Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Menu

Selskabskonstruktion og virksomhedsformer

Hvad er due diligence ved salg af virksomhed?

Due diligence er et begreb, der anvendes om den proces, hvor man gennemgår al information om en virksomhed, som man overvejer at købe.


Ved due diligence bliver alle tænkelige informationer om virksomheden gennemgået, med henblik på at bestemme virksomhedens tilstand. En due diligence har det formål at undgå, at der senere i processen fremkommer ubehagelige overraskelser, som kan resultere i tvist mellem sælger og køber.

En due diligence vil typisk indeholde en analyse af virksomhedens forpligtelser, kontrakter, regnskaber mv. Omfanget af en due diligence vil typisk variere efter brancher, og du skal være opmærksom på, at nogle dokumenter muligvis ikke vil blive udleveret af hensyn til forretningshemmeligheder.

Sælger skal i forbindelse med due diligence være indstillet på, at køber og købers rådgivere kommer med en lang liste, som de ønsker at undersøge nærmere. De oplysninger, som dukker op i en due diligence kan betyde, at køber og sælger skal i nye forhandlinger

Hvordan foregår en due diligence?

En due diligence kan overordnet deles op i følgende trin: 

  • Forundersøgelsen
    Her afdækkes eventuelle forhold/deal breakers som gør, at virksomhedshandlen ikke bør gennemføres. Samtidig bliver eventuelle stopklodser for gennemførelsen af due diligence kortlagt.

  • Dataindsamlingen
    Her indsamles data, som skal gerne skal bekræfte de informationer, som sælger har oplyst tidligere i forløbet. Indsamling af data skal også afdække yderligere spørgsmål, som køber har og ellers kortlægge væsentlige dele af virksomheden, som har betydning og indflydelse på købers beslutning. 
  • Analyse og fortolkning
    Her er tale om eksempelvis revision, gennemgang og review, særlige undersøgelser og rådgivning.  
  • Rapportering
    Til sidst bliver alle informationerne fra undersøgelsen samlet, og de danner samlet grundlag for det videre forløb i kontraktforhandlingerne og senere implementeringsfasen.


Hent e-bogen 10 tips til sikker virksomhedsdrift

Få tilsendt vores e-bog og få svar på de vigtigste spørgsmål, der kan sikre et juridisk sikkert fundament i din virksomhed.

  • Juridisk guide til dig som virksomhedsejer
  • 40 sider med konkrete råd
  • Bliv klogere og få svar på dine spørgsmål
  • Print - eller læs online
Få din e-bog her

Når du udfylder formularen og trykker ”send til e-mail”, bliver du samtidig tilmeldt vores Nyhedsbrev Erhverv.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger til at fremsende e-bogen og som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysningerne her

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Hjælp til salg af virksomhed? Skriv til os
Når du udfylder formularen og klikker ”Send”, bliver der automatisk sendt en e-mail med dine indtastede oplysninger til dit nærmeste ADVODAN-kontor. Herefter vil du blive kontaktet af en medarbejder fra dette kontor. Dine data bliver ikke gemt på advodan.dk, men ligger kun i den e-mail, som bliver sendt til ADVODAN kontoret. Alle ADVODAN-kontorer overholder ADVODANs persondatapolitik, herunder reglerne for opbevaring og sletning af e-mails med personoplysninger. Her kan du bl.a. læse, hvordan vi håndterer dine data og hvor længe.

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Du er her
GØR SOM 12.274 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.274 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.