Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Menu

Selskabskonstruktion og virksomhedsformer

Hvad skal jeg have på skrift ved opkøb af virksomhed?

Der er meget at holde styr på og ofte mange penge på spil i forbindelse med en virksomhedshandel. Derfor er det vigtigt, at få dokumenteret handlen på skrift.


Hemmeligholdelsesaftale 

Under forhandlingerne til en virksomhedshandel vil både køber og sælger ofte skulle afgive fortrolige oplysninger. Sælger kan eksempelvis i nogle tilfælde blive nødt til at udlevere information (fx tegninger, beregninger eller prototyper) omkring rettighederne til en kommende handelspartner forud for indgåelse af en aftale.

I den forbindelse kan du blive bedt om at skrive under på en hemmeligholdelsesaftale (også kaldet Non Disclosure Agreement, NDA). Det er et juridisk dokument, der sikrer, at de oplysninger, som en part giver til en anden part, holdes fortrolige og kun bruges til det konkret aftalte formål.

Mulig hensigtserklæring

Når I er blevet enige om de overordnede forhold, er det normal procedure, at I begge underskriver en hensigtserklæring. Hensigtserklæringen er ikke juridisk bindende men ment som en foreløbig købsaftale, der sikrer såvel sælger som køber, at den anden part er interesseret i, at overdragelsen finder sted.

Ved underskrivelse af en hensigtserklæring, kan du efterfølgende få mulighed for at undersøge virksomheden nærmere i en due diligence.                

Ejeraftale

Et andet vigtigt dokument er ejeraftalen. En ejeraftale er en juridisk bindende aftale mellem ejerne af et selskab (IVS, ApS eller A/S).

En ejeraftale regulerer typisk, hvordan man finansierer selskabet, retten til køb af kapitalandele, hvorvidt der skal eller kan udloddes overskud fra virksomheden, retningslinjer ved uenighed eller hvad der skal gøres ved sygdom eller død i ejerkredsen. Mange andre forhold kan være nødvendige at få beskrevet i en ejeraftale.

Hvad er en ejeraftale?


Købsaftale/overdragelsesaftale

Købsaftalen er det juridiske dokument for handlen. Det er vigtigt, at aftalen afspejler handlen og dens præmisser loyalt i forhold til både dig og sælger. Der kan let opstå usikkerhed eller tvivl om, hvad der egentligt er aftalt og derfor er det vigtigt, at der udarbejdes en overdragelsesaftale.

En overdragelsesaftale skal sikre, at der er klare regler, tryghed og forudsigelighed i og omkring overdragelsen. Aftalens indhold afhænger naturligvis af, hvad der overdrages, hvordan det afdrages, hvilke aftaler, der laves i forbindelse med betalingen og øvrige vilkår for overdragelsen. En overdragelsesaftale er derfor et af de vigtigste dokumenter at få udarbejdet i forbindelse med købet af en virksomhed.

Som køber bør du ikke skrive under, før din advokat har gennemgået og godkendt købsaftalen. 

 

Hent e-bogen 10 tips til sikker virksomhedsdrift

Få tilsendt vores e-bog og få svar på de vigtigste spørgsmål, der kan sikre et juridisk sikkert fundament i din virksomhed.

  • Juridisk guide til dig som virksomhedsejer
  • 40 sider med konkrete råd
  • Bliv klogere og få svar på dine spørgsmål
  • Print - eller læs online
Få din e-bog her

Når du udfylder formularen og trykker ”send til e-mail”, bliver du samtidig tilmeldt vores Nyhedsbrev Erhverv.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger til at fremsende e-bogen og som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysningerne her

 

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Har du brug for hjælp til opkøb af virksomhed? Skriv til os
Når du udfylder formularen og klikker ”Send”, bliver der automatisk sendt en e-mail med dine indtastede oplysninger til dit nærmeste ADVODAN-kontor. Herefter vil du blive kontaktet af en medarbejder fra dette kontor. Dine data bliver ikke gemt på advodan.dk, men ligger kun i den e-mail, som bliver sendt til ADVODAN kontoret. Alle ADVODAN-kontorer overholder ADVODANs persondatapolitik, herunder reglerne for opbevaring og sletning af e-mails med personoplysninger. Her kan du bl.a. læse, hvordan vi håndterer dine data og hvor længe.

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Du er her
GØR SOM 12.274 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.274 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.