PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Guide: salg af virksomhed

Der er meget at holde styr på og ofte mange penge på spil i en virksomhedshandel. Læs vores guide til salg af virksomhed her.

Her på siden får du et overblik over de fem overordnede faser ved salg af virksomhed. Et virksomhedssalg er kompliceret og der er ofte mange penge involveret, derfor bør du tage en advokat med på råd, som kan hjælpe dig med at finde de optimale løsninger for dit salg mht. skatteforhold, selskabskonstruktion mv.

 

Fase 1: Forarbejde ved salg af virksomhed 

Når du skal forberede et salg af din virksomhed, er det vigtigt, at du laver et grundigt forarbejde. Du bør:

  • Tage stilling til, hvad du vil opnå med salget (fx generationsskifte eller bedre indtjening).
  • Sørge for, at kompetencerne til at gennemføre salget er til stede i din virksomhed. Overvej bl.a. om din virksomhed har den rette selskabskonstruktion i forhold til et forestående salg.
  • Være i god tid med ejerskiftet – det kan oftest være en fordel at tage hul på forberedelserne i god tid forinden. På den måde har du tid til at vente på den rigtige køber, der vil betale en god pris. Samtidig har du tid til at trimme organisationen.

Fase 2: Analyse 

Overvej, hvem du vil sælge virksomheden til. Er det et af dine børn eller din ægtefælle, som skal overtage virksomheden? Er det en medarbejder i virksomheden? Eller vil du sælge til en anden virksomhed?

Sælger du til et familiemedlem, er der gunstige skatteregler. Ved at lade en advokat gennemgå din virksomhed får du sikkerhed for, at salget sker på den optimale måde for både dig, din virksomhed og familiemedlemmet, der køber. Sælger du din virksomhed til en medarbejder, som har været ansat i mere end tre år, er der også skattemæssige fordele af hente.

Ønsker du at sælge til en anden virksomhed, skal du afsøge dine salgsmuligheder og analysere de virksomheder, som passer til dine kriterier. Det er en god idé at sortere ud fra størrelse, geografi, omsætning osv.

Fase 3: Salgsmodning

Salgsmodning handler om at gøre virksomheden mere attraktiv for en ny ejer. Den skal altså sikre, at en ny ejer nemt kan overtage drift og udvikling af virksomheden. Samtidig kan det medføre, at virksomhedens værdi stiger.

En del af salgsmodningen går ud på at have styr på alle aftaler med kunder og samarbejdspartnere, så virksomheden er nem at føre videre. Du bør også sikre, at din virksomhed har den mest attraktive juridiske konstruktion, så der fx er plads til udvidelse på længere sigt. Endelig er det vigtigt, at du sikrer, at dine ydelser og produkter er fulgt med udviklingen.

Salgsprisen på din virksomhed er svær at forudsige og vil afhænge af, hvordan branchen og markedet ser ud på det konkrete tidspunkt. Derudover hvilke forpligtelser og rettigheder, der følger med i salget.

Fase 4: Gennemfør salget af virksomheden

Når du har styr på din research, er du klædt på til at forhandle om prisen. Overvej hvad der skal og ikke skal indgå i handlen – fx patenter, medarbejdere, kunder, samarbejdsaftaler osv.

Salgsprisen på din virksomhed er svær at forudsige. Mange faktorer spiller ind, og prisen vil afhænge af, hvordan branchen og markedet ser ud på det konkrete tidspunkt. Samt hvilke forpligtelser og rettigheder, der følger med i salget. Der kan være stor forskel på om der er tale om en fuld virksomhedsoverdragelse eller alene overdragelse af dele af virksomhedens aktier, rettigheder og forpligtelser.

Når du står overfor et salg af din virksomhed, er det vigtigt, at du har styr på en række dokumenter. Dem kan du læse mere om her.

Fase 5: Efter salget

Så snart der ligger en endelig aftale, skal du informere dine medarbejdere og dine kunder om, hvad fremtidsplanerne er for virksomheden.

Måske skal virksomheden reorganiseres og optimeres i forhold til medarbejderstab, it, bygninger, leverandør- og samarbejdsaftaler mv. Og måske kan der være forskellige virksomhedskulturer, som skal sammensmeltes.

Advodan hjælper med salg af din virksomhed 

Salget af en virksomhed er noget, de fleste virksomhedsejere oplever meget sjældent og ofte ikke har nogen erfaring med. Det er derfor vigtigt, at du får den rigtige rådgivning fra starten, så du sælger din virksomhed på et oplyst grundlag.

Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning?

Få hjælp til