Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Menu

Markedsføringsloven

God markedsføringsskik og god erhvervsskik

Din markedsføring skal være i overensstemmelse med god markedsføringsskik, hvilket betyder, at markedsføringen ikke må indeholde urigtige oplysninger eller være vildledende.

Du er her

Hvad er god markedsføringsskik? 

Markedsføringsloven har til formål at fastlægge normerne for erhvervsdrivendes adfærd på det danske marked, herunder i forholdet til andre erhvervsdrivende, konkurrenter, forbrugere, almene samfundsinteresser og øvrige interessenter.

Den såkaldte norm eller retlige standard er i dag udtrykt i markedsføringslovens § 3, hvorefter alle erhvervsdrivende skal udvise ”god markedsføringsskik”. Herudover indeholder markedsføringsloven en række bestemmelser med et særligt sigte eller fokus, eksempelvis at beskytte forbrugere og børn og unge.

Den nærmere afgrænsning af, hvad der skal forstås ved ”god markedsføringsskik” er i vid udstrækning overladt til domstolene. Normen er ikke statisk og udvikler sig således i takt med markederne, teknologien og samfundet i øvrigt.

I praksis har bestemmelsen blandt andet været anvendt i forhold til aggressiv eller utilbørlig reklame, urimelig handelspraksis, udnyttelse af konkurrenter, efterligninger, urimelige forbrugeraftalevilkår og beskyttelse af privatlivets fred.

Det er fx god markedsføringskik,at det fremgår tydeligt i din markedsføring, hvis 

et produkt eller en ydelse over for en forbruger er betinget af særlige vilkår. Hvis du bruger bannerannoncering eller tv-reklame skal betingelserne fremgå allerede i første skærmbillede.

Hvad er god erhvervsskik?

Med den nye markedsføringslov, som trådte i kraft fra 1. juli 2017, indførtes begrebet ”god erhvervsskik”, som erhvervsdrivende skal iagttage over for forbrugere.

Begrebet har i vid udstrækning samme indhold som begrebet ”god markedsføringsskik” men har særligt fokus på handelspraksis, som påvirker forbrugeres økonomiske interesser.

Begrebet er fortsat meget nyt og tiden vil vise, hvordan det udvikler sig i praksis.

 

Markedsføring over for børn og unge

Markedsføringsloven indeholder også særlige regler for markedsføring rettet mod børn og unge.

Markedsføring rettet mod børn og unge skal være udformet med særlig hensyntagen til, at dette kundesegment kan have vanskeligt ved at forholde sig kritisk til markedsføring. Det er særligt relevant for erhvervsdrivende, som anvender sociale medier og digitale platforme til at markedsføre deres produkter over for børn og unge.

På sociale medier og digitale platforme skal det fremgå tydeligt, at der er tale om markedsføring. Det samme gør sig gældende for markedsføring lavet af videobloggere. 

Har du brug for hjælp til Markedsføringsloven?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Læs også

Har du brug for hjælp til Markedsføringsloven?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Du er her
GØR SOM 12.533 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.533 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.