PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Trin for trin-guide: Sådan får du et CVR-nummer

Stifter du en virksomhed med en vis omsætning, har du pligt til at registrere den i CVR. Her kan du læse, hvordan du får et CVR-nummer, hvorfor du skal have det, og hvad du skal bruge for at oprette det.

Hvad er et CVR-nummer?

CVR er en forkortelse for Det Centrale Virksomhedsregister, som er statens register for grundlæggende informationer om alle registrerede virksomheder i Danmark.

Et CVR-nummer er et unikt, ottecifret nummer, som identificerer en virksomhed – og som sikrer, at virksomheden ikke forveksles med andre virksomheder. Nummeret skal bruges i mange sammenhænge, fx når virksomheden har kontakt med offentlige myndigheder, sender fakturaer eller opretter erhvervsforsikringer.

Når du registrerer din virksomhed i CVR, bliver en række oplysninger offentliggjort, herunder virksomhedsform, branchekode og antal ansatte.

Hvilke virksomheder skal have et CVR-nummer?

Alle virksomheder, som omsætter for mere end 50.000 kr. om året, skal have et CVR-nummer (med undtagelse af hobbyvirksomheder). Med en sådan omsætning er det nemlig lovpligtigt at blive momsregistreret – og det kan man ikke blive uden et CVR-nummer. Din virksomheds CVR-nummer og momsnummer er det samme.

Du kan godt registrere din virksomhed, og dermed få tildelt et CVR-nummer, selvom du har eller forventer at få en årlig omsætning på under 50.000 kr., fx hvis du opretter en personligt ejet mindre virksomhed (PMV). Det er imidlertid ikke lovpligtigt.

Hvordan får jeg et CVR-nummer?

Du får et CVR-nummer ved at registrere din virksomhed på virk.dk. Det koster ikke noget, medmindre du får ekstern hjælp til at håndtere oprettelsen. Dog er det i mange tilfælde en fordel at rådføre sig hos en advokat, da der kan være juridiske krav, du skal overholde i forbindelse med oprettelsen (fx udarbejdelse af ejerbog, vedtægter og stiftelsesdokument). Vil du oprette et kapitalselskab, er det desuden nødvendigt, at en advokat, revisor eller bank godkender kapitalen hos Erhvervsstyrelsen i forbindelse med stiftelsen.

Trin 1) Vælg virksomhedstype

Inden du går ind på virk.dk for at registrere din virksomhed, skal du have bestemt dig for, hvilken virksomhedstype du ønsker at oprette – det skal du nemlig angive under registreringen. Du skal også angive, om du vil momsregistrere din virksomhed.

Du kan få overblik over de forskellige virksomhedstyper i guiden Hvilken virksomhedsform skal jeg vælge?.

Trin 2) Få styr på virksomhedens navn

Når du registrerer din virksomhed, skal du også angive dens navn. Det er vigtigt, at du vælger et navn, som ikke allerede er anvendt, og som ikke let kan forveksles med en eksisterende virksomheds navn. Du kan læse mere om valg af virksomhedsnavn på virksomhedsguiden.dk.

 

Trin 3) Registrér virksomheden på virk.dk

Hav dit NemID klar og gå på virk.dk.

  1. Klik på ”Menu” i øverste højre hjørne
  2. Fold ”Emner på Virk” ud og vælg ”Virksomhed”
  3. Vælg ”Start” og vælg herefter ”Start virksomhed” på listen
  4. Log på med dit NemID
  5. Vælg din virksomhedsform og følg guiden

På et tidspunkt vil du blive bedt om at vælge branchekode. Her vælger du det punkt på listen, som bedst beskriver din virksomheds hovedbeskæftigelse ift., hvor du forventer at få den største indtægt fra. Branchekoden bruges til at føre statistik over registrerede virksomheders beskæftigelse og kan altid ændres.

 

Trin 4) Få dit CVR-nummer

Når du har registreret din virksomhed på virk.dk, skal registreringen behandles. Hvor lang tid, det tager, afhænger af virksomhedstypen. Normalt er sagsbehandlingstiden kun et døgns tid for kapitalselskaber, mens der kan gå et par uger, før du modtager dit CVR-nummer, hvis du opretter en enkeltmandsvirksomhed.

Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning?

Få hjælp til