Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Menu

Selskabskonstruktion og virksomhedsformer

Hvorfor etablere en professionel bestyrelse?

En professionelt arbejdende og korrekt sammensat bestyrelse bidrager med kompetent sparring og supplerende kompetencer inden for eksempelvis salg, markedsføring, økonomi, it eller ledelse.


Bestyrelsens fornemmeste opgave er at tegne de store linjer og male med den brede strategiske pensel. En professionelt arbejdende bestyrelse hjælper dig med at fastlægge kursen for din virksomhed, og bestyrelsens viden og kompetencer giver dig større sikkerhed i vigtige strategiske beslutninger.

Når kursen er sat, har bestyrelsen ansvaret for, at den holdes. Bestyrelsen følger op på tidligere beslutninger og kontrollerer, at konkrete tiltag bliver ført ud i livet. Det er med til at optimere din virksomhed, skabe udvikling og vækst samt sikre, at din virksomhed handler i overensstemmelse med den overordnede strategi.

Bestyrelsen signalerer professionalisme

Ved at etablere en professionel bestyrelse sender du et stærkt signal til omverdenen. Det har stor betydning, når din bank, dine kunder og dine leverandører bedømmer din virksomhed. Står du over for at søge finansiering, er en professionelt arbejdende bestyrelse i dag et vigtigt parameter på lige fod med ejendomme, maskinpark, ordrebeholdning og goodwill.

Mere end en strategisk samarbejdspartner

Bestyrelsen fungerer også som moralsk støtte og sparringspartner for topledelsen. Bestyrelsen skal derfor både kunne bidrage med forretningsmæssige kompetencer og samtidig være i stand til at holde gejsten oppe hos dig som leder.

For at få det optimale ud af bestyrelsesarbejdet skal du være forberedt på at lade bestyrelsen komme meget tæt på din virksomhed og træffe de store beslutninger i samråd med bestyrelsen. Er du i den forbindelse nervøs for at miste din frihed og indflydelse, er det en god idé at opstille klare mål for og forventninger til din bestyrelses arbejde.

Din virksomheds størrelse afgør, hvilke forhold din bestyrelse bør forholde sig til. I mindre virksomheder kommer bestyrelsesarbejdet tættere på hverdagen end i større virksomheder. Men uanset størrelse er den daglige drift og ledelse direktionens ansvar og må ikke lande på bestyrelsens bord.


Fordele ved en professionel bestyrelse:

  • Du sender et stærkt signal om professionel drift af din virksomhed. Det har stor betydning, når din bank, dine kunder og dine leverandører bedømmer din virksomhed.
  • Bestyrelsens faglige kompetencer kan styrke din virksomhed ved at optimere, skabe udvikling og vækst samt sikre, at din virksomhed handler i overensstemmelse med den overordnede strategi.
  • En bestyrelse kan hjælpe din virksomhed med at etablere netværk/kontakter til andre virksomheder.
  • For langt de fleste er det personligt udviklende at stå til ansvar over for en bestyrelse. Du vil blive udfordret på dine evner og dine beslutninger.
  • Din chance for at komme helskindet igennem en krise stiger betragteligt, hvis din virksomhed har en professionel bestyrelse.
     

Ulemper ved en professionel bestyrelse:

  • Det koster tid.  Der stilles krav om afrapportering, og du skal afsætte tid til møder og mødeforberedelse.
  • Det koster penge. En professionel bestyrelse forventer at få et honorar for arbejdet.
  • Store beslutninger og nye strategiske tiltag i virksomheden kan ikke besluttes uden at høre bestyrelsen først. Det betyder reelt, at du er med til at afgive magt til bestyrelsen.
  • Du skal være klar til, at der bliver stillet kritiske spørgsmål, og du skal kunne forsvare dine beslutninger.

 

Hent e-bogen 10 tips til sikker virksomhedsdrift

Få tilsendt vores e-bog og få svar på de vigtigste spørgsmål, der kan sikre et juridisk sikkert fundament i din virksomhed.

  • Juridisk guide til dig som virksomhedsejer
  • 40 sider med konkrete råd
  • Bliv klogere og få svar på dine spørgsmål
  • Print - eller læs online
Få din e-bog her

Når du udfylder formularen og trykker ”send til e-mail”, bliver du samtidig tilmeldt vores Nyhedsbrev Erhverv.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger til at fremsende e-bogen og som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysningerne her

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Brug for hjælp til din bestyrelse? Skriv til os
Når du udfylder formularen og klikker ”Send”, bliver der automatisk sendt en e-mail med dine indtastede oplysninger til dit nærmeste ADVODAN-kontor. Herefter vil du blive kontaktet af en medarbejder fra dette kontor. Dine data bliver ikke gemt på advodan.dk, men ligger kun i den e-mail, som bliver sendt til ADVODAN kontoret. Alle ADVODAN-kontorer overholder ADVODANs persondatapolitik, herunder reglerne for opbevaring og sletning af e-mails med personoplysninger. Her kan du bl.a. læse, hvordan vi håndterer dine data og hvor længe.

Har du brug for hjælp til Selskabskonstruktion og virksomhedsformer?

Indtast dit postnummer og find nummeret på en af vores dygtige advokater i nærheden af dig.

Du er her
GØR SOM 12.294 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.294 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.