PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Indflytningsrapport – når lejer flytter ind

For at forhindre misforståelser og konflikter ved fraflytning, bør du som udlejer altid afholde indflytningssyn og udarbejde en indflytningsrapport, når en ny lejer flytter ind i dit lejemål.

Mads Cramer-Kam
Advokat, Associeret Partner

Har du mere end ét lejemål, er det et lovkrav, at du afholder indflytningssyn, hvor alle rum gennemgås for fejl og mangler. Det er også et krav, at der udarbejdes en indflytningsrapport, hvor det fremgår, i hvilken stand hvert enkelt rum er i, og hvem der skal stå for eventuelle udbedringer.

Som udlejer ikke kan du kræve penge for istandsættelse ved fraflytning, medmindre lejer har forårsaget skade ved uansvarlig adfærd fx ved smadret lejemål.

Hvad er indflytningssyn og indflytningsrapport?

Formålet med et indflytningssyn er at gennemgå lejemålet for fejl og mangler og dermed fastslå lejemålets stand ved den nye lejers indflytning. Ved fraflytning laves der et flyttesyn. Når det sammenlignes med indflytningssynet, kan man finde ud af, hvilke istandsættelser der skal fratrækkes lejers depositum.

Indflytningsrapporten er dokumentationen for, at lejemålet er som aftalt i lejekontrakten. Det kan være en god idé at tage billeder af lejemålet ved indflytningen og vedlægge billederne som dokumentation i indflytningsrapporten.

Udlejers forpligtelser i forhold til indflytningsrapporten

Som udlejer har du ansvaret for, at din lejer får udleveret en kopi (enten fysisk eller digitalt) af indflytningsrapporten i forbindelse med selve indflytningssynet. Ellers har du ikke mulighed for at kræve, at lejeren skal dække udgifterne til istandsættelse ved fraflytning.

Er lejer ikke til stede ved selve indflytningssynet, kan du eftersende rapporten til lejer senest 14 dage efter indflytningssynet.

Kravet om indflytningssyn gælder kun for lejeaftaler indgået efter 1. juli 2015.

Lejer skal forholde sig til indflytningsrapporten

Som lejer skal du forholde dig til indholdet i indflytningsrapporten. Opdager du efterfølgende yderligere mangler, skal du inden 14 dage skriftligt gøre udlejer opmærksom på dette.

Det er vigtigt, at indflytningsrapporten giver det rigtige billede af lejemålets stand på indflytningstidspunktet. Som lejer skal du nemlig aflevere lejemålet i samme stand, som da du overtog lejemålet – dog fratrukket almindeligt slid og ælde.

Modtager du ikke en indflytningsrapport fra udlejer, er det som udgangspunkt et problem for din udlejer og ikke for dig.

Rapportens indhold

Der er ikke nogen specifikke krav til, hvordan indflytningsrapporten skal se ud eller hvilke oplysninger, den skal indeholde. Men for at den kan benyttes som dokumentation i tilfælde af uenighed ved fraflytning, bør den være så detaljeret som muligt.

På Trafik-, Bygge- og Boligsstyrelsens hjemmeside kan du hente et skema, som du kan bruge til at udarbejde indflytningsrapporten.

Som minimum bør indflytningsrapporten oplyse om standen og eventuelle mangler i forhold til følgende i alle relevante rum:

  • Loft
  • Vægge
  • Gulve
  • Vinduer
  • Døre
  • Træværk
  • Elafbrydere/stik
  • Antennestik
  • Låse/nøgler
  • Radiatorer/rør
  • Wc-kumme
  • Cisterne
  • Vask
  • Badekar
  • Bruseniche/-kabine
  • Vandhaner
  • Fliser
  • Køkkenbord
  • Køkkenvask
  • Køkkenskabe
  • Køleskab
  • Komfur
  • Emhætte
Indsender formularen...

Har du spørgsmål til indflytningsrapporten eller brug for hjælp?