PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Reklamepost og telefonsalg

Der er regler for hvordan, og hvem du må kontakte med din markedsføring.

Karsten Holt
Partner, advokat (H)

Markedsføring via fysisk post

Du må som udgangspunkt sende brevpost til alle. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke uopfordret må sende post direkte til bestemte personer, der har sagt nej til henvendelser. 

Det Centrale Personregister (CPR) udarbejder hvert kvartal en liste over de personer, der ikke ønsker at blive kontaktet med markedsføringsmateriale - den såkaldte Robinsonliste

Adresseløse forsendelser som fx tilbudsaviser og reklamer er en anden form for markedsføring, som du i princippet må sende til alle, men du (og dine distributører) skal naturligvis respektere "nej tak til reklamer"-ordningen.

Telefonsalg

Du må som udgangspunkt gerne telefonisk kontakte andre erhvervsdrivende, men i forhold til forbrugere er der i forbrugeraftaleloven (også kaldes dørsalgsloven) fastsat et forbud imod telefonsalg.

Som hovedregel må du og din virksomhed ikke ringe til en forbruger, medmindre han eller hun selv har bedt om det.

Der gælder dog nogle undtagelser, som giver virksomheder inden for visse brancher lov til at rette personlig eller telefonisk henvendelse. Det gælder ved salg af forsikringer, aviser, ugeblade og bøger samt abonnementstegning vedrørende redningstjenester og sygetransport. 

Markedsføring via e-mail - læs her

Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning om, hvem du må kontakte med din markedsføring og hvordan?