21:05 PM

Hej Trine, Min B2B-virksomhed har udarbejdet en persondatapolitik, som nu ligger tilgængeligt på vores hjemmeside. Jeg udsender nyhedsbreve til virksomhedens godt 1000 faste kunder, som har givet samtykke til at modtage nyhedsbrevet, før persondatapolitikken blev nedfældet og offentliggjort. Hvordan skal persondatapolitikken aktiveres - skal alle kunder aktivt godkende vores politik (fx via en pop-up på vores nyhedsmail og i vores webshop eller via en alm. mail for at være sikker på, at den åbnes?) eller er det nok, at man som kunde blot kan læse den, hvis man har lyst? Alle som er kunder hos os har givet samtykke til at der må trækkes de fornødne oplysninger ifm samhandelen.

Trine Binderup
7/3/2019 11:38:17 AM

Hej Anne,

Databeskyttelsesloven finder som udgangspunkt anvendelse, når der er tale om personoplysninger. Idet din virksomhed er en B2B-virksomhed, behandler din virksomhed i udgangspunktet kun oplysninger om virksomheder og dermed ikke personoplysninger.

E-mailadresser og navne på medarbejdere i kundens virksomhed er dog et eksempel på personoplysninger.

Det må anbefales, at persondatapolitikken er nemt tilgængelig på hjemmeside, således at din virksomhed i generel forstand opfylder oplysningspligten, men det er ikke et krav at kunderne skal godkende jeres politik.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Persondata Persondata

Brug for hjælp? ADVODAN kan hjælpe dig med at få overblik over håndtering af persondata i din virksomhed.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.611 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.611 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.