Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Menu

Selskabskonstruktion og virksomhedsformer

Hvordan får jeg en professionel bestyrelse?

En skræddersyet bestyrelse giver dig størst mulig gevinst. Derfor er det en god idé at starte med en grundig gennemgang af din virksomhed for at identificere dine behov.


Identificer dine behov

En lang række faktorer bestemmer dine behov og dermed krav til bestyrelsens sammensætning. Din virksomheds styrker, svagheder, størrelse, branche, markedssituation og ikke mindst ønsker og mål er alt sammen med til at bestemme, hvordan din bestyrelse skal se ud. Bestyrelsesmedlemmerne skal kunne tilføre viden og nye kompetencer, der supplerer din virksomheds eksisterende ekspertise.

Du kan eventuelt bruge din advokat til at finde ud af, hvad det vil sige at have en bestyrelse. I modsætning til din revisor må din advokat gerne være en del af din bestyrelse.

Få hjælp til rekruttering

Når du indleder jagten på kvalificerede kandidater til din professionelle bestyrelse, kan du hente hjælp flere steder. Udover at forhøre dig hos din advokat, kan du også spørge din bank, dit lokale erhvervsråd eller hos det nærmeste regionale væksthus. Du kan også søge råd hos andre erhvervsråd i din region.

Du kan også vælge at få professionel hjælp til rekrutteringen. Det koster selvfølgelig nogle penge, men det åbner samtidig op for et helt andet netværk, hvor der er mange flere professionelle profiler at vælge imellem. Det giver dog mest mening i lidt større virksomheder, hvor lokalkendskab betyder mindre.

Endeligt findes der flere forskellige hjemmesider, hvor du kan finde lister over potentielle bestyrelsesmedlemmer, som stiller sig til rådighed. 

Formaliteterne skal være i orden

Når du har styr på, hvem der skal sidde I din bestyrelse, og medlemmerne er blevet valgt ind på en stiftende generalforsamling, skal medlemmerne registreres hos Erhvervsstyrelsen. Du skal også have styr på bestyrelseshonorar og bestyrelsesansvarsforsikring.

Herefter skal bestyrelsen udarbejde en god forretningsorden. Den er et krav ifølge selskabsloven, og den er afgørende for, at du får en velfungerende og effektiv bestyrelse. Forretningsordenen bestemmer bl.a. antallet af møder, og hvad der skal diskuteres på bestyrelsesmøderne. Få eventuelt din advokat til at hjælpe dig, så du sikrer dig, at alle lovkrav bliver overholdt.

Mulighed for udskiftning i bestyrelsen

Forandring kan skabe behov for udskiftning i din bestyrelse. Din virksomhed, dine kunder og markedet er i konstant bevægelse, og det stiller hele tiden nye krav til bestyrelsens kompetencer. Derfor skal du sikre, at aftalerne med dine bestyrelsesmedlemmer giver mulighed for udskiftning og udvidelse, hvis bestyrelsen ikke længere matcher din virksomheds behov, og at der løbende bliver holdt gang i en dialog om det.

Tjekliste ved etablering af bestyrelse:

  • Registrering hos Erhvervsstyrelsen
  • Ansvarsforsikringer
  • Forretningsorden
  • Honoraraftale

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Brug for hjælp til din bestyrelse?
Når du udfylder formularen og klikker ”Send”, bliver der automatisk sendt en e-mail med dine indtastede oplysninger til dit nærmeste ADVODAN-kontor. Herefter vil du blive kontaktet af en medarbejder fra dette kontor. Dine data bliver ikke gemt på advodan.dk, men ligger kun i den e-mail, som bliver sendt til ADVODAN kontoret. Alle ADVODAN-kontorer overholder ADVODANs persondatapolitik, herunder reglerne for opbevaring og sletning af e-mails med personoplysninger. Her kan du bl.a. læse, hvordan vi håndterer dine data og hvor længe.

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Du er her
GØR SOM 12.109 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.109 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.