Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Menu

Inkasso

Rykkerprocedure

De virksomheder, som taber flest penge på dårlige betalere, gør det, fordi opkrævningerne ikke sker eller sker for langsomt. Send rykkerbreve og i sidste ende et inkassovarsel, men gør det rigtigt ellers risikerer du, at kravet ikke er juridisk gyldigt.


Så snart du opdager, at en kunde ikke har betalt en faktura, bør du tage affære. Der er ingen grund til at være tilbageholdende med at sende en rykker af sted til kunden. Ved at være hurtig på aftrækkeren, når betalingen udebliver, udviser du professionalisme over for kunden, og du viser, at du har styr på dit bogholderi.

Du skal dog være opmærksom på, at din rykkerprocedure lever op til nogle helt specifikke krav, for at den har juridisk gyldighed. Derfor er det en god idé at bruge ADVODANs skabeloner til dine rykkerbreve. På den måde sikrer du dig, at dine rykkerbreve overholder gældende lovgivning, samtidig med at det kun vil tage dig få minutter at sende en rykker afsted.

Vi anbefaler, at du maks. rykker to til tre gange, inden du overgiver sagen til inkasso hos en advokat.

  • 1. gang – ryk venligt. Den manglende betaling kan skyldes en forglemmelse.
  • 2. gang – ryk i et skarpere og ’skuffet’ tonefald. (denne rykker kan udelades)
  • 3. gang skal der varsles med inkassovarsel.

Den første henvendelse til din kunde bør være en venlig reminder. Måske skyldes den manglende betaling, at fakturaen er blevet væk, sygdom, nyt it-system eller lignende. Det kan være en fordel at minde kunden om den manglende betaling via e-mail, da det kan give dig et skriftligt svar, hvor kunden accepterer at skylde dig penge. Det kan være vigtig dokumentation til en eventuel retssag senere i forløbet. Giver du en betalingsfrist på 10 dage, må du pålægge et rykkergebyr på 100 kroner.
 

Rykkerbrev 1

En uge efter den venlige reminder kan du sende det første rykkerbrev. Dette er også en høflig erindring om, at den tidligere fremsendte fakturas betalingsdato (også kaldet forfaldsdatoen) er overskredet. Husk, at der skelnes mellem renteberegning mellem private kunder og erhvervsdrivende.Giver du en betalingsfrist på 10 dage, må du pålægge et rykkergebyr på 100 kroner.

 
Rykkerbrev 2

Andet rykkerbrev kan du fremsende, hvis der ikke har været respons fra kunden på første rykkerbrev. I andet rykkerbrev bør du skærpe tonen over for kunden. Du har ikke pligt til at sende denne rykker og kan vælge at springe direkte til inkassovarslet. Giver du en betalingsfrist på 10 dage, må du pålægge et rykkergebyr på 100 kroner.

 
Inkassovarsel - rykkerbrev 3

Hvis første og/eller andet rykkerbrev ikke har medført betaling inden ti dage, skal du fremsende et inkassovarsel. Du skal skærpe tonen yderligere og oplyse, at sagen ved fortsat manglende betaling ti dage fra fremsendelsestidspunktet vil gå til inkasso med deraf følgende udgifter. Du pålægger igen rykkergebyr.

Du har pligt til at sende dette inkassovarsel, inden du overgiver sagen til inkasso. Er varslet ikke sendt, inden sagen overgives til ADVODAN, kan vi sende det, før vi begynder inkassoproceduren. 

 

Ønsker du at starte en inkasso-sag, kan du udfylde nedenstående formular. Oplysningerne sendes til dit nærmeste ADVODAN-kontor (baseret på dit postummer). Du vil efterfølgende blive kontaktet af en inkasso-medarbejder for det videre forløb.

Når du trykker på ”Send”, bliver der automatisk sendt en e-mail til dit nærmeste ADVODAN-kontor med de indtastede oplysninger. Derefter vil du blive kontaktet af en inkasso-medarbejder for det videre forløb.

Tak

Du vil blive kontaktet af en
advokat fra ADVODAN inden længe.

RYKKERBREV SKABELON OG EKSEMPEL: 

  • Skyldners navn: Angiv, om der er tale om en person, en personligt ejet virksomhed eller et selskab.

  • Skyldners adresse: Angiv præcis adresse.

  • Sagsfremstilling: Angiv, hvad beløbet vedrører. Du kan nøjes med at angive fakturanummer, samt at der er sket misligholdelse i form af manglende betaling. ADVODAN anbefaler, at du også kort beskriver varen eller ydelsen. Det giver bedre forståelse hos modtageren.

  • Hovedstolen: Angiv skyldigt fakturabeløb uden renter og gebyrer med tillæg af moms. 

  • Renter: Påløbne renter på hovedstolen. Husk at angive rentesatsen og renteperioden. (Hvis skyldner er erhvervsdrivende, og rentesatsen er sat højere end procesrenten, skal dette være aftalt med kunden allerede da, der bliver indgået en aftale.)

  • Ti-dages frist og to-tre rykkerbreve: På rykkeren skal der stå ”betaling senest 10 dage fra dato”, og der skal advares om yderligere omkostninger. Der bør først rykkes anden gang efter ti dage og først rykkes tredje gang efter yderligere ti dage. På tredje rykker skal der trues med advokatinkasso. Tredje rykker kaldes ’inkassovarsel.’

Ønsker du ikke at pålægge rykkergebyrerne, må betalingsfristen godt være mindre end 10 dage. Dog skal betalingsfristen for inkassovarslet altid være mindst 10 dage. 

Husk at afsætte 2-3 dage til interne bogføringsdage, så du fx først udsender 2. rykker på 13. dagen. 

Rykkerbrev

Download her Gratis skabeloner til rykkere

Download tre skabeloner til rykkerbreve. Herefter skal du kun udfylde få felter i skabelonerne for at kunne sende dem af sted til skyldner.

  • Udfyld skabelonerne - nemt og hurtigt
  • Du får sikkerhed for, at skabelonerne overholder gældende lovgivning
  • Individuel tilretning - skabelonerne ligger i word
Få GRATIS skabeloner her

Modtag vores nyhedsbrev

 

Har du brug for hjælp til Inkasso?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Læs også

Har du brug for hjælp til Inkasso?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Du er her
GØR SOM 11.855 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 11.855 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder og gode råd om jura. Vi sender ud to gange hver måned.

* Din tilmelding afgives til ADVODAN A/S
– CVR nr.: 2979 5185