PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Inkassovarsel – sådan gør du

Du kan ikke begynde din inkassosag, før du har givet skyldner et inkassovarsel. Læs, hvordan du gør det, her.

Mads Cramer-Kam
Advokat

Hvis din skyldner efter 1-3 rykkere forsat ikke har betalt sine regninger, kan du sende sagen videre til inkasso. Men før du kan starte en egentlig inkassosag, skal den varsles. Det sker ifølge inkassoloven i form af et inkassovarsel.

Hvad er et inkassovarsel?

Et inkassovarsel er det juridiske varsel, du skal give din skyldner, før du kan påbegynde en inkassosag. Du må med andre ord ikke føre inkasso mod din kunde eller debitor, hvis han eller hun ikke er blevet varslet om det. Det samme gælder, hvis varslet ikke er udført korrekt og derfor er juridisk ugyldigt.

Formålet med et inkassovarsel er at orientere din kunde om, at sagen kan ende i inkasso, hvis han eller hun ikke betaler inden for et givent antal dage. Du skal som minimum give din kunde 10 dage til at tilbagebetale sin gæld, fra du har sendt varslet. Inkassovarslet giver dermed din kunde en sidste chance for at betale det, vedkommende skylder din virksomhed. Reagerer din skyldner ikke på dit inkassovarsel, kan du føre en inkassosag.

Inkassovarslet og formalia

Når du varsler inkasso, skal du være opmærksom på, at du skal overholde en række formalia. Gør du ikke det, er varslet ugyldigt, og du kan derfor ikke påbegynde en inkassosag.

 

Krav til inkassovarslet:

  • Du skal angive, hvem inkassovarslet er henvendt til. Udover navnet er det en god idé at tilføje skyldners adresse.
  • Din skyldner skal have en betalingsfrist på minimum 10 dage til at betale det, vedkommende skylder.
  • I inkassovarslet skal du orientere om, hvor stor gælden er, og hvad gælden dækker. Vi anbefaler, at du løser dette ved at vedhæfte den eller de ubetalte faktura(er).
  • Dine oplysninger som kreditor – herunder din virksomheds navn, CVR-nr., og registreringsnummer – skal fremgå af inkassovarslet.
  • Du skal oplyse om, at du uden yderligere varsel vil overdrage sagen til anden aktør (fx din advokat), hvis du ikke modtager rettidig betaling.

Sådan giver du et inkassovarsel

Du kan varsle om inkasso enten på mail eller ved fysisk brev.

 

Varsel på mail

Hvis kommunikationen med din skyldner primært er foregået via e-mail, kan det være oplagt at sende dit inkassovarsel per mail. Det kan have følgende fordele:

  • Du sparer portoen på et fysisk brev
  • Din skyldner modtager inkassovarslet hurtigere, end hvis du sender det som almindelig post
  • Du har en bekræftelse på, at din e-mail er sendt, og du kan anmode skyldner om at bekræfte, at varslet er modtaget

Når du sender et inkassovarsl via e-mail, skal du sørge for, at du har skyldners samtykke til det. Det er tilstrækkeligt, at vedkommende selv har oplyst sin e-mailadresse til dig. Er din skyldner erhvervsdrivende, og er e-mailadressen fundet på firmaets hjemmeside eller hos Erhvervsstyrelsen, kan du dog sende en e-mail direkte uden aftale.

 

Almindeligt brev

Du kan også vælge at sende dit inkassovarsel som traditionel post.

Har du ikke sendt et inkassovarsel, inden du overgiver sagen til din Advodan-advokat, kan vi sende det for dig, inden vi begynder inkassoproceduren.

Indsender formularen...

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din inkassosag? Kontakt en inkassospecialist her, eller find det Advodan-inkassoprodukt nedenfor, som er relevant for dig.