Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Privat skifte: Husk at overtage ejendom på rigtig vis

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 10. maj 2019
  • 11 Spørgsmål & svar

”Når en person dør, skal boet behandles, og det kan i grove træk ske på én af to måder: I et såkaldt privat skifte står arvingerne selv for at rydde op i boet, få lukket bankkonti, sagt lejebolig op, betale kreditorer osv., inden overskudsarven deles. Er der konflikter blandt arvingerne, kan det i stedet være en fordel med en bobestyrer, fx en advokat, der står for alt dette,” fortæller advokat Ann-Louise Fjeldborg fra ADVODAN Helsingør.

Ifølge advokaten er det, når arvingerne vælger privat skifte, at der kan opstå problemer efterfølgende.

”Nogle vælger at få rådgivning fra en advokat med papirarbejdet, herunder udarbejdelse af åbningsstatus, boopgørelse og evt. boselvangivelse. Rigtig mange vælger dog at gøre det hele selv. Hvis der er fast ejendom i boet, kan det gå galt, bl.a. fordi de ikke kender reglerne om tinglysning og lån.”

Husk at overtage lån

Hvis du som arving ønsker at overtage fast ejendom efter fx dine afdøde forældre, bør du ifølge advokaten først og fremmest sørge for én ting.

”Hvis der fortsat er lån i ejendommen, er det ikke nok at overtage huset og fortsætte med at betale af på afdrag osv. I stedet skal du kontakte bank eller anden långiver og søge om gældsovertagelse. De skal nemlig kreditgodkende dig, lige som hvis du søgte om lån til en ny bolig. Hvis du ikke gør dette, bliver lånevilkårene misligholdt, og i værste tilfælde kan långiveren begære ejendommen på tvangsauktion,” forklarer Ann-Louise Fjeldborg.

Få tinglyst din ejerret

Hvis du bliver godkendt til at overtage dine forældres lån i ejendommen, er næste skridt at få tinglyst skødet og din ejerret – den såkaldte adkomst.

”Hvis du ikke sørger for dette, kan du komme i en situation, hvor det er meget dyrere at få omlagt lån eller få tinglyst skøde, fx hvis du vil sælge. Siden du overtog ejendommen, kan den offentlige ejendomsværdi nemlig være steget betydeligt, og da du betaler et procentbeløb af ejendommens værdi i tinglysningsafgift, kan det ende med at koste dig meget dyrere end til at starte med,” siger Ann-Louise Fjeldborg.

Vil du vide mere?
Ann-Louise Fjeldborg

Ann-Louise Fjeldborg

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Elzbieta Barbara Thyrring
5/23/2019 7:14:20 PM

Jeg vil gerne vide om det er nødvendig at lave testamente -
jeg har kun en søn.
Bor i en ejerlejlighed - med rest gæld på 200.000. Ejd. vurdering er 860.000
Aldersopsparing på ca 400.000 og ratepension på ca 200.000 - jeg har ikke startet udbetalinger. Pensionist med 38/40 dele ca 12.500 pr m. fylder 66 år til august.
Skal jeg lave testament eller kan nøjes med andre alternativer og hvad koster dette?

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
5/27/2019 9:40:20 AM

Hej Elzbieta,

Hvis du heller ikke efterlader dig en ægtefælle, er min umiddelbare vurdering, at du ikke har behov for at oprette et testamente.

Dog vil det ofte være en god idé at sikre, at det, som din søn arver efter dig, bliver hans særeje, så han ikke skal dele arven med en evt. (fremtidig) ægtefælle, og dette kræver, at du opretter et testamente.

Hvis du er i tvivl om du bør oprette et testamente, vil jeg anbefale at du kontakter dit nærmeste ADVODAN-kontor - eller mig - for at få det afklaret.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Frank Christensen
5/24/2019 9:34:33 AM

Hej, Skal der betales arveafgift af den off. vurdering eller den anslået handels vurdering. når arvinger arver overtager (ønsker at beholde) ens gældfri ejendom?
Ps. Kan det være en god ide at være på forkant med situationen, og sælge sin ejendom (inden man stiller træskoene) til billigst mulig pris til en af 3 arvinger, under forudsætning at hver af de 2 andre arvinger (så får) deler salgssummen efter handlen ?

Besvar indlæg
Ann-Louise Fjeldborg
5/27/2019 9:54:09 AM

Hej Frank,

Jeg går ud fra, at dine arvinger er dine børn eller børnebørn.

Udgangspunktet er, at der skal betales boafgift af friværdien i ejendommen, baseret på ejendommens handelspris. Kender arvingerne ikke handelsprisen, kan man i nogle tilfælde blive enige om, at lade en eller flere arvinger overtage ejendommen til den offentlige ejendomsvurdering, og i så fald betales der kun boafgift af friværdien i f.t. den offentlige ejendomsvurdering.

Du kan naturligvis overdrage din ejendom til en af arvinger imens du er i live og formentlig også til den offentlige ejendomsvurdering fratrukket 15 %. Sidder du i uskiftet bo, kan det i visse tilfælde dog være problematisk at gøre.

Du kan derimod ikke bestemme, at de to andre arvinger skal dele salgssummen efter handlen uden at det vil få andre konsekvenser, da der kan blive tale om betaling af gaveafgift eller at skattemyndighederne - alt efter omstændighederne - kan anse jer for at kende en reel handelspris for ejendommen, og dermed ikke kan overdrage ejendommen til en fordelagtig pris.

Derudover kan der være skattemæssige forhold at tage højde for, hvis du skal blive boende i ejendommen, efter den er overdraget til et af dine børn.

Jeg vil derfor anbefale, at du retter henvendelse til dit nærmeste ADVODAN-kontor eller mig, for nærmere rådgivning.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Bjarne
6/1/2019 8:30:40 PM

Hvad gør jeg,- jeg har lånt nogle penge engang ved min nu afdøde far i 2011 , afdraget 50000 kr hvert år,-nu dør min mor så i 2018 gældsbrevet skulle være nedskrevet til 150,000 kr jeg har selv værret selvstændig håndværker og blev i 2015 ramt af en blodprop og måtte stoppe min virksomhed og opsige mine ansatte.Jeg har sidst afdraget 50000 kr i 2014 fra 200,000 kr,-- jeg skrev at jeg, havde 50000 kr tilgode ved mine forældre i mine debitor/kreditor opgørelse da gældsbrevet ikke var blevet skrevet ned til 150,000 kr , men stadig stod på 200,000kr (min far
plejede at skrive et nyt gædsbrev,- som ikke er blevet gjort, da han var jo død )
nu roder de så deres papire igennem , hvor han så har gemt et gammelt gældsbrev på 250,000 krsom er strget over med en kuglepen. han vil nu have at jeg betaler de 250,000 kr + de 200,00 kr i alt 450,000 kr ind til boet, kuglepen stregen siger han den kunne jeg selv have lavet og de 50000 kr som jeg har notteret mig er over tre år, og gældsbrevene gælder i 10 år det ældre gældsbrev på 250,000 er et tro kopi af det på 200,000 kr --de andre som var nedskrevet har han heldigvis smidt ud ps der står ikke nedskrevet eller noget på dette gældsbrev kun overstreget med en kuglepen. Hvad gør jeg ? pengende er betalt og jeg har kun regskabs pligt i 3 år som er gemt 2018-2017-2016 dog debitor kreditor fra 2014 på de 50,000 kr

Ann-Louise Fjeldborg
6/4/2019 1:32:19 PM

Hej Bjarne,

Det fremgår ikke af din henvendelse, hvem det er der vil have at du skal betale kr. 450.000 til boet, men jeg går ud fra at det enten er en anden arving eller evt. en bobestyrer?

Der er flere måder at gribe denne situation an på. Et gældsbrev er en god indikator for et gældsforhold, men i familielån skal der også være tale om et reelt ydet lån. Jeg ville derfor også søge dokumentation for, at der skulle være overført kr. 200.000 til dig fra din far i forbindelse med det seneste gældsbrev. Og evt. tilsvarende ved gældsbrevet på kr. 250.000.

Når gældsbrevet på kr. 250.000 ikke er fundet af dig, og hvis du ikke har haft adgang til det, har det formodningen imod sig, at du skulle have overstreget gældsbrevet. Derudover er det relevant at dokumentere, at du løbende har afdraget med kr. 50.000 årligt. Uanset om det er mere end 3 år siden. Du bør også undersøge, om der er andre som kan bekræfte forløbet med at gældsbrevene blev erstattet af et nyt ved afdrag, dit afdragsmønster m.v.

Jeg vil anbefale dig at søge rådgivning hos en advokat på dit nærmeste ADVODAN-kontor, så du kan få klarhed over hvilke muligheder du har, og hvordan du skal gribe situationen an fremadrettet.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Heidi
6/21/2019 7:10:39 PM

Hej Ann-Louise
Jag äger en sommarstuga i Danmark som är avbetald. Dessutom bor jag i utlandet.
Ärver min man eller om han har gått bort våra barn stugan?
Vi bor alla i utlandet.
Vad skall jag beakta?
Tack i förväg.
Vänliga hälsningar, Heidi

Ann-Louise Fjeldborg
6/24/2019 11:26:00 AM

Hej Heidi,

Det er arvereglerne i det land, hvor I bor, eller dit eventuelle testamente, der er afgørende for, hvem der arver sommerhuset. Ofte vil det være din ægtefælle, og ellers dine børn.

Den arving, eller de arvinger, som arver sommerhuset, skal sørge for at få tinglyst skøde, og at en eventuel gæld i sommerhuset bliver betalt eller overtaget af den nye ejer.

Når ejendommen er beliggende i Danmark skal du være opmærksom på, at der skal betales dansk boafgift (arveafgift) af værdien af sommerhuset her i Danmark.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Heidi
6/24/2019 11:59:20 AM

Hej Ann-Louise
Tack för ditt snabba och utförliga svar.
Vänligen Heidi

Heidi
6/25/2019 10:50:10 AM

Hej igen
Nu dök det upp några frågor till.
Min man och jag är inte danska medborgare.
Vi har ett kontrakt att vi får bo i oberört bo om en av oss dör före den andra.

Markten som sommarstugan st
år på är jag ägare av.
Sommarstugan byggde vi ny och den äger vi gemensamt.
Vi har inga skulder på stugan.
Ändrar det på ditt svar?
Måste min man betala arvskatt om jag går bort?

Vänliga hälsningar
Heidi

Ann-Louise Fjeldborg
6/25/2019 12:36:45 PM

Det ændrer ikke på mit svar. Du bør dog være opmærksom på, at selvom I begge har betalt for opførelsen af selvesommerhuset, vil du formentlig være den formelle ejer af såvel grund som hus, da de bliver betragtet som én fast ejendom.

I Danmark betaler en ægtefælle ikke boafgift/arveafgift.

Med venlig hilsen
Ann-Louise Fjeldborg
Ann-Louise Fjeldborg Advokat | ADVODAN Helsingør Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.